Web Analytics Made Easy - Statcounter

جزئیات نشست ۶ ساعته رهبران حماس و جهاد اسلامی، واکنش ظریف به آزادشدن نفتکش گریس‌ــ۱، گشت‌زنی مشترک نظامیان روسیه و ترکیه در منطقه تل‌رفعت سوریه و شلیک ۷ موشک بالستیک ارتش یمن به جنوب غربی عربستان سعودی از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به افتتاح پایگاه نظامی جدید ترکیه در قطر نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، رسانه‌های سعودی و اماراتی از چهارشنبه در چندین خبر، گزارش کرده‌اند که قطر بزودی شاهد افتتاح یک پایگاه نظامی ترکیه در خاک خود است.

استناد رسانه‌های سعودی اماراتی به روزنامه «حریّت» ترکیه است. شبکه خبری اسکای نیوز امارات در خبری نوشت، شمار نظامیان ترکیه در قطر به «عدد بزرگی» افزایش خواهد یافت زیرا دو کشور برای افتتاح یک پایگاه نظامی بزرگ جدید در دوحه آماده می‌شوند. روزنامه حریت ترکیه اعلام کرده که این پایگاه پاییز آینده افتتاح می‌شود.

شبکه خبری سعودی «العربیه» نیز گزارش کرد که «در رویدادی قابل توجه، یک روزنامه ترکیه‌ای نزدیک به دولت، از ساخت پایگاه نظامی جدید در قطر سخن گفته و این، علاوه بر پایگاه کنونی ترکیه و حضور امنیتی این کشور در دوحه است».

طبق این گزارش، روزنامه حریت گزارش کرده که پایگاه جدید، در نزدیکی پایگاه نظامی طارق بن زیاد در دوحه است که ساخت آن به پایان رسیده است.

طبق این گزارش، «قطر اهمیت زیادی برای این پایگاه قائل است. آنها [قطری‌ها] از مراسم بزرگ افتتاح آن در پاییز سخن می‌گویند. محتمل است که تمیم بن حمد امیر قطر و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، در مراسمی آن را افتتاح کنند».

حضور ترکیه در قطر بعد از بحران در روابط چهار کشور عربی با قطر افزایش یافته است. عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر، ژوئن 2017 روابط خود با قطر را قطع و ریاض و ابوظبی حریم هوایی و زمینی خود را بر روی قطر بستند تا این کشور در نوعی محاصره قرار بگیرد.

جزئیات نشست ۶ ساعته رهبران حماس و جهاد اسلامی

فرمانده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) در نوار غزه از جزئیات نشست اخیر میان رهبران سیاسی و نظامی حماس و جهاد اسلامی خبر داد.

این نشست به گفته السنوار برای بررسی طرح مقاومت و طرح‌های آن برای آزادسازی فلسطین و بازگشت مردم برگزار شد.

السنوار در سخنانی در این باره گفت چند روز پیش نشستی در سطح بالا با حضور برخی از رهبران سیاسی جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی و با حضور فرماندهان گردان‌های قسام(شاخه نظامی حماس) و سرایا القدس(شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی) برگزار شد، در این جلسه که حدود ۶ ساعت به طول انجامید، در فضایی کاملا دوستانه و برادرانه، جزئیات طرح مقاومت و آمادگی‌ها و تدابیر برای آزادسازی و بازگشت(آوارگان) و دفع تجاوزات دشمن را بررسی کردیم.

وی افزود ما و برادرانمان در گروه‌های مقاومت به همراه گردان‌های قسام و سرایا القدس(گردان‌های القدس) شب و روز فعالیت می‌کنیم، همه شاهد پیشرفت فعالیت ملی هستند و نشانه برجسته و مشهور آن، هیئت عالی ملی راهپیمایی های بازگشت و اتاق عملیات مشترک است.

بر اساس گزارش پایگاه خبری شهاب، السنوار خاطر نشان کرد تمام گروه‌ها و شاخه‌های نظامی در نوار غزه در حال توسعه فعالیت و انباشت توانمندی خود هستند و شب و روز برای تحقق هدف ملی بزرگ یعنی آزادسازی فلسطین و بازگشت تلاش می‌کنند.

فرمانده نظامی جنبش حماس تصریح کرد ما هرگز درباره سلاح و توانمندی ها و موشک‌ها و تونل‌های خود کوتاهی از خود نشان نخواهیم داد و شب و روز برای گسترش توان مقاومت تلاش می‌کنیم.

