Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@18:48:13 GMT

تزریق شاعرانگی و خیال به تاریخ

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۶۱۱۸۵

تزریق شاعرانگی و خیال به تاریخ

علی حاتمی که به خاطر فیلمنامه ها و دیالوگ هایش «سعدی سینمای ایران» خوانده می شود، همچون نقاشی زبردست برای ایرانیان قاب هایی ماندگار به یادگار گذاشته است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «علی حاتمی» از نسل فیلمسازانی ظهور کرد که هریک بعدها در  سینمای مورد علاقه خود درخشیدند. بهرام بیضایی، ناصر تقوایی، داریوش مهرجویی و مسعود کیمیایی کارگردان هایی بودند که پس از کسب تجربه در دهه چهل و پنجاه، سینمای نوین ایران را شکل دادند؛ سینمایی جدی که که از ورطه ابتذال و شبه روشنفکری فراتر رفت، منتقدان را  به تحسین واداشت و مخاطبان عام سینما را راضی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



شاید ویژگی مهم همه این فیلمسازان نگاه از درون به جامعه ایرانی باشد به طوری می توان نشانه های بهره مندی از ظرفیت های فرهنگی اجتماعی زندگی ایرانی خصوصا در دوره معاصر را به خوبی در آثار این هنرمندان پیگیری کرد.



یکی با نگاه دوباره به ادبیات و نمایش کهن ایرانی و معاصر سازی آن و دیگری با به تصویرکشیدن خلق و خوی بومی ایرانیان، هریک به نوعی پایه گذار گونه ای تازه ای از فیلم سازی در سینمای ایران شدند.




نکته جالب توجه درباره آثار این سینماگران، راهی است که هریک به تنهایی انتخاب کرده و پیموده اند. نتیجه کار هریک از آن ها در فیلمسازی، بیش از آن که الگوبرداری از آثار فیلم سازان پیش از خود باشد، متکی به تجربه شخصی بود و چراغ راه آیندگان شد.



در میان نام هایی که ذکر شد، علی حاتمی (متولد ۲۳ مرداد سال ۱۳۲۳) فیلمسازی است که کار خود را با تئاتر آغاز کرد. وقتی «حسن کچل» را روی صحنه برد و کارش دیده شد، ورژن سینمایی همان نمایش را در سال ۱۳۴۹ به عنوان نخستین فیلم سینمایی اش ساخت. اثری موزیکال که بر مبنای ادبیات کلاسیک ایران نوشته بود.



«طوقی» محصول همان سال، دومین اثر سینمایی حاتمی بود که داستان و شمایلی همچون فیلم های غالب آن دوران داشت.



او یک سال بعد با «بابا شمل» باردیگر علاقه اش را به آثار موزیکال نشان داد، البته این بار فضای فیلم با حسن کچل تفاوت داشت و رویکردهای تازه حاتمی را می شد در آن مشاهده کرد.



 این فیلمساز جوان با آثار بعدی خود از جمله «ستارخان»، وجه دیگری از علاقه اش را رونمایی کرد: «تاریخ معاصر از نگاه علی حاتمی»



او بعدها در آثار متعددی این رویکرد را ادامه داد و به نوعی به سلطان این گونه سینمایی در ایران تبدیل شد.



نکته جالب توجه درباره ستارخان، نگاه متفاوت حاتمی به ماجرای مشروطه بود که واکنش های متفاوتی را برانگیخت و با مخالفت هایی روبرو شد.



حاتمی با ساخت ستارخان پروژه خود یعنی پرداختن به تاریخ معاصر را کلید زد و از همان زمان نشان داد که علاقه ای به روایت های صرفا مستند به تاریخ معاصر ندارد. او روایت خود را از رویدادهای معاصر می ساخت و شاعرانگی اش را به تاریخ تزریق می کرد.



شاید تاریخ برای حاتمی به اندازه کافی دراماتیک نبود، شاید هم او از بستر تاریخی بهره می برد تا حرف امروز خود را تبیین کند. هر چه بود حاتمی راهی را که با ستارخان آغاز کرد، در آثاری چون هزاردستان و کمال الملک به اوج رساند.



این آثار گرچه در زمان ساخت با انتقاداتی از سوی مورخین روبرو شد، اما همه این ها چیزی از تبحر علی حاتمی در نگارش فیلمنامه های گیرا و چیره دستی اش در میزانسن های تاثیرگذار نمی کاهد.



حاتمی با دیالوگ های خارق العاده فیلمنامه هایش چنان وارد ادبیات مردم شد که او را «سعدی سینمای ایران» می نامند. اما این برای او کافی نبود. انگیزه اش برای ساخت فیلمنامه ای که نوشته بود، او را واداشت تا لوکیشن مورد نظرش را بسازد. نتیجه این علاقه مندی، شهرک سینمایی غزالی شد که پس از حاتمی، یادگار مانگار او شد و لوکیشن بسیاری از فیلم ها و سریال ها از دیروز تا امروز.



همان گونه که گفته شد، حاتمی در کارگردانی هم چیره دست بود؛ چنان که فیلم هایش به مانند نقاشی پرجزییات، پر از قاب های جذاب و دیدنی است. مخاطبان سینمای ایران قاب های زیبای فیلم «مادر» در لوکیشن محدود خانه قدیمی را از یاد نخواهند برد.

پایان پیام/14

منبع: شبستان

کلیدواژه: دعای عرفه نماز عید قربان عید قربان مراسم دعای عرفه روز خبرنگار عید سعید قربان خبرگزاری شبستان کانون مساجد عرفه دهه ولایت و امامت فیلم مادر علی حاتمی سینما فیلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۶۱۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید رایگان از موزه هنرهای معاصر در روز معلم

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، فردا چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت، همزمان با روز معلم، بازدید از نمایشگاه «بر فراز دشت» در موزه هنر‌های معاصر تهران برای معلمان و استادان دانشگاه، رایگان خواهد بود.

بر این اساس، آموزگاران و استادان دانشگاه با ارائه کارت شناسایی معتبر می‌توانند به صورت رایگان از موزه هنر‌های معاصر تهران و نمایشگاه «بر فراز دشت» دیدن کنند.

این نمایشگاه تا ۱۶ اردیبهشت جاری (به جز شنبه ۱۵ اردیبهشت) از ساعت ۹ الی ۱۸ برای بازدید عموم علاقه‌مندان برقرار است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انتقاد از سریال «حشاشین» به رسانه‌های عرب‌ زبان رسید
  • فراخوان سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال منتشر شد
  • مستند «کابوس ژنرال» به آنتن شبکه سه رسید/ قدرت نظامی ایران معاصر
  • زیباترین شعر‌ها از شاعران بزرگ و معاصر درباره معلم به مناسبت روز معلم
  • بازدید رایگان از موزه هنرهای معاصر در روز معلم
  • به یاد آتیلا پسیانی و لحظه‌های ماندگارش در سینما | از هنرمندی در آثار بهرام بیضایی تا حاتمی‌کیا و بهروز افخمی |‌ ببینید
  • امارات ولش کن، ما اماراتش کردیم | کدام کشورهای همسایه را آباد کردیم؟ | فیلم
  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی
  • پرسپولیس خیال هوادارانش را راحت کرد
  • اتلتیکو مادرید ۳ - ۱ اتلتیک بیلبائو/ خیال شاگردان سیمئونه از بابت کسب سهمیه راحت شد+ فیلم