Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@00:22:37 GMT

خان شیخون کلید آزادسازی استان ادلب   

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۹۳۳۴۹

خان شیخون کلید آزادسازی استان ادلب   

آخرین خبرها از شمال غرب سوریه حکایت از آن دارد که یگان‌های ارتش سوریه کنترل چند روستا در حومه جنوبی ادلب را باز پس‌ گرفته‌ و با این موفقیت، فاصله خود با شهر راهبردی "خان شیخون" را کمتر کرده‌اند.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) شب گذشته (جمعه شب) طی گزارشی در این باره اعلام کرد، نیروهای ارتش سوریه روستاهای «کفر عین»، «خربه مرشد»، «المنطار» و «تل عاس» در حومه ادلب را از اشغال گروه تروریستی جبهه النصره آزاد و آخرین مراکز تجمع تروریست‌ها را در این مناطق منهدم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک منبع نظامی سوریه هم در این‌ باره به خبرگزاری سانا گفت: نیروهای مسلح مستقر در استان حماه (جنوب ادلب) کنترل کفر عین، خربه مرشد، المنطار و تل عاس را در دست گرفتند؛ این عملیات خسارات جانی و مادی زیادی به گروه‌های تروریستی مستقر در این مناطق وارد کرد.

برخی منابع در این ارتباط از رقم یک هزار و دویست کشته تروریست ها خبر می دهند.

عملیات آزادسازی استان ادلب از دست تروریست های تکفیری حدود ۱۰ روز پیش آغاز شد و نیروهای ارتش سوریه موفق شدند شنبه گذشته شهر "الهبیط" در منطقه راهبردی حومه جنوبی استان ادلب در شمال غرب سوریه را از دست جبهه النصره (تحریر الشام) آزاد کنند.

هم اکنون نیروهای ارتش سوریه به سه کیلومتری شهر راهبردی خان شیخون رسیده و عملیات خود را برای آزادسازی این شهر شدت بخشیده اند.

پیش تر نیز نیروهای ارتش سوریه طی عملیاتی موفق شده بودند، شهرک «الجیسات» واقع در جنوب شهر الهبیط را که یکی از مهم ترین پایگاه های گروه تروریستی موسوم به هیات تحریر الشام به سرکردگی جبهه النصره بود، ‌به کنترل خود درآورند.

آغاز عملیات آزادسازی استان ادلب از سوی ارتش سوریه، ارتش ترکیه را نیز به واکنش واداشته به حدی که وزیر دفاع این کشور راهی استان شانلی اورفا هم مرز با سوریه شده و به نظر می رسد که ترک ها به بهانه مبارزه با کردها و در اصل در حمایت از تروریست های النصره نیرو و تجهیزات بیشتری وارد شمال غرب سوریه کنند.

هر چند عملیات آزادسازی استان ادلب به عنوان آخرین پایگاه گروه های تروریستی با تاخیر شروع شده، اما ادامه آن می تواند به نابودی تمام تروریست ها در خاک سوریه بینجامد.

شرایط شمال غرب سوریه در ماه های اخیر به دلیل حملات تروریست های تکفیری تا حدودی بغرنج شده و این موضوع ایجاب می کرد که عملیات آزادسازی استان "ادلب" هرچه سریع تر آغاز شود تا بار دیگر بحران به سایر مناطق این کشور سرایت نکند.

تروریست‌ها بارها از استان ادلب، مناطقی در استان های حلب و حماه به ویژه پایگاه مهم و استراتژیک حمیمیم در استان لاذقیه در غربی ترین نقطه سوریه و کنار دریای مدیترانه را که هم اکنون در اختیار روس ها می باشد، هدف قرار داده اند که در عین آسیب به نیروهای نظامی، شهروندان عادی سوری نیز خسارت های فراوانی دیده اند.

ارتش سوریه حدود ۱۰ روز پیش اعلام کرد، تروریست های النصره مورد حمایت ترکیه با هدف قرار دادن غیرنظامیان در مناطق "کاهش تنش" (در استان لاذقیه) پایبندی خود را به آتش بس زیرپا گذاشته و نیروهای مسلح سوریه قصد دارند عملیات آزادسازی ادلب را از آغاز کنند، اقدامی که قرار بود سال پیش انجام شود.

ارتش و دولت سوریه از اواسط سال گذشته (۱۳۹۷) عزم خود را برای آزادسازی استان ادلب جزم کرده بودند، ولی به دلیل مخالفت روس ها و ترک ها و مطرح کردن بهانه هایی مانند ایجاد موج جدید آوارگان در منطقه این امر تاکنون محقق نشده بود، فقط در هجدهم اردیبهشت سال جاری (۱۳۹۸) بود که عملیات محدودی برای آزادسازی برخی از مناطق ادلب به عنوان آخرین پایگاه گروه های تروریستی توسط ارتش سوریه انجام شد.

از حضور گروه های تروریستی - تکفیری در استان ادلب (در شمال غرب سوریه) و تصرف آن بیش از چهار سال می گذرد و قرار بود عملیات آزادسازی این استان به عنوان آخرین پایگاه تروریست ها در آبان ماه سال گذشته انجام شود که مخالفت روس ها و ترک ها موجب شد تا این عملیات با تاخیر چند ماهه انجام شود و عملا کار مبارزه با تروریسم در سوریه به همین دلیل به اتمام نرسید.

