Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایرج حشمتی روز چهارشنبه در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان در استانداری اعتبار تخصیصی مربوط به تجهیز و به روزرسانی سامانه ایستگاه های پایش کیفیت هوا در این استان را ۵۰۰ میلیون ریال اعلام کرد

وی اظهارداشت: امکان تامین این اعتبار در کشور و استان در شرایط کنونی وجود ندارد و باید با هم افزایی، همدلی و همفکری در اینگونه کارگروه ها اطلاعات صحیح و درستی به مردم ارائه دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطرنشان کرد : سازمان حفاظت محیط زیست مرجع رسمی اعلام اطلاعات صحیح و به روز در مورد وضعیت کیفیت هواست اما احتمال خطا در ارائه اینگونه اطلاعات در مورد کیفیت هوا به مردم هم وجود دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان تصریح کرد: در زمان حاضر ۲۰ دستگاه بررسی کیفیت هوا در این استان وجود دارد که ۶ دستگاه فرسوده و از رده خارج است.

وی ادامه داد: یازده دستگاه کنترل و بررسی کیفیت هوا در شهرستان اصفهان وجود دارد که از این تعداد هم ۶ دستگاه غیر فعال است که سه مورد آنها در حال ترمیم و تعمیر قرار دارد.

حشمتی اضافه کرد: پنج دستگاه فعال بررسی کیفیت وضعیت هوا در ایستگاه های محیط زیست وجود دارد که بهترین و آخرین اطلاعات لازم را در این زمینه به کارشناسان ارائه می دهند.

به گفته وی شهرداری اصفهان هم ۹ دستگاه بررسی کیفیت هوا در اختیار دارد که می توانیم با هم افزایی و تعامل اطلاعات ارذزنده ای را در اختیار مردم قرار دهیم.

وی بیان کرد : محیط زیست مجری ارائه اطلاع رسانی و ارائه اطلاعات صحیح به مردم است و باید از ظرفیت و پتانسیل شهرداری و دیگر دستگاه ها در این زمینه استفاده کنیم.  

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان تصریح کرد: ۱۴۲ میلیارد ریال از صندوق توسعه محیط زیست برای این استان تامین اعتبار شده که ۱۱۲ میلیارد ریال آن برای منابع طبیعی و از بین بردن کانون های ریزگرد در استان اختصاص پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: ۲ میلیارد ریال از این اعتبار هم برای خاک ورزی و فناوری های نوین در اختیار جهاد کشاورزی استان اصفهان قرار خواهد گرفت.

حشمتی بیان کرد: ۲۵ میلیارد ریال هم برای اجرای طرح های محیط زیست استان به این اداره کل اختصاص پیدا کرده است.  

معاون اجرایی مرکز بهداشت استان اصفهان در این جلسه گفت : شیوع فشار خون بالا در این استان، در جمعیت ۳۰ سال و بالاتر، ۱۸ درصد است.

غلامرضا بهرامی  افزود: بیش از ۱۲۰ درصد از جمعیت هدف این استان شامل یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر سنجش فشار خون شدند.

وی اضافه کرد : یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت بالای ۳۰ سال استان به عنوان جمعیت اجرای این طرح  هدفگذاری شد.

معاون اجرایی مرکز بهداشت استان اصفهان اظهار داشت: بسیج ملی کنترل پرفشاری خون در استان اصفهان بسیار خوب برگزار شد و نتایج بسیار خوبی هم بدنبال داشت.

وی بیان کرد: بر اساس شیوع بیماری پرفشاری خون در کشور انتظار داشتیم حدود ۱۲۰ هزار نفر مبتلا به فشار خون در استان شناسایی شوند که این مقدار با وجود اینکه جمعیت بیشتری غربالگری شدند حدود ۱۰۸ هزار نفر بود که نشان دهنده شیوع کمتر بیماری پرفشاری خون در اصفهان است.

بهرامی ادامه داد:  ۵۸.۷ درصد مراجعه کنندگان به ایستگاههای سنجش فشار خون در استان اصفهان را مردان و ۴۱.۳ درصد را زنان به خود اختصاص دادند.

وی تصریح کرد: ۴۰.۳۴ درصد کسانی که در این استان مورد سنجش فشار خون قرار گرفتند دارای فشار خون نرمال و ۴۱.۴۶ درصد از افراد پیش فشار خون بالا داشتند (  از ۱۲ روی هشت بیشتر و از ۱۴ روی ۹ کمتر) و ۱۸ درصد هم فشار خون بالا داشتند.

فشار خون یکی از علائم اصلی حیاتست، هنگامی که سرخرگ‌های بزرگ، قابلیت ارتجاع و استحکام طبیعی خود را از دست بدهند و عروق کوچک نیز باریک‌تر شود، فشارخون بالا می‌رود، فشار خون بالا به این دلیل که اکثراً هیچ علامتی ندارد، گاهی کشنده بی سر و صدا نامیده می‌شود. فشار خون به طور طبیعی در اثر استرس و فعالیت بدنی بالا می‌رود، اما فردی که دچار بیماری فشار خون بالاست، به هنگام استراحت نیز فشار خونش بالاتر ازحد طبیعی است.

بیشتر افراد مبتلا به فشارخون بالا حتی زمانی که فشارسنج، میزان خطرناکی را نشان می‌دهد، هیچ نوع علائم و یا نشانه‌ای از این بیماری ندارند، اگر چه تعداد کمی از افراد مبتلا به فشارخون بالا دچار سردرد، سرگیجه و یا مقدار کمی خون دماغ می‌شوند، اما این علائم تا زمانی که فشارخون بالا به سطح پیشرفته و یا حتی تهدید کننده نرسد، ظاهر نمی‌شود.

