Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته ای که گذشت با رویداد‌هایی متعدد روبرو بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

خرید زمین با پول دارو در دانشگاه‌های علوم پزشکی را نمی‌توانم رد کنم
سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش درباره این موضوع که برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی با پول دارو زمین خریدند، اظهار کرد: نمی‌توانم این موضوع را رد کنم، در وزارت بهداشت برای جلوگیری از تکرار این اتفاق ردیف بودجه‌ای خاصی را در همه دانشگاه‌ها برای دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص دادیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او بیان کرد: با تخصیص ردیف بودجه‌ای به دارو و تجهیزات پزشکی از این مسئله که اعتبار پرداخت شده به دانشگاه‌های علوم پزشکی به ویژه از محل بدهی سازما‌ن‌های بیمه گر مانند بیمه سلامت و تأمین اجتماعی جلوگیری خواهد شد.

نمکی تأکید کرد: با این اقدام قدر و سهم دارو و تجهیزات پزشکی در حساب جدایی در دانشگاه‌های علوم پزشکی واریز و هزینه خواهد شد که این حساب قابل نظارت از سوی سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: در این صورت دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور نمی‌توانند به ردیف بودجه دارو و تجهیزات پزشکی دست اندازی کنند.

درمان‌های سرپایی بر بستری در بیمارستان‌ها اولویت دارد
ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت اظهار کرد: سیاست اصلی وزارت بهداشت توسعه همه جانبه پیشگیری و بهداشت در خانه‌های بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت سراسر کشور است، زیرا این موضوع از بروز بیماری‌های غیر واگیر در بین مردم جلوگیری می‌کند.

او ادامه داد: وزیر بهداشت توجه ویژه‌ای به موضوع پیشگیری و ارتقای سطح بهداشت مردم کشورمان دارد و در این زمینه بخشنامه‌هایی را به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ کرده است.

معاون کل وزارت بهداشت تاکید کرد: یکی دیگر از سیاست‌های مهم وزارت بهداشت توسعه درمان سرپایی در بیمارستان‌های سراسر کشور در برابر درمان بستری مردم در مراکز درمانی است و این مسئله باعث کاهش هزینه‌های تحمیلی بر حوزه بهداشت و درمان کشور می‌شود.

حریرچی بیان کرد: یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت این است که تا حد امکان مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها برای بستری با رعایت کیفیت و استاندارد‌های لازم به خانه‌های خودشان منتقل شوند، بدون اینکه مشکلی برای مردم پیش بیاید.

پایان مرداد؛ ارائه گزارش ارزی اختصاص یافته به دارو
سعید نمکی، وزیر بهداشت اظهار کرد: امروزه ۹۷ درصد از دارو‌های مورد نیاز کشور به وسیله کارخانه‌های داخلی تولید می‌شود و تنها ۳ درصد دارو وارداتی است.

او ادامه داد: وزارت بهداشت قصد دارد تا پایان دولت، ۳ درصد داروی وارداتی را به وسیله شرکت‌های دانش بنیان تولید کند و خوشبختانه از نظر تکنولوژی و دستگاه‌های ساخت دارو علی‌رغم تحریم‌ها هیچگونه مشکلی نداریم.
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه استان مرکزی از ظرفیت بالایی در حوزه سلامت و بهداشت و درمان برخوردار است، بیان کرد: این امر با تلاش مسئولان و استاندار مرکزی محقق شده است.

نمکی با اشاره به تولید مواد اولیه دارویی در کشور گفت: امروزه از نظر تولید مواد اولیه دارو‌ها در کشور دچار هیچگونه مشکل و کمبودی نداریم به طوری که تولید مواد اولیه نیاز بازار را برطرف کرده است و مازاد آن قابلیت صادرات را دارد.

او بیان کرد: دارو‌های بیماران خاص با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تهیه و توزیع می‌شود و افزایش قیمت قابل توجهی پیدا نکرده است و پیگیر مسائل مربوط به دارو‌های خاص هستم و ۵ هیئت در این زمینه تشکیل شده است که گزارش آن تکمیل و تا پایان مرداد ارائه می‌شود.

نمکی گفت: در محل دوم طرح تحول دستگاه‌های خدمتی مانند ماندگاری پزشک و حمایت از بیماران صعب‌العلاج جزو بسته‌های خدمتی وزارت بهداشت محسوب می‌شود.

