Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@21:41:06 GMT

‌دفاتر تسهیل گری به رونق محلات کرمان کمک می کنند

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۶۱۳۳۱

‌دفاتر تسهیل گری به رونق محلات کرمان کمک می کنند

‌به گزارش ایرنا، زهرا موسی پور روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از دفتر تسهیل گری بنی‌هاشم در کرمان افزود: یکی از اهداف این دفاتر بازآفرینی، رفع و کاهش آسیب‌های اجتماعی در مناطق شناسایی‌شده مستعد و دارای آسیب‌های اجتماعی است که قطعاً با وجود کارشناسانی که این طرح را همراهی می‌کنند در بلندمدت یک کار ثمربخش خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

‌وی در ادامه بیان داشت : به حوزه مسائل اجتماعی که اجتماع را شکل داده‌اند نمی‌توان بی‌توجه بود و همان‌قدر که مسائل اجتماعی  موجب شکل‌گیری مطلوب جامعه می‌شوند یک مساله اجتماعی نیز ممکن است به نابودی آن جامعه بیانجامد.

‌مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان با اشاره به همکاری و مشارکت دستگاه‌های مختلف تحت مدیریت واحد با این دفاتر گفت: زمینه سازی، اعتمادسازی، توانمندسازی سه عنصر  مؤثر  برای مشارکت مردم در نوسازی بافت فرسوده درروند توسعه و بهبود و پیشرفت یک منطقه  هستند.  

وی تصریح کرد: دفاتر تسهیل گری به عنوان یک‌ نهاد توانمند محلی است که توانسته است به‌صورت خودجوش در مدت یک سال با کمک کارشناسان  نیازهای منطقه را شناسایی و در جهت رفع آن‌ها اقداماتی را صورت دهد.

موسی پور در ادامه  توانمند کردن زنان و مردان را یک مولفه مهم برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: از ورود ارگان‌ها، نهادها و سازمان‌های مربوطه برای افزایش و آموزش مهارت برای مردم این منطقه استقبال خواهیم کرد.

‌وی با اشاره به ورود هلال‌احمر برای آموزش احیا  به این دفاتر خبر داد و گفت: تا امروز حدود ۵۰۰ جوان در کلاس‌های آموزشی احیای هلال‌احمر در محلات هدف دفاتر تسهیلگری شرکت و آموزش‌های لازم را دیده‌اند.

‌فرنوش حمید پور نیز مدیر مرکز تسهیل گری بنی‌هاشم در این بازدی با اشاره به اینکه  حاشیه‌نشینی یک معضل است گفت: مهم‌تر از آن شیوه ساماندهی افراد ساکن در آن است که طبق بررسی‌های کارشناسان دفاتر تسهیلگری، یکی از مواردی که باعث حاشیه‌نشینی در این مناطق شده قیمت پایین‌شهری زمین است.

‌وی افزود: ۸۰ درصد افرادی که در این منطقه با مساحت ۲۸۵ هکتار زندگی می‌کنند مالک بوده و تنها  ۲۰ درصد مستأجر هستند بنابراین چنین بر می‌آید که مسکن برای آن‌ها یک سرمایه اجتماعی محسوب می‌شود.

حمید پور در ادامه با توجه به اینکه ۷۱ درصد ساختمان‌های این محل فاقد پروانه هستند گفت: پایین بودن درآمدهای شهرداری از این محله موضوع قابل‌توجهی است اما به نظر می‌رسد با تقسیط هزینه صدور پروانه را می‌توان این مشکل تا حدی مرتفع کرد.

‌مدیر مرکز تسهیل گری بنی‌هاشم در ادامه گفت: کارهای اجتماع‌محور، چون ایجاد کتابخانه مشارکتی و یا برگزاری طرح‌های تعاملی و مشارکتی در این محلات می‌تواند شبکه اجتماعی را تقویت نماید. که قطعاً بازخوردهای خوبی را خواهد داشت.

‌وی با اشاره به اینکه  باورهای قوی مذهبی مردم محلات  ظرفیت مناسبی است که می‌تواند در راستای تقویت همبستگی  نقش مهمی را ایفا کند افزود: کاهش یک‌درصدی خشونت در این منطقه نیز طی چند ماه اخیر در سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال قبل یکی از دستاوردهای بزرگی بوده است که برای این محله اتفاق افتاده است.

حمید پور در ادامه گفت: آسفالت  ۷۸ هزار مترمربع توسط شهرداری منطقه یک، ایجاد سرعت‌گیر در مسیرهای موردنیاز، محله را با شرایط بهتری به لحاظ کالبدی روبه‌رو کرده است  و برای بهبود شرایط آموزشی نیز پیگیر اتمام مدرسه ۶ کلاسه هستیم که بی‌شک تأثیر زیادی در کاهش ترک تحصیل دارد.

‌وی افزود: پیگیری برای ایجاد بوستان باهدف افزایش کیفیت زندگی، ایجاد خوشه محلی با تأکید بر محصولات ارگانیک به اسم اقتصاد کشاورزی شهری، ایجاد مشاغل خانگی با تسهیلات خرد از جمله اقداماتی است که در دستور کار این مرکز قرار دارند.

این مدیر با توجه به تعداد ۸۲۴ زن که در کل حاشیه‌های شهر کرمان در طرح شرکت دانش‌پژوهان کاردوک تحت آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای قرار گرفته‌اند گفت: ۲۰۰ نفر از این تعداد تحت آموزش فیروزه کوبی و کار روی مس قرار گرفته‌اند که پیش‌بینی می‌شود بازار فروش راضی‌کننده‌ای را در آینده‌ای نه‌چندان دور به دست بیاورند.

