Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-26@13:29:19 GMT

افزایش سهم اشتغال روستایی به ۲۳.۵ درصد در کشور

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۹۸۵۹۶

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی از تدوین آیین‌نامه ثبت الکترونیک کردن کلیه اطلاعات مربوط به اشتغال کشور خبر داد و گفت: این آیین‌نامه در کمیسیون اجتماعی دولت در حال بررسی است و آخرین مراحل خود را طی می‌کند.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، محمد شریعتمداری امروز در حاشیه بازدید از نمایشگاه توانمند‌های روستاییان و عشایر، با بیان این‌که عشایر قدم‌های خوبی در نظام جمهوری اسلامی ایران برای کاهش فاصله طبقاتی و رونق اشتغال روستایی برداشته‌اند، اظهار کرد: با در نظر گرفتن این‌که دولت سهم خودش را در صندوق پرداخت می‌کنند شرایط خوبی فراهم شده تا کارگران و کشاورزان روستایی از بیمه مناسبی در زمینه‌های مختلفی برخوردار شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بیمه در زمینه‌های نظیر بازنشستگی، از کار افتادگی و سایر مخاطراتی که کشاورزان و عشایر را تهدید می‌کند است.

وی با بیان این‌که ۲۵ درصد از روستاییان عضو صندوق شده و از خدمات آن بهره‌مند شده‌اند، گفت: تلاش ما این است که دایره شمول روستاییان و عشایر را در صندوق افزایش دهیم و از این طریق بتوانیم زندگی مطلوب‌تری را در کنار بازگشت مهاجران از شهر‌ها به روستا رقم بزنیم.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان این‌که این اقدامات از طریق پرداخت منابع مالی ارزان‌قیمت به بخش‌های عشایری و روستایی و مناطق با جمعیت زیر ۱۰۰۰ نفر محقق خواهد شد، تصریح کرد: تاکنون ۱۷۰ هزار طرح در سطوح مختلف به بانک‌ها آمده و مورد بررسی قرار گرفته حدود ۹۹ هزار قرارداد نیز در بانک‌ها منعقد شده است.

شریعتمداری با بیان این‌که ۵۵۰۰ میلیارد تومان منابع بین ۴ تا ۹ درصد سود در مناطق مختلف مرزی و محروم به کارآفرینان پرداخت شده است، توضیح داد: این منابع زمینه‌های اشتغال ۲۴۱ هزار نفر را فراهم کردند.

به گفته وزیر کار و رفاه اجتماعی، سیستم نظارتی پرداخت طرح نیز نسبت به گذشته متفاوت است واولین‌بار است که کلیه دریافت‌کنندگان وام براساس میزان دریافتی، به تفکیک در شبکه اینترنت، در مقام نظر مردم قرار می‌گیرد. سیستم‌های نظارتی در سطح استان‌ها نظارت را با استفاده از سیستم دی آی اس از نزدیک انجام می‌دهد.

وی با اشاره به این‌که تنها ۱۶.۲ درصد انحراف از میزان مورد اعلامی در طرح اقتصادی ارائه شده به بانک و آنچه در واقعیت انجام شده اتفاق افتاده است، تصریح کرد: زمینه‌های انحراف به وجود آمده عمدتا مربوط به تغییرات نرخ مواد اولیه واحد‌هایی است که می‌خواهند تازه تاسیس شوند که امیدوار هستیم این مشکل را هم حل و فصل کنیم.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان این‌که ۲۵۰۰ میلیارد تومان از منابع جدید از محل تسهیلات اشتغال روستایی در اختیار روستا‌ها قرار داده شده است، اظهار کرد: از این محل سهم واحد‌هایی که عمدتا مددجویان را به کار می‌گرفتند پرداخت شده و امیدواریم این روند هرچه پرسرعت‌تر ادامه پیدا کند. برای این منظور تاسیس صندوق بیمه اجتماعی عشایر و روستاییان، پرداخت منابع ارزان و مجموعه فعالیت‌های اقتصادی روستایی و عشایری در بخش‌های زیر ۱۰ هزار نفر و ایجاد بازار مناسب برای تولیدات روستایی دنبال شده است و امیدواریم به هدف توسعه مناسب در نقاط روستایی به عنوان نقاط اصلی توسعه برسیم.

