Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-01@21:31:45 GMT

تفکر منتقدانه، بازی مغزها

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۸۷۸۴۴

تفکر منتقدانه، بازی مغزها

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، روزنامه«student» وابسته به دانشگاه «ادینبرو» در انگلستان طی مطلبی به قلم « EMMA CLARKE» با عنوان «راز بزرگ خوابیدن» به بررسی خواب و اهمیت بسیار بالای آن در زندگی انسان می پردازد. نگارنده در این زمینه می نویسد:« خواب از ویژگی‌های اساسی زندگی روزمره ما است که بسیار کم به آن پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه خواب انسان از دهه 1900 مورد مطالعه قرار گرفته اما دانشمندان هنوز کاملاً علت ضروری بودن آن را نمی‌دانند. هرچند به تدریج، پیشرفت در درک ما از رابطه بین خواب و فیزیولوژی انسان باعث روشن شدن این مساله شده است. محققان بیمارستان عمومی ماساچوست دریافته‌اند که خواب ممکن است برای محافظت از سلامت قلب و عروق مهم باشد. این تیم مکانیسمی را کشف کرد که با استفاده از آن خواب از ایجاد پلاک‌های چربی در رگ‌های خونی ما جلوگیری می‌کند، شرایطی که به نام «آترواسکلروز» شناخته می‌شود. دانشمندان با مطالعه موش‌هایی که خواب آن‌ها قطع شده متوجه شدند که این گروه دارای پلاک‌های بزرگتری نسبت به همتایان خود هستند. این اختلاف ممکن است به تغییر در هورمون موسوم به «هیپوکرتین» باشد که در موش‌های محروم از خواب به طور قابل توجهی کاهش یافته است. شواهد نشان می‌دهد که هیپوکرتین به طور معمول، تعداد گلبول‌های سفید تولید شده را کنترل کرده وآن‌ها را در حد طبیعی نگه می‌دارد. این گروه معتقدند که به دلیل کاهش میزان هیپوکرتین در موش‌های محروم از خواب، تعداد زیادی سلول سفید داخل رگ‌های خونی در گردش بودند. در آترواسکلروز وجود بسیاری از این سلول‌ها اغلب ممکن است مشکل ساز باشد، زیرا آن‌ها به التهاب و با رسوبات چربی موجود در رگ‌های خونی کمک و شرایط را بدتر می کنند. این فقط بیماری‌های قلبی عروقی نیست که با کمبود خواب در ارتباط است. گروهی در انستیتوی ملی سوء مصرف الکل (NIAAA) اخیراً دریافتند که ایجاد اختلال طولانی مدت در خواب می‌تواند خطر ایجاد بتا آمیلوئید، (پروتئین مرتبط با بیماری آلزایمر) را افزایش دهد.»

روزنامه«The Varsity» وابسته به دانشگاه «تورنتو» در کانادا طی مطلبی با عنوان « Casual setting, critical thinking» به قلم «Adam A. Lam» به معرفی پادکست BookLab و ایده‌های آن از فیزیک مدرن گرفته تا آزمایش ژنتیک می‌پردازد. نگارنده در این زمینه می نویسد:« با گوش دادن به BookLab، پادکست ارائه شده توسط دو خبرنگار « Amanda Gefter » و «Dan Falk» می‌توان به درک این که علم نوشتن چقدر جذاب است نائل آمد.BookLab کتاب‌های علوم را در زیر میکروسکوپ قرار می دهد. مباحثات این پادکست شامل کتاب‌هایی در مورد چگونگی تغییر داروها به دلیل ظهور فناوری، پیامدهای غیر منتظره فیزیک مدرن، مسائل مربوط به آزمایش ژنتیک و موارد دیگر می شود. هر قسمت با معرفی موضوع گسترده‌ای که توسط یک کتاب در حال بررسی است آغاز شده و سپس خلاصه ای از نوشتار را ارائه می‌شود. در این پادکست در مورد بخش‌های خاص و برجسته کتاب بحث می‌شود و مشاهدات مربوط به نوشتارها و استدلال‌های نویسندگان را نشان می‌دهند.BookLab برای دانشمندان و علاقمندان به علم نیز جذاب است.»

روزنامه« The Daily of the University of Washington» وابسته به دانشگاه «واشنگتن» در آمریکا طی مطلبی با عنوان « بازی مغزها» به قلم « Rhea John» به نحوه ارتباط گیری بین مغز انسان‌ها پرداخته است. نگارنده در این زمینه می‌نویسد:« پروژه تحقیقاتی «BrainNet» در دانشگاه واشنگتن به بررسی چگونگی ارسال اطلاعات مغز به مغز دیگر با استفاده از یک رابط غیر تهاجمی می پردازد. در این روش شرکت کنندگان فقط از ذهن خود برای ارتباط با دیگران در مورد کارهای ساده استفاده می کنند. این مطالعه موردی، سه موضوع برای حل یک بازی شبیه به tetris با یکدیگر همکاری کردند. فرستندگان این بازی می‌توانند بلوکی که باید در آن قرار بگیرند و فضای مورد نیاز برای قرار دادن آن را مشاهده کنند اما نمی توانند بلوک موجود در صفحه را دستکاری کنند. گیرنده‌ فقط می تواند بلوکی را که باید در آن قرار گیرد مشاهده کند. سپس فرستندگان اطلاعاتی را در مورد چرخش این بلوک با استفاده از رابط مغز به مغز ارسال می کنند. پنج گروه با استفاده از این سیستم این بازی را با دقت 81٪ انجام دادند.

