Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@09:51:34 GMT

یک میلیون گونه زیستی دنیا در معرض انقراض است

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۶۶۷۲۰

یک میلیون گونه زیستی دنیا در معرض انقراض است

اسکندر زند روز چهارشنبه در چهارمین همایش ملی تغییر اقلیم در ارومیه افزود: مشابه این اتفاق در طول عمر کره زمین فقط یک بار در زمان عصر یخبندان رخ داده ولی امروزه از طریق دخالت انسان رخ می‌دهد.

وی در خصوص عوامل انقراض گونه‌ها و کاهش تنوع زیستی بیان کرد: بهره‌برداری بی رویه، ۳۷ درصد از علت‌های اصلی این امر است زیرا اکثر منابع کره زمین بیش از حد استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: در جریان‌های زیست زمین برخی عناصر شیمیایی از جمله نیتروژن از مرز استاندارد عبور کرده اما در میزان فسفر و اسیدی شدن دارای حالت نرمال است.

رئیس مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی کشور اظهار داشت: از بین این شاخص‌ها ۲ شاخص است که فراتر از مرز استاندارد بوده و یکی تغییر اقلیم و دیگری تنوع زیستی است که برهم کنش اینها بیانگر ۲ بحران جدی در کره زمین است.

زند ادامه داد: تخریب و تغییر کاربری ۳۲ درصد، بیماری‌ها ۲ درصد، از بین‌رفتن زیستگاه‌ها ۱۳ درصد، آلودگی چهار درصد، گونه‌های مهاجم پنج درصد و تغییر اقلیم مستقیم هفت درصد در انقراض گونه‌ها و کاهش تنوع زیستی تاثیر دارد.

وی با بیان اینکه از هفت عامل موثر در نابودی تنوع زیستی یکی تغییر اقلیم است، گفت: یکی از عواملی که در اثر تغییر اقلیم رخ می‌دهد درجه حرارت محسوب می‌شود که به میزان بیش از یک درجه سانتی‌گراد در حال افزایش است.

وی با اشاره به اینکه سیستم بارندگی نیز در حال تغییر است، اظهار کرد: پدیده‌های افراطی یکی از مشخصه‌های تغییر اقلیم در طبیعت به شمار می‌رود که مصداق‌های آن سیل‌ها و طوفان‌های شدید و آتش سوزی‌هاست.

وی با بیان اینکه طبیعت یک موجود زنده است، افزود: پدیده‌های افراطی لگدهای طبیعت در مقابل این تغییرات هستند.

رئیس مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی کشور اضافه کرد: بررسی منوکسید کربن بر اساس مرجع اندازه‌گیری جهانی در سال‌جاری بیانگر افزایش غلظت این ماده به مرز ۴۱۰ سهم است در حالی‌که مرز حیات ۵۰۰ برآورد می شود.

زند ادامه داد: در صورتی که شاهد تغییر اقلیم باشیم، نسبت جنسیتی، کمیت و کیفیت زیستگاه‌ها به هم می‌خورد و قلمرو موجودات جابجا می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌غربی هم در این همایش گفت: پس از فراخوان، از بین مقاله‌های ارسالی به دبیرخانه همایش، ۱۱۰ مقاله پذیرش و ۱۲ مقاله به صورت شفاهی و بقیه به صورت پوستر در این همایش ارائه شده‌ است.

عباسعلی روانلو افزود: تغییرات اقلیمی و تنش‌های محیطی زنده و غیرزنده، راهکارهای نوین در مقابله با اثرات منفی تغییرات اقلیمی، بحران آب و خشک شدن دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و تالاب‌ها و جنگل، مرتع و نقش پوشش‌های گیاهی در ارتباط با تغییرات اقلیمی، تاثیر اقلیم و تغییرات آن بر گونه‌های گیاهی و جانوری، بهره‌برداری از ذخایر ژنتیکی در راستای تعدیل تغییرات اقلیمی، آلودگی‌های محیطی و تغییر اقلیم از جمله محورهای برگزاری این همایش یک روزه است.

