از بیحجابی در فضای مجازی تا آسیبهای بیبندوباری
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۸۸۲۸۱
حجتالاسلاموالمسلمین ابوالفضل احمدی، مدرس حوزه علمیه شهرکرد در گفتوگو با ایکنا از چهارمحالوبختیاری، با بیان اینکه حمله و هجمه به حجاب هدف دشمن نیست، بیان کرد: این رویه وسیله و ابزاری برای رسیدن به هدف حذف دین است که دشمن در سر میپروراند.
وی افزود: از آنجایی که در روایات آمده است(لا حَیاءَ لِمَن لادِینَ لَهُ)، یعنی(هرکه حیاء ندارد دین هم ندارد) لذا دشمن برای از بین بردن حیا بر روی حجاب بانوان دست گذاشته است زیراکه میداند اگر زمانی حجاب از بانوی مسلمان گرفته شود حیا نیز از بین میرود و زمانی که حیا در جامعه از بین برود آن جامعه به راحتی به سمت بیدینی سوق پیدا خواهد کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
احمدی ادامه داد: انسان یا از خدا و یا از خلق خدا حیا میکند و بسیاری از خلافها را انجام نمیدهد اما زمانی که دشمن بتواند با حذف حجاب بیحیایی را در جامعه رواج دهد مسلماً بر دین ضربه خواهد زد و یک جامعه بیدین، دیگر انگیزه مقابله با استکبار را ندارد و این هدفی است که دشمن توسط جیرهخوارانش در فضای حقیقی و مجازی دنبال کرده و هزینههای گزافی را نیز بابت آن پرداخت میکند.
مدرس حوزه علمیه شهرکرد با مرور تاریخ گذشته کشور ایران، تصریح کرد: «رضا خان میر پنج»، برای از بین بردن دین مردم که از «آتاتورک» الگو گرفته بود و قصد داشت حجاب را به زور از سر مردم بردارد تا ایران رابه کشوری لائیک تبدیل کند و این کشور را مانند دیگر کشورهای غیر مسلمان که دین در آنها معنا ندارد به مستعمره استکبار مبدل سازد.
دشمن به جنگ فرهنگی امید دارد
احمدی با بیان اینکه دشمن در کشور ما از جنگ نظامی ناامید شده است، اظهار کرد: دشمنان ما در جنگ اقتصادی با ایران نفسهای آخر خود را میکشد اما به جنگ فرهنگی امید بستهاند تا بتواند با از بین بردن حیا به وسیله حذف حجاب تعصبات ملی و دین جوانان را آسیبپذیر کند و یک جامعه خنثی نسبت به تحولات جهانی به وجو آورند که چنین جامعهای مسلماً اسیر دست دشمن خواهد شد و این به معنای فروپاشی نظام ارزشی، الهی و دشمن شکن انقلاب اسلامی است.
وی به بیحجابی در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: متآسفانه فضای افسار گسیخته و مدیریت نشده مجازی ابزار مناسبی برای دشمن است، این فضا به تعبیر مقام معظم رهبری یک بمب شیمیایی است که با ادوات جنگی کاری ندارد بلکه انسانهایی که میخواهند با این ادوات از خود دفاع کنند را از پای در میآورد.
احمدی تصریح کرد: متاسفانه با وجود تذکرات مکرر مقام معظم رهبری هنوز اهمیت مدیریت این فضای مجازی که میتواند برای ترویج حجاب، حیا و دین قابل استفاده باشد اما بخاطر عدم مدیریت به یک فضای ضد دینی و ضد ارزشی تبدیل شده روشن نشده است.
فضای مجازی؛ پایگاه مدیریت فتنهها
مدرس حوزه علمیه شهرکرد با بیان اینکه دشمن از همه لحاظ ایران را تحریم کرده است اما فضای مجازی را کاملاً آزاد و آسان در اختیار کودکان، نوجوانان و جوانان ما قرار داده است، اظهار کرد: اگر به اتفاقات گذشته دقت کنید فتنههای متعددی را مییابید که اصلیترین پایگاه مدیریت این فتنهها همین فضای مجازی بود و این موضوعی بسیار جدی است که مسئولان ذیریط باید برای جلوگیری از دسترسی آسان دشمن بر اندیشه جوانان این دنیای مجازی را کنترل و مدیریت کنند.