شرکت کنندگان در این مطالعه از کلاه‌های نوار مغزی استفاده کردند که فعالیت الکتریکی مغز را از طریق الکترودهای قرار داده شده روی پوست سر ثبت می کند. هنگامی که فرستنده از گیرنده می خواهد بلوک را بچرخاند، گیرنده تحریک را به عنوان یک شی در میدان دید خود درک می کند. دانشمندان اعلام کردند که امیدوارند استفاده از این فناوری در ارتباط با بیماران آسیب دیدگی عصبی مفید باشد. همچنین ممکن است یک روش جالب برای ارتباط افراد و همکاری آنها باشد.»

روزنامه« Epigram» وابسته به دانشگاه «بریستول» در انگلستان طی مطلبی با عنوان « نگرانی‌های بعد از برگزیت» به قلم « Georgiana Scott» به بررسی مسائل موجود برای جذب دانشجو در دانشگاه بریستول و بعد از برگزیت می‌پردازد. نگارنده در این زمینه می نویسد: « این پروژه با هدایت دانشگاه 960 هزار پوند بودجه برای شناسایی علل تقسیمات و راه حل های لازم برای تبدیل شدن بریستول به یک شهر فراگیرتر از جمله جمعیت دانشجویی دریافت کرده است. دو سال پیش در پی وقایع Brexit تعداد انگشت شماری از اساتید دانشگاه بریستول نگرانی خود را در مورد پیامدهای اجتماعی رفراندوم اتحادیه اروپا در گفت وگوهای گاه به گاه به اشتراک گذاشتند اما به این موارد مبنی بر اینکه تفرقه سیاسی یک کشور و روند خروج از اتحادیه اروپا باعث افزایش رفتار تبعیض آمیز و پیش داوری می‌شود توجهی نشد. تا اینکه اساتید خود تصمیم به اقدامی عملی گرفتند.

این گفت وگوها کاتالیزوری بود که منجر به ایجاد پروژه «یکپارچه سازی روزمره» شد. این دانشگاه با هدایت جان فاکس، قصد دارد هرگونه موانعی را که مانع از جمع شدن اقلیت و اکثریت بریستول است را از بین برد و بطور همزمان، با محرومیت و حاشیه نشینی مقابله کند.»

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: برگزیت مغز بریستول پادکست برگزیت مغز بریستول پادکست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۸۷۸۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کار‌هایی که به مغز آسیب می‌رساند

آفتاب‌‌نیوز :

اگر سعی کنید که جلوی این رفتار‌های مخرب را بگیرید، با آثار مثبت بهبود فعالیت‌های ذهن خود مواجه خواهید شد؛ و به سلامت ذهن خود کمک شایانی کرده‌اید. 

۱) کم خوابی و عدم تجربه خواب مناسب

یکی از مواردی که باید به آن توجه کافی داشته باشید، کیفیت مناسب خواب شما می‌باشد. عدم خواب کافی می‌تواند تاثیرات منفی فراوانی بر عملکرد مناسب مغز داشته باشد؛ بنابراین سعی کنید عوامل تاثیرگذار بر افزایش کیفیت خواب را رعایت کنید؛ و سعی کنید از انجام فعالیت‌هایی که باعث کم خوابی و بی خوابی شما می‌شوند، پرهیز نمایید. به عنوان مثال توجه به ساعات منظم استراحت و خواب، عدم مصرف موادی که باعث از بین رفتن نظم خواب شما می‌شوند و توجه به عواملی که باید در اتاق خواب شما رعایت شوند، از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

۲) تنهایی بیش از حد

همه ما دوست داریم در طول زندگی خود زمان‌هایی را تنها باشیم؛ و به این موضوع نیاز داریم. اما باید بدانیم که انسان برای زندگی اجتماعی آفریده شده است؛ و تنهایی بیش از حد می‌تواند برای هر یک از ما مشکلاتی را به وجود بیاورد. منظور از ارتباط، تنها ارتباطات اجتماعی موجود در فضای مجازی نیست. بلکه نیاز به ارتباط چهره به چهره نیز در در انسان وجود دارد. افرادی که با دوستان زیادی ارتباط دارند، از وضعیت سلامت ذهن بهتری برخوردار خواهند بود. همچنین این افراد کمتر در معرض ابتلا به بیماری‌هایی مانند آلزایمر و زوال مغز قرار می‌گیرند.

