Web Analytics Made Easy - Statcounter

رودخانهها دارای زیبایی طبیعی و ارزش فراوان اقتصادی هستند و همین امر سبب شده که زمینهای مجاور رودخانهها، مورد توجه زمینخواران و استفاده کنندگان غیرمجاز از این منابع عظیم خدادادی و طبیعی قرار گیرد.

 رودخانهها مانند دیگر منابع آبی، برابر اصل ۴۵ قانون اساسی از انفال و ثروتهای عمومی بوده که در اختیار حکومت اسلامی قرار داده شده تا بر طبق مصالح عامه نسبت به آنها عمل شود، به همین علت اراضی مجاور رودخانهها اعم از بستر و حریم، تابع قوانین و مقررات خاصی است که هدف از وضع آنها، جلوگیری از استفاده و مالکیت اختصاصی اشخاص و تضمین دسترسی عموم مردم به رودخانهها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به کشاورزی بودن منطقه طارم و اقتصاد کشاورزی حاکم بر این شهرستان، آب کالایی با ارزش و حیاتی برای این منطقه محسوب میشود و هرگونه تغییر در نظام توزیع آن، کشاورزی و در نهایت اقتصاد مردم طارم را با مشکل اساسی روبه رو خواهد کرد.

تصرف بستر و حریم طولانیترین رودخانه استان زنجان در منطقه طارم می تواند پیامدهای فاجعه باری برای مردمی که در نزدیکی این رودخانه زندگی میکنند و شغل اصلی آنها کشاورزی است داشتهباشد، همچنین به مرور زمان تاثیرات جبران ناپذیری بر روی اکوسیستم منطقه و زندگی سایر موجودات و گیاهانی که زندگیشان با رودخانه قزلاوزن پیوند خورده خواهد داشت، چراکه با تصرف بستر قزلاوزن و استفاده غیرمجاز و بیرویه کشاورزان از آب این رودخانه و عدم مدیریت اصولی آب در این رودخانه، زیبایی و عظمت این منبع با ارزش و حیاتی را از بین خواهد برد.

رودخانهای که از شرق تا غرب شهرستان طارم بستر و حریم خود را از دست داده و متصرفان غیرمجاز بر جان آن زخم زدهاند، به طوری که در بسیاری از نقاط، مسیر رودخانه به طور کامل تغییر کرده و با تغییر مسیر اکوسیستم آن آسیب دیده و تعادل رودخانه نیز به هم خورده است، به نحوی که در مواقع بحرانی و وقوع سیل آسیب جدی به شهرستان وارد خواهد شد.

با این وجود و با توجه به اعتراض دغدغهمندان محیط زیست و بسیاری از مردم شهرستان طارم در سال‌های اخیر، میزان بستر تصرف شده در رودخانه قزل اوزن روزبه‌روز بیشتر شده و با این‌که هر چند وقت یکبار خبری از رفع تصرف حریم شاهرگ حیاتی شهرستان طارم مطرح می‌شود، اما در عمل کمتر شاهد آن هستیم و اگر رفع تصرف هم صورت می‌گیرد دوباره مقدار بیشتری زمین زراعی از دل قزلاوزن بیرون میآید.

۶ هکتار از زمینهای بستر قزل اوزن در برنامه رفع تصرف قرار دارد

رئیس اداره امور منابع آب شهرستان طارم در این خصوص در گفت وگو با خبرنگار ایرنا از برنامهریزی و تصمیم جدی این اداره برای رفع تصرف غیرمجاز زمین‌های بستر رودخانه قزلاوزن خبرداد و افزود: در حال حاضر یک هزار هکتار اراضی قابل واگذاری در بستر رودخانه قزل اوزن وجود دارد و تا به امروز ۵۸۰ هکتار از آن با نظر کارشناسی و طبق قرارداد در نقاط مختلف شهرستان برای ایجاد شغل و معیشت مردم واگذار شده است.

علیرضا حاجیمیری خاطرنشان کرد: زمینهای تصرفی غیرمجاز در محدوده ۴۲۰ هکتار باقی مانده قرار دارد که با رصد و بازرسیهای انجام شده توسط کارشناسان این اداره ۶ هکتار از این زمینها در برنامه رفع تصرف قرار دارد که در آینده نزدیک این اتفاق خواهد افتاد.

حاجیمیری با بیان اینکه در شهرستان طارم کمبود آب وجود ندارد، اظهار داشت: شهرستان طارم بواسطه رودخانه قزلاوزن و رودخانههای دائمی و فصلی فراوان دارای منابع عظیم آب بوده و متاسفانه تصرفات غیرمجاز در بستر و حاشیه رودخانه قزل اوزن موجب هدر رفت منابع آبی شده و شهرستان طارم را با چالش آب روبه رو میکند.

مدیر اداره امور منابع آب شهرستان طارم با اشاره به ارزش بالای رودخانه قزل اوزن افزود: بسیاری از مردم شهرستان با توجه به مسیر رودخانه قزل اوزن علاقهمند به سرمایه گذاری در بخش کشاورزی هستند و به یقین با واگذاری قانونی و کارشناسانه برخی زمینهای مستعد در حاشیه رودخانه قزلاوزن، هم شاهد توسعه اقتصادی در شهرستان خواهیم بود و هم نظم و نظارت دقیق در بستر رودخانه قزلاوزن حکمفرما خواهد بود، بنابراین در واگذاریها رعایت حقوق عمومی مدنظر بوده و این طرح در قالب تعاونی صورت خواهد گرفت.

