Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@05:59:55 GMT

علل افزایش یا کاهش شیوع طب دفاعی میان پزشکان

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۸۹۲۰۱

علل افزایش یا کاهش شیوع طب دفاعی میان پزشکان

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به علل افزایش یا کاهش شیوع طب دفاعی در جامعه پزشکی، ‌گفت: انجام اقداماتی چون اجرای راهنماهای بالینی، برقرای نظام ارجاع و پزشکی خانواده در کاهش شیوع طب دفاعی بسیار موثر بوده است.

دکتر ایرج حریرچی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مفهوم طب دفاعی، گفت: طب دفاعی یا اقدامات مبتنی بر طب دفاعی، اقدامات تشخیصی یا درمانی هستند که یا برای بیمار لازم نیستند یا بهترین انتخاب تشخیصی یا درمانی برای بیمار محسوب نمی‌شوند، اما برای پیشگیری و برائت از شکایت احتمالی از ارائه‌کننده خدمت انجام می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه اقدامات مبتنی بر طب دفاعی با افزایش شکایات از جامعه پزشکی و یا تصور و احتمال بروز شکایت، شیوع پیدا می‌کنند، افزود: طب دفاعی در بعضی کشورها که اجرای راهنماهای بالینی و نظام ارجاع در آن‌ها نهادینه نشده، شیوع بیشتری دارد. در حالیکه با اجرای پزشک خانواده، نظام ارجاع و نقش‌آفرینی بیشتر بیمه‌ها و کاهش پرداخت مستقیم بیماران به ارائه‌کنندگان، شیوع آن نیز کاهش یافته است.

حریرچی ادامه داد: از طرفی اقدامات غیرضروری طب دفاعی مانند بستری غیر لازم، هم هزینه بیمار را افزایش می‌دهند و هم روند تشخیص و درمان را طولانی می‌کنند و موجب اتلاف و هدررفت منابع بیمار، بیمه‌ها و دولت می‌شوند. باید توجه کرد که نوع دیگری از بروز طب دفاعی، خودداری از پذیرش بیماران پیچیده و پرخطر و ارجاع بیمار به پزشک دیگر یا شهر دیگر به دلیل احتمال شکایت و در نتیجه محرومیت بیمار از درمان و یا تاخیر در دریافت درمان است.

معاون کل وزیر بهداشت با بیان اینکه تقویت ارتباط  بیمار و پزشک و افزایش اعتماد متقابل ارائه کنندگان و دریافت کنندگان خدمات درمانی، بهترین راه جلوگیری از شیوع طب دفاعی است، گفت: حفظ و ارتقاء جایگاه اجتماعی پزشکان، تاکید بر اصول اخلاق پزشکی و اصول اخلاق عمومی در کاهش اقدامات مبتنی بر طب دفاعی و کاهش هزینه‌های درمانی و عوارض و خطرات حاصل از این گونه اقدامات بسیار مفید است. از طرفی اجرای راهنماهای بالینی، برقرای نظام ارجاع و پزشکی خانواده هم در کاهش شیوع طب دفاعی بسیار موثر بوده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اخلاق پزشکی شکایت از پزشکان وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۸۹۲۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراجعه بیش از ۱۰۰۰ بیمار تنفسی به مراکز درمانی خوزستان

آفتاب‌‌نیوز :

میثم معزی ظهر امروز در گفت و گویی رسانه‌ای گفت: تمامی بیمارستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی در آماده‌باش کامل برای ارائه خدمات به بیماران دچار تنگی نفس هستند.

وی افزود: به علت آلودگی هوا در ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و ۶۹ نفر به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز مراجعه کرده‌اند.

معزی ادامه داد: از این تعداد ۲۵۴ نفر امروز به علت وقوع گرد و خاک در استان به مراکز درمانی و بیمارستانی دانشگاه مراجعه کرده‌اند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: افرادی که دچار بیماری‌های قلبی، عروقی و تنفسی هستند در شرایطی که هوا آلوده است در فضای باز تردد نکنند و در صورت درد و یا سوزش قفسه سینه به بیمارستان مراجعه کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • مجازات دریافت وجه اضافی از بیماران چیست؟
  • اعضای بیمار مرگ مغزی در مشهد جان چهار نفر را نجات داد
  • جزئیاتی از مسمومیت پزشکان با مشروبات الکلی تقلبی در شیراز
  • مراجعه روزانه ۴۰۰ بیمار چشمی به بیمارستان امام (ره) اهواز
  • پشت پرده مسمومیت الکلی پزشکان در شیراز
  • یک نشانه مهم زوال عقل
  • مراجعه بیش از ۱۰۰۰ بیمار تنفسی به مراکز درمانی خوزستان
  • مراجعه بیش از یک هزار بیمار تنفسی به مراکز درمانی خوزستان
  • جزئیات تازه از مسمومیت پزشکان با مشروبات الکلی تقلبی در شیراز
  • خودکشی پزشکان ایرانی در مرز هشدار؛ مشکل کجاست؟