۳) خوردن زیاد خوراکی‌ها و تنقلات مضر (junk food)

اگر به فکر سلامت ذهن خود هستید، باید تا جای ممکن از مصرف تنقلات مضر خودداری کنید. بر اساس مطالعات انجام شده، مصرف زیاد غذا‌های مضر مانند چیپس و پفک و انواع فست فود‌ها تاثیرات منفی زیادی بر حافظه و تمرکز و عملکر ذهن می‌گذارند. در عوض شما می‌توانید خوراکی‌های مفید مانند انواع آجیل، میوه‌ها و سبزیجات و انواع اسموتی‌ها جایگزین خوراکی‌های مضر کنید.

۴) گوش دادن به موسیقی با هدفون با صدای بالا

یکی از کار‌هایی که تاثیرات منفی زیادی بر عملکرد بخش‌های مختلف ذهن می‌گذارد، گوش دادن به موسیقی با صدای بالا می‌باشد. اگرچه موسیقی‌های شاد و مناسب می‌توانند باعث افزایش تمرکز و خلاقیت ذهن شوند. اما موسیقی‌های نامناسب نیز تاثیرات منفی از خود نشان می‌دهند. علاوه بر اینکه بخواهید با هدفون و صدای زیاد به انجام این کار مشغول شوید. این کار باعث از بین رفتن بافت‌های مغزی و همچنین ابتلا به بیماری‌های عصبی و الزایمر خواهد شد؛ بنابراین سعی کنید همیشه کمتر از ۶۰ درصد میزان صدای هدفون را استفاده کنید؛ و همچنین هیچگاه بیشتر از دو ساعت به صورت مداوم با هدفون‌ها به موسیقی گوش ندهید که برای سلامت ذهن بسیار مضر است.

۵) تحرک کم برای آسیب به مغز

ورزش منظم و تحرک کافی از عوامل بسیار تعیین کننده در حفظ سلامت ذهن و جسم به شمار می‌رود. در صورتی که در طول روز تحرک کافی ندارید. پیشنهاد می‌شود که هرچه سریع‌تر ورزش منظم را به برنامه روزانه خود اضافه کنید. در غیر این صورت شما در معرض ابتلا به انواع بیماری‌ها از قبیل بیماری‌های قلبی، الزایمر زودرس و همچنین دیابت و … قرار خواهید گرفت.

۶) مصرف دخانیات موثر در سلامت ذهن

مصرف انواع مختلف دخانیات مانند سیگار علاوه بر عوارض جبران ناپذیری که بر سلامت جسم شما دارد. باعث زوال مغز و عملکرد نامناسب آن نیز می‌شود. مصرف سیگار همچنین می‌تواند احتمال ابتلا به آلزایمر و زوال مغز و وقوع سکته قلبی را تا دو برابر افزایش دهد؛ بنابراین اگر از افراد سیگاری محسوب می‌شوید و یا در خانواده شما فردی سیگاری وجود دارد. سعی کنید هر چه سریعتر برای ترک کردن آن اقدام کنید. تا بیشتر از سلامت ذهن شما به خطر نیفتاده است.

۷) پرخوری

اگر اقدام به پرخوری کنید، حتی اگر نوع مناسبی از خوراکی‌ها را مصرف کنید، باعث به خطر انداختن سلامت ذهن خود شده‌اید. در حقیقت پرخوری باعث کاهش عملکرد دستگاه عصبی و در نتیجه پایین آمدن سطح تمرکز و اختلال در حافظه خواهد شد. همچنین پرخوری در طولانی مدت باعث اضافه وزن و ابتلا به بیماری‌های مختلف جسمی و روحی می‌شود؛ بنابراین سعی کنید با به کارگیری یک رژیم غذایی سلامت محور، به سلامت ذهن و جسم خود کمک کنید.

۸) سپری کردن زمان طولانی در تاریکی

عدم دریافت نور طبیعی به مقدار کافی منجر به کند شدن عملکرد مغز و افسردگی خواهد شد. دانشمندان همچنین معتقدند که نور خورشید به عملکرد مناسب مغز و سلامت ذهن کمک زیادی می‌کند.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • تساوی پرسپولیس و سپاهان در نیمه «خواب‌آور»/ ستاره‌های پوشالی
  • گروه‌های جهادی تحریم‌ها را بی‌اثر کرده‌اند
  • استاد مطهری شهید راه تدبیر و تفکر است
  • جامعه نخبگانی آمریکا علیه تفکر غیرتوحیدی/ برخوردهای دوگانه در مواجهه با آزادی بیان
  • جامعه نخبگانی آمریکا علیه تفکر غیرتوحیدی/ برخوردهای دوگانه آمریکا در مواجهه با آزادی بیان
  • انجام کارهای بی‌منت در گرو داشتن تفکر بسیجی است
  • انجام کارهای بی‌منت در گروه داشتن تفکر بسیجی است
  • کار‌هایی که به مغز آسیب می‌رساند
  • علی اصغر حسن زاده: تفکر ما سورپرایز کردن تیم ها در جام جهانی است!
  • سه تاریخی که خواب را از امباپه گرفته‌اند