Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ نشریه لوبلاگ نوشت: در طول چند هفته گذشته شاهد تشدید تنش‌ها در منطقه خلیج فارس بوده ایم. هم زمان، بازیگران مهم بین المللی تلاش‌های خود را برای تامین امنیت در آب‌های خلیج فارس تشدید کرده اند. به طور ویژه، آمریکا و کشور‌های اروپایی در حال بررسی طرح‌هایی برای تشکیل ائتلاف دریایی مشترک به منظور محافظت از کشتی‌های عبور کننده از تنگه هرمز و جلوگیری از مزاحمت‌های ایران برای ترافیک دریایی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در ادامه این مطلب آمده است: دولت روسیه نیز فعالیت‌های دیپلماتیک خود را افزایش داده است تا بتواند در ماه‌های آینده نقش مهمی در شکل گیری وقایع احتمالی در منطقه ایفا کند. مسکو در سطح دیپلماتیک چندین پیشنهاد را برای همکاری‌های چند جانبه امنیتی در خلیج فارس با مشارکت همه دولت‌های منطقه‌ای و نظارت پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل، مطرح کرده است. علاوه بر این، روسیه به کشور‌های منطقه پیشنهاد داده که یک چارچوب امنیتی شبیه به سازمان امنیت و همکاری اروپا را برای خود تشکیل دهند. علاوه بر این، مسکو تلاش می‌کند به عنوان یک واسطه بین تهران و کشور‌های عربی خلیج فارس میانجیگری کند. تعدادی از وب سایت‌های خبری عربی اخیرا اشاره کرده اند که آقای پوتین می‌تواند واسطه ایده آلی بین ایران و همسایگان عربش از جمله عربستان باشد، زیرا مسکو روابط خوبی با همه کشور‌های منطقه دارد.

البته تلاش‌های مسکو صرفا به فعالیت‌های دیپلماتیک و پیشنهادات جذاب برای چارچوب امنیتی منطقه محدود نشده اند. دولت آقای پوتین تلاش می‌کند که نقش پر رنگ تری در مسائل خلیج فارس داشته باشد و نفوذ خود را در منطقه افزایش دهد. روسیه دوست ندارد که آمریکا و اتحادیه اروپا در آینده به تنهایی در مورد مسائل امنیتی منطقه تصمیم گیری کنند.

در این زمینه، ایران نقش مهمی در استراتژی روسیه در خلیج فارس ایفا خواهد کرد. ایران و روسیه در سال‌های گذشته روابط نزدیکی با یکدیگر داشته اند. هر دو کشور در جنگ داخلی سوریه از بشار اسد حمایت کرده اند. تهران حداقل یک بار به جنگنده‌های روسی اجازه داد که از پایگاه‌های هوایی خود برای انجام عملیات نظامی در سوریه استفاده کنند.

دریادار حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ایران تقریبا دو هفته پیش همراه با تیمی از دیپلمات‌های ایرانی به مسکو سفر کرده بود. ظاهرا در این دیدار مقامات ایرانی و روسی یک تفاهمنامه نظامی مخفی امضا کرده اند. هنوز اطلاعاتی در مورد جزئیات این توافق منتشر نشده است. اما قرار است که مسکو و تهران در پایان سال جاری یک مانور نظامی مشترک را در منطقه خلیج فارس اجرا کنند.

آقای سیمون واتکینز در مقاله اخیر خود در سایت اویل پرایس ادعا می‌کند ایران موافقت کرده است که پایگاهی برای روسیه در بنادر چابهار و بندرعباس در نظر بگیرد. او همچنین ادعا کرده که روسیه به دنبال استقرار تسلیحات پیشرفته در این بنادر است. برخی گزارش‌های دیگر نیز ادعا کرده اند که مسکو به دنبال راه اندازی یک پایگاه زیر دریایی در بندر چابهار ایران است. در صورتی که این گزارش‌ها صحت داشته باشند، آقای پوتین در نهایت رویای پتر بزرگ را برای رسیدن به آب‌های گرم خلیج فارس و اقیانوس هند محقق خواهد کرد. اما چندین دلیل برای رد کردن این سناریو وجود دارد. اول، قانون اساسی ایران چنین معامله‌ای را بین دو کشور ممنوع کرده است. دوم، جمهوری اسلامی ایران همیشه به خود می‌بالد که وابستگی به قدرت‌های بزرگ ندارد.

