آزادگان، الگوهای عملی فرهنگ ما می توانیم در کشور هستند/ نهادهای دولتی در انتقال فرهنگ دفاع مقدس ضعیف عمل کردند
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۹۹۲۷۸
جمعی از آزادگان سرافراز دوران دفاع مقدس اردبیل با انتقاد از عملکرد نهادهای دولتی در انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل جوان گفتند: آزادگان، الگوهای عملی فرهنگ ما می توانیم در کشور هستند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سبلانما، بیست و ششم مردادماه سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی فرصتی دست داد تا با حضور در محضر سه آزاده اردبیلی که رنج سالها دوری از وطن را در زندان های رژیم بعث و در اوج مظلومیت با استقامت و مقاومت سپری کرده بودند برسیم تا ضمن مرور خاطرات آن دوران، ره توشه ای برای مخاطبان نیز فراهم شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نسل امروز، وظیفه سنگینی در پاسداشت دستاوردهای انقلاب دارد
کریم رجب زاده از جمله آزادگان سرافراز اردبیل است از سال 59 با شروع جنگ تحمیلی به جبهه های نبرد حق علیه باطل شتافت و پس از مدتی به عضویت گروه چریکی در ستاد جنگ های نامنظم شهید چمران درآمد و سرانجام در یکی از عملیات های غرب کشور مابین گیلانغرب و مندلیب پس از اثابت گلوله های دشمن به ناحیه های دست و پا به اسارت دشمن درآمد.
وی به مرور خاطرات خود از دوران اسارت پرداخت و گفت: در طول دوران اسارت که 8 سال به طول کشید به دلیل کارت های شناسایی نیم سوخته ای که از من پیدا کرده بودند فکر می کردند یکی از فرماندهان ایران هستم به همین دلیل مدام زیر شدیدترین شکنجه های رژیم بعث قرار گرفتم و چندین بار نیز به بندهای بعثی ها در استغفارات نیز منتقل شدم.
این آزاده سرافراز در ادامه سخنان خود به بیان خاطرانی ار سید ازادگان دفاع مقدس، حجت الاسلام ابوترابی پرداخت و گفت:اگر سفارش ها و مراقبت های این عالم ربانی نبود معلوم نبود چه بلایی به سر من می اوردند چونکه تا قبل از آزادی اسم من حتی در لیست صلیب سرخ نیز قرار نداشت.
رجب زاده با بیان اینکه بالندگی و پویایی نظام و انقلاب اسلامی به برکت خون شهیدان و مجاهدت های رزمندگان در طول دوران دفاع مقدس حاصل شده است، وظیفه نسل امروز در پاسداشت دستاوردها را متذکر شد و گفت: با توجه به هجمه های سنگین دشمنان، حضور همه جانبه جوانان در این جنگ فرهنگی بسیار حائز اهمیت است.
برپایی سفره وحدت، از دستاوردهای اعتصاب غذا در دوران اسارت بود
عظیم صادق زاده دیگر آزاده سرافراز اردبیلی نیز در گفتگو با خبرنگار سبلان ما گفت: در عنفوان جوانی و زمانی که رسول نباتی بهترین دوست دوران تحصیلم در جبهه های نبرد حق علیه باطل به درجه شهادت رسید، بر حسب دینی که در من ایجاد شده بود جهت پر کردن جای خالی وی در صحنه های دفاع از وطن به منطقه اعزام شدم.
وی با بیان اینکه مثل همه رزمندگان نوجوان آن زمان با حیله وارد جبهه می شدند، گفت: آن زمان به دلیل کوتاه بودن قد مجبور به استفاده از آجر زیر پا شدم تا نهایتا توانستم در شلوغی اعزام و البته با فریب مسئولین اعزام به جبهه اعزام شوم.
صادق زاده از ایرج مهری و صادق چاکرعباسی بعنوان بهترین دوستان و همرزمان دوران دفاع مقدس نام برد و گفت: هر دوی این عزیزان به درجه رفیع شهادت رسیدند.
