Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- اولین نشست روسای دانشگاه‌های دولتی استان مازندران با نمایندگان مردم شریف استان در مجلس شورای اسلامی با هدف بررسی مشکلات و مسایل دانشگاه‌های استان، صبح روز چهارشنبه 23 مردادماه به میزبانی دانشگاه جامع استان برگزار شد.

 به گزارش خبرنگارآریادفترمازندران درشهرستان بابلسر، در ابتدای این نشست، دکتر کوروش نوذری سرپرست دانشگاه مازندران، هدف از برگزاری این جلسه را زمینه‌سازی توسعه و تعالی استان مازندران توسط سه رکن اصلی توسعه یعنی مدیریت اجرایی استان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دانشگاه‌ها عنوان کرد و افزود: هدف از برگزاری این نشست، تقویت همکاری و هم‌افزایی سه رکن اصلی توسعه و تعالی استان مازندران یعنی مدیریت اجرایی استان، نمایندگان مجلس و دانشگاه‌ها می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سه رکن اصلی در تعامل با یک‍دیگر باید در اصل زمینه‌ساز توسعه و تعالی استان مازندران باشند.

سرپرست دانشگاه مازندران سپس با اشاره به این مطلب که استان مازندران در سال‌های اخیر با چالش‌های زیادی از جمله مسایل محیط‌زیستی، گردشگری، مهاجرت فزاینده، مسایل توسعه متوازن و پایدار، آمایش سرزمینی و آموزش‌عالی استان، مسایل جوانان و خانواده و به‌طور مشخص همکاری‌های ملی و منطقه‌ای، مواجه بوده، خاطرنشان کرد: دانشگاه برای شناسایی و کشف گلوگاه‌های این مشکلات، ارایه راه‌کارهای برون‌رفت از این مشکلات و حتی در مرحله اجرای این راهکارها، توانایی و پتانسیل کافی را دارا می‌باشد.

دکتر نوذری به‌عنوان مثال به‌مقوله سیلاب که یکی از مشکلات گریبانگیر جامعه ما در ماه‌های گذشته بوده است، اشاره کرد و گفت: بنا به تاکید آقای دکتر جهانگیری معاون اول محترم ریاست‌جمهوری، مطالعه و راهکار این مقوله به دانشگاه‌ها سپرده شد و در این راه، توفیق بسیار درخشانی کسب شد. بنابراین دانشگاه‌ها قاعدتا پتانسیل شناسایی و حل مشکلات را به‌خوبی و به‌طور کارآمد دارا می‌باشند.

 سرآمد علمی کشور در رشته فیزیک در بخش دیگری از سخنانش، گریزی هم به مقوله آموزش‌عالی در استان زد و با اشاره به  وجود بالغ بر 148 هزار دانشجو در استان مازندران، بیان داشت: از این تعداد، فقط 15 درصد آن‌ها در دانشگاه‍‌های دولتی مشغول به‌تحصیل هستند که نسبت به سرانه ملی، این رقم، به‌خصوص در مقایسه با استان‌های رقیب، فاصله بسیار زیادی با استاندارد دارد.

رییس دانشگاه جامع استان، یکی از چالش‌های جدی آموزش‌عالی استان مازندران را سهم کم دانشگاه‌های دولتی در پرورش دانشجویان و مسایل پژوهشی و آموزشی دانست و خاطرنشان کرد: تعدد مراکز آموزشی، استاندارد پایین بسیاری از مراکز غیرانتفاعی، زیرساخت‌های ناکافی و ناکارآمد، عدم پیاده‌سازی آمایش علمی آموزش‌عالی در استان، توزیع نامتوازن امکانات آموزش عالی در استان، محدودیت‌های قانونی، عدم وجود هارمونی لازم بین دانشگاه‌های استان، عدم توجه به‌مقوله ماموریت‌گرایی و مسایلی از این دست، گریبانگیر آموزش‌عالی استان می‌باشند.

