Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-04-26@11:54:03 GMT

کلکسیون پست های آقای ساکت!

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۸۹۳۲۰

به گزارش صدای ایران از نود: روز گذشته با حکم مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال، محمدرضا ساکت به عنوان یکی از اعضای کمیته فنی فوتسال انتخاب شد. با این حکم تاج، محمدحسن انصاری‌فرد به عنوان رییس کمیته فنی و توسعه فوتسال و فوتبال ساحلی و ریاست سازمان لیگ فوتسال از سمت‌های خود استعفا داد. مشخص نیست چرا رییس فدراسیون فوتبال برای پستی که اهمیت زیادی ندارد اینچنین هزینه می‌کند و محمدرضا ساکت را برای آن انتخاب می‌کند اما آن چیزی که مشخص است در چند سال گذشته ساکت نزدیک‌ترین فرد به تاج بوده و در تمام تصمیمات کلان فدراسیون فوتبال نقش اساسی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اتفاق دیروز با انتقاد شدید رسانه‌ها همراه شد و چند رسانه محمدرضا ساکت را "ابوالمشاغل" فدراسیون فوتبال نامیدند.

ساکت که دوران موفقی در مدیریت باشگاه سپاهان داشت و نتایج قابل قبولی هم سپاهان در دوران او گرفته بود، حضورش در کنار تاج در سال‌های گذشته به قبل از رییس شدن مهدی تاج در فدراسیون فوتبال برمی‌گردد. وقتی در زمان ریاست علی کفاشیان، مهدی تاج به عنوان رییس سازمان لیگ انتخاب شد، اولین حکمش برای محمدرضا ساکت را به عنوان مشاور صادر کرد تا مدیر هم‌شهری خود را بعد از مدتی دوری از فوتبال به اطراف فوتبال برگرداند. مدت زیادی از پست جدید ساکت نگذشته بود که این مدیر اصفهانی به عنوان مدیر بازاریابی سازمان لیگ هم انتخاب شد.

نوزدهم اردیبهشت ماه سال 1395 ریاست فدراسیون فوتبال تغییر کرد و مهدی تاج به عنوان رییس جدید فدراسیون فوتبال انتخاب شد. بعد از انتخاب تاج به عنوان رییس فدراسیون فوتبال همه منتظر بودند ببینند که تاج برای یار دیرینه‌ی خود در ورزش چه سمتی را انتخاب می‌کند. کمتر از 2 ماه بعد از انتخاب تاج، محمدرضا ساکت اولین حکمش در زمان ریاست او را از رفیق قدیمی خود گرفت. مهدی تاج در آخرین روز خردادماه سال 1395 محمدرضا ساکت را به عنوان «مشاور مسوول حوزه ریاست و مدیر تیم‌های ملی فدراسیون فوتبال» انتخاب کرد. پس از مدتی تاج تصمیم گرفت در فدراسیون فوتبال چند سازمان مختلف تشکیل دهد. با این تصمیم رییس فدراسیون فوتبال، سمت ساکت از مدیر تیم‌های ملی به «رییس سازمان تیم‌های ملی» تغییر کرد. با این پست محمدرضا ساکت ناظر بر عملکرد تمام تیم‌های ملی فوتبال ایران شد و می‌توان گفت که تبدیل به تاثیرگذارترین فرد در تصمیمات فوتبال ملی ایران هم شد.

ساکت با وجود پست پر مشغله‌ای که داشت، در نشست هیات رییسه فدراسیون فوتبال که بهمن ماه سال 1395 برگزار شد، پست‌های جدیدی گرفت و در این جلسه به عنوان عضوی از کمیته فنی و توسعه فوتسال و فوتبال ساحلی، عضوی از کمیته فنی و توسعه فوتبال و عضوی از کمیته بازاریابی انتخاب شد. ساکت در حالی این پست‌ها را گرفت که مشخص بود مهدی تاج می‌خواهد در تمام بخش‌های فدراسیون ردپای ساکت باشد تا به نوعی این رفیق قدیمی همه جا حافظ منافع رییس فدراسیون فوتبال باشد.

در کنار تمام این پست‌ها در همان روزها مهدی تاج، محمدرضا ساکت را به عنوان رییس مرکز ملی فوتبال هم انتخاب کرد. هنوز یکسال از ریاست تاج بر فدراسیون فوتبال نگذشته بود که محمدرضا ساکت با داشتن پست‌های متفاوت تبدیل به قدرتمندترین فرد فوتبال ایران پس از تاج شد. ساکت در شهریور ماه سال 1396 پستی دیگری هم در فدراسیون فوتبال گرفت و به عنوان دبیر کل فدراسیون فوتبال انتخاب شد. پستی که بعد از رییس فدراسیون، بیشترین قدرت را در فوتبال ایران دارد.