این مسئول به دیدار و برگزاری جلسات متعدد با امام جمعه، فرماندار و مسئولان قضایی و اداری همچنین شوراهای شهرستان و بخشهای شهرستان طارم اشاره کرد و افزود: در راستای همافزایی بیشتر با دستگاه‌های ذیربط جهت مدیریت منابع آب در شهرستان طارم، جلسات متعددی برگزار شده تا در آینده برنامه ریزی منسجمی جهت حفاظت از منابع آب و برخورد با متخلفان داشته باشیم.

حاجیمیری ضمن اشاره به اقدامات این اداره برای جلوگیری از تصرف غیرمجاز بستر رودخانه قزلاوزن تصریح کرد: با کمک مدیریت جهادکشاورزی شهرستان طارم مقرر شده آمار دقیق اراضی زیرکشت بستر رودخانه قزلاوزن و ایستگاه‌های پمپاژ موجود تهیه شود تا از این طریق به هدف اصلی خود که همان بانک اطلاعاتی دقیق از رودخانه قزلوزن است، رسیده باشیم.

وی عنوان کرد: یکی از برنامه های دیگر این اداره برای جلوگیری از آسیب به بستر رودخانه قزل اوزن برخورد با ماشین آلاتسنگینی است که بدون مجوز برای کار در این رودخانه اقدام می کنند و به همین مناسبت در نشستها و هماهنگیهای انجام شده با مسئولان قضایی شهرستان مقرر شد تا اخطاریه لازم به مالکان بیل مکانیکی و سایر ماشینآلات سنگین  ابلاغ شود تا بدون هماهنگی و اخذ مجوزهای لازم از این امور، هیچ‌گونه فعالیتی در حوزه منابع آبی شهرستان نداشته باشند که در صورت مشاهده تخلف برابر مقررات با هماهنگی مراجع قضایی نسبت به توقیف و پلمب ادوات مذکور اقدام خواهد شد.

این مسئول نصب بنرهای هشدار دهنده و آموزشی را یکی دیگر از اقدامات این اداره در آینده عنوان و تشریح کرد: برای آگاهی مردم از قوانین رودخانه و پیامهای مربوط به حوزه منابع آب بنرهایی تهیه و در فواصل مختلف رودخانه نصب خواهد شد.

رئیس اداره منابع آب شهرستان طارم، حضور در بین مردم و صحبت با آحاد مردم شهرستان طارم را از اولویتهای اصلی این اداره برشمرد و افزود: برای آشنایی مردم شهرستان با قوانین رودخانه و حرائم مربوط به آن که سالهاست با عرف محلی به تصرف بستر رودخانه اقدام کرده اند جلسات و دیدار چهره به چهره برگزار شده است و در آینده نیز از برنامههای اصلی این اداره خواهد بود.

حاجیمیری از مردم شهرستان خواست تا هر نوع تخلف در منابع آب سطحی و آب زیرزمینی را هرچه سریعتر به اداره آب گزارش دهند و اظهار داشت: هر کار و فعالیت اجرایی و عملیاتی نیازمند کار فرهنگی است و برای فرهنگ سازی استفاده بهینه از منابع آب دست یاری به سوی مردم، سازمانهای مردم نهاد و نهادهای فرهنگی دراز کرده و امیدواریم که همه در زنده نگه داشتن شاهرگ حیاتی شهرستان طارم کمک حال ما باشند.

شهرستان طارم با ۴۷ هزار نفر جمعیت (حدود ۵ درصد جمعیت و ۱۰ درصد مساحت استان زنجان) در ۹۰ کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده و با استانهای قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.
۹۸۸۶/۶۰۸۵

منبع: ایرنا

کلیدواژه: طارم تصرف اراضی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۷۱۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزون بر پنج هزار متر مربع از اراضی ملی در خلخال آزادسازی شد

حسین معصوم‌زاده گفت: برابر پیگیری‌های مکرر قضایی که از سوی این اداره اراضی ملی مورد نظر که در بخش شاهرود از توابع شهرستان خلخال قرار دارد، رفع تصرف شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خلخال افزود: اراضی تصرف شده درون محدوده منطقه حفاظت شده آق داغ قرار داشت و با ایجاد فنس مورد تصرف قرار گرفته بود اما با پیگیری‌های صورت گرفته، با حکم مقام قضایی آزادسازی شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خلخال در ادامه از حامیان محیط زیست خواست تا در صورت مشاهده هر گونه تخلف زیست محیطی، موضوع را از طریق شماره ارتباطات مردمی ۱۵۴۰ گزارش دهند.

منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال که ۹۳ هزار هکتار مساحت دارد، به دلیل برخورداری از تنوع زیستی و گونه‌های نادر گیاهی و جانوری از جمله انواع پرندگان شکاری، کبک، تیهو، کل و بز، پلنگ، سیاه گوش و سایر گونه‌ها تحت مدیریت اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل قرار دارد.

استان اردبیل با جمعیت افزون بر یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر در شمال‌غربی ایران همجوار با استان‌های آذربایجان‌شرقی، گیلان، زنجان و در همسایگی کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • ۷۵ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی در فروردین ماه سال جاری رفع تصرف شد 
  • ۷۵ هکتار از اراضی ملی کردستان رفع تصرف شد
  • یک حلقه چاه آب غیر مجاز در تنگستان پلمب شد
  • افزون بر پنج هزار متر مربع از اراضی ملی در خلخال آزادسازی شد
  • بیش از ۱۵۰۰ مترمربع از اراضی ملی عنبرآباد رفع تصرف شد
  • راه‌اندازی مرکز پرورش ماهیان خاوری در رودخانه قزل اوزن
  • تشدید برخورد محیط زیست با سودجویان اراضی ملی
  • آزادسازی پنج هزار متر مربع از اراضی ملی در خلخال
  • ضرورت تکمیل طرح مدرن فاضلاب شهری هشترود
  • رفع تصرف ۲ هکتار از اراضی ملی سیاهمزگی شفت