Web Analytics Made Easy - Statcounter

احتمال تعویق حرکت نفتکش گریس-۱ تا روز یکشنبه، سفر وزیر دفاع ترکیه به شانلی اورفا در مرز سوریه، ادعای ترامپ درباره ایران و چین و گفتگوی ماکرون و پوتین درباره ایران از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به ادامه تلاش امریکا برای توقیف گریس ۱ نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، خبرگزاری فرانسه بامداد شنبه خبر داد که آمریکا درخواست صدور حکم توقیف نفتکش گریس 1 را به دادگاهی در منطقه کلمبیای ایالت کارولینای جنوبی ارائه داد.

دادگاه منطقه کلمبیا صدور حکم توقیف نفتکش گریس 1 را به دلیل استفاده غیرقانونی از سیستم مالی آمریکا برای حمایت و تامین مالی فروش فرآورده‌های نفتی ایران به سوریه عنوان کرده است.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که  یک رسانه محلی در جبل طارق گزارش داده نفتکش حامل نفت ایران، گریس۱ بعید است تا قبل از یکشنبه منطقه را ترک کند.

بر اساس این گزارش با توجه به اینکه قرار است ۶ خدمه جدید ابرنفتکش گریس۱ تا پایان هفته (یکشنبه) وارد جبل طارق شوند بعید است این کشتی تا آن زمان بتواند منطقه را ترک کند. 

دیوان عالی «جبل طارق» پنجشنبه (۲۴ مرداد) با نادیده گرفتن درخواست آمریکا به آزادی نفتکش گریس-۱ حکم داده بود. «آنتونی دادلی» قاضی دیوان عالی جبل طارق درباره درخواست آمریکا گفت: «الان [درخواست آمریکا] پیش روی من نیست. هیچ درخواستی در ارتباط با نامه ایالات متحده [برای اجرای توافق قضایی متقابل] وجود ندارد.»

احتمال تعویق حرکت نفتکش گریس-۱ تا روز یکشنبه

پایگاه خبری «گیبرالتار کرونیکل» روز جمعه گزارش داد با توجه به تغییر خدمه نفتکش ایرانی گریس-۱ (آدریان دریا) که روز گذشته به حکم دادگاه عالی جبل‌الطارق رفع توقیف شد، احتمال به تعویق افتادن حرکت این کشتی تا روز یکشنبه وجود دارد.

یک منبع آگاه که خواسته نامش فاش نشود به پایگاه خبری گیبرالتار کرونیکل گفته است: «با توجه به اینکه که کاپیتان و پنج تن از خدمه نفتکش ایرانی گریس-۱ تغییر کرده‌اند و نفرات جایگزین روز یکشنبه وارد جبل‌الطارق خواهند شد، حرکت این نفتکش زودتر از روز یکشنبه غیرمحتمل خواهد بود.»

اظهارات این منبع ناشناس تاکنون از سوی هیچ مرجع رسمی شامل دولت محلی جبل‌الطارق،‌ سازمان بنادر و دریانوردی ایران و یا شرکت مالک نفتکش گریس-۱ (آدریان دریا) تأیید نشده است.

سفر وزیر دفاع ترکیه به شانلی اورفا در مرز سوریه

خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه برای بازدید از نیروهای نظامی این کشور به استان شانلی اورفا در نزدیکی مرز با سوریه سفر کرد.

بر اساس گزارش‌ها خلوصی آکار از روند ایجاد مرکز هماهنگی منطقه امن در شمال سوریه بازدید کرد.

هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه به منظور رصد مناطق شمالی سوریه به عنوان بخشی از توافق نامه ایجاد منطقه امن در شمال سوریه که در تاریخ 14 آگوست میان کشور و آمریکا امضا شد، پروازهای شناسایی خود را در اراضی شمالی سوریه آغاز کردند.

پیش از این خلوصی آکار اعلام کرده بود که ترکیه و آمریکا به زودی یک مرکز هماهنگی برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه راه اندازی خواهند کرد. در نهایت در تاریخ 14 آگوست آنکارا و واشنگتن توافق نامه‌ای در این زمینه امضا کردند.

به گفته آکار، آمریکا می‌داند که ترکیه اجازه ایجاد هیچگونه سازمانی در مرزهای خود را نخواهد داد.