این کارشناس مذهبی در رابطه با عدم دلسوزی برخی از مسئولان برای دین، گفت: این بیتوجهی گاهی ریشه در عدم شناخت از دین دارد، گاهی دیده شده که خود شخص و خانوادهاش تعهدی به دین ندارند و یا تفکر و گرایش به غرب دارند و حتی برخی از مسئولان اهل تحلیلهای غلط هستند و تصورشان به گونهای است که خود مردم باید درست و غلط را تشخیص دهند.
وی با بیان اینکه قطعاً تخریب کردن ساختمانی از درست کردن آن راحتتر است، افزود: سبک زندگی جامعه نیز چنین مصداقی دارد، متآسفانه در چند سال اخیر سبک زندگی خانوادههای ایرانی از سبک زندگی اسلامی فاصله گرفته و به سمت سبک زندگی غربی متمایل شده است و به همین دلیل اولویتها و ارزشهای بسیاری از خانوادهها نیز تغییر کرده است، به طور مثال در موضوع ازدواج شاخصها و ملاکهای انتخاب همسر بیشتر حول محور مسائل اقتصادی میچرخد و مسائل تربیتی، ایمان و اخلاق جزء اولویتهای آخر محسوب میشود که این رفتار در مسائل دیگر مانند فرزندآوری و روی آوردن به تک فرزندی، نحوه پوشش و ... نیز به چشم میخورد.
احمدی تصریح کرد: زمانی که سبک زندگی اسلامی کمرنگ شود یعنی میزان آسیبپذیری جامعه بالا رفته و بستر برای القاء تفکر غیراسلامی و زمینه پذیرش این تفکر آمادهتر و مناسبتر شده است، گاهی نیز به صورت کورکورانه و بدون دلیل، جامعه الگویی را مانند پوشش نامناسب که توسط هرکس ولو یک خانم بینام و نشان مطرح میشود را میپذیرند و زمانی که از عمل کنندگان علت این رفتار را میپرسیم درمیابیم که اینها بیاعتقاد و لائیک نیستند بلکه در جواب میگویند ما همینگونه هستیم و همینگونه نیز میمانیم و دلیل قانع کنندهای برای این تقلید کورکورانه ندارند.
وظیفه قشر مذهبی در رویارویی با بدحجابی
مدرس حوزه علمیه شهرکرد به وظایف قشر مذهبی و متدین در رویارویی با این رفتار غلط در جامعه اشاره کرد و گفت: تبیین صحیح فلسفه حجاب و پوشش ایرانی اسلامی یکی از وظایف قشر مذهبی است که نبود این مسئله باعث جولان دادن دشمنان میشود، قشر مذهبی باید آسیبهای پوشش غربی را در سطح جامعه جا بیندازد و با طرح سوالی به مخاطب بفهماند که بهره و سود این پوشش نادرست ازآن چه کسی خواهد بود؟ این پوشش به نفع خود شخص، خانواده و جامعه اسلامی است یا به نفع افراد بیبند و بار و دشمنان غربی؟
وی به اخلاق مهربانانه و دلسوزانه قشر مذهبی اشاره کرد و ادامه داد: برای جا انداختن این فرهنگ اسلامی در جامعه بیشتر از همه اخلاق نیکو و رفتار حسنه مورد نیاز است با اخلاق و رفتار دلسوزانه میتوانیم بانوان را به حجاب جذب کنیم و با بیاخلاق و برخورد نادرست سبب دافعه از حجاب میشویم.
احمدی متزلزل شدن بنیان خانواده را از جمله آسیبهای بیبندوباری دانست و افزود: زمانی که یک آقا در خارج از محیط خانواده بانوان متعدد با ظواهر نامناسب را مشاهد کند کم کم نسبت به حریم خانواده خود سرد میشود که این موضوع از مهمترین آسیبهای بیبندوباری است.