بعد از ابلاغ قانون بازنشستگی و کنار رفتن اجباری ساکت از پست دبیر کلی فدراسیون فوتبال، مهدی تاج پست جدیدی را به او داد و ساکت به عنوان مدیر و سرپرست تیم ملی انتخاب شد. ساکت در این روزها شاید رسما در مرکز ملی فوتبال سمتی نداشته باشد یا از دبیر کلی فدراسیون فوتبال کنار رفته باشد اما آنقدر قدرت در فوتبال ایران دارد که از مذاکره با سرمربی تیم ملی تا انتخاب او حضور دارد و حتی امور مربوط به تیم ملی بزرگسالان از صفر تا 100 زیر نظر او صورت می‌گیرد.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال محمدرضا ساکت صدای ایران ایران صدا ایران صدا ایرانصدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۸۹۳۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار در انتخاب سرمربی خارجی برای بسکتبال/ قلبی که با ایرانی است

به گزارش خبرنگار مهر، انتخاب سرمربی برای تیم ملی پرونده جدیدی است که در فدراسیون بسکتبال باز شده است. این موضوع از آنجایی در دستور کار قرار گرفته که قرارداد یک ساله «هاکان دمیر» به پایان رسیده و لازم است برای تعیین جایگزین او یا تمدید قراردادش، بررسی های لازم انجام شود.

به همین منظور نام مربیان داخلی و خارجی که خود هاکان دمیر هم یکی از آنها است، در فهرست گزینه های موردنظر فدراسیون بسکتبال قرار گرفته است. این فهرست و رزومه نام های مطرح در آن، در نشست شنبه گذشته کمیته فنی در اختیار اعضا قرار گرفت تا هر یک از آنها بررسی جداگانه خود را داشته باشند و آن را به منظور تصمیم گیری جمعی، ارائه دهند.

البته که در رابطه با انتخاب سرمربی تیم ملی بسکتبال و صلاحیت گزینه های مطرح، ابتدا باید در مورد لزوم داخلی یا خارجی بودن او جمع بندی حاصل شود سپس مربیان کاندیدا بر اساس شاخص های موردنظر و تطابق آنها با یکدیگر، مورد ارزیابی قرار بگیرند.

اینکه در شرایط فعلی و با در نظر گرفتن مجموع شرایط، مربی داخلی برای تیم ملی بسکتبال چاره ساز است یا اینکه بهتر است این مسئولیت به مربی خارجی سپرده شود، موضوعی است که در گفت و گو با علی توفیق کارشناس بسکتبال و از اعضای کمیته فنی به آن پرداخته شد. وی با تاکید بر اینکه قلبش با مربی ایرانی است، معتقد است که رویکرد فدراسیون دراین زمینه بیش از هر مسئله ای تعیین کننده است.

اتمام قرارداد هاکان دمیر، فدراسیون بسکتبال را وارد پروسه انتخاب سرمربی جدید برای تیم ملی کرده است

ابهامات پیرامون انتخاب سرمربی جدید

علی توفیق در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: در رابطه با انتخاب سرمربی تیم ملی بسکتبال، موضوعات مختلفی مطرح است. معیار انتخاب چیست؟، می خواهیم با این انتخاب به قهرمانی جهان برسیم، قهرمان آسیا شویم و یا اصلا چه جایگاهی را دنبال کنیم؟، درکل چه هدفی را دنبال می کنیم؟ و .... اینها همه پرسش هایی است که در رابطه با انتخاب سرمربی تیم ملی مطرح است. اتفاقا همه اینها و خیلی سوالات دیگر، پرسش و ابهام خود من و دیگر اعضای کمیته فنی هم بود که در نشست نخست کمیته مطرح شد.

لزوم تعیین هدف گذاری

وی با یادآوری اینکه در نشست نخست کمیته فنی فهرستی از مربیان داخلی و خارجی ارائه شد، ادامه داد: قرار شد ابتدا هدف گذاری اصلی و اینکه با در نظر گرفتن آنها مربی منتخب، داخلی باشد یا خارجی انجام شود سپس اقدامات بعدی برای ارزیابی گزین ها و انتخاب یکی از آنها انجام شود.

مهم بودن فاکتور مالی در جذب مربی خارجی

«به عنوان یک کارشناس بسکتبال و با توجه به شناختی که از وضعیت امروز تیم ملی و در کل بسکتبال ایران دارید، با مربی خارجی موافق هستید یا داخلی؟»، این پرسشی بود که علی توفیق در پاسخ به آن گفت: برای تصمیم گیری در این زمینه فدراسیون باید ابتدا بر اساس شرایط خود به خصوص به لحاظ مالی به جمع بندی برسد. قطعا و حتما در مورد مربی خارجی مسائل مالی بیش از هر فاکتوری تعیین کننده است. البته که سطح مربی خارجی هم ملاک است. در هر صورت فدراسیون ابتدا باید در مورد جذب اسپانسر، حمایت وزارت و کمیته به یک جمع بندی کلی و قابل اطمینان برسد سپس در این زمینه تصمیم گیری کند.

