Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-29@00:37:43 GMT

بر خلاف فشارهای آمریکا نفتکش ایران آزاد شد

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۷۸۶۲۱

بر خلاف فشارهای آمریکا نفتکش ایران آزاد شد

ابوالفضل خدائی: سیزدهم تیرماه بود که نیروی دریایی انگلیس اعلام کرد نفتکش حامل نفت ایران به سوریه را در نزدیکی جبل الطارق توقیف کرده است. (اینجا)  انگلیس در توجیه این اقدام غیرقانونی نقض تحریم های اتحادیه اروپا علیه سوریه را بهانه کرد. این در حالی است که بررسی سند تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه نشان می‌دهد که ادعای دولت انگلیس برای توقیف نفتکش گریس ۱ حامل محموله نفت خام ایران، حتی به اتهام حرکت به مقصد سوریه مبنای حقوقی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موضوع سبب شد تا روابط تهران و لندن پرتنش شود و انگلیسی که مدعی نقض قوانین بین المللی توسط ایران شده بود قوانین و مقررات دریانوردی را زیر پا گذاشت و در این راستا کشتی استنا ایمپرو در تنگه هرمز  توقیف شد و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در این رابطه بیانیه ای صادر کرد. (اینجا)   پس از این موضوع تنش ها میان تهران و لندن به شدت بالا گرفت و تبدیل به یکی از داغ ترین سوژه های خبری در دنیا شد. مقام های دو کشور نیز بارها در این باره موضع گیری کردند و خواستار آزادی نفتکش ها شدند که برخی از تحولات مهم این رویداد را در ادامه می خوانید :


به گزارش خبرآنلاین، در خبرهای اولیه در رابطه با توقیف نفتکش ایرانی جوسب بورل سرپرست وزارت امور خارجه اسپانیا گفت: توقیف نفتکشی که از ایران حرکت کرده بود پس از ارائه درخواست آمریکا از انگلیس صورت گرفته است. (اینجا)  

ایران نیز در اولین اقدام سفیر انگلیس را احضار کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام این خبر افزود: اعلام کردیم این یک بدعت خطرناک و تنش زا است و آنها چنین حقی را نداشتند و اینکه گفته شده این اقدام را به درخواست دولت آمریکا انجام داده اند برای ما بسیار عجیب و غیر قابل قبول است. (اینجا) 

حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان نیز اقدام انگلیس در توقیف کشتی نفتکش کشورمان را بسیار کودکانه، سخیف و اشتباه توصیف کرد و اظهارداشت: انگلیسی‌ها آغازگر ناامنی در دریا هستند و امیدواریم این کار را ادامه نداده و تکرار نکنند، چرا که تکرار آن موجب ناامنی در جهان شده و به زیان همه خواهد بود. (اینجا)

سیدعباس موسوی همچنین درباره اقدامات ایران برای رفع توقیف نفتکش گریس1گفت: از همان روزِ اول ما اقداماتِ سیاسی ـ حقوقی و دیپلماتیکِ خودمان را شروع کردیم؛ وکیلی هم در این زمینه گرفته شده که در حالِ انجامِ کارهای حقوقی و قضاییِ این کار است، ما امیدوار هستیم که این کار نتیجه بدهد. (اینجا)

آمریکا نیز در نخستین واکنش ها نسبت به توقیف نفتکش ایران ابراز خرسندی کرد. جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در این راستا اظهار داشت: آمریکا و متحدانش اجازه نمی‌دهند که ایران به تجارت نامشروع  با سوریه ادامه دهد!  (اینجا)   

اما در آن سو وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که پیامدهای توقیف نفتکش ایرانی می تواند وخیم باشد و مسئولیت آن بر عهده کسانی است که تهران و دمشق را تحت فشار قرار می دهند. (اینجا)

وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این رابطه گفت: ایران نه عضو اتحادیه اروپاست و نه مشمول هیچ گونه تحریم نفتی اروپا. آخرین بار که بررسی کردم، اتحادیه اروپا مخالف فراسرزمین‌گرایی بود . رک و راست این که، توقیف غیرقانونی نفتکش حامل نفت ایران توسط بریتانیا به نیابت از «تیم ب»، دزدی دریایی است. این یک بدعت خطرناک است که باید همین الان پایان یابد. (اینجا)

ظریف در ادامه با جرمی هانت وزیر خارجه اسبق بریتانیا درباره کشتی توقیف شده گفتگو کرد. ظریف در این گفتگو با تاکید بر غیرقانونی بودن تحریم های نفتی آمریکا، گفت: جمهوری اسلامی ایران به صادرات نفت خود در هر شرایطی ادامه خواهد داد. جرمی هانت نیز اعلام کرد که اگر اطمینان حاصل شود که نفتکش ایرانی به سوریه نمی‌رود آزادی آن تسهیل می‌شود. (اینجا)

ظریف که بعدها به نیویورک سفر کرده بود طی مصاحبه ای با بلومبرگ توقیف کشتی حامل نفت ایران توسط بریتانیا را دزدی دریایی دانست. (اینجا)

اما ماجرا به توقیف نفتکش ختم نشد و پلیس جبل اعلام کرد که کاپیتان و خدمه نفتکش ایرانی را به دلیل نقض تحریم سوریه بازداشت کرده‌ است. (اینجا)

به دنبال بازداشت ناخدای نفتکش حامل نفت ایران در جبل الطارق، مقامات دولت محلی این منطقه از بازداشت دو خدمه دیگر این نفتکش خبر دادند. (اینجا)

اما این بازداشت ها به درازا نکشید و مقامات جبل الطارق  اعلام کردند که تمامی ۴ پرسنل نفتکش ایرانی توقیف شده در آبهای این منطقه را به قید وثیقه آزاد کرده است. (اینجا)

پس از این اقدام نیز وزارت حمل و نقل انگلیس سطح هشدار امنیتی را برای کشتی‌هایی که با پرچم انگلیس از تنگه هرمز عبور می‌کنند، افزایش داد. (اینجا)

پس از این رویدادها آمریکا تصمیم تازه ای گرفت؛ پنتاگون رسما اعلام کرد در تنگه هرمز و خلیج فارس یک ائتلاف با متحدان خود برای حفظ امنیت نفتکش ها تشکیل داده است. این موضوع در حالی مطرح شد که بسیاری از کشورها به دعوت واشنگتن جواب رد دادند و تنها رژیم صهیونیستی و انگلیس از آن استقبال کرده اند. (اینجا)

پس از مطرح شدن تشکیل ائتلاف دریایی گمانه زنی ها درباره این اقدام بیشتر شد و بریتانیا ناوهایش در خلیج فارس را افزایش داد. (اینجا)

در همین حال یک سخنگوی اسبق نخست وزیری انگلیس عنوان کرد که افزایش تنش میان کشورهای غربی و ایران به نفع هیچ کس نیست. وی همچنین درباره اعزام ناو جنگی انگلیس به خلیج فارس گفت که "ما در آنجا حضوری دائمی داریم." جرمی هانت نیز پیش تر اعلام کرده بود که بریتانیا خواستار جنگ با ایران نیست. (اینجا)

در ادامه وزیر دفاع اسبق انگلیس نیز اظهار داشت: مهم است پیامی روشن به ایران بدهیم و آن این است که ما از آن‌ها می‌خواهیم از این وضعیت عقب‌نشینی کنند و تنش‌ها را کاهش دهند. اما ما همواره به حفاظت از کشتیرانی و تبادل آزاد کالاها در آن منطقه ادامه‌داده‌ایم و خواهیم داد. (اینجا)

پس از این موضع گیری ها «فابیان پیکاردو» رئیس منطقه «جبل طارق» که برای رایزنی در مورد کشتی توقیف‌شده «گریس ۱» به لندن سفر کرده بود مدعی شد با مقام‌های ایرانی دیدار و گفت‌وگو کرده است. وی این گفتگوها را مثبت و سازنده دانست. (اینجا)

