Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@07:20:57 GMT

تدوین سند نوسازی حرکت‌های جهادی

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۹۵۲۴۶

رییس سازمان بسیج سازندگی کشور گفت: در تامین تجهیزات اولیه گروه‌های جهادی مشکل داریم و این گروه‌ها برای فعالیت حتی بیل و کلنگ هم ندارند.

به گزارش ایسنا، محمد زهرایی امروز (۲۶ مرداد) در نشستی صمیمانه با جهادگران استان کرمانشاه با تاکید بر مردمی بودن نهاد بسیج گفت: بسیج اداری نیست، دولتی و نظامی هم نیست، بسیج تنها امتداد مردمی حاکمیت است، اما متاسفانه برخی این اصطلاحات را با هم قاطی کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه مردم ما همیشه بسیجی بوده و همیشه پای کار هستند، گفت: مشکلی در خصوص بسیج شوندگی مردم نداریم و خوشبختانه مردمی داریم که در هر لحظه بحرانی پای کار هستند، بطور مثال در همین سیل اخیر تنها ۵۲۸۰ گروه جهادی در مرحله اول و ۱۲۰۰ گروه دیگر در مرحله دوم به مناطق سیل زده اعزام شدند و آنقدر نیرو و کمک رسید که خود مدیریت بحران در بحث توزیع این کمک ها و نیروها دچار بحران شد.

زهرایی خاطرنشان کرد: خلاء و مشکل اساسی در بحث عدم باور مسئولین در بحث واگذاری کارها به مردم است، ما برای فعالیت گروه های جهادی مدام باید با دستگاه های دولتی مذاکره کنیم و این امر وقت زیادی از گروه های جهادی می کند.

رییس بسیج سازندگی کشور با بیان اینکه انقلاب برای همین جوان ها است، گفت: جوانان عضو گروه های جهادی چون "ژنِ خوب" ندارند به رسمیت شناخته نمی‌شوند و برای کار و فعالیت آنها مانع تراشی های بسیاری می شود.

زهرایی تصریح کرد: بارها شاهد هستیم شرکت های خصوصی با چند عضو تا چند میلیارد تومان کار از دولت تحویل می گیرند، اما در این بین گروه های جهادی با حداقل ۵۰ عضو جوان و جهادگر حتی به اندازه یک ریال نمی تواند از دستگاه های دولتی پروژه بگیرد.

برخی به دنبال "میوه" گروه‌های جهادی هستند/ حمایت کنید، اما حق تصدی گری ندارید

وی در ادامه به برخی سوءرفتارها در برداشت از گروه‌های جهادی اشاره کرد و افزود: برخی به دنبال این هستند ثمره گروه های جهادی را از آن خود کنند. به ما می‌گویند شما در تشکیل و فعال کردن گروه های جهادی خوب عمل کردید، حالا کنار بروید و بگذارید ما میوه اش را بچینیم!

زهرایی تصریح کرد: برخی حتی پیشنهاد تشکیل نهادهای واسط را داده اند، به طوری که ما گروه جهادی تشکیل داده و تربیت کنیم و بعد به آنها بسپاریم که از آن بهره‌برداری کنند.

وی با تاکید بر اینکه هیچ کس حتی بسیج سازندگی هم متولی گروه‌های جهادی نیست، گفت: گروه‌های جهادی کاملا مستقل بوده و تحت فرمان هیچ کس نیستند و بسیج در این میان تنها تسهیل گر فعالیت های آنها محسوب شده و عقبه و تکیه گاه آنها است.

وی افزود: قطعا این گروه‌های جهادی در چنگ هیچ یک از گروه‌های سیاسی قرار نمی‌گیرند و فعالت آنها کاملا مستقل پیش خواهد رفت.

زهرایی تاکید کرد: این گروه ها زمانی امید مقام معظم رهبری در تحقق گام دوم انقلاب خواهند بود که مستقل و بدون هیچگونه وابستگی به گروه های سیاسی و اقتصادی عمل کنند.

وی تاکید کرد: اگر گروه‌های جهادی دستخوش بازی افراد سیاسی و اقتصادی شوند، قطعا بازی را خواهند باخت و آن زمان است که حرکت جهادی دستخوش انحراف می شود.