آخرین جزئیات از تولید دو واکسن مهم در کشور
بیگلری، رئیس انستیتو پاستور درباره آخرین جزئیات ساخت دو واکسن پنوموکوک و روتاویروس اظهار کرد: با تصوب مجلس شورای اسلامی و موافقت مقام معظم رهبری یک صد میلیون دلار برای تولید ۲واکسن پنوموکوک و روتاویروس تخصیص پیدا کرد تا کودکان را در برابر بیماری‌ها واکسینه کنیم.

او افزود: این دو واکسن پس از طی فرایند سه تا پنج ساله ساخت در اختیار سیستم بهداشتی کشور قرار خواهد گرفت و با دستیابی به تکنولوژی ساخت این دو واکسن توان داخلی کشور برای تولید سایر واکسن‌ها بالا می‌رود.

بیگلری با بیان اینکه واکسن پنوموکوک و روتاویروس دو واکسن گران قیمت در دنیا هستند، گفت: ساخت این واکسن‌ها در شرایط تحریم از خروج ارز و وابستگی کشور برای واردات این واکسن‌ها و برخی موارد دیگر کم می‌کند.


پزشکان، تافته جدا بافته امور مالیاتی
جهانگیری، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی درباره مقاومت پزشکان در برابر نصب کارت‌خوان در مطب گفت: مقاومتی از سوی جامعه پزشکی برای نصب کارت‌خوان وجود ندارد چراکه قانون مصوب شده، اما الزامات زیرساختی آن فراهم نیست و بانک مرکزی و بانک‌های عامل شرایط را برای نصب کارت‌خوان در مطب پزشکان ایجاد کنند.

او اظهار کرد: پس از این مصوبه، ۱۲ تا ۳۶ درصد رشد استفاده از کارت‌خوان را در حرف پزشکی شاهد بودیم و جامعه پزشکی به تدریج استفاده از کارت‌خوان را عملی خواهند کرد.

جهانگیری درباره اعتراض انجمن‌ها و رؤسای نظام پزشکی به تفاهم‌نامه‌ای که سازمان نظام پزشکی با سازمان امور مالیاتی منعقد کرده است، گفت: اعتراض‌هایی صورت گرفته که ناشی از تبعیض بین جامعه پزشکی و سایر صنف‌هاست، این اعتراض‌ها کاملا به حق بوده و در این اعتراض‌ها از ما درخواست‌هایی شده است که آن‌ها را به مراجع قانونی اعلام می‌کنیم.

او ادامه داد: وقتی عده‌ای فعالیت می‌کنند و در قانون برای یک قشر خاص تبعیض قائل می‌شوند، این جای اعتراض دارد و جامعه پزشکی اعتراض به حق قانونی خود را اعلام کرده است.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی تأکید کرد: پزشکان به نصب کارت‌خوان اعتراض نمی‌کنند و نباید این موضوع را به مقاومت در برابر نصب کارت‌خوان در مطب مرتبط دانست؛ بلکه جامعه پزشکی این موضوع را عنوان می‌کنند که قانون باید برای همه صنف‌ها باشد و ما نیز به عنوان نظام پزشکی به اینکه قانون فقط برای قشر پزشکی اجرایی می‌شود، اعتراض داریم.

جهانگیری ادامه داد: حل برخی مسائل و رویه‌های اصلاح آن زمان‌بر است و نباید توجه به حاشیه‌ها، اصل موضوع را زیر سوال ببرد. جامعه پزشکی عزم خود را برای شفاف سازی جزم کرده و مطالبه نظام پزشکی و جامعه پزشکی این است که دولت این موضوع را برای همه صنوف اجرایی کند.

انجام ۱۲ هزار عمل کاشت حلزون در کشور
سعید محمودیان، رئیس اداره سلامت و شنوایی گوش وزارت بهداشت با اشاره به فرآیند کاشت حلزون اظهار کرد: خوشبختانه ایران در زمینه کاشت حلزون میان کشور‌های مدیترانه شرقی و حتی دنیا رتبه اول را به خود اختصاص داده است همچنین از نظر کیفی و کمی در این زمینه کاشت حلزون مطابق با استاندارد‌های دنیا و همگام با کشور‌های پیشرفته این عمل جراحی انجام می‌شود.

او بیان کرد: اکنون ۱۱ مرکز کاشت حلزون در سراسر کشور راه اندازی شده است و در آینده نزدیک ۲ مرکز دیگر هم برای ارائه خدمات و انجام عمل جراحی کاشت حلزون در دانشگاه‌های بزرگ علوم پزشکی بزرگ ایران به بهره برداری می‌رسد،

رئیس اداره سلامت و شنوایی گوش وزارت بهداشت تاکید کرد: وزارت بهداشت دوره‌های آموزشی مختلفی برای کاشت حلزون به پزشکان کشور‌های منطقه ارائه می‌دهد و تا به امروز حدود ۱۲ هزار عمل کاشت حلزون در کشور انجام شده است.

