Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- همزمان با هشدار نخست وزیر پاکستان درباره طرح هند برای پاکسازی نژادی مسلمانان از منطقه جامو و کشمیر، چین نیز درخواست برگزاری نشست غیرعلنی شورای امنیت با هدف بررسی اوضاع در کشمیر را مطرح کرد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، نخست‌وزیر پاکستان با هشدار درباره طرح هند برای پاکسازی نژادی مسلمانان از منطقه جامو و کشمیر، گفت دولت دهلی‌نو به دنبال مداخله نظامی در بخش پاکستانی کشمیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان امروز (پنجشنبه)‌ هشدار داد که هند با طرح جدیدی که در قبال منطقه جامو و کشمیر در پیش گرفته،‌ به دنبال تکرار فاجعه سربرنیتسا است.
به نوشته خبرگزاری «آناتولی» خان که از روز گذشته به منطقه تحت کنترل پاکستان کشمیر سفر کرده، درباره نقشه هند جهت پاکسازی نژادی مسلمانان از منطقه کشمیر و تکرار کشتار سربرنیستا هشدار داد.
وی در جلسه ویژه‌ای با مجمع قانونگذاری کشمیر در شهر «مظفرآباد» گفت: «هند به دنبال آن است که در منطقه پاکستانی کشمیر، عملیات نظامی انجام دهد. اگر جنگی بین پاکستان و هند دربگیرد، جامعه جهانی مسئول آن خواهد بود».
نخست‌وزیر پاکستان با انتقاد از سکوت جامعه جهانی درباره اقدامات اخیر هند در قبال جامو و کشمیر، توضیح داد: «[هند] طرح هولناک‌تری برای منحرف کردن توجه جهان از اقداماتش در کشمیر ایجاد کرده است. آنها در حال برنامه‌ریزی برای اقدام [نظامی] در کشمیر آزاد هستند. پاکستان اما آماده است با هر نوع تجاوزگری مقابله کند».

رایزنی وزرای خارجه پاکستان و روسیه درباره کشمیر
شاه محمود قریشی وزیرخارجه پاکستان با همتای روسی خود درخصوص کشمیر تلفنی گفتگو کرد.
وزیرخارجه پاکستان همتای روسی خود را از وضعیت در منطقه کشمیر آگاه و اعلام کرد: هند با اعمال تغییرات در ساختار کشمیر خواهان تغییر جمعیت در آن است.
وی افزود: اقدام یکجانبه هند نه تنها بر خلاف قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل است بلکه به عنوان نقض فاحش حقوق بشر شناخته می‌ شود.
وزیر خارجه پاکستان مدعی شد که اقدامات هند می‌تواند صلح و ثبات منطقه را به چالش بکشد و تبعات خطرناکی برای صلح جهانی در بر داشته باشد.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز گفت: مسکو از نزدیک همه تحولات اخیر منطقه را دنبال می کند و نگران تشدید تنش‌ها در منطقه است. وی حل و فصل مسائل از طریق مذاکرات را خواستار شد.

