خبرگزاری میزان- تلاوت صفحه دهم قرآن مجید "سوره بقره از آیه ۶۲ تا آیه ۶۹" را با صدای استاد منشاوی می‌شنوید. تاریخ انتشار: 07:00 - 24 مرداد 1398 - کد خبر: ۵۳۹۸۳۸

گروه چند رسانه‌ای خبرگزاری میزان، تلاوت صفحه دهم قرآن مجید "سوره بقره از آیه ۶۲ تا آیه ۶۹" در قالب فایل صوتی با صدای استاد منشاوی را در اختیار مخاطبان خود قرار داده است.

تلاوت صفحه دهم قرآن مجید (سوره بقره از آیه ۶۲ تا آیه ۶۹)

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ الَّذِينَ هٰادُوا وَ النَّصٰارىٰ وَ الصّٰابِئِينَ مَنْ آمَنَ بِاللّٰهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صٰالِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لاٰ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لاٰ هُمْ يَحْزَنُونَ 62 هر يك از مسلمانان و يهود و نصارى و صابئان (پيروان حضرت يحيى) كه از روى حقيقت به خدا و روز قيامت ايمان آورد و نيكوكارى پيشه كند، البته آنها از خدا پاداش نيك يابند و هيچ گاه بيمناك و اندوهگين نخواهند بود وَ إِذْ أَخَذْنٰا مِيثٰاقَكُمْ وَ رَفَعْنٰا فَوْقَكُمُ الطُّورَ خُذُوا مٰا آتَيْنٰاكُمْ بِقُوَّةٍ وَ اذْكُرُوا مٰا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ 63 و (اى بنى اسرائيل ياد آريد) وقتى كه از شما پيمان گرفتيم و كوه طور را بالاى سر شما برافراشتيم، (و دستور داديم كه) احكام تورات را با عقيدۀ محكم پيروى كنيد و پيوسته آن را در نظر گيريد، باشد كه پرهيزگار شويد ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ مِنْ بَعْدِ ذٰلِكَ فَلَوْ لاٰ فَضْلُ اللّٰهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ لَكُنْتُمْ مِنَ الْخٰاسِرِينَ 64 بعد از آن همه عهد و پيمان (از خدا) روى گردانيديد؛ و اگر فضل و رحمت خدا شامل حال شما نمى شد البته در شمار زيانكاران بوديد وَ لَقَدْ عَلِمْتُمُ الَّذِينَ اعْتَدَوْا مِنْكُمْ فِي السَّبْتِ فَقُلْنٰا لَهُمْ كُونُوا قِرَدَةً خٰاسِئِينَ 65 و محققا دانسته ايد جماعتى از شما را كه عصيان ورزيده حرمت شنبه را نگاه نداشتند، گفتيم: بوزينه شويد و راندگانى (دور از قرب حق) فَجَعَلْنٰاهٰا نَكٰالاً لِمٰا بَيْنَ يَدَيْهٰا وَ مٰا خَلْفَهٰا وَ مَوْعِظَةً لِلْمُتَّقِينَ 66 و اين عقوبت مسخ را كيفر آنها و عبرت اخلاف آنها و پند پرهيزكاران گردانيديم وَ إِذْ قٰالَ مُوسىٰ لِقَوْمِهِ إِنَّ اللّٰهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تَذْبَحُوا بَقَرَةً قٰالُوا أَ تَتَّخِذُنٰا هُزُواً قٰالَ أَعُوذُ بِاللّٰهِ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْجٰاهِلِينَ 67 و (به ياد آريد) وقتى كه موسى به قوم خود فرمود كه به امر خدا گاوى را ذبح كنيد، گفتند: ما را به تمسخر گرفته اى ؟ موسى گفت: پناه مى برم به خدا از آنكه (سخن به تمسخر گويم و) از مردم نادان باشم قٰالُوا ادْعُ لَنٰا رَبَّكَ يُبَيِّنْ لَنٰا مٰا هِيَ قٰالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّهٰا بَقَرَةٌ لاٰ فٰارِضٌ وَ لاٰ بِكْرٌ عَوٰانٌ بَيْنَ ذٰلِكَ فَافْعَلُوا مٰا تُؤْمَرُونَ 68 گفتند: از خدايت بخواه كه خصوصيت گاو را براى ما معيّن كند موسى گفت: خدا مى فرمايد: گاوى نه پير از كار افتاده و نه جوان كار نكرده، بلكه ميانۀ اين دو حال باشد، حال انجام دهيد آنچه مأموريد قٰالُوا ادْعُ لَنٰا رَبَّكَ يُبَيِّنْ لَنٰا مٰا لَوْنُهٰا قٰالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّهٰا بَقَرَةٌ صَفْرٰاءُ فٰاقِعٌ لَوْنُهٰا تَسُرُّ النّٰاظِرِينَ 69 گفتند: از خدايت بخواه كه رنگ آن گاو را معيّن كند موسى گفت: خدا مى فرمايد گاو زرد زرّينى باشد كه بينندگان را فرح بخشد        