وی از بین رفتن امنیت اجتماعی برای بانوان خصوصاً خود شخص بدحجاب را از دیگر آسیبهای اجتماعی دانست و ادامه داد: گسترش مفاسد اخلاقی، روابط نامشروع و به دنبال آن آسیب دیدن جسم و روح جوانان، گرفتاری به بیماریهای خاص از لحاظ جسمی و روحی، تحقیر شدن و تبدیل زن ایرانی به یک کالای تبلیغاتی را نیز از آسیبهای این رفتار نادرست در جامعه دانست، حال این نگاه و دیدگاه نسبت به زن که در اثر بیحجابی در اذهان ایجاد میشود با نگاه اسلام که میفرماید از دامن زن مرد به معراج میرود، به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست.
حجت الاسلام احمدی در پایان گفت: آنچه از بدپوششی در سطح جامعه مشاهد میشود نباید این تصور را در ذهن ما ایجاد کند که مردم از نظر اعتقاد و تدین عمیقاً مشکل پیدا کردهاند و یا اینکه بانوان بدحجاب برای بزهکاری این رفتار را انتخاب کردهاند زیراکه مردم ایران نسبت به مکتب اسلام و اهل بیت(ع) و انقلاب اسلامی پایبند هستند ولو آنکه به تعبیر مقام معظم رهبری گاهی دچار عیبی مانند عیب بدحجابی میشوند. با توجه به سخنرانی مقام معظم رهبری در میان روحانیون که فرمودند: (اگر خانم بدحجابی را میبینید فکر نکنید انسان ضد دینی است بلکه او عیبی به نام عیب بدحجابی دارد مانند ما که 200 عیب درونی داریم.) در میابیم که ایجاد تصور غلط (مردم از دین و اهل بیت(ع) دست برداشتهاند) در ذهنها نسبت به افراد بدحجاب از حربههای دشمن برای ایجاد تفرقه در کشور است.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا چهارمحال و بختیاری بی حجابی در فضای مجازی حجت الاسلام احمدی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۸۸۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آموزش و پرورش پله اول حفظ حجاب
در رابطه با این فراز از رهنمودهای مقام معظم رهبری، گفتوگویی داشتیم با حجتالاسلام علی سرلک، کارشناس علوم تربیتی، جوانان و خانواده که در ادامه از نظر میگذرانید. وی معتقد است اصلاح سبک زندگی و تشکیل یک پروژه کلان ملی برای مسأله حجاب، میتواند واکنش مناسبی به وضعیت موجود باشد.حجاب چطور به یک چالش در جامعه ما تبدیل شد و هیجانات ناشی از آن ادامه یافت؟
حجاب عبارت است از شیوه ارتباط آدمها با یکدیگر، براساس منطق خدا و براساس منطق، توصیف و توصیه خداوند متعال، روابط انسانی باید عاری از انگیزههای جنسیتی باشد و حجاب که هم برای زن است و هم برای مرد، ابزار نفی جنسیت در این ارتباطات است. از این جهت که ارتباطات روزمره اموری متداول، پرتکرار، متعارف و پربسامد هستند، حجاب، خود به خود، به نخستین مسأله ارتباطات ما انسانها با یکدیگر تبدیل میشود؛ نه به این معنا که مهمترین مسأله دینی یا اجتماعی ما باشد اما اولین مسأله ارتباطی ما انسانها با یکدیگر است. حجاب از عفاف و عفت آغاز میشود به آن معنا که روابط ما آلوده فرصتها یا زمینههای جنسیتی نشود. به همین علت است که حجاب همیشه مورد توجه بوده و در دنیای امروز که دنیای مبتنی بر منافع مادی است، برای این عدم پوشش یا برهنگی، طراحی فوقالعادهای انجام میگیرد. اساسا حجاب، هم برای ما و هم برای دشمنان، مسأله اول است، لذا میبینید در دنیایی که بر مبنای انسانمحوری پیش میرود، با مسأله پوشش، برخورد حیثیتی میکنند. در چنین شرایطی، این دو جریان، مشغول به چالش کشیدن مواضع یکدیگرند. نظام دینی که به انسان مکرم و محترم توجه دارد، میخواهد عریانی را به چالش بکشد و جریانی که بدنمندی انسان را ابزار تجارت و سود خود قملداد میکند، چالشهایی را به حجاب تحمیل میکند. بنابراین در مسأله حجاب، همواره یک آوردگاه یا میدان نبرد وجود داشته که فراز و فرودهایی دارد.