وی در ادامه سخنان خود به تبیین برنامه های فرهنگی در دوران اسارت پرداخت و گفت: در ایام ولادت های ائمه معصومین (ع) و یا سالروز پیروزی انقلاب اسلامی با ذخیره جیره غذایی، شیرینی درست کرده و بین بچه ها پخش می کردیم.
این آزاده اردبیلی به اعتصاب غذای اسرای ایرانی نیز اشاره کرد و گفت: برای اینکه به تعدادی از خواسته هایمان برسیم دست به اعتصاب 15 روزه غذا زدیم و در این ایام تنها با یک عدد خرما روز را به شب می رساندیم.
وی با بیان اینکه عراقی ها تا پایان دوران اسارت اجازه برپایی نماز جماعت را به ما ندادند گفت: برپایی سفره وحدت یکی از خواسته هایی بود که توانستیم با اعتصاب غذاهای متعدد به آن دست پیدا کنیم. چراکه بعثی ها اجازه غذا خوردن جمعی در یک سفره را به ما نمی دادند.
صادق زاده به کمبود آب آشامیدنی در یکی از اردوهای بعثی ها نیز اشاره کرد و گفت: با نصف بطری که از بعثی ها به غنیم گرفته بودم هنگام بارش باران از زیر ناودانی و لبه پنجره مبادرت به ذخیره آب کردم وقتی بطری پر آب شد و برگشتم، کل آسایشگاه برای آن آب گل آلود صف بسته بودند و هرکدام یک جرعه از آن آب نوشیدند.
وی به تلویزیون عراق نیز اشاره کرد و گفت: در آسایشگاه برای اینکه روی رزمندگان کار ضد فرهنگی انجام دهند یک تلویزیون نصب و آن را روی کانال های عربی تنظیم کرده بودند تا روی بچه ها اثرات منفی بگذارند که یکی از رزمندگان کاربلد پس از کمی تلاش توانست کانال شبکه ایرانی را پیدا کند، شنیدن سرود ای بسیج ای سرافرازان آن هم بعد از 5 سال، روح حماسی تازه ای به رزمندگان بخشید و بچه با انرژی ابتدای جنگ به مقاومت در دوران اسارت ادامه دادند.
آزادگان، الگوهای عملی فرهنگ ما می توانیم در کشور هستند
میر اشرف حسینی جانباز 40 درصد و آزاده سرافراز اردبیلی که مدت 5/7 سال در اسارت دشمن بعثی قرار داشت در گفتگو با خبرنگار ما به بیان خاطراتی از دوران جنگ و اسارت پرداخت و با انتقاد از دولت و ارگان های وابسته به دولت در نحوه انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل های جدید، گفت: نهادهای دولتی در زمینه فراهم کردن بسترهای انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل جدید ضعیف عمل کرده اند.
حسینی به مجاهدت های بی ریای رزمندگان اسلام در دوران بعد از اسارت نیز اشاره کرد و گفت: برخی از دوستان پس از آزادی و بازگشت به وطن به خاطر دغدغه ای که داشتند علی رفم بی مهری های دولت با کارهای انفرادی از جمله ثبت خاطرات در نشریات و شبکه های اجتماعی، انتشار کتاب و یا سخنرانی در یادوار ها و مناسبت های عملیاتی سعی در انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل جوان کردند ولی با توجه به هجمه های ضد فرهنگی زیاد دشمنان، این کارها کم است و تا زمانیکه پای دولتی ها به میان نیاید و آنها بستر های لازم را برای ما فراهم نکنند نمی توان کارهای زیادی انجام داد.
وی با بیان اینکه هنوز هم دیر نیست و مشتاقان فرهنگ ایثار و شهادت آماده انجام خدمت در این زمینه هستند، گفت: اگر مسئولین کمی همت کنند می توان در همین برهه نیز کارهای ارزشمند زیادی انجام داد چراکه این فرهنگ که با خون دل حاصل شوده باید تا ابد زنده بماند.
این آزاده سرافراز اردبیلی خواستار حمایت دولت از آمران امر به معروف و ناهیان منکر در جامعه شد و گفت: امر به معروف و نهی از منکر بهترین گزینه برای مقابله با تهاجم بی امان دشمنان است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به زندانیان دوران ستم شاهی در اردوگاه های عراقی اشاره کرد و گفت: شاه ملعون آنقدر بی کفایت بود که از عهده آزادسازی سربازان در بند خود در اسارت رژیم صدام را هم نداشت.