منبع: خبرگزاری میزان

مطالب پیشنهادی:
خبر بعدی:

اولین جلد تفسیر قرآن «نسیم وحی» چاپ شد

به گزارش خبرگزاری مهر، اولین جلد کتاب «نسیم وحی» شامل تفسیر جزء اول قرآن کریم اثر آیت‌الله سید رضا میرصانعی خوانساری در آستانه عید غدیر خم توسط موسسه فرهنگی انتشارات اندیشه و فرهنگ جاویدان منتشر و راهی بازار نشر شده است.

جلد اول این تفسیر ۷۲۰ صفحه دارد که تفسیر جزءهای بعدی نیز در حال نگارش و ویرایش است و بناست هر جزء قرآن با این‌قلم در قالب یک جلد تفسیر شود. نگارش این تفسیر با مقدماتش، از سال ۷۸ شروع شده و امروز تا جزء ۲۲ به صورت دستنویس نوشته شده است.

در تمام مراحل تالیف تفسیر نسیم وحی توسط آیت الله میرصانعی، تعلیق و ویرایش آن توسط محمداسماعیل صالحی مقدم انجام شده و تلاش دست‌اندرکاران تولید این تفسیر بر این‌ بوده تا به سبکی نو و با قلمی روان علاوه بر آگاه‌کردن خوانندگان از سرشت آیه‌های الهی، تا اندازه‌ای به تبیین اندیشه‌های اندیشمندان مسلمان در حوزه‌های علوم قرآن و حدیث‌، شریعت محمدی، فلسفه، کلام، عرفان، اخلاق و .... پرداخته شود.

مقدمه مولف کتاب پیش‌رو به شرح زیر است:

« الحَمُدلِلّهِ رَبِّ العالَمین وَ صَلَّی اللّهُ عَلی سَیدِنا مُحمّدٍ وَ اَهلِ بَیته المَعصُومین»

قرآن؛ یعنی خواندنی، چیزی که باید پیوسته خوانده شود و در آن تدبّر گردد و تنها خواندن نباشد و آیه‌ها و روایت‌های زیاد در این زمینه است که بیان همه‌ آن‌ها از حوصله‌ این مقدمه کوتاه خارج است. برای تبرّک و تیمّن، مطلع کلام را با سخنانی از آن ذوات مقدّسه آغاز می‌نمایم. امیرالمؤمنین در توصیف قرآن چنین می‌فرمایند: «در قرآن؛ علوم آینده و اخبار گذشته آمده، دوای دردها و نظم امور در قرآن است». «قرآن دریایی است که قعر آن دست یافتنی نیست،  بنایی است که پایه‌هایش سُست نمی‌گردد و داروی شفابخشی است که بیماری در پی ندارد، قرآن عزّتی است که شکست ندارد و حقّی است که خوار نمی‌شود». «قرآن بهترین موعظه، ریسمان محکم الهی، بهار دل‌ها، چشمه‌های علم و عنصری است که دل جز با آن صیقل نمی‌گردد. کسی با قرآن ننشست مگر آن که از انحرافش کاسته و به هدایتش افزوده شد». «قرآن نوری روشن، شفایی سودمند، سیراب کننده تشنگی‌های معنوی و وسیله‌حفظ و نجات است». «در قرآن سرگذشت پیشینیان، اخبار آیندگان و تکالیف حاضران است». «قرآن بزرگترین بیماری‌ها را که کفر، نفاق، انحراف و گمراهی است درمان می‌نماید، انسان بدون قرآن غنایی و بعد از آن فقری ندارد». «قرآن هرگز کهنه نمی‌شود». «شما را به خدا نگذارید در عمل به قرآن، دیگران به شما سبقت بگیرند».  