محمودیان بیان کرد: سن طلایی غربالگری و شناسایی کم شنوایی شدید نوزادان قبل از یک‌ماهگی است بنابراین نوزادان کم شنوا باید قبل از یک ماهگی غربالگری شوند که تا ۳ ماهگی تشخیص قطعی و درمان در دستور کار قرار گیرد.

تأخیر در پرداخت مطالبات، پزشکان را بی‌انگیزه کرده است
سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از افزایش تعرفه‌های پزشکی برای نخستین بار و پیش از آغاز سال در هیئت دولت خبر داد.

وزیر بهداشت در این‌باره گفت: موضوع بحث تعرفه‌های تشخیصی و درمانی در آخرین جلسه هیئت دولت مطرح شد و در نهایت هیئت وزیران مصوب کرد که تعرفه‌های پزشکی در بخش دولتی به طور میانگین ۱۰ و در بخش خصوصی ۱۳ درصد افزایش داشته باشد.

او با بیان اینکه میزان تعرفه متناسب با تورم کشور نیست، گفت: امیدوارم تعادلی میان افزایش تعرفه خدمات پزشکی و تورم و هزینه‌های عمومی کشور ایجاد شود.


تایید سند ملی ترافیک تا سه ماه دیگر
علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار کرد: در حال حاضر تعداد زیادی از مردم به دلیل حوادث ترافیکی فوت می‌کنند یا دچار آسیب جدی می‌شوند، آمار سالیانه مرگ و میر‌های حوادث جاده‌ای نسبت به استاندارد دنیا بالاتر است به طوری که بیش از ۱۶ هزار نفر بر اثر حوادث تروما جان خود را از دست می‌دهند.

او ادامه داد: دستگاه‌های مرتبط مانند پلیس راهور، قوه قضائیه، وزارت بهداشت و حتی رسانه با هدف کاهش حوادث ترافیکی و سوانح جاده‌ای جلسات متعددی را برگزارمی کنند که نتیجه آن امضای تفاهم نامه همکاری بین ارگان‌های ذی‌ربط در زمینه حوادث ترومایی است و در این زمینه یک سند ملی تدوین می‌شود.

رئیسی تاکید کرد: سند ملی ترافیک با نظر همه ذی نفعان تدوین شده و بر اساس مصوبه‌ای بین دستگاه‌های ذیربط به تصویب رسیده است تا ۳ ماه آینده سند ملی ترافیک باید آماده شود و مورد تایید مراجع ذی صلاح قرار بگیرد که پس از این مرحله سند ملی ترافیک به سازمان‌های مربوطه در سراسر کشور جهت انجام مقدمات ابلاغ می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت اخبار پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۸۱۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳۰ درصدی خوابگاه متاهلین دانشگاه‌های علوم پزشکی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ ­­­پورحسینی افزود: در دو سال گذشته در راستای حمایت از قانون جوانی جمعیت، ظرفیت خوابگاه‌های متاهلین دانشگاه علوم پزشکی تهران دو برابر شده است.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   وی گفت: این تعداد خوابگاه کفایت نمی‌کند و معاونت دانشجویی فرهنگی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در صدد است طی یک سال آینده ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویی را دو برابر کنند.   مدیرکل دفتر وزارتی وزارت بهداشت ادامه داد: به تعداد تخت‌های خوابگاه‌های مجردی هم ۱۰ هزار تخت افزوده شده است.   پورحسینی ضمن تشکر از خیرینی که در این امر مشارکت داشتند، افزود: همچنان از همکاری خیرین در این حوزه استقبال می‌کنیم. ­

دیگر خبرها

  • افزایش ۳۰ درصدی خوابگاه متاهلین دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • قلیان با گاز خنده!
  • سهم حدود ۱۴ درصدی وزارت بهداشت از بودجه دولت/ بودجه کدام دانشگاهها جهش داشت؟
  • دارو باز هم داد مجلس را درآورد؛ دارویار پس از ۲ سال به کجا رسید؟
  • مخالفت مجلس با ارسال گزارش دارو به قوه قضائیه
  • بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه مقصران اصلی کمبود دارو در کشور
  • اختصاص ۷ همت به طرح دارویار
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل / الزامی به تزریق همگانی نیست
  • قلیان اکسیژن طرح مطالعاتی وزارت بهداشت است
  • متن گزارش کمیسیون بهداشت درباره دلایل کمبود و گرانی دارو