Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد: در سال ۹۸ تاکنون ۱۰ نفر در اثر گزش جانوران زهری فوت کرده‌اند که ۹ مورد عقرب گزیدگی و یک مورد مارگزیدگی بوده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اظهار داشت: در سال ۹۸ تاکنون ۱۰ نفر در اثر گزش جانوران زهری فوت کرده‌اند که ۹ مورد عقرب گزیدگی و یک مورد مارگزیدگی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی گفت: در اصلاح نظام ثبت، موارد گزش، عوارض ناشی از آن، موارد فوتی و ادغام این برنامه در شبکه باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت به نقل از کوفی عنان دبیرکل اسبق سازمان ملل، مارگزیدگی را چالش پنهان سلامت در دنیا عنوان کرد و افزود: تعداد مارگزیدگی به عنوان مهم‌ترین بیماری گرمسیری در برخی از کشورها، سالانه به یک میلیون مورد می‌رسد.

گویا ادامه داد: در سال ۲۰۱۷ در اولین نشست تخصصی مارگزیدگی که توسط سازمان بهداشت جهانی انجام شد، پیش نویس برنامه جهانی مدیریت مارگزیدگی تهیه شد. هدف از این برنامه کاهش میزان مرگ و ناتوانی ناشی از مارگزیدگی به نصف تا سال ۲۰۳۰ بود.

وی با اعلام اینکه بیشترین مارگزیدگی به قاره آسیا مربوط می‌شود، گفت: روزانه ۷۵۰۰ نفر در دنیا مارگزیده می‌شوند و روزی ۲۰۰۰ نفر می‌میرند.


رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر افزود: سالانه ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار مورد مارگزیدگی در دنیا اتفاق می‌افتد، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر علائم ناشی از سم مار را پیدا می‌کنند؛ ضمن اینکه ۴۰۰ هزار نفر ناتوانی طولانی یا قطع عضو می‌شوند و ۱۴۰ هزار نفر نیز فوت می‌کنند.

گویا با اشاره به اینکه هر ۵ دقیقه یک مار گزیدگی در دنیا رخ می‌دهد، متذکر شد: از هر ۵۰ نفر که مارگزیده می‌شوند یک نفر می‌میرد و پنج نفر دچار عوارض ناتوانی می‌شوند.

وی روستائیان، کشاورزان و کودکان را بیشترین اقشار آسیب دیده از این مخاطره نام برد و گفت: فلج اندام، فلج تنفسی، اختلال انعقادی، خون ریزی شدید و مرگبار، نارسایی کلیه، آسیب‌های بافتی شدید، قطع عضو و مرگ، عواض ناشی از مارگزیدگی است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت مسؤولیت سه استان اصلی درگیر در سیل اخیر را به دلیل جابه جایی احتمالی مار‌ها و عقرب‌ها سنگین دانست.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بیمار بیماری واگیردار عقرب و مار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۹۵۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقوع انفجار گاز در نیشابور با یک کشته و یک مصدوم

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور اعلام کرد: این حادثه در ساعت ۰۳:۲۵ بامداد امروز (جمعه) رخ داد و بلافاصله پس از اطلاع مرکز ارتباطات اورژانس پیش بیمارستانی نیشابور، آمبولانس پایگاه ۱ شهری به صحنه حادثه اعزام شد.   سید حمید حسینی ادامه داد: پس از حضور کارشناسان فوریت‌های پزشکی در صحنه حادثه و در تریاژ اولیه، تعداد مصدومان این حادثه دو نفر ارزیابی شد که متاسفانه یک مصدوم به علت شدت جراحات وارده، قبل از رسیدن اورژانس فوت کرده بود.   وی افزود: اقدامات پیش بیمارستانی برای مصدوم دیگر این حادثه انجام و پس از دریافت خدمات فوریت‌های پزشکی به بیمارستان حکیم نیشابور منتقل شد.   مدیر مرکز حوادث دانشگاه بر ضرورت رعایت اصول ایمنی و بررسی استاندارد‌های لازم در خصوص وسایل گازسوز و پرهیز از انجام اقدامات غیر اصولی و غیر استاندارد تاکید کرد.

دیگر خبرها

  • توسعه بهداشت ودرمان
  • بارش بیش از ۲۰۰ میلی متر باران از ابتدای سال آبی
  • وقوع انفجار گاز در نیشابور با یک کشته و یک مصدوم
  • تجلیل از مادر ۲۷‌ ساله اناری با پنج فرزند
  • مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون
  • آسیاتک ابتدای شهریور از ۵۵۰مرکز داده پیام بهره‌برداری می‌کند
  • هدیه وزارت بهداشت به بانوان زاهدانی؛ افتتاح اولین پایگاه اورژانس بانوان
  • اعلام رسمی نتایج «پیمایش ملی سلامت روان» در ابتدای تابستان
  • بیماری های قلبی عروقی چالش بزرگ نظام های بهداشتی دنیا
  • ۳۸۹ میلی‌متر بارش در کردستان ثبت شد