Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون اول رئیس جمهورگفت: باید اقداماتی انجام دهیم تا روستاییان در روستا بمانند و به تولید بپردازند.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در حاشیه افتتاح چهارمین نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر در نمایشگاه بین المللی تهران، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه توانمند سازی عشایر و روستائیان چقدر می‌تواند به تولید ناخالص ملی کمک کند، گفت: روستاها به ویژه در زمینه مواد غذایی که جزو مهمترین نیازهای هر کشوری است، در واقع کانون اصلی تولید کشور هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بخش اصلی تولیدات روستایی، تامین غذایی کشور است که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اهمیت غذایی کشور جزو مهمترین سیاست‌های در برنامه‌های دولت بوده است.

معاون اول رئیس جمهور گفت: مهم این است که ما اقداماتی انجام دهیم تا روستاییان در روستا بماند و به حاشیه شهرها نیایند و به تولید بپردازند و از لحاظ اقتصادی امکان زندگی داشته باشند و مسائل رفاهی آنها را در روستا تامین کنیم.


جهانگیری خاطر نشان کرد: خوشبختانه در این زمینه اقدامات وسیعی انجام گرفته کار و کسب و روستاییان رونق خوبی پیدا کرده و فکر می‌کنم همین نمایشگاه یک نمونه از رونق فعالیت در روستاها و مناطق عشایری است.

وی افزود: اگر به دنبال تاب آوری مسائل کشور هستیم حتماً یکی از کانون‌های اصلی تاب آوری اقتصادی کشور روستاها و مناطق عشایری است.

جهانگیری همچنین در بخشی دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه «اشتغال‌زایی فراوانی برای بخش روستا در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان اعتبار در این زمینه منظور شده است که این اعتبارات برای اشتغال روستاییان، کارآفرینان روستایی و کسانی است که علاقه مند هستند از این منابع استفاده و در روستاهای شان طرح‌های تولیدی را اجرا کنند؛ این طرح‌های تولیدی اگر در زنجیره تولید روستا قرار بگیرد، به تولید روستا و عشایر و همچنین اقتصاد منطقه کمک می‌کند.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: این اعتبارات جذابیت بالایی دارند و شرایطی که نرخ سود بانکی بسیار بالا است، سود آن حداکثر ۶ درصد است؛ با این جذابیت، تمام فعالان اقتصادی علاقه مند هستند و تا کنون نیز عملکرد خوبی داشته‌اند. در این زمینه بر اساس گزارشی که چندی قبل در جلسه اشتغال به من دادند، حدود ۱۵۰ هزار نفر از محل این اعتبارات مشغول به‌کار شدند و امیدوارم با اینکه هنوز نیمی از این اعتبارات باقی مانده، اشتغال بیشتری در روستاها ایجاد نماییم.

وی در پایان با اشاره به فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در مناطق شهری و روستایی، با بیان اینکه «استارتاپ‌ها هم در مناطق شهری و هم در مناطق روستایی نقش تعیین کننده‌ای دارند»، تاکید کرد: خوشبختانه با نیروی جوان و تحصیل کرده‌ای که در کشور داریم و همچنین توجه به اینکه این نیروها متعلق به شهرها و روستاها هستند، طرح های بسیار خوبی برای فعال کردن اقتصاد روستاها پیش بینی شده‌است؛ این طرح‌ها هم در زمینه صرفه جویی منابع آب، بهره برداری از منابع طبیعی به طور مطلوب و هم در زمینه بازار یابی فروش محصولات کشاورزی قابل اجرا است. فکر می‌کنم فعالیت‌هایی که استارتاپ‌ها شروع کرده‌اند، می‌توانند تحولی جدی در آینده روستایی و عشایر کشور به وجود آورد.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: جهانگیری روستایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۷۳۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمین‌های بی‌آب و علف البرز هم از شر ویلاسازی مصون نیست!