این ادعا در حالی مطرح شد که دیوان عالی منطقه «جبل‌طارق» 28 تیرماه طی حکمی توقیف نفتکش حامل دو میلیون بشکه نفت خام سبک ایران را به مدت 30 روز دیگر تمدید کرد. (اینجا)

در همین روز یعنی 28 تیرماه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کشتی حامل نفت بریتانیا استنا ایمپرو را در تنگه هرمز توقیف کرد. که این اقدام نیز با واکنش های زیادی روبرو شد. (اینجا)

 در اولین اقدام انگلیس نشست فوری تشکیل داد. (اینجا)  انگلیس سپس در واکنش به توقیف نفتکش این کشور در تنگه هرمز از سوی ایران، نامه‌ای به شورای امنیت ارسال کرد. لندن در این نامه تاکید کرد: تحولات اخیر بسیار نگران کننده است، ولی آرام کردن اوضاع در اولویت قرار دارد و انگلیس به دنبال جنگ با ایران نیست. (اینجا)

شورای امنیت ملی آمریکا نیز اعلام کرد از گزارش‌ها مبنی بر اینکه ایران یک نفتکش انگلیسی را توقیف کرده مطلع است. (اینجا)

وزارت خارجه آمریکا نیز طی بیانیه مداخله جویانه خواستار آزادی فوری نفتکش بریتانیایی شد. (اینجا)

در ادامه ظریف در تماس تلفنی با وزیر خارجه انگلیس گفت: برخلاف اقدام غیر قانونی انگلیس در توقیف کشتی حامل نفت ایران، اقدام ما بر اساس درخواست سازمان بنادر و کشتی رانی ایران با توجه به تخلف کشتی انگلیسی از مقررات صورت گرفته است و باید از مجاری حقوقی و قانونی پیگیری شود. (اینجا)

ظریف همچنین در توئیتی درباره تکاپوی مشاور امنیت ملی کاخ سفید برای فریب انگلیس نوشت: " اشتباه نکنید! جان بولتون که در فریب ترامپ برای ورود به «جنگ قرن» ناکام مانده و نگران فروپاشی تیم بی است، در حال ریختن زهر خود به انگلیس است به این امید که این کشور را به باتلاق بکشاند. تنها خردورزی و دوراندیشی می‌تواند چنین توطئه هایی را خنثی کند."   (اینجا)

جرمی هانت وزیر امور خارجه اسبق انگلیس نیز مدعی شد توقیف نفتکش کشورش در خلیج فارس نشانه های نگران کننده ای را نشان می دهد مبنی بر این که ایران ممکن است مسیر خطرناک رفتار غیر قانونی و بی ثبات کننده را انتخاب کرده باشد. (اینجا) 
 

فرانسه نیز به اقدام ایران واکنش نشان داد.در همین راستا وزارت خارجه فرانسه با اشاره به توقیف نفتکش انگلیسی «استینا ایمپرو» در آبهای خلیج فارس از افزایش تنشها در این منطقه ابراز نگرانی کرد. (اینجا)

در همین راستا سازمان ناتو به توقیف نفت‌کش انگلیسی توسط ایران واکنش نشان داد و گفت از راهکارهای دیپلماتیک برای حل‌وفصل این وضعیت استفاده می‌کند. (اینجا)

وزارت خارجه لهستان نیز تاکید کرد که تنش در خلیج فارس می تواند منجر به تهدید قرارگرفتن مستقیم امنیت و ایمنی ترافیک دریایی و هوایی در منطقه خاورمیانه شود. (اینجا)

آژانس بین المللی انرژی نیز در بیانیه ای اعلام کرد؛ آخرین تحولات در تنگه هرمز را از نزدیک زیر نظر دارد و در صورت لزوم آماده اقدام است. (اینجا)