در حدیثی می‌خوانیم که برتری قرآن بر کُتب دیگر همانند برتری خداوند بر خلق است. و نیز می‌فرماید: «به هنگامی که امور مثل پاره‌های شب تاریک بر شما مشتبه گشت به قرآن رو آورید». چون قرآن برخی از آیه‌هایش به صورت محکم و متشابه، عام و خاص، مطلق و مقیّد، مجمل و مبیّن، حقیقت و مجاز، کنایه و تصریح و ... نازل شده، لذا باید تفسیر و شرح داده شود و خداوند در قرآن کریم رسول خدا را مورد خطاب قرار داده و می‌فرماید: «و قرآن را بر تو نازل نمودیم، تا برای مردم هر آن چه را به سوی ایشان نازل شده است توضیح دهی، امید که آنان بیاندیشند».  

از زمان حیات نورانی رسول خدا پدیده‌ تفسیر آیه‌های قرآن به وجود آمد، آن بزرگوار گاه برخی معانی را بیان می‌فرمودند و به یاران خود آموزش می‌دادند، و گاه برای بعضی‌ها تردیدها و ابهاماتی به وجود می‌آمد و از حضرت رسالت سؤال می‌کردند، تعابیر و معانی قرآن را تفسیر می‌کردند و امیرالمؤمنین امام علی از برترین مفسران قرآن کریم پس از رسول خدا بوده‌اند. ابن عباس می‌گوید: دانش من و دانش تمامی صحابه‌ حضرت محمد در مقایسه با دانش حضرت علی مانند قطره‌ای است در برابر آب هفت دریا. خود آن حضرت فرمودند: «درباره‌ قرآن از من بپرسید تا شما را آگاه سازم که آیه‌های آن درباره‌ چه کسی و کجا نازل گردیده است». شیخ طوسی می‌گوید: اصحاب ما «شیعیان» بر این باورند که تفسیر قرآن هرگز امکان نمی‌یابد، مگر با ذکر اثر «روایت» صحیح از پیامبر و امامان معصوم: که قول‌شان حجّت است و مانند قول رسول الله می‌باشد. پس نمی‌توان هرگز از روایت‌های اهل‌بیت: در تفسیر قرآن بی‌نیاز بود، چگونه می‌توان محکمات را از متشابهات، عموم را از خصوص و... را بدون سخن آشکار و رازگشایی امامان معصوم: به کاوش گرفت و به معانی آن‌ها پی برد؟ و از همه مهمتر بطون و چند لایه بودن قرآن که در روایت‌ها با عنوان بطون آمده است و معنای ظاهری آیه‌ها، بطن و لایه‌ برونی و اوّلی آن است که اما برای فهم بیش‌تر معانی بایستی بطون و لایه‌های دیگر آن را بررسی کرد که این فهم مستلزم اتصال به اهل‌بیت: است که قرآن ناطقند وحجج بالغه‌ الهی.

در روایت‌ها تا هفتاد بطن ذکر شده است و بدون اتصال به این شجره‌ طیّبه، تفسیر به رأی می‌شود که مفسّر، در تفسیر رازگشایی از آیه‌های قرآنی به رأی و دیدگاه شخصی خود مراجعه و به توجیه و تأویل اقدام می‌کند و از طُرق عامّه نقل شده که رسول خدا فرمودند: «هرکس قرآن را به رأی خودش بیان کند، حتی اگر سخن به درستی گفته باشد. باز هم خطا کرده است». در حدیثی می‌خوانیم هر کس قرآن را به رأی خودش تفسیر کند نشیمنگاهش آتش است، خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «آیا به قرآن نمی‌اندیشید یا «مگر» به دل‌هایشان قفل‌هایی نهاده شده است».  