حسینی با بیان اینکه در اردوگاه ما 40 اسیر ایرانی قبل از انقلاب جود داشت، گفت: آنها آنقدر در خفقان و بی خبری به سر می بردند که حتی از انقلاب و جنگ تحمیلی نیز خبر نداشتند و برای آنها غیرباور بود که ملت ایران توانسته است چنین کار بزرگی را به سرانجام برساند.
وی با بیان اینکه بعثی ها اعتقادی به برپایی مراسمات مذهبی از جمله اعیاد اسلامی نداشتند، گفت: ما خودمان با برنامه ریزی های فرهنگی، اینگونه مراسمات را در خفا انجام می دادیم تا روحیه بچه ها حفظ شود.
حسینی به نحوه اطلاع از تقویم روز نیز اشاره کرد و گفت: طی پاتک های اسلامی که به بعثی ها می زدیم یکبار موفق به غنیمت گرفتن رادیوی فرماندهی شدیم ولی یکی از سربازان فرماندهی با التماس از ما به خاطر ترس از فرمانده و اعزام به جنگ درخواست معاوضه رادیو را کرد که در نهایت با رادیوی کوچک و دست دوم آن را معاوضه کردیم و از این طریق در جریان مناسبت های مذهبی و اخبار ایران قرار گرفتیم.
این آزاده سرافراز اردبیلی از دیدار هم بندی های خود در زمان اسارت بعد از 19 سال بعنوان بهترین خاطره خود نام برد و گفت: برگزاری همایش آزادگان در 26 مرداد سال 87 بهترین خاطره خود است چراکه توانست بعد از 19 سال هم بندی های خود در دوران اسارت را ببیند.
وی از آموزش زبان های انگلیسی و عربی در دوران اسارت به عنوان بهترین مهارت آموزی در شرایط سخت نام برد و گفت: رزمندگان اسلام در دوران اسارت بمب روحیه بودند و هرکس هرچیزی را که می دانست به همدیگر یاد می داد.
این آزاده اردبیلی با بیان اینکه فرهنگ آزادگان و دوران اسارت باید به درستی به نسل جوان منتقل شود، گفت: در شرایط فعلی که کشور در اوج تحریم قرار دارد نیز می تواند پیشرفت کرد چراکه آزادگان الگوهای عملی و زنده ما می توانیم، آن هم در دوران خفقان در بند رژیم بعث و بدون هیچ امکانات در این زمینه هستند.
انتهای پیام/ج
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۹۹۲۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ویژگیهای منحصربهفرد مردم اصفهان در دفاع مقدس استثناء است
ایسنا/اصفهان یک پژوهشگر دفاع مقدس با بیان اینکه ویژگیهای منحصربهفرد مردم اصفهان در دفاع مقدس استثناء است، گفت: اگرچه دشمن تغییراتی را با جنگ شناختی و جنگنرم ایجاد کرده است، اما امروزهم در همه برنامهها و مراسم دینی و مذهبی، نام اصفهان در صدر است و مردم اصفهان همچنان رنگ و سبقه دینی خود را حفظ کردهاند.
اصفهان در طول تاریخ کشور همچون نگینی در پهنه ایران درخشش داشته و این تلألو را در همه عرصهها حفظ کرده است، دفاع مقدس یکی از عرصههایی است که بسانِ هنر، صنعت و تاریخ، اصفهان در آن سرآمد است و تقدیم ۲۴ هزار شهید برای حفظ ایران عزیز گواه ارزشمند و عظیمی بر این مدعاست.
محسن نصری، نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس در گفتوگو با ایسنا ضمن اشاره به اینکه ما بعد از پیروزی انقلاب مقطعی داریم که با عنوان «جنگ ماقبل جنگ» شناخته میشود، اظهار کرد: در این مقطع گروهکهای مختلف در ۴ گوشۀ کشور یعنی کردستان، گنبد و ترکمن صحرا، سیستان بلوچستان و خوزستان با عناوین مختلفی مثل خلق کُرد، خلق ترکمن، خلق بلوچ و خلق عرب با تحریک دشمنان سربرآورده و درگیریها و بحرانهایی را ایجاد میکردند تا با ناامن کردن کشور مانع از استقرار نظام جمهوری اسلامی شوند.
او ادامه داد: از سوی دیگر، آغاز تهاجم بعثیها به کشور ما ۸ اسفند ۵۷ یعنی دو هفته پس از پیروزی انقلاب با حمله به منطقه سیرین در غرب کشور مرز شهرستان بانه و عراق اتفاق افتاد، تا ۳۱ شهریور ۵۹ بیش از ۷۰۰ مورد حمله به ۱۴۰۰ کیلومتر مرز ایران و عراق انجام شد و سرانجام شهریور ۵۹ جنگ سراسری آغاز میشود. در دوران جنگ مانند قبل از جنگ که کشور همزمان درگیر بحرانهای داخلی و حملات خارجی بود، مجموعه سپاه و بسیج اصفهان نقش اساسی ایفا میکنند. با پیروزی انقلاب اسلامی کمیته دفاع شهری در خیابان کمال اسماعیل اصفهان در محل ساواک قبلی و با حضور افرادی مثل مرحوم پرورش، حجتالاسلام سالک و آقای رحیم صفوی و ... تشکیل میشود و بعد از آن ابتدای سال ۵۸ این مکان به سپاه اصفهان تبدیل میشود.
نصری اضافه کرد: اولین نیروهایی که برای مقابله با اشرار و تشکیل سپاه به منطقه سیستان و بلوچستان میروند شهید کفعمی و شهید مهندس ولیالله نیکبخت از اصفهان هستند، یا در کردستان و آزادسازی شهر پاوه نیروهای اصفهان از اولین افراد بودند که برای مقابله با بحران خلق کرد و آزادسازی شهر پاوه با محوریت شهید چمران شرکت داشتند که تعدادی از نیروهای اصفهانی هم در همان زمان به شهادت رسیدند، پس از آن در جریان آزادسازی شهر سنندج در اردیبهشت ۵۹ سه مجموعه ایفای نقش دارند، نیروهای سپاه اصفهان به فرماندهی آقای رحیم صفوی، نیروهای گردان دو سپاه تهران به فرماندهی احمد اسلیمی که اهل اصفهان است و نیروهای ارتش به فرماندهی شهید صیاد شیرازی که او هم در اصفهان خدمت میکرد.
او ادامه داد: درواقع به نوعی فرماندهی سه ضلع آزادسازی سنندج با نیروهای اصفهانی بود و به همین دلیل هم بود که شهدای اصفهان در غرب کشور و کردستان، بیش از شهدای خودِ استان کردستان است در جریان خلق عرب و درگیریهای خوزستان هم نیروهای اصفهان حضور داشتند، و در بحران گنبد و ترکمن صحرا هم دربهمن ۵۸ از سپاه اصفهان شهید خرازی و نیروهای اصفهان اعزام میشوند. درواقع در این دوران سخت کشور، سپاه و بسیج اصفهان نقش محوری هم در فرماندهی و هم در مبارزات میدانی داشت.
این استاد دانشگاه با اشاره به آغاز جنگ تحمیلی در ۳۱ شهریور ۵۹ گفت: بعد از شروع جنگ، بازهم نیروهای بسیج و سپاه اصفهان اولین نیروهایی بودند که برای مقابله با حملات بعثیها اعزام میشوند، سردار حجازی که سه پیش در سوریه به شهادت رسیدند و در زمان شهادت جانشین نیروی قدس سپاه پاسداران بودند، در مصاحبهای که با ایشان داشتم روایت کردند که روز بعد از آغاز جنگ همراه با شهید مسجدیان به دیدار حجتالاسلام سالک رفتیم که فرمانده سپاه اصفهان بودند، و با پیکانی که از سپاه گرفتیم برای فراهم کردن مقدمات حضور رزمندگان اصفهانی در جنوب کشور به سمت اهواز حرکت کردیم.
