Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-05@09:44:36 GMT

تئاتر، آیینه آیین‌ها

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۷۲۰۸۲

تئاتر، آیینه آیین‌ها

نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی چند روزی‌ است شروع به کار کرده و استقبال نسبتاً خوبی هم از آن شده است. شعار امسال جشنواره «نمایش سنتی فرصتی برای تئاتر معاصر ایران» است. ارمغان بهداروند شاعر

هیچ قرار نیست ضرورت احیا و استمرار آیین‌ها را در یک اثر به تمام آیینی یادآوری کنیم که چنین چهره‌ای از آیین نمی‌تواند همه حواس مخاطب را از آن خود کند و به تجربه درخواهیم یافت که کارکرد موزه‌ای، تأثیر طولانی‌ مدتی نخواهد داشت و خروج از موقعیتِ واقع، به مرگ این کارکرد منتهی می‌شود‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رایحه عطری را در خاطر بیاورید که آمیختن‌اش با فضای موجود، مؤثرتر خواهد بود و بیشتر از نفس به نفس شدن با ظرف عطر، اتفاق آفرین است.
جشنواره تئاتر آیینی سنتی همین دغدغه را در خیال و خاطر دارد و در همه ادوارش با گَردگیری از آداب و آیین و سننِ ملی و مذهبی، پیوسته کوشیده است، هنر امروز از گنجینه آیین برخوردار باشد و برخوردار بماند و ارزش افزوده‌ای برای مخاطب امروز بیافریند. احضار آیین‌ها و احیای سنن باید به زیرکی و هوشمندانه در بافتار تولیدات نمایشی امروز گره زده شود تا انسان معاصر به تداوم اثرگذاری سنن و خیرخواهی باورها ایمان بیاورد و در بازآفرینی آیین‌ها، خطرات و مخاطرات روزگار خویش را چاره‌جویی کند. تئاتر در سرزمین ما اگر چه کم سابقه اما به وضوح می‌توان مواجهات نمایشی ارزشمندی را در کالبد فرهنگی جوامع روستایی و شهری قرن‌های متمادی معرفی کرد که بازتاب آن در آفرینش‌های تئاتری برخی ملل قابل استخراج است. یکی از تکالیف این جشنواره، برون‌تاب این گنجینه است. گنجینه‌ای که در متون داستانی، خلق قهرمانان، فرهنگ البسه، اخلاق اسطوره‌ای و کیفیت فردی و گروهی انسان‌های دیروز، مشهود و ملموس است. «یوجینو باربارا» کهنه کارگردان بین‌المللی این حیرت و سرگشتگی را در تماشای تعزیه‌ای در همین جشنواره آیینی سنتی تجربه کرده بود و از آن به عنوان شکلی نادر در تئاتر یاد کرد و به سرخوشی تأکید کرده بود که امیدوار است بتواند در آثارش از توانش این گونه نمایشی گرته‌برداری کند. معتقدم انسان امروز که بیش از همیشه هفت‌خان‌های آزمون انسانیت را پیش رو دارد باید به مجاورت آیین‌ها و سنن، رویینه‌تن شود. این رویینه‌تنی تعهد تئاتر است.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۷۲۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطار جشنواره هنر‌های نمایش کانون همدان در ایستگاه پایانی

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان در این مراسم گفت: یک نوجوان و جوان ایرانی منفعل نیست و به آنچه در پیرامون خود می‌گذرد اشراف و آگاهی و نگاه عمیق دارد.

ابراهیمی‌هژیر گفت: نمایش‌های شما امروز نشان داد که کودک و نوجوان ایرانی انزجاز عمومی مردم جهان از صهیونیست را از طریق رسانه‌های خود درک می‌کند و می‌بیند و می‌شنود.

او گفت: حقانیت جمهوری اسلامی در دفاع از مظلومان، کودکان، پیران و زنان را درک می‌کند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس نیز گفت: هنر یعنی انسان خود را در اقیانوس بیکران الهی ببیند و دیگران را نیز همراه خود کند و هنرمند واقعی باید این ویژگی را داشته باشد.

حمیدرضا حاجی بابایی گفت: از میان هنرها، تئاتر هنری است که انسان حرارات، هیجان و پیام بازیگر و متن داستان را به خوبی حس و با آن ارتباط برقرار می‌کند.
در این مراسم بیانیه هیئت داوران از سوی احمد بیگلریان، پیشکسوت تئاتر و داور این دوره از جشنواره قرائت شد و با رای و نظر داوران نمایش‌های برگزیده در بخش تئاتر کانون، قیچی که دنبال کار می‌گشت به مربیگری محمدجواد بختیاری از مرکز ۳ همدان، آه سرزمین من به مربیگری نوشین بیگلریان از مرکز ۳ همدان و نمایش برگزیده بخش آزاد، نمایش قصه پر غصه از کبودرآهنگ معرفی شدند که به مرحله کشوری هنر‌های نمایشی کانون راه پیدا کردند.

۱۰ گروه نمایشی در این جشنواره شرکت کرده بودند که ۶ گروه کانونی و ۴ گروه در بخش آزاد بودند.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • برگزاری جشنواره جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در بافق
  • جشنواره غذاهای سنتی شهرستان گرمی برگزار شد
  • راهیابی نمایش خسوف از کاشان به جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • قطار جشنواره هنر‌های نمایش کانون همدان در ایستگاه پایانی
  • قطار جشنواره هنرهای نمایش کانون همدان در ایستگاه آخر
  • برپایی نخستین جشنواره غذای سنتی در شهر مریانج
  • لغو مراسم آیینی سنتی کومسای در هورامان کردستان به دلیل بارندگی
  • ۶ روستای دشتستان میزبان جشنواره ملی رضوی + تصویر
  • خنیانگر آیینی و مردمی موسیقی شمال خراسان درگذشت
  • تئاترحوزه هنری استان به جشنواره سراسری بچه های مسجد راه یافت