نصیریان برای زندگی انسانی تر در پایتخت به شهردار تهران پیشنهاد داد
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۰۰۱۸۳
علی نصیریان در آیین اختتامیه نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش های آیینی و سنتی با اشاره به اینکه برگزاری این رویداد بسیار پربار است اظهار داشت: بسیاری از اساتید نمایشهای ایرانی به علت بیماری از میان ما رفته اند و داوود فتحعلیبیگی دبیر چندین دوره از جشنواره کسی بود که توانست نمایش ایرانی را پس از انقلاب حفظ کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی خاطرنشان کرد: من در آیین اختتامیه این رویداد هنری از پیروز حناچی شهردار تهران درخواست دارم تا فضاهایی مناسب تابستان و زمستان برای اجرای مستمر نمایش های ایرانی تاسیس کند زیرا ایشان با توجه خوبی که به فضای سبز داشته و ساختارهای فرهنگی مانند فرهنگسراها را هم ایجاد کرده که نشان داده است تنها به فیزیک شهر اهمیت نمیدهد و به زندگی انسانیتر نیز توجه دارد زیرا فرهنگ و هنر برای این است که به سمت و سوی انسانیتر برویم.
وی افزود: در گذشته کافهای با عنوان کافه شهرداری وجود داشت که نمایشهای مختلف مانند خیمهشببازی در آن اجرا میشد؛ میتوانیم جایی را درست کنیم که مردم در آنجا غذا بخورند و نمایشهای ایرانی را نیز به تماشا بنشینند.
این بازیگر سینما و تئاتر تصریح کرد: من فکر میکنم نمایشهای ایرانی با برگزاری دو سال یکبار جشنواره آیینی و سنتی موفقیتی به دست نمی آورد زیرا این روزها شاهد نمایش هایی مخصوص خنده های بی مورد هستیم پس باید در زمینه نمایش های کمدی فعالیت فرهنگی خود را آغاز کنیم.
وی با بیان اینکه تالار سنگلج نماد نمایش های ایرانی است تاکید کرد: از همان آغاز فعالیت این سالن تمام گروههای نمایشی در اداره تئاتر تصمیم گرفتند تنها نمایش ایرانی اجرا شود زیرا تئاتر یک ملت اجراهایش نیست بلکه ادبیات دراماتیکش است.
وی با بیان اینکه تئاتر و سینما را از غرب اقتباس کرده ایم اما با آثار و روایات خود آن را تبدیل به نمایش ایرانی کرده ایم اظهار داشت: تختحوضی و خردهنمایش ها مانند نقالی و مارگیری و بازی با حیوانات و خیمهشببازی خیلی ارتباطی به تئاتر ندارند ولی گونهای از نمایش هستند و این آثار با خلق و خوی ایرانی انس و الفت داشت مثلا موسیقی و آواز خواندن بر خلاف تئاتر غربی مطلوب تماشاگر ایرانی است.
وی با اشاره به شعار پوستر نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش های آیینی و سنتی گفت: "نمایش ایرانی فرصتی برای تئاتر معاصر ایران" این فکر را به وجود می آورد که چطور ساختارها و صورت ظاهری آثار هنری را در نمایش امروز استفاده کنیم.
نصیریان افزود: این اتفاق باید با خلاقیت و جوششهای فردی آمیخته شود و نمایشهای سنتی را به روز کرد. شعار جشنواره نیز خیلی هوشمندانه انتخاب شده است.
در این آیین از شهناز روستایی برای نگارش کتاب "مبانی اصول نمایشنامه نویسی"، مهدی دریایی برای کتاب "همای رحمت"، هوشنگ جاوید برای نگارش کتاب "سیری بر تاریخ داستان پردازی و موسیقایی در ایران"، محمدحسین ناصربخت
برای نگارش "کنکاشی در احوال مجالس مضحکه" به عنوان نویسندگان برتر قدردانی شد همچنین بنگاه ترجمه و نشر چاپ پارسه و سعید ابریشمی راد شهردار کاشان مورد تقدیر قرار گرفتند.
غلامعلی ایوبی، محمدرضا (نادر) شهسواری فرد، ابوالفضل کبابیان و پرویز سنگ سهیل هنرمندان پیشکسوت عرصه نمایش های آیینی و سنتی هستند، تجلیل شدند.
آیین اختتامیه نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش های آیینی و سنتی با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی نصیریان رییس افتخاری جشنواره، داود فتحعلی بیگی دبیر، سیدمحمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، محمدحسین ناصربخت قائم مقام جشنواره و تعدادی از هنرمندان و مدیران تئاتر در تماشاخانه سنگلج برگزار شد.
