Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-27@23:25:50 GMT

موسیقی «علوانیه» میراث معنوی عرب‌های خوزستان است

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۸۸۳۴۸

موسیقی «علوانیه» میراث معنوی عرب‌های خوزستان است

سجاد کوراوند شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : این سبک در بین عربهای استان خوزستان و سایر کشورهای عرب زبان همسایه محبوب است ، لذا با حمایت از آن و ضبط و ثبت آثار این سبک باید آن را حفظ کنیم تا به ماندگاری و انتقال آن به نسلهای آینده کمک کنیم .

وی اضافه کرد: موسیقی «علوانیه» از ۲مقام موسیقیایی«حجاز» و «بیات» تشکیل شده است که باسازی به نام «رباب» یا «ربابه» یکی از سازهای مردم عرب این استان نواخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کوراوند ادامه داد : این ساز در کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله امارات، کویت، بحرین و عراق نواخته  می شود،در قدیم با قوطی‌های حلبی، چوب، موی دم اسب و ریسمان‌های برگ نخل ساز رباب را می‌ساختند و شروع به نواختن می‌کردند که امروزه به دلیل صنعتی شدن و افزایش کیفیت سازهای موسیقی جنس صدای این ساز پیشرفت کرده و با کیفیت بالاتری نواخته می شود .

اشعار حماسی «علوانیه»

وی سبک اشعار «علوانیه» را حماسی عنوان کرد و ادامه داد : در سبک «علوانیه» از اشعار حماسی و اخلاقی استفاده می شود و خواننده  در اشعارش از شجاعت، از خود گذشتگی ، صبر، ، صله رحم و وصف شخصیت ها و رویدادهای تاریخی و ... می خواند .

مسئول واحد موسیقی حوزه هنری خوزستان ادامه داد : موسیقی «علوانیه» نوعی آهنگ آرامش بخش و حزن انگیزی است که امروزه با ساز رباب و مجموعه ای از سازهای ترکیبی دیگر نواخته می شود که معمولا این سبک موسیقی در بسیاری از مراسم  ازدواج‌ وآیینهای مختلف دیگر اجرا می شود .

کوراوند افزود : موسیقی «علوانیه» متناسب با مراسم و مجالسی که برگزار می شود متفاوت است و اشعار این مجالس بر اساس وصف موقعیت مجلس انتخاب و خوانده می شود .

سازهای موسیقی «علوانیه»

مسئول واحد موسیقی حوزه هنری خوزستان با اشاره به بهره گیری از بیش از ۱۰ نوع ساز در موسیقی عربی گفت : از جمله این سازها اشاره کرد: «مطبق » که از ۲ عدد نی به هم چسبیده تشکیل شده است،«ماصول» سازی با یک نی ، « النای » نی معمولی، « العذبه » نی (با صدایی  حزن انگیز) ودارای هفت سوراخ بالا و یک سوراخ زیرین ،« الکاسور » که بندری ها آن را تمپو  یا در فارسی تمبک می نامند و با ریتمی تند نواخته می شود ، «الدف» که همان دایره فارسی است نوازندگی می کنند ، «الزنجاری»نوعی دف که آن را دایره زنگی هم می گویند،«الرباب» نوعی ویولن که با آرشه نواخته می شود ،«قانون» نوعی ساز ایستاده که با انگشتان می نوازند ،«سنتور» و دمام که از انواع سازهای موسیقی عربی هستند که در خوزستان و سایر کشورهای عربی استفاده می شوند .

«علوانیه» نام یکی از سبک های موسیقی ثبت شده به نام عرب های خوزستان است. نام این سبک برگرفته از نام سراینده آن «علوان الشویع»  است که در این سبک تخصص داشته است . این آوازها که به پنج درجه می‌رسند در اهواز و کشورهای عربی به «طور» معروف هستند.

استان خوزستان به دلیل داشتن اقوام گوناگون از تنوع و غنای موسیقیایی بالایی برخوردار است ،موسیقی «لری گرمسیری» که در مناطق شمال اندیمشک رواج دارد ، موسیقی «بختیاری» که در چند مقام « دشتی »،«دی بلال»،«رباب رباب» ،« مندنی شیر علی مردان» و... ، موسیقی «شوشتری و دزفولی» که بیشتر تار ، دایره ، سنتور و تنبور نواخته می شود ،موسیقی «بهبهانی» که در مراسم مختلف همچون عروسی و عزا نواخته می شود و موسیقی «بندری» که بیشتر در آبادان و خرمشهر رواج دارد .

۷۱۶۵ 

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر تحریم ظریف استان خوزستان حاشیه خلیج فارس کشورهای عربی کویت موسیقی قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر تحریم ظریف امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۸۸۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش رحمت الهی در صحن و سرای پربرکت رضوی

بارش رحمت الهی که از روز گذشته در مشهد مقدس آغاز شده است، بار دیگر زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی را غرق در فیض و برکت کرد.

زائران بارگاه منور رضوی که از اقصی نقاط کشور برای عرض ارادت به ثامن الحجج (ع) به مشهد مقدس مشرف شده‌اند، با مشاهده باران، اشک شوق ریخته و به دعا و نیایش پرداختند. در این میان، خادمان آستان قدس رضوی نیز با تلاش شبانه‌روزی خود، در جهت ارائه خدمات بهتر به زائران کوشا هستند.

خدمت‌رسانی به زائران در زیر باران

چایخانه‌های حرم مطهر با توزیع چای گرم و پذیرایی از زائران، لحظات دل‌انگیزی را برای آنان رقم زدند. همچنین، ماشین‌های زائربر و ویلچر در صحن‌های مختلف حرم مطهر حضور داشته تا زائران سالمند و معلول به راحتی بتوانند در حرم جابجا شوند.
 

برپایی برنامه‌های فرهنگی و مذهبی

با وجود بارش باران، نمایشگاه در آستان بقیع در صحن غدیر دایر بوده و زائران با استقبال گرم از این برنامه، با مظلومیت ائمه اطهار علیه السلام بیش از پیش آشنا می‌شوند.
 

فضای شاد و معنوی در رواق کودک و خردسالان

رواق کودک و خردسالان حرم مطهر رضوی نیز با وجود بارش باران، فضایی شاد و معنوی داشته و برنامه‌های متنوع فرهنگی و آموزشی برای کودکان و خردسالان در این رواق در حال برگزاری است.

بارش رحمت الهی در حرم مطهر رضوی، جلوه‌ای از عشق و عنایت الهی به این مکان مقدس بود و زائران نیز با حضور در این بارگاه ملکوتی، از فیوضات معنوی آن بهره‌مند شدند.

منبع: آستان نیوز

دیگر خبرها

  • معلم باید برای ارتقای معنوی و علمی خود و دیگران تلاش کند
  • ثبت نام ۵۸۰۰ گیلانی در طرح اکرام ایتام و محسنین
  • بافت تاریخی کرمان سرمایه مادی و معنوی است
  • آثار جنسیت زنانه بر رشد عرفانی و معنوی
  • زنگ «سپاس معلم» در مدارس کهگیلویه و بویراحمد نواخته می‌شود
  • ۵۷ سال؛ میانگین سنی حجاج ایرانی در سال ۱۴۰۳
  • بارش رحمت الهی در صحن و سرای پربرکت رضوی
  • ارائه اطلاعات ساخت و سازها به کارگروه ساماندهی
  • نواخته شدن زنگ سلامت در شهرضا
  • واردات سازهای لاکچری آزاد می‌شود؟