وزارت خارجه قطر به اتفاقات اخیر در تنگه هرمز واکنش نشان داد و خواستار خویشتنداری همه طرف‌ها شد. (اینجا)

اما سرگی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه، با اشاره به توقیف نفتکش انگلیسی توسط تهران، اظهار داشت که استدلال ایران بسیار قانع کننده تر از استدلال های جبل الطارق و لندن است.   (اینجا)

در پی این تحولات گمانه زنی هایی مبنی بر تحریم ایران توسط انگلیس مطرح شد که سفیر کشورمان در لندن به آن واکنش نشان داد و در توئیتی نوشت: دولت بریتانیا باید مراقب نیروهای سیاسی داخلی باشد که می‌خواهند تنش موجود بین ایران و انگلیس را فراتر از مسئله کشتی‌ها گسترش دهند. این مساله در این شرایط بسیار حساس، نابخردانه و خطرناک در منطقه خواهد بود.  با این حال ایران قوی و  برای روبه‌رو شدن با سناریوهای مختلف آماده است. (اینجا)

در ادامه نیز سلطنت عمان از ایران خواست کشتی انگلیسی را آزاد کند و بر لزوم حل اختلافات از راههای دیپلماتیک تاکید کرد. (اینجا)

یکی از اتقاقات جنجالی در این بحبوحه انتشار مکالمات رادیویی از عملیات توقیف نفتکش انگلیسی و تایید روایت ایران بود. شبکه «بی بی سی» فایلی صوتی از مکالمات رادیویی نفتکش «استینا ایمپرو»، قایق ایرانی و ناوچه انگلیسی منتشر کرده است که روایت مقامات سپاه پاسداران درباره عملیات توقیف این نفتکش در خلیج فارس را تایید می کرد. (اینجا)

همچنین روزنامه تایمز نیز جزییات تازه‌ای از چگونگی توقیف نفتکش ایران را فاش کرد. (اینجا)

رویترز در ادامه با مقایسه بودجه نظامی انگلیس با دیگر کشورهای اروپایی و آمریکا اقدام قاطعانه نیروی دریایی ایران به توقیف نفتکش متخلف این کشور در تنگه هرمز را به کاهش شدید اندازه نیروی دریایی انگلیس ربط می‌دهد و می‌نویسد انگلیس زمانی قدرتمندترین نیروی دریایی جهان را در اختیار داشت، اما اکنون به علت کاهش تدریجی بودجه نظامی اندازه این نیرو به سرعت کاهش یافته و تضعیف شده است. (اینجا)

تنش های اخیر موجب شد تا سفیر بریتانیا در ایران نیز به آن واکنش نشان دهد. راب مک ایر در صفحه توییتر خود با ارجاع به گزارشی که در وبگاه رسمی دولت بریتانیا درباره تلاش‌های دولت این کشور تا به امروز جهت کاهش تنش‌های خلیج فارس انجام شده، نوشت: آرام کردن سطح تنش ها همچنان در اولویت اول سفارت و بریتانیا باقی می ماند. (اینجا)

با رفتن ترزامی و پیروزی بوریس جانسون کابینه انگلیس دستخوش تغییراتی شد و در این راستا وزیر خارجه جدید این کشور یعنی دومینیک راب درباره نفتکش های توقیفی مصاحبه ای انجام داد. وزیر امور خارجه جدید انگلیس با بیان اینکه از ایران می‌خواهد نفتکش توقیفی را آزاد کند، گفت لندن برنامه‌ای برای تبادل نفتکش با ایران ندارد.  (اینجا)

سفیر کشورمان در لندن نیز  در مصاحبه با اسکای نیوز عنوان کرد:« اقدام انگلیس در توقیف کشتی حامل نفت ایران خلاف حقوق بین الملل بوده و کشتی باید سریعا آزاد شود.» وی افزود: «کشتی انگلیسی در تنگه هرمز مرتکب تخلفات قانونی شده و دادگاه در حال بررسی است.»بعیدی نژاد همچنین تاکید کرد: «حل دو موضوع از هم جداست ولی آزادی سریع کشتی ایرانی به حل مشکل دیگری کمک می کند.»  (اینجا)