رد پیشنهاد میانجی گری ترامپ برای مسئله کشمیر
دو روز پیش سفیر هند در آمریکا گفت: هند پیشنهاد میانجیگری رئیس جمهور آمریکا برای حل مسئله جامو و کشمیر را رد کرده است.
«هارش واردان شرینگلا» سفیر هند در آمریکا در گفتگو با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز درباره اوضاع کشمیر در پاسخ به این سوال مجری که پرسید چرا پیشنهاد رئیس جمهور ترامپ برای میانجی گری بین هند و پاکستان را نمی‌پذیرید گفت:  رئیس جمهور ترامپ به صراحت بیان کرده است پیشنهاد وی برای میانجی گری در جامو و کشمیر منوط به پذیرش این پیشنهاد در کشور‌های هند و پاکستان است. چون هند پیشنهاد میانجی گری را نپذیرفته است، رئیس جمهور ترامپ به صراحت بیان کرد که این پیشنهاد دیگر مطرح نیست. سازمان ملل هم به وضوح بیان کرد که این مشکل باید به صورت دوجانبه حل شود. این موضوع چیزی نیست که طرف‌های ثالث آن را حل کنند بلکه باید براساس توافقنامه‌های بین دو کشور از جمله اعلامیه لاهور حل شود.
برنامه «گزارش ویژه» شبکه «فاکس نیوز» دوشنبه شب (به وقت واشنگتن) مصاحبه‌ای با سفرای هند و پاکستان در آمریکا ترتیب داده و نظرات آنها را درباره تنش‌ها بین دو کشور بر سر «کشمیر» را جویا شد
سفیر اسلام‌ آباد در واشنگتن که به استودیوی فاکس نیوز آمده بود، گفت: «اقدامات تهاجمی و یکجانبه هند تهدیدی بزرگ برای وضعیتی است که از قبل هم به شدت وخیم بوده است. تغییر یکجانبه وضعیت منطقه‌ای که طی سال‌ها جامعه بین‌المللی آن را منطقه مورد مناقشه دانسته است، واقعا منطقه را در آستانه یک درگیری جدی قرار داده است».
وی افزود: «آنها (مقام‌های هند) در تلاش هستند که تاریخ را دوباره بنویسند و تلاش کرده‌اند که مردم (کشمیر) را از هویتشان محروم کنند. آنها همچنین تلاش کردند موضوعی که برای حدود 70 سال در دستور کار سازمان ملل قرار داشته است را به صورت یکجانبه حل و فصل کنند».
وی در بخش دیگری از این مصاحبه با هشدار درباره اقدامات تحریک‌آمیز هند، خواستار ایفای نقش و مداخله «سازمان ملل و دوستانی شبیه به ایالات متحده و دیگر بازیگران بین‌المللی» برای توقف اقدامات یکجانبه در قبال کشمیر شد.
سفیر دهلی نو در واشنگتن نیز با دفاع از تصمیم جنجالی لغو خودمختاری ایالت جامو و کشمیر، اظهارات همتای پاکستانی خود را رد کرد و به سوال خبرنگار فاکس نیوز درباره هشدار تند عمران خان نخست‌وزیر پاکستان هم پاسخ داد.
شرینگلا گفت: «ما در هند 200 میلیون مسلمان داریم که در کشور ما زندگی می‌کنند و آنها 18 درصد از جمعیت‌مان را تشکیل می‌دهند. آنها دومین جمعیت بزرگ مسلمانان در جهان هستند».
وی با رد مواضع عمران خان علیه مواضع هند در قبال کشمیر گفت: «نخست‌وزیر عمران خان نماینده همه مسلمانان در هند نیست. مهم است این موضوع درک شود که ما (هند) یک دموکراسی هستیم و صرفنظر از اینکه مذهب افراد چه باشد، آنها را نمایندگی می‌کنیم».
مجری فاکس نیوز از سفیر هند در آمریکا درباره تدابیر شدید امنیتی در جامو و کشمیر از قبیل قانون حکومت نظامی، قطع اینترنت و دیگر تدابیر سوال کرد و گفت: «منتقدین می‌گویند شما در حال سرکوب هستید».
سفیر دهلی نو مدعی شد که این تدابیر برای اطمینان از تامین امنیت در منطقه صورت گرفته و «موقتی» است.
به گفته او، دولت هند در نظر دارد که ضمن کمک مالی به جامو و کشمیر، در این منطقه انتخابات برگزار کند.
شرینگلا گفت: «ما آرام آرام وضعیت (تدابیر شدید امنیتی) را رفع می‌کنیم. ما انتخابات برگزار خواهیم کرد و آنها (ساکنان جامو و کشمیر) سر وزیر خودشان را انتخاب خواهند کرد.

ابراز نگرانی ایران از اعمال محدودیت از سوی هند برای مسلمانان کشمیر
روز سه شنبه نیز سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن ابراز نگرانی از شرایط امنیتی حاکم بر مناطق مختلف کشمیر و اعمال محدودیت برای مسلمانان منطقه، خواستار اتخاذ ترتیباتی از سوی دولت هند برای بازگشت مردم به حالت عادی زندگیشان شد.
سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با توجه به اخبار منتشر شده درباره شرایط امنیتی حاکم بر مناطق مختلف کشمیر از شرایط سخت امنیتی که برای شهروندان عادی پیش آمده و نیز محدودیت مسلمانان منطقه برای اعمال دینی خود، ابراز نگرانی کرد و از مقامات هند خواست ترتیباتی اتخاذ کنند تا هر چه زودتر زندگی مردم به حالت عادی در آمده و بتوانند از کلیه حقوق طبیعی و شناخته شده خود بهره مند شوند.