وی خاطر نشان کرد که ترکیه اصرار دارد تا عمق منطقه امن در شمال سوریه 30-40 کیلومتر باشد.

آکار تأکید کرد که ایالات متحده باید تروریست‌های "ی پ گ" و "پ ی د" را خلع سلاح کند.

در تاریخ 4 ژوئن 2018 مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه و مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا درباره نقشه راه درباره منبج سوریه در واشنگتن با یکدیگر صحبت کردند. هم چنین در جلسه‌ای در بروکسل، دو طرف درباره عملیات شاخه زیتون در سوریه نیز گفت‌وگو کردند.

منطقه امن در شمال سوریه شامل سرزمینی به عمق 32 کیلومتر در طول مرز 460 کیلومتری میان ترکیه و سوریه است.

در نتیجه اجرایی شدن این منطقه، شمال سوریه به دو بخش تقسیم خواهد شد؛ بخش نخست از مرز عراق و سوریه شروع می‌شود و تا شهر قامیشلی سوریه گسترش می‌یابد، زیرا نیروهای دولتی سوریه این شهر را کنترل می‌کنند.

بخش دوم منطقه امن نیز از شهر قامیشلی شروع شده و تا شهر جرابلس ادامه خواهد داشت. جرابلس در جریان عملیات سپر فرات که توسط نیروهای مسلح ترکیه در سال 2016 انجام شد از وجود نیروهای داعشی آزاد شد.

ادعای ترامپ درباره ایران و چین

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در یک سخنرانی در شهر «منچستر» در ایالت نیویورک بار دیگر ادعای خود را مبنی بر اینکه چین و ایران قصد توافق با او را دارند تکرار کرد.

ترامپ گفت: «همان‌طور که دیدید ما به فاجعه ایران خاتمه دادیم. به آنها 150 میلیارد دلار پول و 1.8 میلیارد دلار پول نقد دادیم. پول نقد، نقد، نقد! چیزی به دست نیاوردیم. آنها هم می‌خواهند توافق کنند. چین می‌خواهد توافق کند و این را به شما بگویم: آنها هم می‌خواهند توافق کنند چون تحریم‌های برایشان خوب نیست. آنها خوشحال نیستند. باید ببینیم اوضاع چطور پیش می‌رود، ولی کار دست کاردان است.»

علی‌رغم آنکه کارشناسان و تحلیلگران مسائل سیاسی در آمریکا اعتراف کرده‌اند که هیچ نشانه‌ای از قصد ایران برای مذاکره با آمریکا وجود ندارد ترامپ تا کنون چندین بار این ادعا را مطرح کرده است.

ترامپ معتقد است که همه رؤسای جمهور سابق آمریکا وارد معامله‌هایی شده‌اند که کاملاً به ضرر آمریکا بوده است. او درباره توافق هسته‌ای برجام که در دولت «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا با ایران حاصل شد هم مدعی شده که این توافق کاملاً یکجانبه و به سود ایران بوده است.

گفتگوی ماکرون و پوتین درباره ایران

«یوری یوشاکوف»، دستیار ویژه «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه جمعه گفته پوتین در دیداری که قرار است دوشنبه با «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه داشته باشد با وی درباره مسائل مختلف از جمله ایران رایزنی خواهد کرد. 

یوشاکوف درباره محورهای رایزنی رهبران دو کشور در خصوص ایران و برنامه هسته‌ای این کشور گفت: «اجازه بدهید خاطرنشان کنم که روسیه و فرانسه وظیفه مشترک حفظ برنامه جامعه اقدام مشترک (برجام) و جلوگیری از شدت گرفتن تنش‌ها بین ایران و آمریکا در خلیج فارس را به عهده دارند.»

واشنگتن بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی، اعزم یک ناوگروه، چند بمب‌افکن بی‌-۵۲ و چند جنگنده اف-۲۲ به منطقه و تحریم وزیر خارجه ایران روی آورده است. 

جمهوری اسلامی ایران بعد از خروج آمریکا از برجام یک سال «صبر راهبردی» را در دستور کار قرار داد و به طرف‌های توافق هسته‌ای به ویژه کشورهای اروپایی که وعده جبران خروج آمریکا را می‌دادند مهلت داد به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای عمل کنند. 

