Web Analytics Made Easy - Statcounter

تئاتر در ایران که برخی محققان به قبل از اسلام و برخی دیگر آن را دوره اسلامی و شروع تعزیه خوانی می دانند، نمایش و نمایش نامه نویسی به مفهوم اروپایی آن در ایران سابقه دیرینه ای ندارد، از قرن ها پیش هنر نمایش در اشکال سنتی آن رایج بود، شبیه خوانی یا تعزیه، خیمه شب بازی،نقالی و تخت حوضی شیوه های نمایشی بود که در میان مردم مقبولیت داشت و بعدها به شیوه های مدرن و امروزی و بر اساس سلیقه تماشاچیان تغییر یافت که قالب های مختلفی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون نزدیک به ۴۰ گروه ثبت شده و دارای پروانه تئاتر در استان اصفهان فعالیت دارند.
هنر نمایش در اصفهان سابقه چند صد ساله دارد و نمایش های کُمدی این خطه در چهارباغ و اجراهای مشهور در تماشاخانه های سپاهان در تاریخ تئاتر طنز اصفهان ماندگار است.

علی قیومی روز پنجشنبه در نشست خبری نمایش "بالشت" اظهار داشت: نمایش در اصفهان نیاز به حمایت دارد و در این استان از تئاتر هیچ حمایتی نمی شود بلکه دست اندازی هم توسط برخی از دستگاه ها انجام می شود.

وی نبود سالن مناسب و استاندارد برای تمرین، نبود صحنه ای مناسب برای طراحی کارگردان، مشکل صوت و نور را از جمله معضلات فراروی  نمایش در اصفهان برشمرد که باعث می شود ایده ها و طراحی کارگردان را از بین ببرد.

این کارگردان نمایش با بیان این که دستگاه های مختلف از جمله شهرداری، حوزه هنری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ گونه حمایتی برای اجرای نمایش وی که بالشت نام دارد انجام ندادند افزود: توسط یک تهیه کننده خصوصی اقدام های اولیه برای اجرای نمایش را در سینما فلسطین اصفهان انجام دادیم و به محض اینکه نمایش بالشت با استقبال بالای مردم روی صحنه رفت تمام این نهادها یکی یکی پیدایشان شد که دیگر نیازی به حمایت ظاهری آنها نبود.

قیومی ادامه داد : نمایش در اصفهان نیاز به توجه دارد و اگر توجهی به این مقوله نشود بسیاری از استعدادها از بین می رود وحتی باعث می شود به تهران مهاجرت کنند که این موضوعات سال ها است که بیان می شود ولی مسئولان امر به این مقوله توجهی ندارد.

وی اظهار داشت: برای اجرای نمایش بالشت هیچ مکانی برای تمرین بازیگران نبود و ما در خانه ها و برخی مکان های غیر نمایشی تمرین می کردیم که جای تاسف دارد.

قیومی با اشاره به اجرای نمایش خود گفت: نزدیک به ۲۰ روز است که این نمایش به تهیه کنندگی محمدرضا نصری در سینما فلسطین اصفهان به روی صحنه است و مردم از همان روز اول استقلال خوبی از این نمایش داشتند.

وی اضافه کرد : به غیر از اصفهان از استان ها و شهرهای  تهران، مشهد، شیراز، یزد ، نایین، اطراف استان اصفهان برای دیدن این نمایش به اصفهان سفر کردند که در جای خود قابل تقدیر است.

قیومی تصریح کرد: حتی از تهران برای اجرای این نمایش در این استان نیز دعوت شدیم که جای خوشحالی است و این استقبال مردم برای من بهترین نتیجه است.

این کارگردان تئاتر بیان کرد : برای بار چهارم است که کاری را تولید می کنم که نویسنده، بازیگر، کارگردان و طراح نمایش خودم هستم و برای بار چهارم است که پرمخاطب ترین نمایش کمدی در اصفهان را کار کردم.

