Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-05@09:37:08 GMT

۲۵ هزار هکتار کلزا در آذربایجان‌شرقی کشت می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۸۴۶۲۲

۲۵ هزار هکتار کلزا در آذربایجان‌شرقی کشت می‌شود

اکبر فتحی در همایش یک روزه " توسعه کشت دانه روغنی کلزا" در موسسه بیوتکنولوژی تبریز اظهار کرد: دولت مصمم به کاهش واردات روغن نباتی از خارج و تولید حداقل ۳۰درصد روغن مورد نیاز در داخل کشور است.

وی گفت: میزان روغن نباتی مورد نیاز کشور یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال است که در حال حاضر ۱۰درصد آن در داخل تولید می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فتحی با اشاره به این که واردات روغن نباتی ۱۰ میلیون دلار ارز بری بر کشور تحمیل می‌کند، افزود: اگر بتوانیم تولید ۱۰درصدی فعلی روغن نباتی را به ۳۰ درصد افزایش دهیم، از خروج ارز جلوگیری کرده و میزان اشتغالزایی در کارخانجات روغن کشی و تامین نهاده‌های دامی نیز ارتقا می‌یابد.

وی ادامه داد: کنجاله کلزا به عنوان محصول جایگزین برای کنجاله سویا در تامین نهاده‌های دامی نقش بسزایی دارد، علاوه بر افزایش تولید روغن نباتی در داخل از کنجاله کلزا در تامین نهاده‌های دامی نیز استفاده می‌شود.

رییس جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به این که اختصاص ۱۷درصد از اراضی سطح زیرکشت گندم به کاشت کلزا کافی است، اظهار کرد: لازمه این مهم توجیه علمی و صحیح کشاورزان گندمکار است.

وی با ابراز خرسندی از انعقاد تفاهمنامه همکاری بین معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان با مدیریت جهادکشاورزی شهرستان‌ها مبنی بر همکاری و ایجاد هماهنگی‌های لازم در راستای توسعه کشت دانه روغنی کلزا در آذربایجان شرقی، بر لزوم حل و فصل به موقع مسائل و مشکلات موجود در این زمینه تاکید کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: تقویم و تاریخ کشت به موقع کلزا در افزایش تولید آن در واحد سطح تاثیر بسزایی دارد و از سرمازدگی‌های احتمالی در صورت کاشت دیر هنگام این محصول جلوگیری می‌کند.

وی با تاکید بر آسیب شناسی موارد و مشکلات کشت کلزا در سال زراعی گذشته، گفت: باید در سال جاری، نقاط قوت خود را افزایش و نقاط ضعف مان را برطرف کنیم، در حوزه تامین تسهیلات نیز با بانک کشاورزی توافق شده است تا تسهیلات مورد نیاز برای همه کشاورزانی که از استان و مدیریت شهرستان‌ها معرفی می شوند، تامین شود.

۶۱۳۲/۳۰۷۱

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر تحریم ظریف آذربایجان شرقی ارز تقویم جهاد کشاورزی کشاورزی قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر تحریم ظریف امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۸۴۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت رکورد تولید و برداشت دانه روغنی کلزا در ایلام

                                                            به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ حشمت اله زرین جوب اظهار داشت: پیش بینی می‌شود تا پایان زمان برداشت این محصول در اواخر اردیبهشت ماه، میزان تولید و برداشت دانه روغنی کلزا در استان به ۲۱ هزار و ۵۰۰ تن برسد.   وی افزود: مقدار تولید دانه روغنی کلزا در سال زراعی جاری نسبت به سال زراعی گذشته ۲۶۰ درصد و عملکرد در واحد سطح هم ۳۵ درصد افزایش یافته است.   زرین جوب ادامه داد: امسال بخش خصوصی (کارخانه‌های روغن کشی) متولی خرید کلزا با قیمت مصوب دولتی شده و در مدت زمان یک ماهه باید مطالبات کشاورزان را پرداخت کند که تاکنون حدود ۶۰ درصد مطالبه کلزاکاران پرداخت شده است.   وی تاکید کرد: باتوجه به فسادپذیری بالای کلزا، این دانه روغنی بلافاصله پس از برداشت و خرید، به سمت کارخانه‌های تولید روغن حمل شده است.   معاون بهبودات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام یادآور شد: استفاده از بذور مناسب، انجام برنامه‌های آموزشی و ترویجی، مدیریت اصولی عوامل زیان رسان، تغذیه بهینه، رعایت اصول به زراعی، برداشت و خرید آسان و به موقع و حمل مناسب در افزایش تولید دانه روغنی کلزا در استان ایلام تاثیر داشته است.   گفتنی است بیشترین مقدار برداشت کلزا در استان طی سال زراعی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ بود که در این سال ۲۱ هزار تن دانه روغنی کلزا در سطح ۱۲ هزار هکتار از اراضی زراعی استان برداشت شد.   امسال تا کنون ۲۱ هزار تن کلزا در سطح ۹هزار و ۲۰۰ هکتار برداشت شده است.

دیگر خبرها

  • کود‌های یارانه‌ای مورد نیاز کشاورزان قمی به‌موقع تامین می‌شود
  • راهکار‌ افزایش تولید سه میلیون تن محصولات کشاورزی بررسی شد
  • توزیع ۲۶ هزار کیلوگرم/لیتر آفت کش نباتی در مازندران
  • واریز ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به دهیاریهای آذربایجان شرقی
  • اردیبهشت تماشایی در باغ‌های سیب مراغه
  • ثبت رکورد تولید و برداشت دانه روغنی کلزا در ایلام
  • تولید کلزا در ایلام رکورد زد
  • افزایش تولید گاز / خوراک پتروشیمی ها تامین شد؟
  • پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی 
  • افزایش ۱.۵ برابری فضای ورزشی در مدارس آذربایجان شرقی