Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد: فارس بن حزام در «الحیات» چاپ لندن، نزدیک به عربستان نوشت: دو سال پیش، یک اتفاق دیپلماتیک گذرا رخ داد؛ طی حضور وزرای دولتهای جهان اسلام در نشستی به میزبانی استانبول، عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی، با همتایان اردنی و فلسطینی خود صحبت می کرد، که محمد جواد ظریف به بحث آنها ورود کرد و دوربینها هم به دنبال او به راه افتادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

الجبیر با روی خوش با همتای ایرانی اش دست داد و سعی کرد با گفتن جملاتی کوتاه، به دیپلماسی لبخند ظریف، پاسخ دهد. انگیزه اصلی وزیر خارجه ایران از این اقدام، رساندن دو پیام بود، مبنی بر اینکه ایران خواهان صلح است و عربستان، لجوج و مخالف صلح.
به گزارش خرداد به نقل از انتخاب؛ در ادامه این مطلب آمده است: این موضع ظریف بارها در مصاحبه های مختلف، مطرح شد، همانطور که در سال جاری، 4 مرتبه در این باره صحبت شده است. مخاطب اصلی این پیام ایران، جهان عرب و غرب است؛ بویژه نیویورک.
رابطه بین ریاض و تهران از 40 سال پیش تا کنون متشنج بوده است؛ تا اینکه در آغاز سال 2016، با ماجرای کنسولگری و سفارت عربستان، این رابطه قطع شد.
در این شرایط، محمد جواد ظریف یک اصل ثابت را تکرار می کند و می گوید ما خواستار رابطه خوب با ریاض و آماده مذاکره با ان هستیم، اما عربستان مخالفت می کند. باید پرسید این مذاکره بر کدام پایه صورت می گیرد؟ این مساله ای است که حتی یک بار از سوی ظریف روشن نشده است. اعتراض ریاض، واضح و صریح است و براساس مبادی سیاسی مشخصی بنا نهاده شده که هیچ کس در رابطه با ان اختلاف نظری ندارد.
مشخص است که هر دولتی که عزم جدی برای مذاکره داشته باشد، اشاره هایی مبنی بر حسن نیت خود نشان می دهد، تا مسیر مذاکره برای دست یافتن به صلح، هموار شود؛ اما در طول 43 ماه گذشته، چنین امری اتفاق نیفتاده است، بلکه ایران از حدود قبلی خود نیز فراتر رفته و هیچ اشاره مثبتی متوجه عربستان نکرده است.
در دو دوره ریاست هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی، تنش در روابط بین ایران و عربستان افزایش یافته و وارد بحرانهای خشنی شد، اما این دو رئیس جمهور، پالسهای مثبتی برای ریاض فرستادند، که باعث آرام شدن تنش ها شد. اما حال، به نظر می رسد روحانی قصد الگو برداری از سیاست و خط مشی هاشمی یا خاتمی در رابطه با عربستان را ندارد. به همین دلیل است که سعودیها به صراحت اعلام می کنند:« ما دو بار از یک سوراخ گزیده نمی شویم.» برچسب ها: ایران ، عربستان ، سعودی ، الحیات

منبع: خرداد

کلیدواژه: ایران عربستان سعودی الحیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۸۰۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیولی: اینتر با قوی‌ترین تیم فقط دوبار قهرمان شد!

به گزارش "ورزش سه"، میلان شنبه شب در چهارچوب رقابت‌های هفته سی و چهارم سری آ ایتالیا باید در ورزشگاه خانگی یوونتوس برابر این تیم به میدان برود و بازی نسبتا دشواری را برابر این حریف قدیمی پیش رو خواهد داشت.

عملکرد نه چندان خوب روسونری در رقابت‌های این فصل باعث شده است که انتقادهای بسیاری از کادر فنی و بازیکنان این تیم مطرح شود و شرایط پس از مسجل شدن قهرمانی اینتر با کسب پیروزی برابر این تیم در دربی شهر میلان در هفته‌ای که گذشت برای آنها بسیار سخت‌تر شده است.

