Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-06@22:07:00 GMT

غار چال نخجیر را بیشتر بشناسید

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۸۴۱۸۳

غار چال نخجیر را بیشتر بشناسید

خبرگزاری میزان- غار چال نخجیر یکی از ارزشمند‌ترین غار‌های آهکی جهان است که گفته می‌شود عمر آن به حدود ۷۰ میلیون سال می‌رسد و حدود ۶ کیلومتر از آن کشف شده است. تاریخ انتشار: 16:01 - 25 مرداد 1398 - کد خبر: ۵۴۲۰۱۴

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، غار چال نخجیر یکی از زیباترین شگفتی‌های طبیعت، در استان مرکزی در ۱۱ کیلومتری شمال شرقی شهرستان دلیجان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این غار در سال ۱۳۶۸ و پس از حفاری‌های سازمان آب دلیجان، شناسایی و کشف شد و در سال ۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

لازم به ذکر است که دمای هوای داخل غار همانند بسیاری از غار‌های دیگر در تمام فصول ثابت و بین ۷ تا ۱۴ درجه سانتی گراد است.

از طرفی غار طبقاتی چال نخجیر دارای سه طبقه است و طبقه اول و زیرین غار دارای سفره آب زیرزمینی و دریاچه ایست که در عمق ۶۱ متری از سطح غار قرار دارد و ۱۹ متر نیز عمق آن است.

طبق نظر زمین شناسان طول این غار حدود ۱۲ کیلومتر تخمین زده شده است که تا به امروز ۶ کیلومتر ازآن کشف شده است.

گفتنی است غار چال نخجیر از ارزشمند‌ترین غار‌های آهکی جهان بوده و اشکالی که به دلیل رسوبات آهکی درون غار ایجاد شده اند، از زیباترین و بهترین نمونه‌های این رسوبات در جهان هستند.

گفته می‌شود سن این غاز به حدود ۷۰ میلیون سال می‌رسد.

 

 

 

برای دیدن ادامه تصاویر روی لینک کلیک کنید

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: غار غار آهکی جاذبه گردشگری دلیجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۸۴۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۵ هزار هکتار از شالیزارهای شمال یکپارچه سازی می شود

به گزارش خبرنگار مهر، نادر علیزاده بعدازظهر شنبه در حاشیه بازدید از طرح یکپارچه سازی شالیزارهای بزمینان آمل از اجرای طرح یکپارچه سازی حدود ۶۵ هزار هکتار از زمین‌های شمال کشور با سرمایه گذاری چینی‌ها خبر داد.

وی گفت: مدت زمان اجرای این طرح کلان حوزه زیربنایی و آب وخاک کشور حدود ۳ سال است و پیش بینی‌های لازم انجام و طرح‌های مورد نیاز این طرح نیز تهیه شده است.

مازندران ۲۱۳ هزار هکتار شالیزار دارد.

کد خبر 6096483

دیگر خبرها

  • رشد تقاضای جهانی برای بنزین نصف می‌شود
  • معجزه آب سیب زمینی ؛ فواید و خواص آب سیب زمینی را بشناسید
  • دیابت نوع یک و دو چه تفاوتی با هم دارند؟
  • حدود ۶۰ ناشر خارجی در نمایشگاه امسال حاضر خواهند بود
  • چین برای اولین بار کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد + فیلم
  • ناو موشکی سپاه را بیشتر بشناسید/ مجهز به موشک‌های بالستیک دوربرد است
  • نصب بیش از ۲۸ هزار کنتور هوشمند در استان قزوین
  • ۶۵ هزار هکتار از شالیزارهای شمال یکپارچه سازی می شود
  • انواع قارچ‌های خطرناک را بشناسید
  • حد کم کردن وزن چقدر است؟