 عضو کارگروه تخصصی فیزیک در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سپس به محدودیت‌های قانونی در راستای بین‌المللی‌کردن دانشگاه‌ مازندران اشاره کرد و افزود: باید بتوانیم از پتانسیل جذب دانشجو از همه کشورها و به‌خصوص کشورهای همسایه برخوردار باشیم. مجوز این مهم، به دانشگاه‌های جامع و مادر در سراسر کشور داده‌ شد، اما قانون به‌دلیل واقع‌شدن ‌دانشگاه مازندران به‌عنوان مرجع علمی و دانشگاه جامع استان در شهری به نام بابلسر، امکان جذب دانشجوی خارجی از کشوری مثل افغانستان را از ما سلب کرده است که البته تلاش‌هایی در جهت رفع این مشکل در دست انجام است.

دکتر نوذری در بخش دیگری از سخنانش، تعدد دانشگاه‌های استان مازندران را علی‌رغم این‌که یک چالش‌ محسوب می‌شود، به‌عنوان یک فرصت عنوان کرد و افزود: سرانه برخورداری از آموزش‌عالی و نرخ دارندگان تحصیلات‌عالی در استان مازندران از همه استان‌های دیگر کشور بالاتر است. بنابراین یک‌سری مزیت‌های نسبی هم در این چهارچوب وجود دارند. به‌طور مشخص اشتغال در حوزه آموزش‌عالی در استان مازندران بالاتر از استان‌های دیگر است.

سرپرست دانشگاه مازندران، یکی دیگر از پتانسیل‌ها و مزیت نسبی استان مازندران را قرارگیری در حاشیه دریای خزر و استفاده از ظرفیت اتحادیه دانشگاه‌های حوزه خزر عنوان کرد و گفت: این ظرفیت و پتانسیل، به‌درستی در حال استفاده است و تمرکز بیشتری بر روی آن انجام خواهد شد.

سرآمد علمی کشور در رشته فیزیک، دانشگاه مازندران را مسئول نظارت؛ ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش‌عالی استان معرفی کرد و بیان داشت: نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت 148 هزار دانشجوی در حال تحصیل در دانشگاه‌های دولتی، آزاد، پیام نور و  موسسات غیرانتفاعی برعهده دانشگاه مازندران است. به‌همین دلیل، دانشگاه مازندران باید جایگاه رفیعی در تعاملات و معاملات استانی داشته باشد.

رییس دانشگاه جامع استان، سپس گریزی هم به دانشگاه مازندران زد و گفت: دانشگاه مازندران تبدیل به برندی ملی شده و دارای مرجعیت علمی است و چند نفر از دانشمندان یک درصد جهان، در این دانشگاه مشغول به فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی هستند. از استاندارد مطلوب آموزشی و پژوهشی در رشته‌های خاصی نظیر حقوق، علوم پایه و برخی رشته‌های علوم انسانی برخوردار است و مهم‌تر از همه، اقبال عمومی دانشجویان بومی استان مازندران برای تحصیل در این دانشگاه به‌عنوان یک دانشگاه مادر ، بسیار بالاست.

استاد فیزیک دانشگاه مازندران، در کنار این برتری‌ها و نقاط‌قوت، به مشکلات اختصاصی پیش روی دانشگاه‌ جامع استان هم اشاره کرد و گفت: یکی از چالش‌های بزرگ ما علیرغم ماموریت‌ها و خدمات متعددی که به‌عنوان دانشگاه مادر استان برای آموزش‌عالی داریم، عدم حمایت جدی و کم‌لطفی آشکار در تعاملات استانی است. زیرساخت‌های ناکافی به‌دلیل استقرار این دانشگاه در یک شهر کوچک، ناچیزبودن بودجه ملی اختصاص‌یافته در مقایسه با حجم عظیم فعالیت‌ها به‌عنوان یک دانشگاه مادر، موانع موجود در گسترش رشته‌ها مخصوصاً رشته‌های نو‌پدید و بین‌رشته‌ای که لازمه توسعه استان مازندران است و عدم توجه به کارکردهای پژوهشی و صنعتی دانشگاه، از جمله مواردی است که موجبات کم‌لطفی به این دانشگاه مادر را فراهم نموده است. به عنوان مثال، طرح مطالعه ظرفیت‌های گردشگری سواحل و جنگل‌های استان مازندران با وجود‌اینکه دانشگاه مازندران از دانشکده اختصاصی گردشگری و جهانگردی برخوردار است، به‌ دانشگاه دیگر کشور پیشنهاد شده است که قطعا این مهم به‌نفع استان و به‌نفع آموزش‌عالی و تعالی استان نیست.