واکنش ظریف به آزادشدن نفتکش گریس‌ــ۱

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان بعد از ظهر پنج‌شنبه پس از رفع توقیف نفتکش حامل نفت ایران با حکم دادگاه عالی جبل‌الطارق با انتشار پیامی توئیتری به تلاش‌های آمریکا برای تمدید توقیف این نفتکش واکنش نشان داد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این پیام توئیتری خاطرنشان کرد: «آمریکا که در پیشبرد اهداف خود از طریق تروریسم اقتصادی ــ از جمله محروم کردن بیماران سرطانی از داروهای موردنیازشان ــ شکست خورده است، تلاش کرد تا با سوءاستفاده از نظام حقوقی، اموال ما [نفتکش گریس‌ــ‌1] را در آب‌های بین‌المللی به‌سرقت ببرد. این تلاش برای راهزنی دریایی به‌خوبی نشان می‌دهد که دولت ترامپ تا چه‌حد قوانین را خوار می‌شمرد».

قاضی دادگاه عالی جبل‌الطارق بعد از ظهر روز پنج‌شنبه در حالی حکم رفع توقیف نفتکش حامل نفت ایران را صادر کرد که بر اساس گزارش‌های رسانه‌های جبل‌الطارق، ساعاتی پیش وزارت دادگستری آمریکا نامه‌ای به مقامات قضایی جبل‌الطارق ارسال کرده و از آنها خواسته بود توقیف نفتکش گریس‌ــ‌1 را تمدید کنند.

گشت‌زنی مشترک نظامیان روسیه و ترکیه در منطقه تل‌رفعت سوریه

به گزارش خبرگزاری «نووستی»، سرگرد "آلکسی باکین" رئیس مرکز روسی آشتی نیروهای متخاصم در سوریه اعلام کرد که نیروهای نظامی روسیه و ترکیه عملیات گشت زنی مشترکی را در منطقه تل‌رفعت در استان حلب سوریه انجام دادند.

به گفته وی، این گشت زنی‌های مشترک در تاریخ 14 آگوست (23 مرداد ماه) در منطقه غیرنظامی تل رفعت و به منظور تامین امنیت و کنترل اوضاع در مسیر دو منطقه مسکونی هربول و شیخ آیسا انجام شد.

این خبرگزاری همچنین پیش از این اعلام کرد که در جریان بازرسی پلیس نظامی روسیه مستقر در سوریه از مناطق آزاد شده از دست گروه‌های مسلح تروریستی در مناطق جنوبی استان داریا، مقادیر قابل ملاحظه‌ای سلاح و مهمات نظامی کشف و ضبط شده است.

لازم به یادآوری است که هفته گذشته در آنکارا مذاکراتی بین ترکیه و آمریکا درباره ایجاد یک منطقه امنیتی در شمال سوریه انجام شد. بر اساس اطلاعات وزارت دفاع ترکیه، دو کشور درباره ایجاد یک مرکز هماهنگی در زمینه عملیات مشترک و برنامه ریزی برای ایجاد یک منطقه حائل امنیتی در شمال سوریه به توافق رسیده‌اند. 

مقامات دمشق به‌شدت مخالف چنین توافقی هستند و اقدام آنکارا و واشنگتن را نقض حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و مغایر با اصول حقوق بین الملل، منشور سازمان ملل ارزیابی کرده‌اند.

شلیک ۷ موشک بالستیک ارتش یمن به جنوب غربی عربستان سعودی

ارتش یمن موفق به شلیک حداقل هفت موشک بالستیک به اهدافی در محل اجتماع نیروهای وابسته به عربستان سعودی شد.

نوع موشک‌های بالستیک شده ارتش یمن به سوی اهدافی در عربستان زلزال یک عنوان شده است.

گفته شده محل بمباران شده در جنوب غربی عربستان سعودی واقع است و در همین ارتباط از گذرگاه «علب» و منطقه «الغربیه» در منطقه عسیر نام برده شده است.

عربستان از سال ۱۳۹۴ به بهانه واهی بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن مشغول جنگ و بمباران علیه این کشور است.

در سایه حملات ائتلاف عربی، یمن صحنه بدترین بحران انسانی در جهان است و طبق آمارهای سازمان ملل صدها هزار غیر نظامی و نظامی در درگیری‌های این کشور جان خود را از دست داده‌اند و حدود ۲۲ میلیون شخص یعنی ۷۵ درصد ساکنان آن نیازمند کمک و حمایت‌های بشردوستانه هستند.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران برجام آمریکا اروپا ترکیه روسیه غضنفر رکن آبادی فاجعه منا شیخ زکزاکی حسن عباسی نفتکش گریس ۱ استقلال بحرین محمد علی نجفی میترا استاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۸۰۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروج نظامیان آمریکایی از نیجر؛ پیروزی استراتژیک برای روسیه

به نوشته یک روزنامه آمریکایی، نیجر در بحبوحه شکست اتحاد این کشور با ایالات متحده و خروج نظامیان آمریکایی، در حال تقویت همکاری با روسیه است و قصد دارد از مسکو برای آموزش نظامی سربازانش و خرید سلاح کمک بگیرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "فایننشال تایمز" در تحلیلی نوشته است، تصمیم ایالات متحده برای خارج کردن نیروهایش از کشور نیجر یک پیروزی استراتژیک برای روسیه محسوب می‌شود. یک هواپیمای روسی حوالی نیمه شب بدون سر و صدا در فرودگاه بین المللی نیامی، پایتخت نیجر فرود آمده و سامانه‌های پدافند هوایی و نیروهایی را برای کمک به متحد جدید خود رساند.