در تازه ترین اخبار درخصوص نفتکش گریس 1 سخنگوی دولت منطقه‌ای جبل‌الطارق (سه‌شنبه22مردادماه) با ادعای اینکه توقیف نفتکش حامل نفت ایران در این منطقه در ماه ژوئیه قانونی بوده است، گفت: ما به تلاش برای کاهش تنش با ایران در پی توقیف نفتکش گریس1 ادامه می‌دهیم. وی در ادامه خاطر نشان کرد که فرمان کنونی توقیف گریس1 شنبه شب آینده (26 مرداد) منقضی می‌شود. (اینجا)

در همین حال روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه نزدیک به مذاکرات تهران-لندن گزارش داد که ایران و انگلیس پیشرفتهایی در زمینه رفع توقیف نفتکش حامل نفت ایران که در جبل طارق توقیف شده بود به دست آورده‌اند، اقدامی که می‌تواند به ترغیب ایران برای آزادی نفتکش انگلیسی نیز منجر شود. (اینجا)

خبرگزاری رویترز نیز مدعی شد که نفتکش ایرانی گریس 1 بعد از رای دادگاه رفع توقیف خواهد شد. (اینجا)

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن درباره اخبار مربوط به احتمال آزادی کشتی حامل سوخت ایران از طرف جبل‌الطارق در  صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «رفع توقیف نفتکش حامل نفت ایران پس از مسیر طولانی حقوقی و فنی که طی کرده است، منوط به اعلام تصمیم نهایی مقامات جبل الطارق در دادگاه و تایید آن توسط دادگاهی است که باید امروز تشکیل شود. به محض اطلاع موثق از تصمیم نهایی، مراتب به اطلاع می‌رسد.» (اینجا)

در ادامه تحولات وزارت دادگستری آمریکا با ارسال نامه‌ای به دولت محلی جبل طارق، خواستار عدم آزادی و تمدید توقیف نفکش حامل نفت ایران شد. (اینجا)

خبرگزاری یورو نیوز نیز اعلام کرد که دادگاه جبل الطارق اقدام های قانونی علیه خدمه نفتکش ایرانی گریس ۱ را برداشت. بر این اساس حکم آزادی ناخدا و سه خدمه این نفتکش ایرانی از سوی دادگاه جبل الطارق صادر شد. (اینجا)

همانطور که از قبل اعلام شده بود قرار بود در مورد کشتی توقیفی ایران تصمیم گرفته شود و حکم آزادی آن صادر شود، اما در نهایت دیوان عالی جبل الطارق تصمیم گیری در خصوص رفع توقیف نفتکش گریس ۱ را به دنبال درخواست آمریکا از مقامات آن کشور و کارشکنی ایالات متحده، تا عصر امروز – پنجشنبه - به وقت محلی به تعویق انداخت. (اینجا)

در نهایت انگلیس سرانجام بعد از پنج هفته تانکر نفتکش گریس 1 که توسط دولت جبل الطارق توقیف شده بود را آزاد کرد. 

به گفته این شبکه خبری، به رغم فشارها و مخالفت های بسیار آمریکا، کشتی گریس ۱ حامل نفت ایران هم اکنون آزاد است و به همراه خدمه خود می تواند هر جا که بخواهد، نقل مکان کند. 

وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به این اقدام در توئیترش نوشت: " ایالت متحده پس از ناکامی در تحقق اهدافش از طریق تروریسم اقتصادی - از جمله محروم کردن بیماران سرطانی از دارو- تلاش کرد از نظام حقوقی برای دستبرد به دارایی ما در دریاهای آزاد سوءاستفاده کند. تلاش برای دزدی دریایی، نشانه نفرت دولت ترامپ از قانون است."