چاقی، اضافه وزن، سیگارکشیدن، مصرف الکل، رژیم غذایی حاوی نمک زیاد با چربی اشباع شده و عدم مصرف میوه و سبزی، کم تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی کافی، استرس (به ویژه در طولانی مدت)، عوامل ژنتیکی (اگر یکی از والدین و یا هر دو دچار فشارخون بالا باشند، خطر ابتلای فرد به فشار خون بیشترست)، مصرف قرص‌های ضد حاملگی، استروییدها و بعضی از انواع داروهای مهارکننده اشتها و پشت میز نشینی از جمله دلایل ایجاد فشار خود بالاست.

بهبود سبک زندگی سالم، راهی برای پیشگیری از انواع بیماری‌ها از جمله بیماری فشار خون است، بنابراین ورزش و فعالیت بدنی بایستی مورد توجه جدی قرار گیرد، در هفته سه بار به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه بایستی ورزش و فعالیت بدنی داشته و ضربان قلب نیز تا ۱۲۰ بالا رود، انجام فعالیت بدنی علاوه بر کاهش فشارخون موجب تقویت ماهیچه‌ها، استخوان‌ها، بهبود سوخت و ساز بدن، کنترل وزن و کاهش بیماری‌های مزمن می‌شود.

بهترین نوع فعالیت بدنی برای افراد مبتلا به فشارخون بالا، فعالیت‌هایی مانند پیاده روی، دویدن با سرعت کم، قایق رانی، طناب زدن، شنا، اسکی، دوچرخه سواری و استفاده از دوچرخه ثابت است، افراد مبتلا به فشار خون قبل از شروع پیاده روی، بهترست حرکات کششی انجام دهند.

مصرف نمک زیاد موجب پرفشاری خون شده و در نهایت منجر به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود، مصرف روزانه نمک در افراد زیر ۵۰ سال، پنج گرم معادل دو هزار میلی گرم سدیم است، افراد بالای ۵۰ سال، بیماران قلبی عروقی و کودکان باید روزانه کمتر از سه گرم (معادل هزار ۲۰۰ میلی گرم سدیم) مصرف کنند.

فشار خون شامل دو مقیاس سیستولی و دیاستولی است که وابسته به انقباض (سیستول) یا شل شدن (دیاستول) ماهیچه قلب بین ضربان‌ها می‌باشند. در حالت استراحت، فشار خون طبیعیِ سیستولی (یا حداکثر فشار خون) بین ۱۰۰ تا ۱۴۰ میلی‌متر جیوه و فشار خون طبیعی دیاستولی (یا حداقل فشار خون) بین ۶۰ تا ۹۰ میلی‌متر جیوه است. در صورتی که فشار خون به‌طور مزمن برابر یا بیش از ۱۴۰ بر روی ۹۰ میلی‌متر جیوه باشد، فرد از فشار خون بالا رنج می‌برد. ‌

۷۱۵۰ /۶۰۲۶/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سلامت محیط زیست اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۶۷۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای روز جمعه اصفهان و کاشان آلوده است

به گزارش خبرنگار مهر، شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان بر اساس داده‌های ۱۵ ایستگاه سنجش فعال در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت ۱۰ صبح جمعه هفتم اردیبهشت با میانگین ۱۳۴ وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهد.

بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلان‌شهر امروز در ساعت انتشار این گزارش در ایستگاه خیابان ۲۵ آبان با عدد ۱۰۰، بزرگراه خرازی ۹۵، دانشگاه صنعتی و خیابان فیض ۸۷ و سپاهان‌شهر ۹۷ AQI در وضعیت قابل قبول و در ایستگاه خیابان احمدآباد با عدد ۱۵۶ AQI قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان است.

شاخص هوا همچنین در ایستگاه میدان انقلاب با عدد ۱۴۷، پارک زمزم ۱۱۰، رهنان و بولوار کاوه ۱۰۷، خیابان زینبیه ۱۳۴، خیابان فرشادی ۱۱۱، کردآباد ۱۴۲، خیابان میرزا طاهر ۱۱۶ و ایستگاه ولدان ۱۱۲ AQI وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهد.

امروز شاخص هوا در خمینی‌شهر و سجزی با میانگین ۷۵، زرین‌شهر با میانگین ۷۰، مبارکه ۵۸ و نجف آباد با میانگین ۶۶ AQI در وضعیت قابل قبول، در کاشان با ۱۱۹ AQI ناسالم برای گروه‌های حساس، قهجاورستان با ۱۷۲ ناسالم برای عموم شهروندان و در شاهین شهر با ۳۱ AQI پاک ثبت شد. ایستگاه سنجش آلودگی هوای منطقه صنعتی دولت آباد قطع است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

این شاخص به طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل مونوکسیدکربن (CO) ، اُزن (O۳)، دی اکسید نیتروژن (NO۲)، دی اکسید گوگرد (SO۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) اندازه گیری و به طور روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

کد خبر 6088901

دیگر خبرها

  • پایش مزارع خرمشهر پژوهشگران
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • کیفیت هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروههای حساس
  • هوای روز جمعه اصفهان و کاشان آلوده است
  • کیفیت هوای کلانشهر اصفهان سالم است
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • هوای مشهد در شرایط پاک قرار گرفت
  • راه‌اندازی چهار ایستگاه سنجش کیفیت هوا در کرمانشاه
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق