Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-02@22:07:05 GMT

منشأ گرد و غبار شرق کشور خارجی است

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۸۰۰۷۳

منشأ گرد و غبار شرق کشور خارجی است

محمدعلی طهماسبی رئیس کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به منشأ وقوع پدیده گردوغبار در شرق کشور اظهار کرد: منشأ گرد و غبار در شرق کشور در فصل تابستان بیشتر خارجی است، اما در داخل این پدیده تشدید می‌شود.

او با بیان اینکه قدرت باد‌های ۱۲۰ روزه در شرق بسیار بالاست، افزود: باد‌های ۱۲۰ روزه از ارتفاعات خارج از کشور آغاز و در دشت‌ها و دامنه‌های آن مناطق شکل می‌گیرد و چون قدرت باد‌ها بالاست، در داخل نیز تنش‌هایی ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طهماسبی با اشاره به اینکه بارش‌های بیش از نرمال می‌تواند گرد و غبار را تشدید کند، گفت: اگر بارش‌ها در یک سال بیش از حد نرمال باشد، به دلیل خشکسالی‌های طولانی می‌تواند عاملی برای ایجاد پدیده گرد و غبار شود.

بیشتر بخوانید: ریگ بهتر است یا مالچ نفتی؟ / ریزگرد‌ها همچنان در ایران مانور می‌دهند

او با بیان اینکه بارش‌ها منجر به مضمن شدن پوشش‌های گیاهی می‌شود، بیان کرد: پس از بارش‌های سیلابی، رسوبات ریزدانه وارد دشت‌ها شده و پس از نشست ریزدانه‌ها با وزش باد تند به فضا پراکنده و منجر به تشدید گرد و غبار می‌شوند که در این زمان است که فرسایش بادی نیز افزایش می‌یابد.

به گفته طهماسبی سازمان محیط زیست هشدار‌های لازم را نسبت به وقوع پدیده گرد و غبار از بهمن ماه سال گذشته داده بود.

او به اقدامات مقابله‌ای با پدیده گرد و غبار در سال گذشته و کاهش این پدیده در کشور اشاره‌ کرد و گفت: سال گذشته در استان خوزستان به خصوص مناطقی که مستعد گرد و غبار بودند، مدیریت و قرق چرای دام صورت گرفت که منجر به کاهش گرد و غبار در آن مناطق شد.

رئیس کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار با بیان اینکه در بخش‌هایی از مناطق مستعد گرد و غبار نهال کاری صورت گرفت که با خشکسالی و سیلاب تا حدودی نابود شدند، تصریح کرد: با وجود نابودی نهال‌ها در برخی از مناطق، سال گذشته و سال جاری شاهد وقوع پدیده گرد و غبار به صورت عمده در آن مناطق نبودیم.

او اشاره‌ای هم به اقدامات مقابله‌ای با پدیده گرد و غبار در شرق کشور کرد و گفت: سازمان محیط زیست بیشترین تمرکز و اعتبارات خود را برای مقابله‌ با پدیده گرد و غبار در سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کرمان خواهد گذاشت.

انتهای پیام/

توضیحات محیط زیست درباره منشأ گرد و غبار شرق کشور

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست گرد و غبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۸۰۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری همایش کنشگران مقابله با سقط عمد جنین در مشهد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس جمعیت هلال احمر خراسان رضوی در این همایش گفت: آمار‌های غیر رسمی در کشور نشان می‌دهد سالانه بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار سقط عمد در کشور انجام می‌شود که بسیار نگران کننده است و لازم است تا همه دستگاه‌ها در این زمینه فعالیت‌های جدی کنند.

ذاکریان افزود: سال ۱۴۰۰ با هدف جلوگیری از سقط عمد جنین موسسه نفس از مشهد شروع به فعالیت کرد و تا الان بیش از ۳۰۰۰ مورد جلوگیری از سقط عمد جنین در کشور توسط این موسسه انجام شده است.

وی بیشترین دلیل سقط عمد در کشور را ناسازگاری زوجین و احساس عدم امنیت عنوان کرد.

دیگر خبرها

  • برگزاری همایش کنشگران مقابله با سقط عمد جنین در مشهد
  • فضای مجازی باید قانون داشته باشد/لزوم قانونمندی پدیده‌های اجتماعی
  • «چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند»
  • البرز در وضعیت هشدار نارنجی هواشناسی
  • نقش ویژه ارتش در مقابله با تهدیدات خارجی کشور
  • اتمام واکسیناسیون مرحله اول فلچ اطفال اتباع خارجی در کردستان
  • رئیس دیوان عالی کشور: منشأ موج بیداری دانشجویان آمریکایی، انقلاب اسلامی است
  • حل بحران سالمندی جمعیت، عزم ملی را می‌طلبد
  • افزایش ابر و وزش باد پدیده غالب جوی در کرمان
  • مدارس نوبت صبح ۶ شهرستان خوزستان غیرحضوری شد