عضو کارگروه تخصصی فیزیک در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پیشنهاد طرح مطالعه شرایط زیست‌محیطی و گردشگری قله دماوند به‌عنوان یکی از مفاخر جغرافیایی استان مازندران به دانشکده محیط‌زیست دانشگاه تهران را علیرغم وجود پتانسیل آن در استان مازندران، کم‌لطفی دیگر مسئولان به دانشگاه مادر استان و بقیه دانشگاه‌های استان عنوان و خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود مدیران زحمت‌کش و صادق استان به این مقولات عنایت بیشتری داشته باشند.

دکتر نوذری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اقبال عمومی جوانان برای تحصیل در بزرگ‌ترین مرکز آموزش عالی دولتی استان، به مقوله خوابگاه‌ها اشاره کرد و انتظار مسئولان دانشگاه مازندران از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را در خصوص ورود و کمک به این مقوله،  مورد تاکید قرار داد و گفت: ما در دانشگاه مازندران قریب به 8 هزار دانشجوی دختر متقاضی خوابگاه داریم. اما تنها می‌توانیم اسکان 1500 نفر را  تامین کنیم. موانع و مشکلات و نارسایی‌های متعددی که برای دانشجویان و به‌ویژه دانشجویان دختر پیش می‌آید، بر کسی پوشیده نیست. انتظار ما از نمایندگان استانی مجلس شورای اسلامی که همگی از نمایندگان تاثیرگذار مجلس هستند، این است که در جهت رفع این مشکلات، نگاه ویژه‌ای داشته باشند. امکان اسکان تعداد بیشتری از فرزندان‌مان در خوابگاه، شرایط تحصیلی مطلوب‌تری برای آن‌ها فراهم می‌کند و این مهم باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

 دکتر نوذری هم‎چنین به وضعیت مالی بسیار وخیم دانشگاه و حجم عظیم تعهدات مالی به‌جا مانده اشاره کرد و خواهان کمک نمایندگان محترم به مساعدت‌ها در جهت مرتفع ساختن این مشکلات شد.

رییس شورای راهبردی مدیریت سبز دانشگاه مازندران هم‌چنین به ناعدالتی در پرداخت حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه‌های ذیل وزارت علوم و وزارت بهداشت اشاره کرد و بیان داشت: انتظار می‌رود نمایندگان محترم به این نابرابری تبعیض‌آمیز حتی در شرایط شغلی مشابه، ورود جدی داشته باشند و آن را مرتفع سازند تا اعضای هیات علمی دانشگاه‌های ذیل وزارت علوم با انگیزه بیشتری به فعالیت خویش ادامه دهند.

دکتر نوذری هم‌چنین به عدم برخورداری کافی دانشگاه‌های استان از یک‌درصد بودجه پژوهشی دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد و خواستار تحقق قانون در این خصوص شد.

در ادامه این نشست، ولی اله نانوا کناری رییس مجمع نمایندگان استان مازندران، دکتر تیموری رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع‌طبیعی ساری، دکتر شیخ الاسلامی رییس دانشگاه پیام نور استان، دکتر دومیری گنجی رییس دانشگاه تخصصی فناوری‌های نوین آمل، دکتر محمدزاده رییس دانشگاه علم و فناوری مازندران، دکتر صالحی عمران رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور، دکتر حیاتی رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان، دکتر شارع پور عضو هیات علمی دانشگاه مازندران، دکتر رئوف عضو هیات علمی دانشگاه مازندران، دکتر احمدی لاشکی عضو کمیسیون آموزش‌عالی مجلس، دکتر یوسف نژاد عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، دکتر اسماعیلی عضو کمیسیون اقتصاد مجلس، دکتر رضیان عضو کمیسیون صنعت مجلس و دکتر ادیانی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به بیان نظرات، دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود پرداختند.

در فراز پایانی نشست هم دکتر کوروش نوذری و ولی‌اله نانواکناری به جمع‌بندی مطالب و مباحث مطرح شده در نشست در خصوص بررسی مسایل و مشکلات دانشگاه‌های استان پرداختند.   