ایسنا/البرز یک مدرس و پژوهشگر معماری گفت: ویلاسازی در استان البرز به نحوی سرعت گرفته که حتی در نقاطی که از نظر معماری و آب و هوا سنخیتی برای ساخت ویلا ندارد، شاهد رشد ساخت و ساز هستیم. نمونه این موضوع در مناطقی از ماهدشت کرج است که درخت و رودخانه‌ای ندارد ولی با ایجاد فضای سبز مصنوعی، شهرک‌سازی ویلایی را شاهد هستیم.

علی شجاعی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر مطلب فوق ادامه داد: اگرچه این ساخت و سازها باعث رونق شده و زمین‌هایی که کاربری خاصی نداشتند برای سکونت استفاده شده‌اند اما جنبه‌های منفی که در آینده تاثیرگذار است را هم به دنبال خواهد داشت. این رشد در ساخت و ساز موضوعات محیط زیستی و تبدیل اراضی باغی و زراعی به مسکونی را علی‌رغم موانع قانونی سختی که وجود دارد به دنبال داشته و در طولانی مدت به کشاورزی و محیط زیست صدمه می‌زند.

این مدرس دانشگاه درباره چگونگی حفظ بافت روستایی اظهار کرد: خوشبختانه غالب روستاها شامل طرح هادی هستند و توسط بنیاد مسکن در قالب طرح هادی الزاماتی برای رعایت نوع ساخت و ساز و بازسازی به سبک روستایی وجود دارد. ممکن است در تمام روستاها این ضوابط رعایت نشود اما در بیشتر روستاها این معیارها را داریم.

وی افزود: به عنوان مثال در روستاهای نمونه گردشگری که در مرکز توجه هستند، در حفظ بافت بومی و روستایی بهتر عمل شده است. ولی جاهایی که از تمرکز خارج بوده و نظارت کمتر بوده موارد نقض دیده می‌شود و توجه به مصالح بومی و فرم ساخت که منطبق با معماری بومی منطقه باشد وجود ندارد. نمونه این امر هم می‌توان به منطقه ماهدشت و یا در کردان که عیناً مشخص است، اشاره کرد.

شجاعی ادامه داد: اما در روستاهایی که به عنوان نمونه گردشگری انتخاب شده‌اند، قوانین بهتر اجرا شده و می‌بینیم که پایبندی به بافت روستا و نگهداری بافت روستایی بهتر رعایت شده است. اگر روی روستاها تمرکز داشته باشیم و پایبند به طرح‌های هادی باشیم، بیشتر می‌توانیم از بافت‌های بومی و با اصالت روستایی محافظت کنیم.

این پژوهشگر با اشاره به ساخت‌وساز در مناطقی که درخت و رودخانه‌ ندارد، ادامه داد: اگرچه این ساخت و سازها باعث رونق شده و زمین‌هایی که کاربری خاصی نداشتند برای سکونت استفاده شده‌اند اما جنبه‌های منفی که در آینده تاثیرگذار است را هم به دنبال خواهد داشت. این رشد در ساخت و ساز موضوعات محیط زیستی و تبدیل اراضی باغی و زراعی به مسکونی را علی‌رغم موانع قانونی سختی که وجود دارد به دنبال داشته و در طولانی مدت به کشاورزی و محیط زیست صدمه می‌زند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آموزش مهارت روستائیان باعث تقویت و پایداری توسعه روستا است
  • تجلیل از شورا‌های برتر شهر و روستا در قم 
  • زمین‌های بی‌آب و علف البرز هم از شر ویلاسازی مصون نیست!
  • گلستان جزء استان‌های برتر در زمینه پرداخت تسهیلات مسکن شهری و روستایی
  • ارائه خدمات رایگان به روستائیان به همت پزشکان
  • توزیع بیش از ۳۵ میلیون لیتر مواد سوختی در بین روستائیان استان قزوین
  • توزیع بیش از ۴۷ هزار تن آرد روستایی در بین روستائیان استان قزوین
  • تمدید نام نویسی بیمه رایگان بازنشستگی مادران روستایی و عشایری
  • تشکیل شورا‌های جوان‌سازی در روستا‌های فارس
  • سامانه روستا بازار در اردبیل راه‌اندازی شد