منبع: تابناک

کلیدواژه: تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام اروپا غضنفر رکن آبادی فاجعه منا شیخ زکزاکی حسن عباسی نفتکش گریس ۱ استقلال بحرین محمد علی نجفی میترا استاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۸۸۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات دیدار و گفتگوی گروسی با امیرعبداللهیان

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر امیرعبداللهیان تاکید کرد سفر شما به ایران در زمانی درست بویژه با توجه به شرایط پیچیده و حساس منطقه انجام شده است.

وزیر امور خارجه کشورمان بر اهمیت جایگاه و نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد و افزود: اتخاذ مواضع بی‌طرفانه و حرفه‌ای جنابعالی بعنوان مدیرکل آژانس علاوه بر کمک موثر در همکاری های ایران و آژانس، در بازگشت امنیت و ثبات پایدار در منطقه نیز تاثیرگذارست.

امیرعبداللهیان ضمن تشریح ابعاد عملیات مقتدرانه نیروهای مسلح کشورمان علیه رژیم متجاوز صهیونیستی تاکید کرد: بدلیل بی عملی شورای امنیت سازمان ملل، گزینه‌ای جز دفاع مشروع براساس حقوق بین‌الملل در مقابل جمهوری اسلامی ایران برای تنبیه رژیم متجاوز باقی نماند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان برخی تهدیدات مقامات رژیم صهیونیستی مبنی بر بکارگیری بمب اتمی را تهدیدی آشکار برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی دانست و وظیفه بسیار مهم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قبال اینگونه اظهارات خطرناک توسط مقامات رژیمی دارای زرادخانه تسلیحات اتمی را مورد تاکید ویژه قرار داد.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر سوابق بدعهدی آمریکا در توافقات گذشته در مورد برنامه صلح‌ آمیز هسته‌ای ایران، تاکید کرد نباید همکاری ایران و آژانس تحت تاثیر رویکرد و رفتار بی‌ثبات و متناقض آمریکا قرار داشته باشد.

وی افزود این همکاری می بایست در مسیر درست خود ادامه یابد و در عین حال باید احساس کنیم که در قبال این همکاری، گشایش ایجاد می‌شود.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفرش به تهران و حضورش در کنفرانس هسته‌ای اصفهان، نقش و موضع ایران در برقراری ثبات و امنیت پایدار در منطقه را حائز اهمیت خواند و رویکرد ایران در برسمیت شناختن و تقویت همکاری اطمینان بخش با آژانس را در همین راستا ارزیابی کرد.

گروسی تاکید کرد: تقویت روند همکاری بین ایران و آژانس موجب ناکامی طرف هایی خواهد شد که با هر توجیه و بهانه‌ای بدنبال تشدید درگیری، تنش و تقابل در منطقه هستند.

وی با اشاره به سفر موفقیت آمیز قبلی خود به تهران و حصول توافق با ایران، ابراز امیدواری کرد در این سفر نیز توافقات خوبی در راستای تقویت همکاری طرفین صورت پذیرد و در این راستا بر اهمیت مشورت و رایزنی بین ایران و آژانس برای دستیابی به تفاهم برای حل و فصل موضوعات تاکید کرد.

کد خبر 849871 برچسب‌ها رافائل گروسی هسته‌ای - آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حسین امیرعبدالهیان خبر ویژه

دیگر خبرها

  • جزئیات دیدار و گفتگوی گروسی با امیرعبداللهیان
  • گفتگوی وزیر جنگ آمریکا با همتای اسرائیلی خود درباره رفح
  • ادعای ترکیه درباره شرط حماس برای کنارگذاشتن سلاح
  • کشته‌شدن ۴ تروریست پ‌ک‌ک در سوریه و عراق
  • تلاش جمعی ایران، عربستان، ترکیه، اندونزی و مصر برای پایان جنگ در غزه
  • توافق ایران و عربستان در زمینه تسهیل صدور روادید تجاری
  • دیدار امیرعبداللهیان با همتای ترک: گفتگو درباره تحولات منطقه، فلسطین و روابط دوجانبه
  • توافق مهم ایران و عربستان انجام شد | جلسه مشترک عبداللهیان و بن فرحان
  • توافق ایران و عربستان در زمینه تسهیل صدور روادید تجاری و برقراری پرواز مستقیم بین دوکشور
  • امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل‌کشی در غزه جدی‌تر شده است