این نشریه نوشت: حضور 100 سرباز در این ماه آخرین ناقوس مرگ برای حضور نیروهای آمریکایی بود که از سال 2013 در این کشور در غرب قاره آفریقا مستقر بودند. تغییر خط مشی در بحبوحه موجی از وحشت و بی‌ثباتی در منطقه رخ می‌دهد که ارتش قدرت را در نیجر، بورکینافاسو و مالی به دست گرفته است «در حالی که نارضایتی مردم از شکست دولت‌های دموکراتیک و غرب در متوقف کردن خشونت‌ها از سوی داعش، القاعده و سایرین افزایش یافته است. 

ابراهیم یحیی ابراهیم، ​​تحلیلگر ارشد گروه بین المللی بحران ساحل، به این روزنامه گفت که دلیل اصلی نزدیک شدن روابط بین روسیه و نیجر این است که مسکو در حال "حفاظت از رژیم حاکم بر نیامی" است. تنها چیزی که آنها از آن می ترسند حملات هوایی است و کشوری که به آنها سیستم دفاع هوایی می‌کند روسیه است و نقش مسکو اینجاست که پر رنگ می شود.

نیجر قصد دارد از روسیه تسلیحات نظامی خریداری کند

علاوه بر این، محمد تومبا، وزیر امور داخلی نیجر روز چهارشنبه در جریان دوازدهم اجلاس بین المللی نمایندگان عالی رتبه در امور امنیتی که در سن‌پترزبورگ برگزار شد، اعلام کرد که کشورش علاقه مند به آموزش متخصصان نظامی روسی به نیروهای امنیتی محلی است و همچنین مایل است از روسیه تسلیحات نظامی بخرد.

او با اشاره به اینکه همکاری با روسیه در زمینه آموزش نظامی برای مبارزه با تروریسم ضروری است، گفت: رهبری نیجر از ارتش روسیه می‌خواهد تا نیروهای محلی را در جنگ و استفاده از سلاح آموزش دهد.

نیجر در حال تقویت همکاری خود با روسیه در بحبوحه شکست اتحاد این کشور با ایالات متحده است. در این رابطه روز یکشنبه در شمال نیجر در شهر آگادس، صدها نفر از مردم  علیه حضور آمریکایی‌ها که پایگاه نظامی آنها در این شهر قرار دارد، تجمع کردند. ده‌ها پرچم مالی، نیجریه، بورکینافاسو و روسیه در این تظاهرات به اهتزاز درآمد. این راهپیمایی دو روز پس از تصمیم واشنگتن برای خروج نظامیانش از نیجر برگزار شد. 

قرار است طی روزهای آینده یک هیئت آمریکایی برای هماهنگی جزئیات خروج خود وارد کشور شود. توافقنامه نظامی با ایالات متحده توسط شورشیانی که در اواسط ماه مارس قدرت را در نیجر به دست گرفتند، پاره شد. به نظر آنها، هیئت واشنگتن "پروتکل دیپلماتیک را رعایت نکرده است". این توافق به پرسنل نظامی و غیرنظامی آمریکایی اجازه می‌داد در خاک این کشور آفریقایی حضور داشته باشند.

خروج نظامیان آمریکایی از نیجرگسترش روابط نظامی روسیه و نیجر25 کشته در حمله افراد مسلح به جنوب نیجریه

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خروج نظامیان آمریکایی از نیجر؛ پیروزی استراتژیک برای روسیه
  • تکذیب خروج نظامیان ایران از سوریه
  • جزئیات دیدار یحیی السنوار با رهبران حماس روی زمین
  • بازدید السنوار از میدان های جنگ
  • واکنش حماس به ادعای انتقال مقر این جنبش به سوریه
  • تکذیب انتقال حماس به کشورهای دیگر از سوی سخنگوی این جنبش
  • قطر و ترکیه گزارش‌هایی مبنی بر اخراج رهبران حماس از دوحه را رد کردند
  •  دیدار یحیی السنوار با رهبران جنبش + جزئیات | حماس: ۳۰ افسر اسرائیلی را در اختیار داریم
  • رزمایش دریایی مشترک سوریه و روسیه آغاز شد
  • تونل‌های تا ۱۵طبقه زیرزمین به حماس اجازه می‌دهد پابرجا بماند | رهبران ارشد حماس کجا هستند؟