وی ادامه داد: تغییر اقلیم و امنیت غذایی، تاثیر اقلیم و تغییرات آن بر اکوسیستم‌های آبی، خاکی و کشاورزی، انرژی و تغییر اقلیم (سوخت‌های بیولوژیک و فسیلی، انرژی‌های پاک)، کاربرد فناوری نانوو بیوتکنولوژی در مدیریت اقلیم، تغییرات اقلیمی و مدیریت شهری، جوانب اقتصادی و اجتماعی تغییرات اقلیمی، تغییرات اقلیمی و سلامت و بلایای طبیعی نیز از دیگر محورهای همایش به شمار می‌رود.

این همایش به مدت یک روز در ارومیه برگزار شد.

۲۰۹۳/۷۱۲۵

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ارومیه تغییر اقلیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۶۶۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار اصفهان نباید در معرض تهدید باشد/ موزه فرهنگ و تاریخ نصف جهان برای دنیا جذاب است

شهردار اصفهان گفت: هیئت امنای بازار اصفهان تشکیل شد تا سیستم حل مسائل کامل شود، بنابراین باید مدل مالی آن مشخص شود و تمام سازمان‌ها برای رفع مشکلات تلاش کنند؛ نباید فرایند انجام کار به‌گونه‌ای باشد که بازار به‌عنوان هویت و فرهنگ ما در معرض تهدید باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز_ دوشنبه دهم اردیبهشت _ در نخستین جلسه هم‌اندیشی با هیئت امنای بازار اصفهان اظهار کرد: سال‌های زیادی است که با بعضی مشکلات مواجه هستیم، انتظار از برگزاری این جلسات آن است که خروجی و رضایت عمومی مردم گزارش شود.

وی افزود: هیئت امنای بازار اصفهان تشکیل شد تا سیستم حل مسائل کامل شود، بنابراین باید مدل مالی آن مشخص شود و تمام سازمان‌ها برای رفع این مشکلات تلاش کنند؛ نباید فرایند انجام کار به‌گونه‌ای باشد که بازار به‌عنوان هویت و فرهنگ ما در معرض تهدید باشد.

شهردار اصفهان با اشاره به تأسیس هایپرها و بازارهای جدید در شهر تاکید کرد: با وجود این شرایط، بازار هنوز حرف اول را می‌زند و گردشگران زیادی برای دیدن بازار اصفهان به این شهر می‌آیند، زیرا موزه فرهنگ و تاریخ ما برای همه دنیا جذاب است.

وی با بیان اینکه وظیفه ما است به مدلی برسیم تا بازار زنده بماند و برای رسیدن به این مهم لازم است از مرحله تشریفات گذر کنیم، گفت: بازاریان نیت خیر دارند و درگیر روال اداری، نامه‌نگاری و تشریفات نیستند و لازم است دستگاه‌های اجرایی نیز به دور از تشریفات برای رفع مشکلات بازار تلاش کنند.

قاسم‌زاده تصریح کرد: بازار اصفهان مدت زمان زیادی مستقل بوده و بهتر است هیئت امنای بازار نیز به‌صورت مستقل عمل و منابع خود را تأمین کند، همچنین شهرداری اصفهان مکانی را برای تشکیل محل ویژه منتخبان بازار در نظر خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه بعضی مشکلات بازار اصفهان طی چند ماه اخیر با توجه به برگزاری انتخابات رفع شده است، گفت: امیدواریم به دست هیئت امنا و انجام وظیفه دستگاه‌ها یک گره از مشکلات شهر باز شود و بازار ما دوباره پر رونق و جذاب‌تر از قبل شود.

کد خبر 748613

دیگر خبرها

  • نمونه‌های دریایی ایران در مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ذخیره می‌شود
  • هشدار دانشمندان در مورد «سندرم غرق شدگی» شهر‌های ساحلی جهان 
  • بازار اصفهان نباید در معرض تهدید باشد/ موزه فرهنگ و تاریخ نصف جهان برای دنیا جذاب است
  • مبارزه با تغییرات اقلیمی با استفاده از پوشش گیاهی
  • تاثیر آفت‌کش‌ها بر افزایش احتمال پارکینسون
  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض/ عکس
  • مراقب باشید بیماری ترانه علیدوستی را نگیرید | این افراد در معرض «سندرم DREES» هستند
  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض است | گزارش همشهری از وضعیت عقاب طلایی ایران
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • پارک های جنگلی، اکوسیستمی ارزشمند اما بحرانی