Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده، گفت: تا اواسط پاییز امسال قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده به تصویب می‌رسد. ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳ استانها فارس نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، محمدرضا پورابراهیمی شامگاه جمعه در همایش نقش تجار و توزیع در رونق تولید به نقش بنکداران در اقتصاد جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: طی 2.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5 سال گذشته مجلس با چالش‌های قانون مالیات بر ارزش افزوده دست و پنجه نرم کرده است و شور اول اصلاح این قانون در مجلس انجام شده و برای شور دوم در کمیسیون اقتصادی در حال بررسی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار امیدواری کرد که تا اواسط پاییز امسال قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده به تصویب برسد.

وی به مشکلات مربوط به اطلاعات مرتبط با تراکنش‌های بانکی واحدهای صنفی در اظهارنامه مالیاتی اشاره کرد و گفت: با تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان مالیاتی انجام شده است مقرر شده که کمیسیونی مشترک برای حل و فصل این مشکل در استان‌‌ها تشکیل شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از جمع شدن سفره مالیات علی‌الراس خبر داد و گفت: در طول سال‌های اخیر دریافت مالیات علی‌الراس بار مضاعفی بر دوش فعالین اقتصادی گذاشته است.

وی به برطرف شدن مشکلات مالیات بر ارزش افزوده در قانون جدید اشاره و عنوان کرد: در قانون جدید مشکل استرداد مالیاتی فعالین اقتصادی حل خواهد شد و این فعالین می‌توانند از ظرفیت اعتبار مالی خود استفاده کنند.

پورابراهیمی با اشاره پهن بودن سفره فعالیت‌های اقتصادی غیررسمی و زیرزمینی، گفت: امروز تولید‌کنندگان ما از شرایط رقابتی ناسالم اقتصادی و میدانی که به فعالیت‌های اقتصادی زیر‌زمینی داده شده گله‌مند هستند.

وی با بیان اینکه فعالین صنفی دارای مجوز بار فرارهای مالیاتی فعالیت‌های غیررسمی و زیرزمینی را به دوش می‌کشند، گفت: در حال حاضر با 40 تا 50 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور روبه‌رو هستیم.

ابراز امیدواری به حذف مالیات بر ارزش افزوده در تولید آثار هنریگیلان| اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده گام مهمی در راستای تحقق عدالت مالیاتی استگزارش کمیسیون اقتصادی درباره لایحه مالیات بر ارزش افزوده نهایی شد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در حال حاضر سه اتحادیه طلا و جواهر، املاک و پوشاک به صورت کشوری در حال فعالیت هستند، گفت: ما در کمیسیون اقتصادی مجلس برای تشکیل کمیسیون و کارگروه‌های تخصصی برای تمام اتحادیه‌های صنفی آمادگی داریم و بعد از اتمام این همایش مقدمات تشکیل کمیسیون تخصصی عمده‌فروشان مواد غذایی کشور فراهم می‌شود.

پورابراهیمی به اهمیت حوزه توزیع اشاره کرد و گفت: فقدان یک نظام عالمانه توزیع اثرات منفی گسترده‌ای بر اقتصاد گذاشته است که به تبع آن این فقدان بر حوزه تولید و مصرف نیز اثر گذاشته است.

وی گفت: کمیسیون اقتصادی مجلس آمادگی داردکه از هر حرکتی که در راستای تقویت بنیه اقتصادی کشور برداشته شود با تمام توان حمایت کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در سال 97 حدود 105 هزار میلیارد تومان مالیات در کشور اخذ شده که 4.5 هزار میلیارد تومان از آن مرتبط به حوزه اشخاص و اصناف بوده است، گفت: طبق برآورردها از این 4.5 هزار میلیارد تومان 2.5 هزار میلیارد تومان کل مالیات اصناف بوده که با توجه به جمعیت 2 میلیون و 700 واحدی اصناف در کشور سرانه پرداخت مالیات هر واحد صنفی کمتر از یک میلیون تومان در سال است.

 وی با بیان اینکه در سال گذشته اظهارنامه مالیاتی یک میلیون و 600 هزار واحد صنفی بدون اعتراض سازمان مالیاتی کشور پذیرفته شده است، خاطرنشان کرد: واحدهای صنفی که به هر دلیل پرداخت مالیاتی آنها با تاخیر انجام شده و مشمول جریمه شده‌اند اگر تا پایان مهرماه مالیات خود را پرداخت کنند جریمه آنها صفر می‌شود و اگر تا پایان اسفندماه امسال پرداخت کنند بخشی از جریمه آنها بخشیده می‌شود.

انتهای پیام/ن

R41382/P/S6,61/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۸۸۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازوکار تعیین هزینه‌های قابل قبول مالیاتی مشخص شد

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز ایرادت شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی را رفع و تصویب کردند.

همچنین نمایندگان موادی از این طرح که شامل ماده ۶ و بند (الف) و بند (ر) و (ز) و ماده ۲ (الف) مواد ۴۶ تا ۵۱ فصل اول از باب سوم این قانون را الحاق و فصل اول از باب سوم این قانون شامل مواد ۴۶ تا ۸۰ به مالیات بر عایدی سرمایه اشخاص غیر تجاری و مالیات درآمد را اصلاح کردند.

بندهای (الف)، (ب)، (پ) و (ت) ماده ۳ و بندهای (خ) و (ت) ماده ۳ تبصره (۴) و ماده ۵ اصلاح شدند.

