Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-26@15:41:52 GMT

آثار زیان‌بار طمع‌ورزی را بشناسیم

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۰۱۳۶۰

آثار زیان‌بار طمع‌ورزی را بشناسیم

آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‎فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، در رابطه‌با آثار طمع‌ورزی، گفت: طمع‌ورزی آثار زیان‌بار فراوانی در پی دارد که ازجمله آن‌ها می‎توان به حقارت، ذلت و خواری، اسیر هوا و هوس شدن اشاره کرد کمااینکه امام موسی کاظم(ع) در موعظه‌ای به هشام فرمودند: «از طمع‌ورزی دوری کن و آن‌چه در دست مردم از اموال است قطع امید بکن و طمع به مخلوقات را در دل خود از بین ببر، چون طمع کلید خواری است».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان این‌که طمع صفت مذموم است که دائماً با انسان همراه است و یکی‌از وجوه مهم خودسازی مبارزه با آن است، افزود: امام علی(ع) نیز در رابطه‌با طمع‌ورزی فرموده است: «محصول طمع‌ورزی، خواری در دنیا و بدبختی در آخرت است» و نیز در حدیث دیگری فرموده است: «کسی‎که طمع می‎ورزد همیشه در بند ذلت است».
آیت‌الله میرعمادی با اشاره به این حدیث از امام علی(ع) با این مضمون که «هر کس بخواهد در دوران زندگی، آزاد باشد طمع را به دل خود راه ندهد کسی‎که با طمع، روزهای زندگی را سپری کند او همیشه در بند است و آزاد و آزاده نخواهد بود»(میزان‌الحکمة، ج 6، ص 489)، گفت: همه مردم تا زمانی‎که تن به طمع ندهند و آرزوهای طولانی خاطر آن‌ها را مکدر نکند آن‌ها آزاد هستند.این در حالی‌است که امام علی(ع) طمع ورزی را بردگی ابدی دانسته است و فرموده است: «چه بسیار که عقل‌ها اسیرند و هوا و هوس‌ها امیر و سلطان آنانند».
نماینده ولی‎فقیه در لرستان ادامه داد: در اثر طمع‌ورزی نه‌تنها عقل‌ها اسیر می‎شوند بلکه بالاتر زیر سم‌ّ هواهای نفسانی نابود خواهد شد و دیگر خبری از فهم و شعور و تشخیص مصلحت نخواهد بود چون عقل به قربان‌گاه رفته است کمااینکه امام علی(ع) در این رابطه فرموده است: «قربان‌گاه عقل‌ها غالباً در پرتو طمع‌ها است».
آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که فقر و فلاکت از دیگر آثار و پیامدهای طمع‌ورزی است، افزود: رسول خدا(ص) در این رابطه فرموده است: «در میان مردم از طمع‌ورزی به مال مردم اجتناب بکن چون آن فقر نقد و ملازم انسان است» که حضرت اشاره به این نکته دارند که انسان طماع، همیشه در معاشرت و تعامل با مردم، چشم به مال مردم دوخته و خود را محتاج مال مردم می‎بیند در نتیجه به فلاکت و هلاکت می‎رسد.
این مفسر قرآن و نهج‌البلاغه از بین رفتن ایمان و تقوا را از دیگر اثرات و پیامدهای طمع‌ورزی ذکرکرد و گفت: امام علی(ع) در این رابطه فرموده است: «طمع ولو به مقدار اندک باشد تقوا و ورع را نابود می‎کند گرچه تقوا به مقدار زیاد باشد».(غررالحکم، ح 5550)

طمع با ایمان و تقوا سازگاری ندارد

وی با اشاره به این‌که طمع با ایمان و تقوا سازگاری ندارد و با هم جمع نمی‎شوند، اظهارکرد: از امام صادق(ع) سؤال شد: «چه چیزی ایمان را ثابت و پایدار می‎کند؟ فرمود: ورع و پارسایی.سؤال شد: چه چیزی ایمان را از دل انسان بیرون می‎برد؟ فرمود: طمع».(اصول کافی، ج 4، ص 10)
آیت‌الله میرعمادی ادامه داد: امام علی(ع) در وصیت خود به امام حسن‌مجتبی(ع) فرموده است: «اگر بتوانی میان خود و خدای خود، هیچ صاحب نعمتی را واسطه نکنی، چنین کن، زیرا تو به نصیب خود می‎رسی و سهم خود را می‎گیری و مقدار اندک از جانب خدای سبحان، از بسیار بندگان بهتر است، هر چند همه از اوست».
وی با بیان این‌که چشم طمع به فضل و بخشش دیگران، آزادگی را از انسان می‎ستاند و عزت و وقار او را از بین می‎برد و برعکس، امید به فضل خدا و امید به منبع فیض او، بر عزت آدمی می‎افزاید، گفت: اگر انسان بتواند به‌گونه‌ای زندگی کند که میان او و پروردگار بنده‌نوازش، هیچ واسطه‌ای نباشد و هیچ صاحب نعمت و حشمتی حائل نگردد، چه بهتر! هر چند، دنیا نظام اسباب و علل طولی است و به حکم توحید افعالی همه چیز به او ختم می‎شود و شاید حذف واسطه‌ای طولی و عرضی ممکن نباشد، ولی اگر ممکن باشد، بهترین و عالی‎ترین درجه توحید، دل بریدن از غیر او و دل بستن به اوست و اگر ناچار باشد که به‌واسطه‌ها روی آورد، باید هیچ‌گونه استقلالی برای آن‌ها قائل نباشد، بلکه همه را فانی در حق انگارد؛ باید هیچ‌گونه استقلالی برای آن‌ها قائل نباشد، بلکه همه را فانی در حق انگارد؛ به همین جهت است که امام علی(ع) به نور دیده و جگرگوشه خویش امام حسن(ع) می‎فرماید: «اگر بتوانی چنان کن که میان تو و خدای متعال واسطه‌ای نباشد، چنان کن، چراکه به واسطه‌ها نگریستن از توحید به دور است».

