Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@21:13:59 GMT

بازاری که در مناطق آزاد از دست رفت!

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۹۲۸۵۴

بازاری که در مناطق آزاد از دست رفت!

در حالی بحث کالاهای دپو شده و عدم ترخیص سریع آن‌ها در گمرکات، مناطق آزاد و بنادر به یکی از معضلات تبدیل شده که در این بین برخی مسئولان معتقدند که باید در کنار ترخیص روان کالاها باید از بحث دپو به عنوان نوعی کسب و کار و محلی برای درآمدزایی استفاده کرد و نباید این فرصت را در اختیار کشورهای همسایه قرار داد در حالی که این فرصت تا حدود زیادی از دست رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، در سال جاری با توجه به حجم بالای کالاهای وارداتی دپو شده  با دستور رئیس جمهور و توافقات بین وزارت اقتصاد، وزارت صمت و وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌های مربوطه بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های به منظور ترخیص سریع کالا از گمرکات، مناطق آزاد و بنادر صادر و در دستو رکار قرار گرفت تا کالاهای هر چه سریعتر در اختیار صاحبان آنها قرار گرفته و وارد بازار شود.

اما در کنار موضوع ترخیص سریع کالا که از الزامات محسوب شده و مورد توجه قرار دارد روی دیگر موضوع دپوی و نگهداری کالا در مناطق آزاد، گمرکات و بنادر نیز مورد توجه اقرار دارد که درآمدزایی از محل آن است.

برخی کارشناسان معتقدند آنچه در مناطق از اهمیت قابل توجهی برخوردار است این است که بتوان کالاها را هر چه سریعتر ترخیص کرد اما در کنار آن باید  در مناطق و بحث دپو و نگهداری کالا به عنوان یک کسب و کار استفاده شود؛ به طوری که یک تاجر به جای اینکه کالای خود را در کشوری دیگری انبار کرده و هزینه آن را بپزدارد،  باید شرایط به گونه‌ای فراهمک باشد که کالای خود را ترجیح داده به ایران آورده و هزینه را در داخل پرداخت کند تا محلی برای درآمد زایی باشد، چراکه به هر صورت این کالاها برای مدتی باید در مبادی ورودی مانده و به تدریج وارد شود پس چه بهتر که از این فرصت برای کسب درآمد برای کشور استفاده کرد.

در همین رابطه محمد امین اله داد - دبیر کمیته راهبردی فناوری اطلاعات مناطق آزاد - نیز  می‌گوید هر آن‌چه وارد گمرک می‌شود قابل ردیابی بوده و رویه آن نیز مشخص است اما مساله دپوی کالا در مناطق آزاد پس از طی رویه ورود به منطقه باید متفاوت از سرزمین اصلی در نظر گرفته شود.

وی توضیح داد: یکی از روش‌های تجاری تعریف شده‌ که از گذشته در عموم مناطق آزاد وجود دارد این است که فرد قبل اینکه برای کالای خود مشتری پیدا کند آن را بدون پرداخت تعرفه گمرکی وارد مناطق آزاد کرده و ضمن پرداخت هزینه‌های انبارداری، از آنجا اقدام به بازاریابی می‌کند و هر میزان از کالا که به فروش برود را به مقصد داخل کشور ترخیص قطعی کرده و با پرداخت عوارض از گمرک خارج می‌کند که تمام مناطق آزاد کشورهای حاشیه خلیج فارس هم از این مدل پشتیبانی می‌کنند.

اله داد گفت: اما متاسفانه با توجه به ضرورت اعمال سیاست‌های جدید ارزی کشور مبنی بر ممنوعیت واردات کالا از مناطق آزاد به سرزمین اصلی بدون انتقال ارز، عملا این بازار از دست رفت و به کشورهای همسایه منتقل شد. هر چند که شرایط کشور در آن مقطع این‌گونه اقتضا می‌کرد، اما به نظر می‌رسد در ادامه می‌توان این رویه‌ها را اصلاح کرد.