دکتر نوذری در جمع‌بندی خود با تاکید بر خروج از روزمرگی‌ در دانشگاه مازندران گفت: در این راستا، دو ماموریت بزرگ، یکی بین‌المللی‌سازی واقعی دانشگاه مازندران و استفاده از همه پتانسیل‌های موجود برای حرکت در این مسیر و دیگری حساسیت به‌مسایل کلان استان مازندران، تعریف کرده‌ایم. به‌زودی همایش علمی انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی ایران را برگزار خواهیم کرد.

دکتر نوذری سپس به ایجاد دبیرخانه دایمی ارتباط دانشگاه‌های استان با نمایندگان و مسئولان استانی با محوریت دانشگاه مازندران اشاره کرد و گفت: ایجاد این دبیرخانه در دانشگاه مازندران، از یک‌سو تعامل بیشتر دانشگاه با نمایندگان مجلس را موجب می‌گردد و از سویی‌دیگر با ارتباط با مسئولان استانی، بستری مناسب برای تدوین استراتژی‌های بلندمدت و ایده‌آل برای استان مازندران خواهد بود.

 رییس دانشگاه جامع استان، تداوم این نشست‌ها به‌صورت منظم، هدفمند و تخصصی باتمرکز بر ماموریت‌گرایی را به‌عنوان دومین پیشنهاد خود، مطرح و اظهار امیدواری کرد: این نشست‌ها به نشست‌های تخصصی‌تر تبدیل شوند.

سرپرست دانشگاه مازندران، در ادامه جمع‌بندی خود، انتظار پیگیری اخذ حق واقعی دانشگاه‌های استان از سبد حمایت‌مالی نظام آموزش کیفی کشور که اعتبار و ردیف مشخصی نیز دارا می‌باشد را از اولویت‌های دانشگاه جامع استان در ماموریت نهایی دانشگاه‌ها برشمرد و خطاب به نمایندگان حاضر در نشست گفت: بعد از استعانت از خداوند متعال، به مساعدت‌ها و حمایت‌های همه‌جانبه شما نیازمندیم.

دکتر نوذری، پیگیری مجدانه بهره‌مندی دانشگاه‌های استان از بودجه یک‌درصد پژوهش و مدیریت سبز در دستگاه‌های اجرایی استان را به‌عنوان دومین انتظار خود از نمایندگان مجلس، مطرح کرد و گفت: دانشگاه‌های استان یا اصلا از این مقوله بهره‌ای نبرده‌اند و یا  با بهره‌مندی بسیار ناچیزی همراه بوده‌اند.

رییس دانشگاه منتخب استان، ساماندهی نظام پذیرش دانشجو در کشور براساس ماموریت‌ها و مزیت‌های نسبی منطقه‌ای را به‌عنوان سومین ماموریت کلان مطرح کرد و با تاکید بر ضرورت حمایت ویژه از دانشگاه جامع و مادر استان، در خصوص نسبت تعداد دانشجو و اعضای هیات علمی در بودجه دانشگاه‌ها، خطاب به نماینده عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: بودجه دانشگاه‌های مازندران در مقایسه با دانشگاه‌های دیگر با ماموریت‌های یکسان، بسیار کمتر است و نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق می‌توانند نقش مهمی را در حل این موضوع ایفا نمایند.                                                                                                                                                                                                                                                                                                      دکتر نوذری در پایان جمع‌بندی خود به پتانسیل موجود در دانشگاه جامع استان و دانشگاه‌های استان مازندران اشاره کرد و گفت: در مقوله طرح‌های کلان ملی به‌خصوص در حوزه‌های ارتباطات، راه و ابنیه؛ و مسایل اجتماعی، طرح‌های کلانی وجود دارد که انتظار داریم نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی در این مورد هم، به ما کمک کرده و حمایت نمایند.

 

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: اولین نشست روسای دانشگاه های دولتی استان مازندران با نمایندگان مردم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۹۵۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یکی از راه‌های توسعه گیلان همدلی میان دولت و مجلس است

ایسنا/گیلان استاندار گیلان، یکی از راه‌های توسعه گیلان را همدلی میان دولت و مجلس دانست و تصریح کرد: با همدلی و انسجام و وحدت و همکاری می‌توانیم دستاوردهای خوبی برای استان داشته باشیم.