پیولی دقایقی قبل در نشست خبری پیش از بازی برابر یوونتوس حضور پیدا کرد و به سوالات خبرنگاران درباره این بازی و شرایط تیمش پاسخ داد.

سرمربی میلان با اشاره به فشردگی برنامه تیمش در ماه آوریل گفت:«شرایط قطعا باید همینطور باشد و اهمیت این بازی برای ما بسیار زیاد است که متاسفانه به دلیل نتایج نه چندان خوب اخیر بیشتر هم شده است. تمرکز ما باید روی این باشد که بتوانیم فصل را در جایگاه دوم به پایان ببریم. حالا ۱۰ روز سخت را در پیش داریم.

ما نمی‌توانیم با وجود ناراحتی‌ای که از آن رنج می‌بریم و ناامیدی‌ای که به هواداران‌مان دادیم متوقف شویم. بنابراین، باید اشتیاق خودمان را برای بازسازی نشان دهیم و منسجم بمانیم و ثابت کنیم که انگیزه بسیاری برای دیدارهایی که تا پایان فصل باقی مانده است داریم. ما از این شرایط رنج می‌بریم اما وظیفه‌ای داریم که باید به آن عمل کنیم.»

او درباره شرایط تیمش برابر یوونتوس اضافه کرد:«ما باید بجنگیم و با تمام وجود بازی کنیم، طوری که انگار آخرین دیداری است که به میدان می‌رویم. باید متمرکز و مصمم باشیم. می‌خواهیم از جایگاه دومی که در آن قرار داریم دفاع کنیم.»

پیولی درباره قدرت اینتر اظهار داشت:«ما با تمام وجود جنگیدیم اما نتوانستیم همیشه تمام توانایی و کیفیت تیم را در زمین نشان دهیم. اینتر قدرتمندترین تیم لیگ را در چهار سال اخیر در اختیار داشته و تنها دو قهرمانی به دست آورده است. ما هرگز تیمی به این قدرتمندی نداشتیم و یک قهرمانی به دست آوردیم اما با تمام وجود بازی کردیم حتی با اینکه نتوانستیم سطح بازی‌مان را بالا ببریم. می‌خواهیم در این بازی‌های باقیمانده نشان دهیم که چه کسی هستیم، می‌خواهیم نشان دهیم که میلان هستیم.»

این مربی ایتالیایی درباره نقش زلاتان ابراهیموویچ در این تیم گفت:«زلاتان دیروز و روز پیش از آن در کنار ما بود. او همیشه به ما نزدیک است و از ما حمایت می‌کند تا به لحظات ناخوشایند غلبه کنیم. ما کنار هم هستیم و با هم سعی می‌کنیم از این روزهای سخت عبور کنیم.»

پیولی درباره غیبتش در نشست خبری پس از شکست برابر اینتر مدعی شد:«من نبودم که خواستم در نشست خبری حضور پیدا نکنم، بلکه این تصمیم مدیریت باشگاه بود. من همیشه مسئولیت‌هایم را در نظر می‌گیرم، در غیر این صورت تا پایان فصل ساکت می‌ماندم.»

دیگر خبرها

  • فریدمن: اسرائیل باید بین رفح و ریاض یکی را انتخاب کند
  • رئیس‌کل بانک مرکزی راهی عربستان شد
  • شمسایی: حق نداریم اشتباهات دو سال پیش را مرتکب شویم
  • چالوس دوبار لرزید
  • احمدعباسی: ما در فینال هستیم تا قهرمان شویم
  • گزیده‌های نفتی هفته
  • پیولی: اینتر با قوی‌ترین تیم فقط دوبار قهرمان شد!
  • «گزیده نفایس مطبوعات ایران»، پیش روی مخاطبان در کتابخانه مرکزی رضوی
  • جنجالی که نماینده مشهد درباره «بمب اتم» برپا کرد؛ کریمی قدوسی کیست؟
  • شمسایی: بازی با ازبکستان جذابیت‌های خاصی خواهد داشت