احتمال برگزاری نشست شورای امنیت با موضوع کشمیر
چین از درخواست پاکستان برای برگزاری نشست شورای امنیت در مورد کشمیر حمایت کرد.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، منابع دیپلماتیک روز چهارشنبه اعلام کردند چین درخواست داده نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل با هدف بررسی اوضاع در کشمیر برگزار شود.
چین روز چهارشنبه از درخواست پاکستان برای برگزاری نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد در روزهای پنجشنبه یا جمعه در مورد مسئله کشمیر حمایت کرد. هند تصمیم گرفته است وضعیت خودمختاری ایالت جامو و کشمیر را لغو کند.
پیش از این درخواست , هیئت دیپلماتیک فرانسه در سازمان ملل متحد پیشنهاد داد هفته آینده در شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد این مسئله به گونه ای کمتر رسمی رایزنی شود.
لهستان که ریاست شورای امنیت سازمان ملل متحد را در ماه اوت برعهده دارد, باید به عنوان واسطه وارد عمل شود تا در مورد شکل و زمان بندی گفتگوها تصمیم گیری کند.
شاه محمود وزیر امور خارجه پاکستان در نامه ای که روز سه شنبه برای شورای امنیت ارسال کرد نوشت پاکستان موجب درگیری نخواهد شد. اما هند نباید خویشتن داری ما را نشانه ضعف بداند. وی افزود اگر هند بخواهد بار دیگر از زور استفاده کند, پاکستان ناچار خواهد شد در قالب دفاع مشروع با تمام توان خود پاسخ دهد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: هند پاکستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۷۴۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احتمال کلنگ‌زنی طرح سه طبقه میدان ونک در سال آینده

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حمید جوانی شهردار منطقه 3 در جمع خبرنگاران درباره سه طبقه کردن میدان ونک اظهار کرد: طرح طبقه زیرین میدان ونک، تونلی است که توسط حوزه معاونت فنی و عمران طراحی شده و مطالعات آن انجام شده است. تونلی که از بزرگراه حقانی (زیرچهارراه جهان کودک، زیر میدان ونک) به سمت ملاصدرا وصل می‌شود.

وی با بیان اینکه یک طبقه هم زیر مترو طراحی شده است، گفت: این موضوع درحال مطالعات است. کارهای مطالعاتی قرار است که امسال انجام شود و بعد از مطالعه، ‌در صورتی که جوابگو باشد وارد فاز اجرا می‌شود.

شهردار منطقه 3 در پاسخ به این پرسش که آیا این مطالعات به شورا ارائه شده است؟ گفت: هنوز مطالعات نهایی نشده است. جلسه‌ای را با مشاور طرح و مشاور مترو داشتیم. طرحی را مبنی بر دو طبقه کردن تونل مترو آوردند که یک طبقه مترو و یک طبقه سواره باشد.

جوانی با اشاره به اینکه این موضوع قبلا سابقه مطالعه در معاونت فنی و عمران داشته است، ادامه داد: زیرگذر جهان کودک و میدان ونک به سمت ملاصدرا و اتوبان شهید چمران قبلا طراحی شده و اسناد مطالعاتی در معاونت عمران موجود است.

وی با بیان این مطلب که پروژه بسیار بزرگ است و اگر بنا باشد حجم اولیه آن اجرا شود از چهارراه جهان کودک به سمت بزرگراه چمران بیش از دو کیلومتر و از تونل توحید بزرگتر است، کار بزرگی است و نیازمند مطالعات جدی است، گفت: اگر امسال مطالعات و زیرساخت‌ها انجام شود در سال آینده ممکن است به کلنگ‌زنی برسد. اما در فاز اجرا به صورت جدی، ممکن نیست.

وی در پایان ابراز داشت: ما از معاونت فنی و عمران خواهش کردیم به علت اهمیت موضوع ترافیک چهار راه جهان کودک و میدان ونک و خیابان حضرت ولی‌عصر(عج) این پروژه را در اولویت قرار دهند که زیرگذر میدان ونک هم در برنامه مطالعاتی انجام شود که در آنجا هم زیرگذر و تونل مترو را داریم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هشدار روسیه به آمریکا درباره استقرار موشک در منطقه آسیا-اقیانوسیه
  • احتمال کلنگ‌زنی طرح سه طبقه میدان ونک در سال آینده
  • افزایش احتمال توقف جنگ در غزه
  • یک کشته و چهار زخمی در حمله به کاروان نیروی هوایی هند در کشمیر
  • وزیر امور خارجه: احتمال توقف جنگ در غزه نسبت به گذشته قدری افزایش پیدا کرده است
  • احتمال توقف جنگ در غزه افزایش پیدا کرده است
  • فشار‌ها بر اسرائیل احتمال آتش بس در غزه را افزایش داده است
  • احتمال توقف جنگ در غزه نسبت به گذشته قدری افزایش پیدا کرده است
  • امیرعبداللهیان: احتمال توقف جنگ در غزه افزایش پیدا کرده است | توافقاتی داشتیم که...
  • امیرعبداللهیان: احتمال توقف جنگ در غزه نسبت به گذشته قدری افزایش پیدا کرده است