Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-28@19:58:43 GMT

◄ بخش مسافری به‌زودی پوست‌اندازی می‌کند

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۸۸۲۶۰

◄ بخش مسافری به‌زودی پوست‌اندازی می‌کند

تین‌نیوز | 

رتبه‌بندی قطارهای مسافری موضوعی است که از یک‌سو باب درآمدزایی برای شرکت‌های ریلی را فراهم می‌کند و از سوی دیگر، با تنوعی که در ارائه خدمات به وجود می‌آورد، حق انتخاب بیشتری را برای مسافران ریلی را فراهم می‌کند. رتبه‌بندی‌ قطارهای مسافری در حالی در ایران انجام می‌شود که تفاوت‌های فاحشی بین خود ناوگان وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قطارهای ۵ ستاره نورالرضا و زندگی در حالی در مسیر پرتردد مشهد سیر می‌کنند که جزء ناوگان جوان ریلی محسوب می‌شوند.

این در حالی است که قطار فدک به رتبه ۵ رسیده است که این قطار درواقع ماحصل، بازسازی واگن‌های مسن است و ازنظر برخی از مسافران و کارشناسان مستحق این جایگاه نیست. محمد رجبی، مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا در گفتگو با هفته‌نامه «حمل‌ونقل» از نتایج آخرین تدابیر کارگروه مسافری راه‌آهن خبر داد و اعلام کرد که چهره بخش مسافری به‌زودی تغییر خواهد کرد.

رتبه‌بندی قطارها با چه هدفی انجام شد و این موضوع امروز در چه مسیری قرار دارد؟

در راستای احقاق حقوق مسافران و برای اینکه مسافران حق انتخاب داشته باشند و بتوانند انتخاب درستی داشته باشند. به صورتی که درازای هزینه و پولی که پرداخت می‌کنند و برای اینکه درک مشخصی از خدماتی که شرکت‌های مسافری داشته باشند، شرکت‌های فعال بخش مسافری به رده‌های مختلف طبقه‌بندی شدند.

در طبقه‌بندی خدمات چه مؤلفه‌های مدنظر بود؟

بر اساس طبقه‌بندی امکانات سخت‌افزاری که در قطارها، باید پیش‌بینی شود، مورد ارزیابی قرا می‌گیرد. بر اساس همین مؤلفه‌ها قطارهای پنج ستاره فدک، زندگی و نورالرضا بهترین کیفیت خدمات‌رسانی را به مسافران ارائه می‌دهند. نورالرضا و زندگی هر دو در مسیر مشهد تردد می‌کنند؛ اما فدک به‌جز مشهد در دو مسیر دیگر هم سیر می‌کند.  بر اساس خصوصیت شبکه مسافری ریلی کشور، تنوع در قطارهای ۴ ستاره بیشتر از سایر رتبه‌هاست.

به صورتی که در این طبقه، اتوبوسی، خوابی، ۴ تخته و ۶ تخته وجود دارد. در رده‌بندی‌ها اعتراضاتی مبنی بر اینکه برخی از قطارها باوجودی که از کوره تعمیرگاه بیرون آمده‌اند، مانند فدک در مقابل ناوگان جدیدی که از کارخانه‌ها روی ریل آمده‌اند ازنظر رده‌بندی گاهی در کنار هم قرار داده می‌شوند و نمی‌توان قطار فدک را در رده نورالرضا و قطار زندگی دانست.

با وجودی که در این قطارها نوسازی صورت گرفته‌ است، از منظری با ناوگان‌های نو تفاوت‌های دارند اما قطار فدک با ارائه خدمات ویژه این نقض خود را تا حد زیادی پوشانده است. فدک نسبت به قطارهای ۵ ستاره نو، خدمات و پذیرایی بیشتر و بهتری به مسافران خود می‌دهد و بر همین اساس می‌توان آنها را در یک دسته طبقه‌بندی کرد. کارکنان و پرسنل قطارهای ۴ و ۵ ستاره آموزش‌های خاصی برای خدمات‌رسانی می‌بینند و بر همین اساس مسافران در سفر با این قطارها خدمات متفاوتی را تجربه می‌کنند و رضایت نسبی وجود دارد.