به کم خدا قانع باشیم

نماینده ولی‌فقیه در لرستان اضافه کرد: امام حسین(ع) در دعای عرفه فرموده است: «اگر غنای نفسانی از درون نشئت نگرفته باشد بیرونی‎ها مانند: آب شور غیر از افزایش عطش و تشنگی مضاعف نتیجه‌ای نخواهد داشت» و نیز در روایت آمده است شخصی نزد امام باقر(ع) گفت: خدایا مرا از تمام خلق خودت بی‎نیاز کن، امام فرمود: این‌گونه دعا نکن، بلکه بگو: خدایا مرا از افراد بد مخلوقانت بی‎نیاز کن، چون هیچ انسان با ایمانی از کمک و یاری بی‎نیاز نیست».(تحف العقول، ص 213)
وی یادآور شد: پس اگر می‎خواهیم عزیز و محبوب باشیم به کم خدا قانع باشیم، روزی کم و آبرومندانه بهتر از زیاد با خواهش و تمنا و زیر بار منت رفتن است.
این کارشناس مذهبی با تاکید بر این‌که انسان باید برای نفس خودش احترام قائل بشود و شخصیت خود را حفظ کند، اظهارکرد: هرچند تمام این‌ها مربوط به خدای متعال است، اما فرق دارد که از مسیر صحیح و خداپسندانه به دست آید یا تحمل منت دیگران کسب شده باشد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا لرستان اجتماعی آیت الله میرعمادی نماینده ولی فقیه در لرستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۰۱۳۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام جمعه قم: از نیروی انتظامی و کسانی که زخم زبان‌ها را به جان خریدند تشکر می‌کنیم

امام جمعه قم با اشاره به عملیات وعده صادق، اظهار کرد: نیرو‌های مسلح ما دل مردم را شاد کردند این عملیات از مصادیق امید به آینده بود؛ اکثر دنیا اقدام ایران را به عنوان اقدام موثر و اخلاقی معرفی کردند، زیرا ما مردانه جنگیدیم.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری در خطبه‌های نماز جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه که در مصلی قدس قم برگزار شد، آثار و برکات اعتقاد و باورمندی به معاد و قیامت را مورد توجه قرار داد و گفت: اولین اثر معاد باوری اصلاح نگرش انسان به دنیا است؛ دنیا در نزد افراد معاد باور ابزار است؛ لذا معاد باوری بینش انسان را به عالم هستی وسعت می‌بخشد.

وی با بیان اینکه معاد باوری مسیر زندگی انسان را تعیین می‌کند و نگاه انسان را به هستی تغییر می‌دهد، ادامه داد: مؤمنین این حقیقت را یافتند که زندگی بشر شامل چند سرفصل است که بخش اندکی از این سرفصل‌ها مربوط به دنیا و بخش عمده آن مربوط به آخرت است و در حقیت این مفهوم که دنیا برای انسان آفریده شده است نه انسان برای دنیا را باور دارند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اضافه کرد: روز ۹ اردیبهشت روز شورا‌ها است که هم مبنای عقلی دارد و هم مطابق با موازین قرآنی و روایی است و جایگاه مهمی برای شورا‌ها در قانون اساسی ما پیش بینی شده است.

امام جمعه قم با بیان اینکه شورا‌ها باید به خدمت رسانی بیشتر به مردم اهتمام بورزند، عنوان کرد: افرادی که وارد شورا می‌شوند لازم است پایبند به الزامات قانونی باشند و هم نسبت به ارائه خدمت به مردم کوتاهی نکنند، همچنین نباید شورا‌ها به خاطر امکانات، اختیارات و قدرتی که دارند محل سوء استفاده قرار گیرند و اعضای شورا‌ها بدون پاکدستی و توانمندی نباید وارد صحنه شوند؛ لذا سابقه خوب و دلسوزی برای مردم از لوازم موفقیت هر شورا است.