بین حجاب و عفاف چه نسبتی برقرار است؟
به نظر من، میان حجاب و عفاف نسبت منطقی عموم و خصوص مطلق برقرار است؛ یعنی عفاف صفت است و حجاب فعل است. هر باحجابی عفیف است ولی هر کسی که عفیف است، الزاما باحجاب نیست.
یعنی ممکن است انسان بیحجاب عفیف داشته باشیم؟
بله؛ منتها دارای مراتبی از عفت. بیحجابی الزاما به معنای بیعفتی نیست، بلکه فقط یک جنس از بیحجابی را میتوانیم بیعفتی بدانیم؛ آنجایی که بیحجابی به مرز تبرج و بدننمایی به قصد جلب توجه دیگران، برسد.
رهبر انقلاب در سخنان خود فرمودند که چالش مسأله حجاب به ما تحمیل شده است. بهجز شبکههای ماهوارهای و فضای مجازی، چه عوامل دیگری این وضعیت را به ما تحمیل کردهاند؟
اصل ماجرا به تغییر سبک زندگی و عدول از آرمانگرایی در جامعه برمیگردد. عریاننمایی فضای مجازی و مواردی از این دست، جلوههای ظاهری مسأله است. در حالیکه اصل ماجرای تحمیل چالش حجاب این است که انسان شهروند دنیای بیآرمانی شود یا دنیا به آرمان انسان تبدیل شود. در اینجاست که بیحجابی به سبک زندگی تبدیل میشود.
بخشهای فرهنگی کشور چه واکنشی باید به این وضعیت نشان دهند؟
باید تاکید کنم که کار فرهنگی کاری بسیار حساس، پیچیده و سترگ است که هر کسی نباید به خودش اجازه دهد که اگر صلاحیتهای لازم را ندارد، وارد این میدان شود. دست افراد زیادی را باید ببوسیم و از ایشان خواهش کنیم که کنار بایستند. کار فرهنگی یک کار فوقتخصصی و حرفهای است. متاسفانه گروهی، بدون صلاحیت، مهارت و تفکر استراتژیک، موقعیتها را اشغال کردهاند. به همین علت است که در برخی سازمانها به کسی که توان کار جدی نداشته باشد، مسئولیت فرهنگی میدهند. متاسفانه ما در عرصه فرهنگ، آدمهای متخصص و حرفهای زیادی نداریم. من درباره حجاب یک پیشنهاد مدیریتی جدی دارم و معتقدم که مسأله حجاب در کشور ما باید بهصورت یک کلانپروژه یا ابرپروژه تعریف شود و در درجه اول، یک متصدی یا مسئول مشخص پیدا کند. اینکه همه سازمانها و نهادها به صورت موازی و حتی متعارض به این موضوع میپردازند، جامعه را به یک احساس رهاشدگی و چندگانگی در مرجع و قانون میرساند. به اعتقاد من، همین موضوع یکی از دلایل طغیان جامعه در مسأله حجاب است. باید یک مدیر مشخص وجود داشته باشد و سازمانهای دیگر، با آن مدیر و متصدی اصلی هماهنگ باشند. علاوه بر این مسأله حجاب حتما بایدبه صورت فرهنگی تعریف شود؛یعنی باید اقداماتی صورت بگیرد که معطوف به تغییر تمایلات و ایجاد گرایش به حجاب باشند. حتما به قانون هم نیاز داریم اما راهحل امنیتی بایدبه حداقل برسدو بخش عمده کار رویکرد فرهنگی است.رویکرد امنیتی باشد برای آن کسانی که میلیاردها دلار خرج میکنند تا از طریق حجاب به کشور ما آسیب وارد کنند.
این رویکرد فرهنگی چگونه شکل میگیرد؟
در این رویکرد، آموزش و پرورش باید میدان و سنگر بسیار مهم حجاب باشد. اگر ما سه چهار سال روی آموزش و پرورش تمرکز کنیم و بتوانیم مسأله نوجوانان را به لحاظ شناختی و رفتاری، در موضوع حجاب روشن کنیم، هزینههای بعدی به ما تحمیل نخواهد شد.