اسدالله عباسی امروز، ۶ اردیبهشت ماه در حاشیه نشست هم‌اندیشی با منتخبین مردم گیلان در دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه لایحه برنامه هفتم توسعه با همکاری مجلس و دولت سیزدهم تصویب شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه در سال جاری شاهد اجرای لایحه برنامه هفتم خواهیم بود، جلسه را با منتخبین مردم گیلان در مجلس برگزار کردیم تا چگونگی بهره مندی گیلان از این برنامه را بررسی کنیم.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه با منتخبین مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی، گفت: در این جلسه درخصوص مسائل کلان استان و حوزه انتخابیه نمایندگان صحبت و تصمیمات خوبی هم اتخاذ شد.

استاندار گیلان با تاکید بر لزوم توجه به رفع دغدغه های مردم گیلان در عرصه‌های مختلف، بیان کرد: منتخبین مردم استان در مجلس شورای اسلامی نگرانی‌هایی در حوزه کشاورزی، گردشگری، اشتغال، توسعه و عمران داشتند که باید به آنان در سطح ملی و استانی نگاه ویژه شود.

عباسی یکی از راه‌های توسعه گیلان را همدلی میان دولت و مجلس دانست و تصریح کرد: با همدلی و انسجام و وحدت و همکاری می‌توانیم دستاوردهای خوبی برای استان داشته باشیم، زیرا برخی از طرح‌ها استانی و برخی ملی و فرا استانی هستند؛ از این رو برای بهره برداری از طرح‌های ملی باید در سطح کلان رایزنی‌های لازم انجام شود و تعامل و تفاهم و همدلی شکل بگیرد.

وی با اشاره به سفر رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه به گیلان در آینده نزدیک، افزود: این جلسات را فرصتی برای تحقق مطالبات به حق مردم می دانیم و امیدواریم منتخبین مردم نیز با همین روحیه و انگیزه در کنار دولت به رفع مشکلات کمک کنند.

اعلام نرخ خرید برنج در سال ۱۴۰۳

ابراهیم نجفی، رئیس مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی نیز در حاشیه این نشست، با بیان اینکه وحدت میان دولت و مجلس یکی از نقاط قوت کشور است، اظهار کرد: جلسه‌ای که امروز برگزار شد، در مرحله اول پیام آن انسجام میان دولت و مجلس جهت پیشبرد اهداف در استان و شهرستان‌ها است.

وی با اشاره به سفر آینده رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه به گیلان، گفت: باید برگزاری چنین جلساتی بیش از گذشته باشد تا مشکلات استان را در تمامی بخش‌ها شناسایی کنیم و با همدلی و انسجام آن را به استماع رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه برسانیم.

نماینده آستانه اشرفیه در مجلس، یکی از نگرانی‌های کشاورزان را قیمت پایین برنج دانست و بیان کرد: در روزهای آینده شورای قیمتگذاری محصولات کشاورزی در سطح وزارتخانه جهاد کشاورزی تشکیل جلسه داده و قیمت تضمینی خرید برنج برای سال ۱۴۰۳ را اعلام می کند.

نجفی همچنین از برگزاری کمیسیون‌های تغییر کاربری خبر داد و متذکر شد: با دستور استاندار و پیگیری معاونت عمرانی و دستگاه های عضو، این کمیسیون تشکیل جلسه خواهد داد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مردم در دور دوم انتخابات به افراد «توانمند» و «تحول‌گرا» رأی دهند
  • ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است
  • یکی از راه‌های توسعه گیلان همدلی میان دولت و مجلس است
  • نشست هم اندیشی روسای دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشگاهی گیلان
  • تشکر وزیر دفاع از مجلس برای مصوبه تشکیل سازمان سپند
  • نباید کسی تصور کند «دور دوم انتخابات مجلس» فاقد اهمیت است
  • قم میزبان اجلاسیه سراسری روسای شوراهای اسلامی می‌شود
  • ایرانول با دانشگاه شریف هم پیمان شد
  • اولین فهرست اصولگرایان در دور دوم انتخابات مجلس؛ از ابراهیم یزدی تا پورمحمدی و نجابت /از کاندیداها تعهد گرفته شد
  • برگزاری نشست سیاسی توسط تشکل جامعه اسلامی تهران جنوب