Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@16:40:38 GMT

سامانه رادیوتلسکوپ فضایی به بهره برداری رسید

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۸۱۰۰۸

سامانه رادیوتلسکوپ فضایی به بهره برداری رسید

امید شکوفا در گفت و گو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه سامانه رادیو تلسکوپ فضایی با هدف پایش امواج رادیویی منابع کیهانی و کائنات توسط محققان پژوهشگاه فضایی ایران ساخته شده است، گفت: رادیو تلسکوپ یک گیرنده رادیویی است که امواج رادیویی منابع مختلف کیهانی مانند کهکشان ها، سحابی ها و اجرام مختلف را دریافت می کند و برخلاف رصدهای اپتیک بدون محدودیت شرایط جوی، منابع مختلف رادیویی را پایش می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: این سامانه هم اکنون در کشور به بهره برداری رسیده و فرآیند کالیبراسیون خود را طی می کند. در واقع این سامانه در محل استقرار اولیه تکمیل شده است اما برای استقرار مکان نهایی و قرار گیری در مکانی که کارفرمای پروژه پیشنهاد می دهد نیازمند فرایند کالیبراسیون از نظر عملکرد اجزای مختلف است.

وی با بیان اینکه میزان دریافت شدت سیگنال و تفسیر داده ها از جمله فرآیندهای کالیبراسیون است، گفت: همانطور که ماهواره ها برای قرارگیری در مدار به چند فاز کالیبراسیون نیاز دارند، رادیو تلسکوپ نیز برای قرار گیری در منطقه مورد نظر نیازمند کالیبراسیون و بهینه سازی است.

شکوفا در مورد کاربرد این سامانه نیز گفت: تاکنون منجمان در حوزه نجوم از تلسکوپ های مرئی استفاده می کردند تا نوری که از ستاره ها و کهکشان ها و همچنین اجرام فضایی به ما می رسد را رصد و پایش کنند، اما در رادیو تلسکوپ از طیف رادیو الکترومغناطیسی برای پایش فعل و انفعالات کهکشان ها، سحابی ها و اجرام مختلف فضایی استفاده می شود.

وی گفت: برای مثال در زمان انفجار یک ستاره، رادیو تلسکوپ امواج رادیویی ساطع شده را دریافت کرده و با یکسری الگوریتم ها و پردازش ها تشخیص می دهد که وضعیت این ستاره چگونه بوده و یا کهکشانی در حال گسترش یا انقباض است.

رئیس مرکز تحقیقات فضایی با تاکید بر عملیاتی شدن سامانه رادیو تلکسوپ فضایی خاطرنشان کرد: تا دو ماه آینده فرآیند کالیبراسیون و بهینه سازی این سامانه نهایی شده و برای استقرار در مکان مورد نظر کارفرما، تحویل داده می شود تا در مکان نهایی برای همیشه مستقر شود.

به گفته شکوفا، سامانه رادیو تلسکوپ فرکانسی در حدود ۱۰۰ کیلومتر یا ۱.۵ گیگاهرتز را اسکن می کند.

کد خبر 4693645 معصومه بخشی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: امید شکوفا ماهواره تلسکوپ نوآوری فناوری نانو شرکت دانش بنیان تحقیقات علمی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گوشی هوشمند ماهواره فناوری فضایی صندوق نوآوری و شکوفایی تولید ناسا شرکت هواوی اینترنت دارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۸۱۰۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از خانه بهداشت خوزنان آبیک + فیلم

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، این مرکز درمانی با سرمایه گذاری خیرسلامت احداث شده است.
خانه بهداشت خوزنان، علاوه بر جمعیت هزار و 200 نفری، اهالی روستاهای ابراهیم آباد، صَمغ آباد، قاضی کلایه و کَذَلَک را هم پوشش می دهد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ۷ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • بهره برداری از زورخانه ده ونک
  • بهره برداری از خانه بهداشت کارگری در دماوند
  • بهره برداری از خانه بهداشت خوزنان آبیک
  • نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد
  • بهره برداری از خانه بهداشت خوزنان آبیک + فیلم
  • سفر در فضا و زمان؛ میراث ماندگار هابل
  • بهره برداری از سه طرح بهداشتی، درمانی در فیروزکوه
  • تلسکوپ فضایی هابل ۳۴ ساله شد
  • ۵ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