رتبه اول شهدای جنگ تحمیلی از آنِ اصفهان است
نصری افزود: در پی آن گروههای مختلفی به سمت اهواز میآیند و در نهایت با هدایت سردار رحیم صفوی در منطقه دارخوین که نام روستایی بین اهواز و آبادان بود جلوی بعثیها را میگیرند. شهید خرازی که در کردستان فرمانده گردان ضربت بودند و در آزادسازی سنندج نقش محوری داشتند مهر ۵۹ از کردستان به اهواز میآیند و خط پدافندی با نام خط شیر را تشکیل میدهند. در واقع هسته اولیه تشکیل لشکر امام حسین(ع) از سپاه اصفهان در دارخوین با حضور شهید خرازی، شهید محمدرضا زاهدی و... شکل میگیرد.
او اضافه کرد: اصفهانیها در دفاع مقدس ویژگیهای شاخص و منحصر به فردی دارند که در کشور استثناء است، اول آنکه ۲۴ هزار شهید استان اصفهان، نسبت به جمعیت، رتبه اول را در شهدای جنگ تحمیلی به اصفهان داده است، ویژگی دیگر آن است نیروها و فرماندهان اصفهانی نه تنها در یگانهای اصفهانی مثل لشکر امام حسین(ع) و لشگر ۸ نجف اشرف حضور داشتند، بلکه در استانهای دیگرهم نقش فرماندهی داشتهاند، برای مثال فرمانده لشکر ۲۵ کربلا از شمال کشور، سردار مرتضی قربانی بود که از نیروهای اصفهان هستند، فرماندهی تیپ قمر بنی هاشم از استان چهارمحال و بختیاری بر عهده سردار کریم نصر بود و بعد از آن سردار زاهدی فرماندهی را بر عهده داشتند، در واقع نیروهای اصفهان در لشکرها و یگانهای مختلف هم در سطح فرماندهی و هم در سطح رزمندگان نقش محوری و حضور پررنگ داشتند.
این پژوهشگر دفاع مقدس با اشاره به نقش پررنگ و محوری اصفهان در جریان انقلاب و دفاع مقدس، بیان کرد: اولین اعتراضات مردمی و اولین حکومت نظامی در زمان پهلوی در اصفهان اتفاق افتاد و بعد از آن در جریان انقلاب و دفاع مقدس، مردم اصفهان همواره سرآمد بودهاند و این امر از یک سهگانه در اصفهان ناشی میشود؛ اصفهان را شهر گنبدهای فیروزهای میخوانند، گنبد محل عبادت است و بیش از ۹۰ درصد شهدای ما نیز در جریان انقلاب و دفاع مقدس افراد فعال در همین مساجد بودهاند، این گنبدهای فیروزهای در طی تاریخ به پرچمهای مشکی عزاداری امام حسین(ع) تبدیل شد. مراسم عزاداری اهل بیت از ویژگی شاخص اصفهان است که در ایام مختلف سال در مساجد حسینیهها و منازل برگزار میشود.
نصری اضافه کرد: حضور پررنگِ عبادت در مساجد و عزاداری اهلبیت در زندگی مردم، تربیت این نیروهای ارزشمند برای کشور و انقلاب و این شهدای بزرگ را رقم زد که از نظر توانمندی و نقش ویژه در دفاع مقدس بینظیر هستند، در واقع نقش بیبدیل اصفهان به دینداری و ولایتمداری مردم این دیار بازمیگردد که خود را در انقلاب و دفاع مقدس به خوبی نشان داد.
او تصریح کرد: اگرچه ما در سطح کشور و اصفهان تغییر و تحولات فرهنگی را شاهد هستیم و دشمن تغییراتی را با جنگ شناختی و جنگنرم ایجاد کرده، اما امروز هم در همه برنامهها و مراسم دینی و مذهبی مثل مراسم اربعین، عزاداری های محرم و اعتکافها نام اصفهان در صدر است، در واقع مردم اصفهان همچنان رنگ و سبقه دینی خود را حفظ کردهاند اگرچه باید در زمینههای فرهنگی، شناختی و اقناعی برای نسل جوان فعالیتهای بیشتری انجام دهیم.
انتهای پیام