اوضاع استان ادلب و استان های همجوار آن به دلیل حملات تروریست ها روز به روز نگران کننده می شود به میزانی که روس ها نیز از این قضیه ناخرسند شده اند؛ در عین حال تسلیح و بازسازی گروه های تروریستی در استان ادلب از سوی ترکیه نیز موجبات نگرانی نیروهای روس را فراهم کرده به حدی که وزارت خارجه این کشور در ششم اردیبهشت ماه از تلاش‌های گروه تروریستی تحریر الشام برای بازسازی خود در منطقه کاهش تنش در ادلب هشدار داده بود و چندی پیش نیز فرماندهی نیروهای روسی مستقر در حمیمیم نسبت به اقدامات تروریست ها هشدار داد
روس ها به رغم آن که از هشتم مهر ماه ۱۳۹۴ همراهی خوبی با ارتش سوریه و نیروهای مقاومت اسلامی در نبرد با تروریست ها داشته اند، اما همراهی خوبی در قضیه آزادسازی استان ادلب به عنوان آخرین پایگاه تروریست ها در سوریه نداشته اند و برعکس همراه ترکیه در این قضیه بوده اند که همین امر موجب بروز مشکلاتی برای ارتش سوریه شده است.

شواهد امر نشان می دهد که بمب افکن های روسی در عملیات آزادسازی شهر الهبیط و روستاهای تازه آزاد شده در استان ادلب در کنار نیروهای سوری قرار گرفته و به آنان کمک می کنند.

آزادسازی شهر الهبیط و چند روستا در استان ادلب و رسیدن نیروهای سوری به نزدیکی خان شیخون به عنوان شهر مهم و استراتژیک در این استان در کنار همگرایی دیگر نیروهای کمک کننده به ارتش سوریه این نوید را می دهد که با یک عملیات گسترده و منسجم می توان استان ادلب را آزاد کرد.

کارشناسان مسایل سیاسی – نظامی منطقه، آزادسازی شهر استراتژیک خان شیخون را کلید آزادسازی استان ادلب از دست تروریست ها می دانند و معتقدند که آزاد سازی سریع این شهر می تواند شکست تروریست ها در آخرین ایستگاه خود را تسریع کند و تومار تروریست ها را در کشور سوریه برچیند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تروریسم سوریه ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۹۳۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله هوایی دشمن صهیونیستی به حومه دمشق

 به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از دمشق، ارتش سوریه در بیانیه‌ای از حمله هوایی دشمن صهیونیستی به محیط شهر دمشق خبرداد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

در این بیانیه آمده است: در ساعت ۲۲:۰۵ روز پنجشنبه به وقت محلی دمشق (ساعت ۲۲:۳۵ به وقت تهران)، جنگنده‌های دشمن صهیونیستی با شلیک چند موشک از آسمان جولان اشغالی، یک پایگاه نظامی در محیط شهر دمشق را مورد حمله قرارداد‌ند.

بنابه اعلام ارتش سوریه، در پی این حمله، ۸ سرباز سوری زخمی و خسارت مادی در این پایگاه برجا ماند.

منابع محلی نیز گفتند، موشک‌های دشمن یک ساختمان سه طبقه وابسته به تشکیلات امنیتی سوریه در منطقه نجها را مورد حمله قرار دادند.

منطقه نجها به فاصله ۱۰ کیلومتری دمشق پایتخت در جنوب منطقه سیده زینب (س) واقع شده است.

شاهدان عینی می‌گویند، در اثر این حمله دشمن خسارت‌های زیادی به ساختمان یادشده وارد شده است.

برپایه این گزارش، همزمان با این حمله دشمن، پدافند ارتش سوریه برای مقابله با موشک‌های دشمن فعال شده است.

این حمله جنگنده‌های صهیونیستی به فاصله یک ماه از حمله به مقر سفارت جمهوری اسلامی ایران در شهر دمشق صورت می‌گیرد.

این اولین بار است که صهیونیست‌ها در حمله به خاک سوریه، یک مرکز امنیتی را مورد حمله قرار می‌دهند.

دیگر خبرها

  • پروژه جدید واشنگتن برای ادامه اشغالگری در خاک سوریه / حمایت ویژه از هسته‌های مخفی داعش برای توقف حملات نیروهای مقاومت علیه آمریکایی‌ها + نقشه میدانی و عکس
  • شوک نیروی قدس سپاه به تروریست های سیستان و بلوچستان /عوامل جیش الظلم کجا مخفی شده بودند؟
  • آغاز مرحله چهارم عملیات‌ ارتش یمن علیه رژیم صهیونیستی
  • یمن از آغاز مرحله چهارم تشدید عملیات علیه اسرائیل خبر داد
  • آغاز مرحله چهارم عملیات‌ ارتش یمن علیه اسرائیل
  • شهادت ۱۳ نیروی ارتش سوریه در حمله داعش به استان حمص
  • یمن از آغاز مرحله چهارم تشدید عملیات‌ علیه اسرائیل خبر داد
  • حمله هوایی دشمن صهیونیستی به حومه دمشق
  • ادعای ترکیه مبنی بر کشتن ۴۳ تروریست در یک هفته
  • دو دهه «جنگ با ترور» بوش ارتش آمریکا را تضعیف کرده است