تنور بسکتبال با مربی داخلی داغ می شود

توفیق که خود سابقه همکاری با کادر فنی تیم ملی بسکتبال را دارد در پاسخ به تکرار این پرسش که و اینکه «خود شما با گزینه داخلی موافق هستید یا خارجی؟»، خاطرنشان کرد: من قلبا به مربیان داخلی و زحمات آنها اعتقاد دارم، این مربیان داخلی هستند که چرخه بسکتبال را به گردش در می آورند و تنور آن را داغ نگه می دارند با همه اینها در مورد انتخاب سرمربی برای تیم ملی، سیاست های فدراسیون تعیین کننده است و اینکه مربی موردنظر را برای بازه زمانی کوتاه مدت میخواهد یا بلند مدت.

مرور پروسه همکاری با یک مربی خارجی

وی در این زمینه به پروسه ای که در زمان مرحوم محمود مشحون رییس پیشین فدراسیون بسکتبال برای جذب «بائرمن» طی شد، اشاره داشت و گفت: زمانی که مرحوم مشحون بعد از مدتی دوری دوباره به ریاست فدراسیون بازگشت، قرارداد دوماهه با بائرمن امضا شد چون در آن مقطع فرصت زیادی تا مسابقات قهرمانی آسیا نبود و صرفا قرار بود برای این رقابت ها تصمیم گیری شود. بعد از آن فصل جدید از همکاری بسکتبال ایران و این مربی آغاز شد. چون رضایت خاطر از عملکرد بائرمن در مسابقات قهرمانی آسیا ایجاد شده بود، قرار داد جدیدی برای مدت چهار سال با او امضا شد. امروز هم در مورد تیم ملی و سرمربی آن باید ابتدا سیاست و رویکرد کلی مشخص شود.

عضو کمیته فنی فدراسیون باید و نبایدهایی را در مورد انتخاب سرمربی تیم ملی به خصوص از میان گزینه های خارجی مطرح می کند

قلبی که با مربی ایرانی است

مربی پیشین تیم ملی بسکتبال تاکید کرد: به عنوان یک عضو کمیته فنی قلب من با مربی ایرانی است اما بازهم می گویم مهمتر از هر مسئله ای، سیاست گذاری فدراسیون است. با لحاظ کردن این سیاست، می توان در مورد مربی خارجی یا داخلی به جمع بندی رسید سپس شاخص های لازم برای انتخاب رادر نظر گرفت و با تطابق دادن آنها با یکدیگر، از میان گزینه ها به جمع بندی رسید.

بسکتبال قادر به جذب مربی خارجی ۲ هزار دلاری نیست

توفیق در بخشی از این گفت و گو تصریح کرد: انتخاب درست نیازمند در نظر گرفتن خیلی موارد است. مثلا اینکه تیم ملی وارد پروسه پوست اندازی شده است. باید حتی این را در نظر داشت که مربی منتخب، با این روندی که آغاز شده، موافق است و می تواند آن را ادمه دهد یا نه، در عین حال باید به این موضوع توجه داشت بسکتبال ایران می تواند مربی خارجی جذب کند اما قطعا قادر به جذب مربی خارجی ۲ هزار دلاری نیست. نهایت مربی خارجی در سطح و لول مربیان خارجی قبلی باید جذب شود.

دوست ندارم جای رییس فدراسیون باشم

دبیر پیشین فدراسیون بسکتبال تاکید کرد: من جای داوری رییس فدراسیون نیستم و دوست هم ندارم باشم اما او باید این موضوع را در نظر گرفته شود که امسال تیم ملی دو پنجره انتخابی برای کاپ آسیا دارد که شاید خیلی مهم نباشند اما خودِ کاپ آسیا که سال ۲۰۲۵ برگزار می شود، خیلی مهم است. سرمربی تیم ملی باید کیفیت مسابقات را بلد باشد و به بازیکنان هم اشراف داشته باشد و خیلی مسائل دیگر؛ فقط مسائل فنی مهم نیست.

مربی نیاید که فقط به دنبال رزومه باشد

وی یادآور شد: اگر قرار به جذب مربی خارجی شد باید به این موضوع خیلی توجه شود که حضور در بسکتبال ایران تاثیرگذار باشد نه اینکه فقط فرصتی برای جمع کردن رزومه باشد.

کد خبر 6086291 زینب حاجی حسینی

دیگر خبرها

  • رئیس جدید فدراسیون فوتبال اسپانیا انتخاب شد
  • خبر خوش وزیر ورزش درباره سربازی ورزشکاران
  • کیومرث هاشمی: معافیت‌هایی برای نفر سوم جهان و دوم و سوم آسیا در راهند
  • لبخند عباس جدیدی به انتخاب فدراسیون کشتی (عکس)
  • نبی: انتخاب برترین‌ها از سوی رسانه ملی انگیزه ها را بالا برده است
  • برگزاری نشست کمیسیون‌های سه گانه فدراسیون دوومیدانی | انتخاب روسا و نمایندگان کمیسیون ها در مجمع
  • ساکت در فوتبال آفتابی شد (عکس)
  • هشدار در انتخاب سرمربی خارجی برای بسکتبال/ قلبی که با ایرانی است
  • کادر فنی تیم ملی منتظر جلسه قلعه نویی با رییس فدراسیون
  • انتخاب رییس هیأت ورزش‌های زورخانه‌ای خوزستان