منبع: ایرنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۰۰۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نمایشهای بدون سلبریتی شگفتانگیز هستند/ تئاتر باید تماشاگر را به چالش بکشد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایش «اسب قاتلین» از ۱۹ فروردین تا ۳۱ اردیبهشت ساعت ۱۹ در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است. فرزاد پریدار، این روزها در نمایش «اسب قاتلین» نقش کشیش یا مانوس را بازی میکند.
پریدار درباره تجربه حضورش در «اسب قاتلین» به خبرنگار آنا گفت: در نسخه اصلی نمایشنامه؛ کشیشی به نام مانوس به واسطه طمع، خودش را به شیطان میفروشد. ولی در اجرای ما به صلاحدید کارگردان، مانوس در واقع فردی کلاهبردار است که خود را به جای کشیش جا زده است و این کار من را به عنوان بازیگر دچار چالش میکند، چون درواقع باید دو نقش بازی کنم، ولی وجه تمایر نقش من نسبت به بقیه نقشها این است که یک تیپ را بازی میکنم و از آنجایی که من ذاتاً بازیگر تیپیکال هستم این نقش برایم جذاب است.
او ادامه داد: تماشاگر در نمایش «اسب قاتلین» با اعجاز نور، صدا و قابهای زیبایی روبرو میشود. وجه تمایز نمایش «اسب قاتلین» نسبت به نمایشهای دیگر تغییر صحنه است، صحنهها خیلی سریع و در تاریکی مطلق از این رو به آن رو میشوند و واقعا چیزی شبیه شعبده بازی اتفاق میافتد.
پریدار به اهمیت نور در این نمایش اشاره کرد و گفت: محمد هاشم زاده کارگردانی است که کار با نور را خیلی خوب میفهمد و در این نمایش هم به بهترین شکل از نوراستفاده کرده و در واقع نور جزئی از بازی و بازیگرهای اصلی این نمایش است.
او با اشاره به اینکه نمایش «اسب قاتلین» روایت خطی ندارد توضیح داد: همین موضوع باعث میشود تماشاگر وقتی به خانه میرود هم ذهنش درگیر این نمایش میماند، پازلها را کنار هم میچیند و از کشفهای جدیدش لذت میبرد. این به چالش کشیدن فکر تماشاگر به نظر من بسیار جالب است و خیلی از مخاطبان به ما گفتند یا برایمان نوشتهاند که این نمایش را باید چند بار دید.
این هنرمند شیرازی اجرا در تهران را برای کسانی که از استانها و شهرستانهای دیگر میآیند رویدادی بزرگ ارزیابی کرد و افزود: به هر حال تهران پایتخت است و هنرمندان بهتر دیده میشوند. مخاطبینی که در پایتخت تئاتر میبینند حرفهایتر هستند، چون تئاترهای مختلف ازشهرهای ایران و حتی خارج از کشور دیده اند و برای بازیگر اجرا در مقابل مخاطبی که تئاتر را میشناسد خیلی ارزشمند است و باعث میشود که بیشتر تلاش کند و در نتیجه اجرای با کیفیت تری ارائه کند.
پریدار افزود: هیچ سلبریتی نداریم، ولی نمایش اسب قاتلین در چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر بیشتر جوایز را کسب کرد. متاسفانه بعضی اوقات، فقط حضور سلبریتی برای مخاطبین اهمیت دارد و خیلیها به تماشای آثاری که چهرههای شناخته شده ندارد نمیروند، درحالی که حضور یک بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون و تئاتر؛ به تنهایی تضمین خوب بودن آن اثر نیست و همچنین ممکن است تماشای نمایشی که هیچ چهرهای ندارد، تماشاگر را شگفت زده کند.
این بازیگر، حضور هنرمندان شهرهای دیگر در تهران را در ارتقا سطح تئاتر کشور بسیار موثر دانست و گفت: در تهران سطح رقابت از سایر استانها بالاتر است و وقتی هنرمندان شهرهای دیگر برای اجرا به تهران میآیند سعی میکنند به بهترین خودشان تبدیل شوند و این انگیزهای است که بازیگر، تلاش کند از لحاظ تجربه اجرا ومطالعه و سواد کاری؛ سطح خود را ارتقا بدهد و از مسئولین و دستاندرکاران حوزه نمایش درخواست میکنم از پتانسیل شهرستانها بیشتر استفاده کنند.
انتهای پیام/