وی با بیان اینکه بعد از ۱۵ سال برای اولین بار در سینما فلسطین اصفهان یک نمایش اجرا شد، افزود: برخی از افردی که نمایش را می دیدند می گفتند که برای ۱۰ همین بار است که این نمایش را می بیند چون نشاط آور است و افسردگی آنان را از بین می برد.

کارگردان نمایش بالشت افزود: در نمایش بالشت بزرگترین بازیگر من ۷۴ سال سن دارد و کوچکترین ان پنج ساله است  که هر کدام از بازیگرانی که در این نمایش بازی  می کنند برای اصفهان افتخار افرینی کردند و مقام های اول تا سوم بازیگری را دارند.

وی با اشاره به داستان نمایش بالشت گفت: این نمایش دغدغه هایی مانند روابط پدر و مادر، ازدواج، فرزند پروری،اعتیاد، قضاوت کردن را بیان می کند و درباره  یک خانواده است که پدرشان تصمیم می گیرد به مکه برود و هواپیمایی که او در آن است سقوط می کند.

وی افزود: این نمایش طنز اجتماعی است که که آسیب های این حوزه را با زبان طنز و زیبا به نمایش می گذارد و انتقال خوبی به تماشاچی می دهد.

همچنین محمد رضا نصری تهیه کننده این نمایش با انتقاد ازعدم همکاری و حمایت دستگاه های مختلف فرهنگی از این نمایش گفت: اگر حمایت به نصب لوگوی دستگاه خاص ختم شود و حمایتی صورت نگیرد سودی ندارد که متاسانه برخی از ارگان ها چنین هستند.

وی با بیان اینکه حدود دویست میلیون تومان برای این نمایش هزینه کرد، گفت: خوشبختانه استقلال خوبی مردم از این نمایش کردند با اینکه هنوز یک سوم هزینه ای که انجام دادم برگشت نخورد.

نصری تاکید کرد: همه دستگا های مرتبط نگاه مادی به مقوله حمایت دارند و این باعث می شود که نگاه سطحی در اصفهان به مقوله تئاتر سلیقه مخاطب را تحت تاثیرقرار داد.

نماش بالشت با بازی اکبر دباغیان، مرتضی ریحانی، احمد نخودیان، رضا کریمی، آسیه بنی طبا، ملیکا میرتقی و پویا کریمی هر شب از ساعت ۲۰:۱۵  در سینما فلسطین اصفهان به روی صحنه می رود.

۸۱۱۴/۶۰۲۶/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تئاتر اصفهان نمایش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۷۷۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، این جشنواره با حضور ۱۲ گروه نمایشی از سراسر کشور، از ۱۸ تا ۲۱ مردادماه در شهر بافق استان یزد برگزار می‌شود و نمایش ۴۴۴ به کارگردانی نرجس آخوندپور در این جشنواره حضور خواهد داشت.   گروه تئاتر شهیدانه، از جمله گروه‌های شرکت کننده در جشنواره تئاتر مساجد مشهد است که با نمایش ۴۴۴ و به نمایندگی از پایگاه مقاومت بسیج شهید گذری مسجد صاحب‌الزمان (عج) منطقه توس مشهد در این جشنواره حضور یافت.

دیگر خبرها

  • شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند
  • عکسی از چهره متفاوت و ویلچرنشینی بهروز افخمی | مشکل او چیست؟
  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • تئاتر ۲ روز تعطیل می‌شود
  • سالن های نمایشی در ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت ماه اجرا نخواهند داشت 
  • سالن‌های نمایشی ۲ روز تعطیل می‌شود
  • سالن‌های نمایشی ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت‌ماه اجرا نخواهند داشت
  • سالن‌های تئاتر ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت اجرا ندارند
  • نبود سالن ورزشی مشکل اصلی روستاهای دهستان الوندکوه غربی
  • موافق اجرای نمایش در سالن‌های خصوصی نیستم/ اقتصاد تئاتر رضایت‌بخش نیست