Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@21:12:22 GMT

۸۰۰ چاه آب غیرمجاز در اصفهان مسدود می شود

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۹۲۷۹۷

۸۰۰ چاه آب غیرمجاز در اصفهان مسدود می شود

مدیر حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای استان اصفهان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: پر و مسدود کردن چاه‌های غیر مجاز به طور جدی در دستور کار این شرکت است، زیرا استفاده عادلانه و حساب شده از منابع آبی زیرزمینی حیاتی و مهم است.

سید مهدی میرباقری افزود : پایین رفتن بی‌سابقه سطح آب‌های زیرزمینی، اهمیت نظارت و استفاده حساب شده از سفره‌های آبی را گوشزد می کند و بر همین اساس استفاده عقلانی از چاه‌های مجاز نیز از جمله برنامه‌های آب منطقه ای به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای استان اصفهان خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر یک هزار و ۶۹۰ چاه غیر مجاز پر و مسدود شد و جلوگیری از مصرف بیش از ۷۱ میلیون متر مکعب آب به صورت غیرقانونی را رقم زد.

به گفته وی بیشتر این چاهها در حاشیه رودخانه زایندهرود حفر شده اند و شمار دیگر نیز در مناطق دیگر وجود دارند.

میرباقری تصریح کرد: تعداد چاه‌های غیرمجاز و مجاز در سال ۵۷، ۶۰ هزار حلقه بود، اما هم اکنون ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار حلقه چاه در کشور وجود دارد که ۴۰ درصد از آنها غیر مجازاست و این شمار چاه های فراوان هرساله مقادیر زیادی از آب‌های زیرزمینی را استخراج می کنند.

وی با بیان اینکه در استان افزون بر ١۶ هزار و ٨٠٠ چاه غیر مجاز وجود دارد، اظهار داشت: ۹ هزار و ۵۰۰ حلقه از آنها فعال است و سالانه ۴۳۲ میلیون مترمکعب آب برداشت می‌کنند

مدیر حفاظت شرکت آب منطقه ای تاکید کرد: افت سطح آب‌های زیرزمینی معضلی جدی به شمار می رود و فرونشست دشت‌ها و زمین را در پی دارد، در استان اصفهان متولی ۳۵ دشت هستیم که از این تعداد هشت آزاد، ١٨ دشت ممنوعه و ٩ دشت به صورت بحرانی دچار معضل یاد شده هستند.

حجم کسری سالانه آب‌های زیرسطحی حدود ۶٠٢ میلیون متر مکعب است و طی ۲۰ سال گذشته بالغ بر ۱۲ میلیارد مترمکعب کسری آب زیرزمینی گزارش شده است.

۶۰۲۲ / ۶۰۲۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کم آبی چاه های غیرمجاز خشکسالی اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۹۲۷۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسری مخازن آبهای زیرزمینی تربت‌حیدریه از ۵۰ میلیون مترمکعب فراتر رفت

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،  مدیر امور آب تربت حیدریه گفت: بحرانی ترین کسری مخزن آبهای زیرزمینی این منطقه مربوط به دشت «رخ» تربت حیدریه بوده، به طوریکه میزان برداشت آب از این دشت ۵۲ میلیون متر مکعب بیشتر از تغذیه آن است.

 مهدی طلعتی افزود: در شرایط کنونی کسری مخزن دشت «زاوه» تربت حیدریه ۴۷ میلیون متر مکعب و دشت «رشتخوار» ۳۰ میلیون متر مکعب است.

وی بیان کرد:  هرچه برداشت بیشتر باشد، حجم آبخوان کوچکتر می شود و به عبارتی این وضعیت موجب بحرانی شدن مخازن آبهای زیرزمینی شده است.

او با تایید اینکه اگر این روند ادامه یابد و نتوان مدیریت کرد شرایط برای زندگی انسان و حیات وحش سخت خواهد شد، اظهار کرد: مدیریت آب صرفا به یک اداره مربوط نمی شود و موضوعی فرابخشی است، باید سایر نهادها مانند جهادکشاورزی، منابع طبیعی و آبخیزداری و نهادهای اجتماعی و غیره کمک کنند.

طلعتی تصریح کرد: نمی‌توان گفت از فردا برداشت آبی از دشت رخ صورت نگیرد؛ چون معیشت و زندگی مردم به کشاورزی و آب وابسته است.

خشکسالی و تغییر اقلیم

مدیر امور آب تربت حیدریه افزود: موضوع مدیریت آب بسیار حساس است و باید با دقت بسیار و ظرافت فراوان اقدام کرد تا به زندگی و معیشت مردم آسیبی وارد نشود.

وی عنوان کرد: بخش عمده ای از مشکل هم به خشکسالی ها و تغییر اقلیم باز می‌گردد که می توان با مقایسه وضعیت آب و هوایی تربت حیدریه با ۲۰ سال قبل به تغییرات فراوان رخ داده پی برد.

طلعتی با اشاره به پدیده تغییر اقلیم در تربت حیدریه ادامه داد: میزان بارش برف در این منطقه بسیار کاهش یافته و از سویی میزان دمای منطقه و استان خراسان رضوی در مدت ۳۰ تا ۴۰ سال اخیر ۲ درجه افزایش یافته است.

مدیر امور آب تربت حیدریه گفت: این ۲ درجه موجب می‌شود، میزان بارش برف کاهش یابد اما باید با کمک کشاورزان و مدیریت مشارکتی مشکل و تبعات آن را تا حد ممکن کاهش داد.

تربت حیدریه با جمعیت حدود ۲۲۵ هزار نفر، در جنوب خراسان رضوی و در فاصله ۱۵۰ کیلومتری از مشهد واقع شده است.

دیگر خبرها

  • دستگیری متخلفان شکار غیر مجاز در منطقه حفاظت شده هلن
  • بسته تشویقی شهرسازانه ویژه بافت‌های فرسوده شهر اصفهان
  • توقیف ۳ میلیارد ریال کالای احتکاری از انبار غیرمجاز در اصفهان
  • دستگیری شکارچیان غیرمجاز در منطقه هلن چهارمحال‌وبختیاری
  • خطرناک‌ ترین استان در بحران فرونشست
  • کشف لوازم آرایشی و بهداشتی غیر مجاز در کاشان
  • احداث شهرک بازیافت، گامی برای جمع‌آوری انبارهای غیرمجاز در نصف‌جهان
  • کسری مخازن آبهای زیرزمینی تربت‌حیدریه از ۵۰ میلیون مترمکعب فراتر رفت
  • بحرانی بودن کسری مخازن آبهای زیرزمینی تربت‌حیدریه
  • رفاقتی در میان راهپیمایی‌ها/ از تدریس برابر چشم ساواک تا تشکیل شبکه‌های زیرزمینی