قرآن کتاب است آسمانی و «وحیانی» که پایان بخش تمامی صحف آسمانی است و بزرگترین معجزه‌ پیامبر اسلام حضرت محمّد است و برای تمامی دوران‌ها، اعصار و امصار و برای تمامی انسان‌ها تا روز رستاخیز می‌باشد، نه دورانی خاص و محدود، لذا بجاست که حداقل در هر پنج سال تفسیری جامع به اسلام تقدیم شود که جدّیت بیش‌تر حوزه‌های علمیه و علمای شیعه را می‌طلبد تا قرآن از مهجوریت به درآید.

خلاصه اینکه اثر حاضر؛ تفسیر جزء اوّل از قرآن کریم است که در جهت مهجوریت‌زدایی از قرآن کریم و در ارائه‌ پیام‌های انسان‌ساز وحیانی نگاشته شده است، تا این بنده کمترین بتواند دِین خود را نسبت به اسلام و قرآن و عترت اَدا و ثواب آن را نثار ارواح مطهّر چهارده معصوم: و کریمه‌ اهل بیت، حضرت فاطمه معصومه و والدین گرانقدرم نماید. همچنین بر خود لازم می‌دانم از حضرات آیات‌؛ مرحوم حاج شیخ غلامعلی حاج شریفی خوانساری، حاج سیّد احمد حسینی اشکوری و مرحوم حاج سیّد باقر موسوی همدانی که همواره مشوّق حقیر در این راه مقدّس بوده‌اند، تشکر و قدردانی نمایم.

این کتاب به‌تازگی منتشر و وارد بازار نشر شده است.

کد خبر 4695859 صادق وفایی

شمخانی: مردم می‌گویند نباید برجام را امضا می‌کردیم!| اگر ایران و آمریکا وارد جنگ شوند، ایران ابزارهای متعددی دارد؛ از جمله جنگ نیابتی

توضیح شهردار قم درباره خارج‌نشینی فرزندانش: آنها سفیران نظام هستند!| زندگی ساده‌ای دارم

فیلم: کار یکی از دختران گروه نینجا به بیمارستان کشید

کلیدواژه: تلاوت قرآن قران کریم استاد منشاوی

منبع این خبر، وبسایت www.mizanonline.com است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۴۷۷۰۹۳۰ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

دیگر خبرها

  • غدیر بازگشت به اصل وحدت است
  • غدیر روز تعیین سرنوشت بشریت است
  • تلاوت «آیه اکمال» با صدای محمدجواد کاشفی
  • آخرین پیام از آخرین پیامبر
  • زیارت غدیریه امام هادی (ع)
  • جمع‌آوری ۹۰ آیه قرآن کریم در اثبات ولایت علی(ع)
  • جمع‌آوری 90 آیه قرآن کریم در کتاب «آیات ولایت»
  • یادداشت| آخرین پیام از آخرین پیامبر
  • تلاوت صفحه پانزدهم قرآن مجید
  • مغفرت الهی در روز اکمال دین/ غدیر روز تعیین سرنوشت بشریت است
  • دستمزد علی نصیریان در فیلم «گاو»!
  • متن کامل خطبه پیامبر(ص) در روز غدیر به عربی و فارسی
  • فیلم/ تلاوت آیات ولایت در سرزمین وحی
  • پدیده‌ای به نام «تلاوت‌های اینستاگرامی» و اولین مخالفت‌های رسمی
  • سبب نزول آیه ولایت و تبلیغ چیست؟
  • سرعت در تلاوت و توانایی همخوانی شنونده با مرتل؛ مزیت‌های مهم ترتیل
  • اولین جلسه آموزش مهارت‌های فنی تلاوت برگزار شد + عکس
  • آیاتی‌که بر مقام امام علی(ع) دلالت دارد
  • تلاوت صفحه چهاردهم قرآن مجید