به گزارش ایسنا، طبق آمارهای که در خرداد ماه سال جاری از سوی گمرک اعلام شد حدود ۸۷ هزار کانتینر کالا در بنادر وجود دارد که ۶۵ هزار کانیتنر آن متعلق به بندر شهید رجایی بندرعباس است از سوی دیگر موجودی کالاهای غیر کانتیری در بنادر به ۷.۲ میلیون تن می‌رسد که نیمی از آن به بندر امام خمینی تعلق دارد که نشان از حجم بالای نگه‌داشت کالا به هر دلیلی است که تاکید بر ایجاد کسب و کار و درآمدزایی از محل آن وجود دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مناطق آزاد گمرك دپوی کالا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۹۲۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باید ۳۵۰ دستگاه آشکارساز کامیونی در گمرکات و مناطق آزاد مستقر شود

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس اعلام گمرک ایران، محمد رضوانی‌فر رئیس کل گمرک ایران در دیدار روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور بر تداوم همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان برای تجهیز گمرکات کشور به دستگاه‌های آشکارساز کامیونی تاکید کرد.

در این دیدار رئیس کل گمرک با اشاره به دشواری شرایط کار کارکنان گمرک در مناطق مرزی و محروم بر ضرورت تجهیز اماکن گمرکی تاکید و خواستار حمایت جدی از گمرک در تجهیز امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شد.

وی با اشاره به حجم کالاهایی که از مناطق آزاد و ویژه به گمرکات داخلی ترانزیت می‌شود، تجهیز متناسب و همسطح تمام گمرکات را در جهت ساماندهی تجارت کشور یک ضرورت برشمرد.

رئیس کل گمرک ایران گفت: وضعیت گمرکات خصوصاً در نواحی مرزی می‌بایست متناسب با حجم تجارت خارجی کشور ارتقا یابد و این امر نیازمند توجه و حمایت جدی نهادهای تصمیم‌گیر است.

رضوانی‌فر تاکید کرد: در گمرکات کشور در دو سال گذشته به اندازه تمام مدت زمان قبل از آن، دستگاه آشکارساز کامیونی نصب و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. با این‌حال گمرک کماکان نیازمند تجهیز به دستگاه‌های آشکارساز است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور نیز در این دیدار از تبیین نیازمندی‌های اساسی کشور استقبال کرد و افزود: این تبیین چنانچه منطقی و مستدل مطرح شود می‌تواند به یک گفتمان در محافل مدیریتی کشور تبدیل شود و قابلیت تحقق آن را افزایش دهد.

دهقانی فیروزآبادی همچنین بر تداوم حمایت از گمرک در راستای تحقق اهداف پیش‌بینی شده آن و تجهیز گمرکات کشور تاکید کرد.

کد خبر 6094857

دیگر خبرها

  • تاکید بر رفع محدودیت ترخیص کالا‌های ملوانی
  • محدودیت ترخیص کالا‌های ملوانی نیازمند اقدام فوری
  • در دیدار ‌صنعتگران ‌هرمزگان با رئیس قوه قضائیه چه گذشت؟
  • بهره گیری از ظرفیت‌های منطقه آزاد کیش با هدف خودکفایی مددجویان کمیته امداد
  • نیاز گمرکات مرزی، مناطق آزاد و ویژه به ۳۵۰ دستگاه آشکارساز کامیونی
  • باید ۳۵۰ دستگاه آشکارساز کامیونی در گمرکات و مناطق آزاد مستقر شود
  • عمران منطقه آزاد اروند عنوان برتر را به خود اختصاص داد
  • حفاظت از حیات وحش مناطق آزاد نیازمند اجرای قرق اختصاصی است
  • متن کامل پیش‌نویس تل‌آویو برای آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا
  • توزیع 1.5 تن گوشت قرمز منجمد تنظیم بازاری در بهشهر