نوسازی واگن‌ها واقعا سرمایه زیادی می‌خواهد که از محل‌های مختلفی مانند تبصره ۱۸ منابع موردنیاز برای نوسازی ناوگان تأمین می‌شود. با منابع مالی و حمایت‌های دولت شاهد ورود ناوگان جدیدی به بخش ریلی کشور خواهیم بود و این موضوع به انقلابی در حمل‌ونقل مسافری و رتبه‌بندی قطارها می‌انجامد.

یعنی برنامه جدیدی برای افزایش ناوگان نو وجود دارد؟

با تدابیری که در کارگروه مسافری راه‌آهن دیده‌ شده است، تلاش می‌کنیم سطح حداقلی سطوح را حفظ کنیم و که نوعی انجام تعهدات به مشتری تلقی می‌شود و در قبال تعریفی که از خدمت در هر کلاس کرده‌ایم رضایت مشتری را جلب کنیم. در ایران تعهددادن سخت است در این راستا به‌صورت شبکه‌ای با مشکل مواجه شده‌ایم که امیدوارم با برنامه‌ریزی که انجام‌ شده است در ماه‌های سطح کیفی واگن‌ها تغییر چشم‌گیری پیدا کنند. بااین‌حال طبق برنامه‌ها، این نوید را به مردم می‌دهم که در نوروز ۹۹ چهره جدیدی از واگن‌ها و حمل‌ونقل ریلی را خواهند دید.

درحال‌حاضر کار بازسازی واگن‌ها در چندین جبهه در حال انجام است. شرکت‌های سازنده و مالکان واگن در حال نوسازی و بازسازی ناوگان خود هستند. امیدوارم بتوانیم از بند تبصره ۱۸ منابع مالی برای دریافت تسهیلات این بخش را فراهم کنیم. در این صورت حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ واگن بازسازی‌شده درمجموع ناوگان ریلی خواهیم داشت و ورود ناوگان نو را هم در برنامه داریم. شرکت رجا توانست در دو سال گذشته طی قراردادهای ۳۳ دستگاه واگن نو وارد کند که ۴ واگن اخیرا وارد ناوگان شده است و به‌مرورزمان باقی ناوگان نیز به شبکه تزریق خواهند شد.

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: شرکت حمل و نقل ریلی رجا محمد رجبی رتبه بندی قطارهای مسافری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۸۸۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشریفات گمرکی برای ۱۰ واگن باری ارسال شده به مرز شمتیغ انجام نشده است

مرتضی جعفری  معاون بازرگانی و بهره برداری راه آهن جمهوری اسلامی ایران  با بیان اینکه  در سال گذشته طی جلساتی که برگزار شد  مقرر گردید عملیاتی که به جهت اصلاح خطوطی که از قبل احداث شده بود در راستای خط روزک تا هرات را  با یکدیگر مستعدل و به افغانستان ارسال کند گفت: نکته قابل توجه آن است که طی بازدیدی که معاون فنی به همراه یک تیم فنی از منطقه داشت اشکالاتی در خط موجود وجود داشت کتبا آن را اعلام کردیم.

وی افزود: این موارد و اشکالات برای کاظم قمی راه آهن افغانستان ارسال و مقررات شده بود که در ابتدا اصلاحات انجام و بعد از انجام اصلاحات  قطار تجاری راه اندازی شود.

جعفری اظهار کرد:  تمام  مواردی که ذکر  شد مستندات آن موجود است  و تا با امروز  هیچ اقدامی را به صورت خاص که رفع مشکل شده باشد اعلام نکردند اما بصورت کلی گفتند اقداماتی صورت گرفته‌است. 

معاون بازرگانی و بهره برداری راه آهن جمهوری اسلامی ایران توضیح داد:  با توجه به آنکه امکاناتی که یک کنسرسیوم دارد اصلا امکان اینکه بتواند استانداردهای اولیه راه آهن را هم فراهم کند ندارد. همچنين رعایت این استانداردها نیاز به ماشین آلات تخصصی خطی دارد و هیچ یک از این موارد وجود نداشته که اصلاحات را انجام دهند .

او یادآور شد: شرکت راه آهن همواره اعلام کرده است که این آمادگی را داریم که با راه آهن افغانستان تعامل داشته باشیم و ماشین آلات ارسال کنیم تا این استانداردها برسند.