با وجود این، احتمال تحقق چنین سناریویی را نمی‌توان به طور کامل رد کرد. تحریم‌های اقتصادی آمریکا فشار زیادی به ایران وارد کرده اند. آن‌ها همچنین نگران بروز یک درگیری نظامی در منطقه هستند. بنابراین، تقویت حضور نظامی روسیه در خلیج فارس می‌تواند به عنوان یک عامل بازدارنده در مقابل آمریکا عمل کند. باید به این واقعیت اشاره کنیم که حضور نظامی روسیه در سوریه به مقدار قابل توجهی انگیزه آمریکا برای جنگ با بشار اسد را کاهش داد. البته در منطقه خلیج فارس با شرایط متفاوتی روبرو هستیم و بعید به نظر می‌رسد که روس‌ها تمایلی به مداخله مستقیم در یک جنگ احتمالی داشته باشند. اما در هر صورت افزایش حضور نیروی دریایی روسیه در منطقه می‌تواند محاسبات واشنگتن در مورد خطرات جنگ با ایران را تغییر دهد.

شکی وجود ندارد که سیاست خصمانه واشنگتن در قبال تهران فرصت بزرگی برای افزایش نفوذ مسکو در تهران و منطقه خلیج فارس ایجاد کرده است. دولت پوتین در سال‌های اخیر به تدریج روابط خود را با کشور‌های عربی خلیج فارس بهبود داده است. در نتیجه، می‌توان تصور کرد که آقای پوتین در آینده به عنوان بزرگترین میانجی صلح در منطقه ایفای نقش کند.

اما آمریکا و کشور‌های اروپایی هنوز می‌توانند از تحقق چنین سناریویی جلوگیری کنند. آمریکا با کاهش فشار‌ها علیه تهران، بازگشتن به توافق هسته‌ای برجام، برداشتن تحریم‌های اقتصادی و میانجیگری بین ایران و کشور‌های عربی می‌تواند به مقدار قابل توجهی تنش‌ها در منطقه را کاهش دهد. بدین ترتیب روسیه قابلیت کمتری برای گسترش نفوذ خود در منطقه خواهد داشت.

 

 

 

منبع: انتخاب برچسب ها: رویداد24 ، خلیج فارس ، روابط ایران و روسیه ، درگیری در خلیج فارس ، نیروی دریایی ایران سرگرمی

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 خلیج فارس روابط ایران و روسیه درگیری در خلیج فارس نیروی دریایی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۹۵۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حوضه خلیج فارس یکی از آلوده‌ترین پهنه‌های آبی در جهان است/ اولویت دیپلماسی زیست‌محیطی خلیج فارس

محیط زیست دریایی خلیج فارس و دریای عمان مشترک بین ایران و هفت کشور عربی همسایه با برخی از چالش‌های زیست محیطی مواجه هستند که صید بی‌رویه و غیر مسئولانه از منابع آبزی، تخریب و ایجاد تغییرات فیزیکی مناطق ساحلی، ریزش نفت ناشی از اجرای عملیات اکتشاف و استخراج و حمل‌ونقل نفت از جمله آن‌هاست.

آلودگی‌های با منشاء خشکی در خلیج فارس شامل فاضلاب‌های شهری و روستایی، پساب‌های صنعتی و کشاورزی، آلودگی‌های صنایع مستقر در مناطق ساحلی، عملیات عمرانی و توسعه غیراصولی در سواحل نظیر استحصال و خشک کردن دریا، انباشت پسماندها از جمله زباله‌ها و پلاستیک و میکروپلاستیک در نواحی سواحلی می‌شوند که نیازمند مدیریت اصولی است. در این شرایط رئیس گروه مطالعات دیپلماسی زیست‌محیطی دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه به نقش دیپلماسی بر کاهش مشکلات زیست‌محیطی خلیج فارس تاکید می‌کند.