وی ۱۲ اردیبهشت روز معلم و کارگر را مورد توجه قرار داد و گفت: روز شهادت شهید مطهری به عنوان روز معلم نامگذاری شده است که حقیقتا به عنوان معلمی در قله برای همه سطوح جامعه الگو بود. قرار دادن این روز به عنوان روز معلم معنای نمادین و پر مضمون دارد؛ یعنی دانش آموزان، معلمان، دانشگاهیان باید این مسیر را برای بقای انقلاب طی کنند.

حسینی بوشهری تصریح کرد: معلمی سه بُعد علم آموزی، تفکر آموزی، و مهم‌تر از همه آموزش عملی اخلاقی دارد؛ لذا گفتار و رفتار معلم باید الگو برای دانش آموزان باشد اگر جامعه بخواهد پیشرفت کند اول باید در آموزش و پرورش تحول ایجاد شود بنابراین معلمان بدانند هر لحظه از عمرشان که در راه آموزش و اخلاق عملی سپری می‌شود، عبادت است.

وی اظهار کرد: مسئولین بودجه آموزش و پرورش را کم نگذارید و آموزش و پرورش را در گیر و دار معوقات و رتبه بندی قرار ندهید؛ سند تحول باید اجرایی شود و خروجی آموزش و پرورش ما باید تربیت انسان‌های در تراز انقلاب اسلامی باشد.

وی با تاکید بر اینکه در نگاه اسلام نقش کلیدی برای کارگر در نظر گرفته شده است، گفت: کارگران نقش مهمی در تحقق شعار سال دارند؛ امروز کارگران و کارفرمایان ما در جنگ اقتصادی هستند و خوشبختانه در دولت سیزدهم کارخانجات تعطیل و نیمه تعطیل به چرخه تولید بازگشتند، لذا با وظیفه شناسی و تلاش برای پیشرفت و ارتقا کشور شاهد جهش تولید خواهیم بود.

امام جمعه قم با اشاره به عملیات وعده صادق، اظهار کرد: نیرو‌های مسلح ما دل مردم را شاد کردند این عملیات از مصادیق امید به آینده بود؛ اکثر دنیا اقدام ایران را به عنوان اقدام موثر و اخلاقی معرفی کردند، زیرا ما مردانه جنگیدیم.

حسینی بوشهری افزود: اسرائیل، آمریکا و دیگر کشور‌های اروپایی و همراهان منطقه‌ای صحنه را باختند و اعتبار نداشته خودشان را هم از دست دادند و این رژیم منحوس صهیونیستی در محاصره باقی ماند و راهی جزء این ندارد که به کسانی که پیش از او رفته‌اند بپیوندد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: غزه مظلوم است و ۱۴ هزار کودک آن به شهادت رسیدند، اما امروز مردم مظلوم غزه احساس می‌کنند یک هم‌پیمان قوی مثل نظام جمهوری اسلامی در کنار آن‌ها است.

وی با اشاره به سفر اخیر ریاست جمهوری به پاکستان، تاکید کرد: ایجاد ارتباط با همسایگان از سیاست‌های راهبردی است و می‌شود با برنامه ریزی درست برای کشور آورده درست کرد؛ افتتاح ابر پروژه ۱۲۰ مگاواتی دو سد در سریلانکا قدرت ایران را به نمایش گذاشت.

امام جمعه قم بیان کرد: از نیروی انتظامی کشور و همه کسانی که زخم زبان‌ها را به جان خریدند و برای حفظ ارزش‌ها به میدان آمدند و از پای ننشستند تشکر می‌کنیم؛ حجاب یک اصل قانونی است، امروز دشمن می‌خواهد برای ما چالش ایجاد کند؛ لذا سخنان مقام معظم رهبری حجت را برای ما تمام کرد و ما حمایت خود را از نیروی انتظامی و همه دستگاه‌ها اعلام می‌کنیم.

دیگر خبرها

  • نباید با لغزش یک مسئول یا یک گروه توپخانه خود را به سمت یکدیگر فعال کنیم
  • امام جمعه قم: از نیروی انتظامی و کسانی که زخم زبان‌ها را به جان خریدند تشکر می‌کنیم
  • مسئولین به صورت پیوسته همان چیزی را می گویند که رهبری فرموده اند، این چه بساطی است؟
  • آمریکا به معنای واقعی شیطان بزرگ است
  • میوه َشادی بخش را بشناسیم
  • بشنوید// راه‌های نفوذ شیطان به خودتان را ببندید
  • داوطلبان هلال احمر ایثارگران واقعی هستند
  • عروس امام خمینی درگذشت
  • سرمایه گذاری انسانی در ساماندهی نظام تعلیم و تربیت
  • رسیدن به سن تکلیف آغاز مرحله جدید زندگی است