همچنین نمایندگان مجلس ماده ۸ و تبصره‌های آن را اصلاح کردند. این ماده مشتمل بر ۱۵ تبصره بوده که در آن تکالیفی برای صدور حساب‌های الکترونیکی توسط سازمان امور مالیاتی پیش بینی کرده است.

طبق اصلاحات ماده ۸، متن زیر به عنوان ماده ۱۶ مکرر به قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان الحاق می‌شود.

ماده ۱۶ مکرر- حداکثر ۲۰ ماه پس از لازم الاجراء شدن این ماده به منظور تکمیل پایگاه اطلاعاتی موضوع ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم و استقرار بستر اجرای آن اقدامات زیر صورت می‌گیرد.

الف- در خصوص نقل و انتقال اوراق بهادار و تقسیم سود:

۱- شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه بهابازار، ناشران اوراق بهادار، کارگزاران و سایر نهادهای مالی موضوع قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران حسب مورد مطابق اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار مکلفند همزمان با تقسیم سود و فروش اوراق بهادار کالای مورد معامله در بهابازار، بورس‌ها و بازارهای خارج از بها بازار بورس، صورتحساب‌های الکترونیکی مربوط را صادر کنند. ناشران اوراق بهادار ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار مکلفند توزیع و پرداخت سود و سایر منافع مربوط به این اوراق صرفاً به صورت سامانه‌ای و از طریق شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و یا با تائید آن انجام دهند. سازمان بورس و اوراق بهادار موظف است بر حسن اجرای تکالیف فوق نظارت کند.

ماده ۱۰ نیز اصلاح شد که به موجب آن، ۵ تبصره به عنوان تبصره‌های ۳ تا ۷ به قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان به شرح زیر الحاق می‌شود.

تبصره ۳- حساب‌های مشمولان تبصره ماده ۲ این قانون از حکم این ماده مستثنی هستند.

تبصره ۴- موضوع ماده ۱۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۲ خرداد ۱۴۰۰ که حجم معاملات سالانه آن‌ها از مبلغ تعیین شده مطابق ماده مذکور کمتر باشد، می‌توانند از معافیت موضوع ۱۴ مکرر این قانون استفاده کنند و در غیر این صورت مکلف به صدور صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان بوده و مشمول حکم این ماده می‌شوند.

تبصره ۵- سازمان موظف است هزینه‌های دارای صورتحساب الکترونیکی را به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی موضوع فصل دوم باب چهارم قانون مالیات‌های مستقیم بپذیرد. مودیان می‌توانند مشروط به اعلام هزینه‌های فاقد صورتحساب الکترونیکی به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی از طریق کارپوشه تجاری نسبت به ثبت اعتراض به مالیات متعلق اقدام نماید. سازمان می‌تواند هزینه‌های اعلام شده توسط مودی از طریق کارپوشه تجاری را مورد رسیدگی قرار دهد.

تبصره ۶- هزینه‌های مودیانی نظیر عرضه کنندگان کالاهای مستعمل که به دلیل ماهیت کسب و کار آن‌ها، عمده خرید آن‌ها از اشخاصی است که امکان صدور صورتحساب الکترونیکی ندارند مشروط به اعلام مودی از طریق کارپوشه تجاری قابل پذیرش می‌باشد و سازمان می‌تواند هزینه‌های آن را مورد رسیدگی مالیاتی قرار دهد. فهرست مودیان مالیاتی مذکور حداکثر تا پایان دی ماه هر سال برای سال بعد توسط وزارت اقتصاد تعیین و اعلام خواهد شد.

تبصره ۷- هزینه‌هایی که مطابق ماده ۵ این قانون امکان صدور صورتحساب الکترونیکی ندارند از قبیل زیان تسعیر ارز و واردات کالا و خدمات صرفاً با اعلام مودی از طریق کارپوشه تجاری قابل پذیرش هستند. همچنین اشخاص تجاری مکلفند آن بخش از درآمدهای خود از قبیل صادرات و سود، تسعیر ارز را که امکان صدور صورتحساب الکترونیکی مطابق ماده ۵ این قانون ندارند در سامانه مودیان ثبت نمایند. عدم ثبت درآمدهای مذکور مشمول حکم ماده ۹ این قانون می‌شود.

کد خبر 6086318 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • قانون مهریه 2 الی 3 سال است که معطل مانده/ نماینده مجلس: منتظر هستیم؛ فعلا دست هیئت رئیسه است
  • ۳۶ هزار میلیارد ریال اعتبار مالیات بر ارزش افزوده در زنجان هزینه شد
  • انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود
  • ۲ هزار میلیارد ریال درآمد مالیاتی به سلامت گلستان اختصاص یافت
  • کاهش ۱۷۰ هزار میلیاردی مالیات با دستکاری دولت و مجلس
  • تکلیف مجلس به سازمان امور مالیاتی برای قبول هزینه‌های دارای صورتحساب الکترونیکی
  • تکالیف سازمان امور مالیاتی در باره صورتحساب الکترونیکی
  • سازوکار تعیین هزینه‌های قابل قبول مالیاتی مشخص شد
  • تلاش دانه‌درشتها برای جلوگیری از لغو رانت مالیاتی صندوق‌ها
  • طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی در دستور کار مجلس قرار گرفت