 وی توضیح داد: طبق آخرین مکاتبه ای که  اواخر سال گذشته  انجام شد به آنها اعلام کردیم که نتیجه اقدامات را اعلام نکردید ما به جهت تعامل قطار می‌فرستیم که آخرین قطاری که ارسال کردیم و به نظر می رسد که این کنسرسیوم از حسن نیت راه آهن جمهوری اسلامی ایران سوء استفاده کرده و واگن هایی که آنجا تخلیه شده بارگیری کرده و بدون اینکه هیچ هماهنگی با راه آهن ایران داشته باشد ارسال کرده است.

 وی افزود: همان شب که متوجه این موارد شدیم از  از مامور مربوطه خواستار توضیح شدیم و با مدیرعامل کنسرسیوم صحبت شد و طبق این صحبت اعلام کردند که قطار بارداری وارد کشور ایران نشده است به جهت اینکه هیچ‌گونه ارتباطی با مرز نداریم و ارتباطات چه از طریق تلفن‌های ثابت و چه از طریق بیسیم و چه از طریق موبایل چراکه آنجا تقریبا نزدیک مرز امکان دسترسی به مرز وجود ندارد وتنها به استناد صحبت  رضایی و مامور آنها که ما به صورت لوکوموتیو منفرد وارد کشور شدیم و واگن باردار وارد کشور نشده اکتفا کردیم و گفتیم قطاری وارد کشور نشده است.

معاون بازرگانی و بهره برداری راه آهن توضیح داد:  اما بعد از  بررسی  متوجه شدیم تمامی این موارد  که اعلام شده دروغ  بوده و قطار وارد ایستگاه شمتیغ مرز ایران و افغانستان شده است و به دروغ گفتند که واگنی را نیاوردیم و فیلمی که منتشر کرده بودند از ایستگاه روزنک بوده و برآورد اولیه ما این بوده که یک فیلم تبلیغاتی ساخته اند.

 او گفت: هیچ هماهنگی در جهت اینکه راه آهن را در جریان بگذارند که قرار است قطار ترانزیتی بیاید از افغانستان انجام نشده اما بعد متوجه شدیم که به دروغ گفتند چراکه در همان زمان ۱۰واگن باردار در شمتیغ متوقف شده بود و با دستور مدیرعامل این واگن بارگیری و ارسال شده است موافقت کردند  و اعلام کردیم که آمادگی داریم ۱۰واگن را ارسال کنیم.

وی افزود: هنوز هیچ اقدامی جهت انجام تشریفات گمرکی و سازمان‌های دیگر انجام نداده اند و حتی اظهارات گمرکی هم تصویب گمرک نکرده اند و من به دفعات پیگیری کردم و این کار انجام نشده است .

جعفری افزود: به جهت اینکه امکان دارد بازهم سوء استفاده کنند فعلا اقدامی نکردیم.

وی افزود: راه آهن در حال حاضر در ترکمنستان ۲مرز فعال دارد و تمامی فعالان بخش خصوصی از این دو مرز بار ترانزیت صادرات و واردات انجام می‌دهند  همچنين  ایستگاه مرز رازی را داریم ک این کار انجام می‌شود و مرز میرجاوه را داریم هیچ‌مشکلی نداریم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • درگیری مسافری با راننده اتوبوس منجر به تصادف شد (فیلم)
  • راه آهن پاکستان از راه اندازی قطار سافاری خبر داد
  • مزایای راه‌اندازی مسیر ریلی افغانستان- قزاقستان و امکان اتصال آن به ایران
  • وعده‌های عملی نشده شهرداری و دولت درباره خودروهای برقی در حمل و نقل عمومی/ برقی شدن ناوگان به این زودی شدنی است؟ (فیلم)
  • کنسرسیوم هنوز تشریفات گمرکی قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه از خاک ایران را انجام نداده است
  • آتش‌سوزی مهیب در پی خروج قطار از ریل در آریزونای آمریکا
  • کنسرسیوم «توسعه ریلی افغانستان» ترانزیت را از مجاری قانونی پیگیری کند
  • آتش‌سوزی مهیب در پی خروج قطار از ریل در آریزونای آمریکا+ فیلم
  • تشریفات گمرکی برای ۱۰ واگن باری ارسال شده به مرز شمتیغ انجام نشده است
  • انفجار قطار حامل بنزین در آمریکا + فیلم