این مسئول به حمایت برخی نهادها از فعالیت گروه‌های جهادی اشاره کرد و گفت: هر نهادی می تواند از گروه‌های جهادی حمایت کند و از این امر استقبال می کنیم، اما مادامی که نگاه تصدی‌گری نسبت به گروه های جهادی ایجاد نشود.

وی افزود: گروه های جهادی برای آتش به اختیار نیاز به استقلال دارند، بنابراین هر حمایت مالی و معنوی را می‌پذیریم، اما تصدی گری قابل پذیرش نیست.

۵۰۰ هزار "جهادگر" داریم

رییس سازمان بسیج سازندگی در ادامه با اشاره به فعالیت ۵۰۰ هزار جهادگر در کشور گفت: این تعداد در قالب حدود ۱۲ هزار گروه جهادی و هفت هزار گروه جهادی پایگاه محور(تحت محور پایگاه بسیج) فعالیت دارند.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص افزایش کمی و کیفی گروه های جهادی گفت: این دغدغه هست که چرا ۹۰ درصد جوانان کشور از خدمتگزاری محروم هستند و باید برای جذب این جوانان تلاش کرد و برای این کار برنامه داریم و پیگیر هستیم.

رییس بسیج سازندگی کشور با تاکید بر اینکه این نهاد متولی اقتصاد مقاومتی یا متولی محرومیت زدایی در کشور نیست، گفت: ما تنها در این دو زمینه مهم یاری گر دولت هستیم و متولی اصلی در این دو حوزه دولت است. ما تنها با تسهیل فعالیت‌های گروه های جهادی به دولت در پیشبرد این امور یاری می دهیم.

در حوزه اطلاع رسانی ضعیف عمل کرده ایم/ هر گروه جهادی باید "رابط رسانه ای" داشته باشد

زهرایی در ادامه به اطلاع‌رسانی ضعیف فعالیت گروه های جهادی اشاره کرد و افزود: نقطه ضعف اصلی فعالیت گروه‌های جهادی در همین بحث اطلاع رسانی است و در حالی که فعالیت‌های عمرانی تنها ۲۸ درصد فعالیت گروه های جهادی را تشکیل می‌دهد، گروه های جهادی در جامعه بطور ۱۰۰ درصد با فعالیت های عمرانی شناخته می شوند و این به علت عدم معرفی دیگر فعالیت های جهادی است.

وی افزود: بعد از بحث عمران، فعالیت‌های پزشکی هم تا حدی برای مردم شناخته شده است، اما فعالیت های دیگر مانند فعالیت های حقوقی، دامپزشکی، مشاوره خانواده و ... گروه های جهادی عملا رسانه ای نشده است.

این مسئول با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص رسانه ای شدن فعالیت این گروه‌ها گفت: در همین راستا در تلاش هستیم تا در هر گروه جهادی یک رابط رسانه‌ای تربیت کنیم. در کنار این امر باید تربیت تولیدکنندگان حرفه‌ای را نیز در دستور کار قرار دهیم و برای این کار در تلاش هستیم تا یک گروه جهادی را در هر استان به طور کامل تجهیز کرده و آموزش دهیم تا بتواند پوشش رسانه‌ای فعالیت دیگر گروه های جهادی استان را انجام دهد.

وی افزود: برای تولید مستند فعالیت گروه های جهادی هم قرار است چندین مستند ساخته شود که به هر استان سهمیه ای در این زمینه اختصاص می یابد.

ما با آجر و ملات کار نداریم، کار ما "انسان سازی" است/ تدوین سند "نوسازی حرکت‌های جهادی"

رییس سازمان بسیج سازندگی در ادامه در خصوص برنامه‌های در دست اقدام این سازمان از تدوین سند "نوسازی حرکت های جهادی" این سازمان خبر داد وافزود: این سند نقشه راه گروه های جهادی در گام دوم انقلاب خواهد بود که در مراحل اولیه تدوین آن هستیم و بعد از کسب نظر گروه های جهادی، تایید و به زودی ابلاغ خواهد شد.