چالش‌های زیست محیطی خلیج فارس

 سید علی صالح پور با اشاره به از سرگیری روابط ایران و عربستان اظهارکرد: ما از سال گذشته به بعد با از سرگیری روابط سیاسی ایران و عربستان شاهد ایجاد فضای جدید در منطقه هستیم. این تحول زمینه‌های زیادی را برای ایجاد تعامل و مناسبات جدید بین ایران و کشورهای دیگر ایجاد می‌کند. در سطوح سیاست علیا (high politics) اراده و اهتمام میان رهبران سیاسی برای توسعه و نزدیک شدن روابط وجود دارد. در سطوح سیاست سفلی (low politics) نیز باید از ابزارها و زمینه‌های موجود برای تقویت روابط بهره‌مند شویم.

وی با بیان اینکه یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند به تقویت روابط میان ایران و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس کمک کند، محیط زیست است. چالش‌های محیط زیستی خلیج فارس متنوع است.  این پهنه‌ آبی از منظرهای مختلف که بیشتر ناشی از  آثار مخرب تغییرات آب و هوایی است، شرایط حساس و شکننده‌ای دارد. مسایل مربوط به آلودگی‌ها، طوفان‌های گرد و غبار و تنش آبی نیز مطرح است.

رئیس گروه مطالعات دیپلماسی زیست‌محیطی دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه اضافه کرد: در این شرایط بیش از پیش لزوم جمع شدن کشورهای حاشیه خلیج فارس حول یک محور احساس می‌شود و باید به کمک هم نسبت به رفع این مسایل اقدام کنند. ما پیش از این در نشست‌های مختلف به کشورهای حاشیه خلیج فارس آمادگی خود را در راستای کمک به رفع چالش‌های زیست‌محیطی این پهنه آبی اعلام کرده‌ایم و حتی حاضر هستیم در چارچوب یک ساختار هشت کشوری یعنی شش کشور واقع در جنوب خلیج فارس به علاوه ایران و عراق در این زمینه اقدام کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چه موضوعی می‌تواند در اولویت دیپلماسی زیست‌محیطی خلیج فارس قرار بگیرد، گفت: مهم‌ترین موضوعی که در چارچوب دیپلماسی زیست‌محیطی در حوزه خلیج فارس می‌تواند مطرح شود، «آلودگی نفتی» است که در سطح خلیج فارس پراکنده است. متاسفانه این پهنه آبی به علت عبور شمار تعداد زیادی نفتکش و نشت قابل توجه نفت از آن‌ها یکی از آلوده‌ترین پهنه‌های آبی در جهان محسوب می‌شود.

صالح پوردر پایان اظهارکرد: محیط دریایی خلیج فارس بسیار حساس است و به‌راحتی سیستم چرخش آب در این منطقه آسیب می‌بیند. فعالیت تاسیسات آب شیرین‌کن و گرمایش آب موجب تخریب مرجان‌ها می‌شود و از مهم‌ترین نکاتی است که در این پهنه آبی قابل توجه است و می‌تواند به عنوان اولویت‌ برای همکاری بین کشورهای حاشیه خلیج فارس مد نظر قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • قطار ترانزیتی روسیه به مقصد هندوستان وارد کشور شد
  • روسیه ۲ پایگاه تروریست‌ها در سوریه را منهدم کرد
  • بندر شهید بهشتی ـ چابهار
  • حوضه خلیج فارس یکی از آلوده‌ترین پهنه‌های آبی در جهان است/ اولویت دیپلماسی زیست‌محیطی خلیج فارس
  • عباس آخوندی: هر طرحی که در منطقه بر مبنای حذف قدرت‌های جهانی ارائه شود، از همان ابتدا با شکست مواجه خواهد شد
  • پیشرفت ۶۷ درصدی احداث بزرگترین پل در شیراز
  • سیر تاریخی شناسنامه‌های المثنی استقلال
  • برگزاری جشنواره سیلینگ در ساحل جزیره هرمز
  • واحد تولید آمونیاک سبز در بندرعباس احداث می‌شود
  • اعراب می‌توانند از جنگ تهران و تل آویو جلوگیری کنند؟