شریعتمداری با بیان این‌که سهم اشتغال روستاییان در اشتغال کشور پیش از این کمتر از سه درصد بود، تاکید کرد: براساس آخرین آمار‌ها در سه ماهه اول سال، سهم اشتغال روستایی در کشور به ۲۳.۵ درصد افزایش یافته که این موضوع نشان‌دهنده موفقیت طرح‌های دولت در این زمینه بوده است.

وی با اشاره به برگزاری چهارمین نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر ادامه داد: برگزاری این نمایشگاه با حضور ۳۱ استان زمینه‌ی خوبی برای نمایش تولیدات روستاییان و عشایر است. این نمایشگاه‌ها کمک می‌کند تا تولیدات این گروه به دست مصرف کنندگان واقعی برسد و زمینه برای ایجاد بازار و تحکیم اشتغال روستاییان و ایجاد اشتغال پایدار فراهم شود.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به این‌که سال گذشته ۴۳۲ نمایشگاه در این خصوص در سطح کشور برگزار شد، اضافه کرد: ۳۲ نمایشگاه نیز به طور ویژه تولیدات روستاییان را در اختیار مصرف کنندگان قرار داد.

وی در ادامه به وضعیت کارگران شاغل بدون نظارت وزارت کار و به اصطلاح قرارداد‌های سفید امضاء نیز اشاره کرد و گفت: برای حل این مشکل آیین‌نامه اجرایی در اختیار هیات دولت قرار گرفته و با تصویب این آیین‌نامه و فراهم کردن شرایط ثبت الکترونیک قرارداد‌ها و کلیه اطلاعات مربوط به اشتغال کشور که مقدمات آن توسط تشکل‌های کارگری فراهم شده، مشکلات مربوط به حداقل می‌رسد.

شریعتمداری با بیان این‌که تنها راه کنترل ما حضور و اعلام شکایت به هیات‌های تجدیدنظر و رابطین کارگری و کارفرمایی است، اظهار کرد:، اما با الکترونیکی شدن این مشکلات کاهش می‌یابد آیین‌نامه مذکور در کمیسیون اجتماعی دولت در حال بررسی است و آخرین مراحل آن را طی می‌کند

منبع: تابناک

کلیدواژه: وزیر کار اشتغال کمیسیون اجتماعی دولت اشتغال روستایی بازنشستگی بازگشت آزادگان پوری حسینی آیت الله یزدی نفتکش گریس ۱ استقلال بحرین سید حسن نصرالله تنگه جبل الطارق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۹۸۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۸۰۰ مادر دارای ۳ فرزند بوشهری در لیست بیمه رایگان

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان بوشهر، گفت: یک هزار و ۸۰۰ مادر دارای سه فرزند این استان در طرح بیمه رایگان ثبت‌نام کرده‌اند که با احراز شرایط آنان بیمه رایگان می‌شوند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تنگستان، ظهیر کاظمی شامگاه سه‌شنبه در نشست با فرماندار، دهیاران و شوراهای اسلامی شهرستان تنگستان با اشاره به اینکه رده سنی 18 تا 50 سال می‌توانند تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر قرار بگیرند، اظهار کرد: جامعه هدف استان بوشهر برای تحت پوشش صندوق 150 هزار و 677 نفر تعیین شده که نزدیک به 33 هزار و 558 نفر در استان عضو این صندوق شده‌اند.