وی از تدوین طرح تقویت بسیج سازندگی نیز به عنوان دیگر برنامه این سازمان خبر داد وافزود: مشکلات ساختاری و زیرساختی بسیاری در بسیج سازندگی داریم که باید رفع شود. بطور مثال در استان ها مدیریت فرهنگی بسیج سازندگی نداریم و یا واحد خواهران که نبود آن مشکل ساز شده و راه اندازی آن جزو الزامات است تا بتوانیم خواهران جهادی را راهبری کنیم.

وی به مشکلات زیرساختی بسیج سازندگی هم اشاره کرد وافزود: در حال حاضر در تامین تجهیزات اولیه گروه های جهادی مشکل داریم و گروه‌ها حتی برای فعالیت بیل و کلنگ هم ندارند و در تامین این تجهیزات از این اداره به آن اداره کلی وقت آنها گرفته می شود.

زهرایی از طرح نرم افزار اعتلای بسیج سازندگی به عنوان دیگر برنامه این سازمان یاد کرد و افزود: در این طرح نقش بسیج سازندگی و گروه های جهادی در برنامه های مهم کشور از جمله اقتصاد مقاومتی مشخص شده است.

این مسئول بر شبکه سازی گروه های جهادی تاکید کرد وافزود: هدف ما از ساخت خانه برای پیرزنی محروم در دل روستایی دورافتاده این است که زمینه را برای ارائه خدمات بهتر و بیشتر برای او فراهم کنیم. به واقع کار ما با ملات و آجر نیست و هدف ما انسان سازی است.

وی افزود: در همین راستا گروه های جهادی باید مطالبه گر باشند و از نهادهای دولتی بخواهند که هر جا زمینه کار مهیا است، به آنها اجازه فعالیت بدهند.

زهرایی بااشاره به تشکیل شورای جهادی شهرستان ها گفت: همه گروه های جهادی باید دراین شورا شرکت داشته و دبیر شورا بصورت کاملا دموکراتیک توسط اعضا انتخاب شود. امسال سخت گیری در انتخاب دبیران شوراها نداشتیم، اما سال بعد سخت گیری ها بیشتر خواهد شد و باید جهادی ترین فرد هر شهرستان دبیر شورای جهادی آن باشد.

وی از تدوین گام اول "اطلس جهادی" هم خبر داد وافزود: با تدوین کامل آن کاغذ بازی از فعالیت های بسیج سازندگی حذف شده و شفاف سازی و پاسخگویی ارتقا می یابد. در ضمن فعالیت تمام گروه های جهادی بطور دقیق ثبت و ضبط شده و رصد می شود.

زهرایی در پایان از افزایش اعتبارات بسیج سازندگی از محل اعتبارات محرومیت زدایی با ابلاغ فرمانده کل سپاه خبر داد وافزود: همچنین روند واگذاری پروژه به جهادگران هم تسهیل شده که این امر کمک بسیاری به گروه های جهادی خواهد کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: رئیس سازمان بسیج سازندگی گروه های جهادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۹۵۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت خانه بهداشت در روستای «کاشک» با کمک خیرین و گروه‌های جهادی

دریافت 43 MB

تصویربردار و خبرنگار: علی اکبر ملکی

کد خبر 6088611

دیگر خبرها

  • قرارگاه جهادی زیرکوه درحال خدمت‌رسانی به سیل زدگان/۳۰ مورد امداد
  • امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل
  • امدادرسانی گروه‌های جهادی کاشان در سیل
  • بررسی رونداجرا وبرنامه های محرومت زدایی در نقده
  • ساخت خانه بهداشت در روستای «کاشک» با کمک خیرین و گروه‌های جهادی
  • کاشت ۸۰ هکتار باغ زیتون در لرستان
  • بهره‌برداری از گلخانه ۳ هزار متری دهکده اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی ظرف ۶ ماه آینده
  • اشتغال‌زایی ۳۵۰ میلیاردی بسیج سازندگی در لرستان
  • مستند ستاره دنباله دار؛ روایت حضور جهادگران اصفهانی در بزنوید لرستان +فیلم
  • کاشت ۸۰هکتار باغ زیتون در لرستان