310311

کد خبر 1289886

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: نفتکش ایران و آمریکا ایران و انگلیس خاورمیانه باشگاه پرسپولیس نفتکش ایالات متحده آمریکا لیگ برتر نوزدهم ایران و انگلیس لیورپول فوتبال اروپا باشگاه استقلال استان آذربایجان شرقی سینمای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۷۸۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه پرتغال با امیرعبداللهیان درباره کشتی اسرائیلی توقیف شده

وزیر امور خارجه ایران در تماس تلفنی همتای پرتغالی درباره کشتی توقیف شده اسرائیلی حامل پرچم پرتغال، گفت: موضوع انسانی آزادی خدمه کشتی، مورد توجه جدی ماست و به سفرا‌ی آن‌ها در تهران دسترسی کنسولی، آزادی و تحویل‌شان را اعلام کرده‌ایم.

به گزارش فارس، پائولو رانگل وزیر امور خارجه جدید پرتغال در گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در خصوص مناسبات دوجانبه و اوضاع منطقه به خصوص تحولات فلسطین به رایزنی و تبادل نظر پرداخت. وزیر امور خارجه ایران در این گفت‌وگوی تلفنی، تشکیل دولت جدید پرتغال و انتصاب پائلو رانگل به عنوان وزیر امور خارجه جدید این کشور را تبریک گفت و به سابقه روابط خوب و دیرینه فیمابین دو کشور اشاره کرد.

امیرعبداللهیان بار دیگر بر ضرورت پایان جنگ و نسل‌کُشی رژیم صهیونیستی در غزه و احترام به حقوق مردم مظلوم فلسطین تاکید کرد و رژیم صهیونیستی را عامل ریشه‌ای تمامی این تنش‌ها و وخامت اوضاع در منطقه خواند.

پائلو رانگل وزیر امور خارجه پرتغال نیز در این گفت‌وگوی تلفنی بر ضرورت برقراری آتش بس فوری در غزه تاکید کرد و افزود: دولت پرتغال از تشکیل دولت مستقل فلسطینی حمایت می‌کند و خواستار تلاش تمامی کشور‌های منطقه برای کاهش تنش‌ها در منطقه است. طرفین آخرین دیدگاه‌های خود را در مورد کشتی توقیف شده اسرائیلی حامل پرچم پرتغال تبادل کردند.

امیرعبداللهیان در این رابطه اظهار داشت: موضوع انسانی آزادی خدمه کشتی، مورد توجه جدی ماست و به سفرا‌ی این کشور‌ها در تهران دسترسی کنسولی، آزادی و تحویل‌شان را اعلام کرده‌ایم.

دیگر خبرها

  • تشدید دوباره حملات انصارالله یمن: پهپاد آمریکایی و نفتکش انگلیسی هدف قرار گرفتند
  • کرملین: روسیه و چین فشارهای غرب را تحمل می‌کنند
  • گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه پرتغال با امیرعبداللهیان درباره کشتی اسرائیلی توقیف شده
  • توجه ایران به رهایی خدمه کشتی توقیف شده با پرچم پرتغال
  • گفتگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و پرتغال درباره کشتی توقیف‌شده اسراییلی
  • بیانیه ارتش یمن درباره حمله به پهپاد آمریکایی و یک کشتی انگلیسی
  • پهپاد آمریکا و نفتکش انگلیس هدف قرار گرفت
  • تحریم مشترک سه کشور علیه ایران | از اشخاص تا هواپیما و کشتی!
  • حمله به ۱۰۲ کشتی اسرائیلی آمریکایی و انگلیسی در ۲۰۲ روز
  • احمد خاتمی: به زور کسی را به بهشت نمی‌بریم، اما جلوی ناهنجاری خواهیم ایستاد/ حجاب از ضروریات دین است، بی حجابی خلاف شرع و قانون است/ در مسئله عفاف و حجاب دو قطبی نکنید