وی با بیان اینکه در تنگستان 2 هزار نفر عضو صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر هستند خاطرنشان کرد: از این تعداد 70 نفر مستمری دریافت می‌کنند

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان بوشهر با بیان اینکه این صندوق در راستای تحقق یکی از اصلی‌ترین آرمان‌های انقلاب اسلامی که همان عدالت اجتماعی است تشکیل شده است خاطرنشان کرد: کشاورزان که در شهرهای زیر 20 هزار نفر زندگی می‌کنند می‌توانند از خدمات صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر استفاده کنند.

کاظمی پرداخت 70 درصد حق بیمه توسط دولت را از ویژگی صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر دانست و خاطرنشان کرد: تنها یک سوم حق بیمه توسط کشاورزان، روستاییان و عشایر پرداخت می‌شود.

وی افزود: 240 رسته کشاورزی و مشاغل مختلفی که پیش بینی شده می‌تواند از خدمات صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر استفاده لازم کنند.

مدیرکل صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر استان بوشهر اضافه کرد : نگاه این صندوق صرفاً نگاه اقتصادی و بالادستی نیست بلکه یک نهاد اجتماعی است که در کنار مسئولیت‌های خودش در حد توان برای رفع مشکلات جامعه و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها اقدام می‌کند.

کاظمی از طرح بیمه رایگان برای مادران سه فرزندی در مناطق روستایی و عشایری خبر داد و افزود: در راستای جوانی جمعیت دولت خدمات مطلوب برای فرزندآوری در نظر گرفته که یکی از موارد که صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر باید انجام دهد بیمه کردن رایگان مادران سه فرزندی است.

وی ادامه داد: یک‌هزار و 800 مادر دارای سه فرزند این استان در طرح بیمه رایگان ثبت‌نام کرده‌اند که با احراز شرایط آنان به‌صورت رایگان تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر قرار می‌گیرند.

متوسط پوشش بیمه‌ای این صندوق در استان بوشهر 16 درصد است

فرماندار تنگستان نیز با اشاره به اینکه متوسط پوشش بیمه‌ای این صندوق در استان بوشهر 16 درصد است گفت: متوسط عضویت شهرستان تنگستان 14 درصد و جامعه هدف این شهرستان 20 هزار نفر است که تعداد 3 هزار نفر آن تحت پوشش بوده که 17 هزار نفر آن در روستاها ساکن هستند.

احمد لطفی اضافه کرد: با توجه به اینکه در سطح شهرستان تنگستان 17 هزار نفر در صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر عضو نیستند نیاز است با یک برنامه خوب دو ساله این تعداد افراد تحت پوشش قرار بگیرند.

نماینده عالی دولت در تنگستان بیان کرد: ضروری است در سال جاری بیش از 7 هزار نفر از جمعیت روستایی تنگستان تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر با همکاری و همراهی بخشداران در دو بخش ، دهیاران و شوراهای اسلامی قرار گیرند.

وی اضافه کرد: بخشداران تنگستان برای اطلاع‌رسانی و تشویق بیشتر روستاییان برای بهره‌مندی از بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر جلسات را در 4 دهستان شهرستان تنگستان برگزار کنند.

انتهای پیام/190/

دیگر خبرها

  • بیش از ۱۹۰۰۰ واحد کارگری و کارگاه‌ تولیدی در کردستان وجود دارد
  • سفر جاده‌ای به خراسان رضوی ۱۷ درصد افزایش یافت
  • تمدید نام نویسی بیمه رایگان بازنشستگی مادران روستایی و عشایری
  • ۳۳ هزار نفر در بوشهر عضو صندوق بیمه روستائیان و عشایر هستند
  • ۱۱۶هزار روستایی و کشاورز در لرستان بیمه شدند
  • ۱۸۰۰ مادر دارای ۳ فرزند بوشهری در لیست بیمه رایگان
  • ۳۳ هزار نفر در استان بوشهر عضو صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان هستند
  • مزایای بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر اطلاع رسانی شود
  • رکود در ساخت‌وساز موجب افزایش جرایم اجتماعی می‌شود
  • افزایش ۴۹ درصد صادرات تعاونی های خراسان جنوبی