‌وی در ادامه تصریح کرد: نگاه تسهیل گری به مسائل شهری باید با محوریت اجتماعی باشد تا بتواند حس مطالبه گری و مشارکت را در مردم بیدار و افزایش داده تا به‌صورت خودجوش محله خود را اداره کنند.

‌دفاتر تسهیل گری در ۶ مرکز در محله‌های بنی‌هاشم، الله‌آباد، شرف‌آباد و صیاد شیرازی، شهرک صنعتی و سرآسیاب، پامنار و قلعه دختر، قلعه محمود و میدان قلعه باهدف توسعه محلی، شناسایی نقاط قوت و ضعف و فرصت‌ها و تهدیدها و تمرکز بر توانمندسازی در خردادماه ۱۳۹۷ ایجادشده است.

۹۸۸۹ / ۵۰۵۴

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آسیب های اجتماعی رونق تولید کرمان طرح مشارکت اجتماعی مشارکت اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۶۱۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زیرساخت، فرهنگ، قانون؛ عوامل کاهش تصادفات



معاون قضایی اجتماعی وپیشگیری ازوقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: توجه به زیرساخت‌های راه و جاده‌ها و همچنین دو موضوع مهم فرهنگ رانندگی و اِعمال قانون نیز باید به جد در اولویت کاری قرار گیرد چراکه نقش بزرگی در پیشگیری از تصادفات حادثه‌ای ایفا می‌کنند.

سید مهدی قویدل معاون قضایی اجتماعی وپیشگیری ازوقوع جرم دادگستری کرمان در برنامه تلویزیونی گفتگو ویژه خبری با بیان اینکه همزمان با توسعه و پیشرفت تکنولوژی قطعا با آسیب‌هایی مواجه هستیم، اظهار کرد: امروزه در کشور و سطح دنیا موضوع تصادفات یک مقوله‌ای است که با پیشرفت تکنولوژی و ماشینی شدن زندگی افراد، یکسری صدمات و تلفاتی در پی داشته است.

وی تصریح کرد: قطعا تصادفات علل و عوامل متفاوتی دارند که معمولا سه عامل مهم انسان، خودرو و جاده در بروز و یا کاهش تصادفات موثر هستند.
قویدل افزود: استان پهناور کرمان با توجه به داشتن گستردگی راه‌ها وجاده‌های مواصلاتی، با مشکلات زیرساختی بسیاری مواجه است کما اینکه بحث دو بانده شدن جاده ها، نصب سیستم پایش تصویری، هوشمندسازی، راه اندازی جایگاه‌های استراحتی و مجتمع‌های رفاهی بین راهی و... که در قانون برنامه ششم و هفتم توسعه نیز دولت را مکلف به انجام و رفع نواقص کرده است.
وی اضافه کرد: در کنار این زیر ساخت ها، دو موضوع مهم فرهنگ استفاده از خودرو و صحیح رانندگی کردن و دیگری بحث اِعمال و اجرای قانون نیز باید به جد در دستورکار قرارگیرد چراکه این موارد نقش پررنگی در پیشگیری از تصادفات ایفا می‌کنند.
این مقام قضایی با اشاره به اینکه در شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان نیز ۱۰ اتهام اول استان را مطالبه گر هستیم، گفت: یکی از این اولویت ها، بحث تصادفات جاده‌ای است که بسیار مهم و حائز اهمیت است. 
معاون قضایی دادگستری استان کرمان بیان کرد: در کمیسیون ایمنی استانداری و همچنین در شورای پیشگیری از وقوع جرم نیز کارگروه‌های تخصصی تشکیل شده که در یکی از این کارگروه‌های تخصصی در خصوص معادن و بیمه است که به مواردی از جمله صدور بارنامه ها، نظارت بر حمل بار معادن و مسئولیت اجتماعی معادن و بیمه‌ها پرداخته می‌شود و معاونت اجتماعی وپیشگیری ازوقوع جرم نیز مطالبه گر این موضوع است.
وی با تاکید بر اینکه سامانه‌های صدور بارنامه باید هوشمندسازی شوند، اضافه کرد: این سامانه و سایر سامانه‌های جاده‌ای باید مستقیما در اختیار پلیس قرارگیرد و باتوجه به اینکه اخیرا خودرو‌هایی توسط پلیس راه توقیف شده مبنی بر داشتن بیش از ۱۰ تن اضافه بار، این نیز معضلی است که باعث وارد آمدن آسیب به راه‌ها می‌شودو همچینین حوادث جاده‌ای را در پی خواهند داشت و همین مشکلات باعث شده که یکی از اولویت‌های کاری ما در سال ۱۴۰۳ مطالبه رسیدگی به مشکلات راه و جاده‌های مواصلاتی استان باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • دادستان کرمان خواستار ارتقا خدمات دفاتر قضایی شد
  • نخستین جشنواره ملی گیاهان دارویی جنوب استان کرمان
  • محلات میزبان جشنواره منطقه‌ای تئاتر خیابانی
  • زیرساخت، فرهنگ، قانون؛ عوامل کاهش تصادفات
  • توافق ایران و عربستان در زمینه تسهیل صدور روادید تجاری
  • امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان در بانجول دیدار کردند: تسهیل صدور روادید تجاری و برقراری پرواز مستقیم
  • توافق ایران و عربستان در زمینه تسهیل صدور روادید تجاری و برقراری پرواز مستقیم بین دوکشور
  • آرامش اجتماعی؛ طرحی برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در مناطق محروم
  • ضرورت ساماندهی تور‌های بدون مجوز برای جلوگیری از ناهنجاری‌های اجتماعی
  • بسته تشویقی برای محلات بازآفرینی شهری