Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-07@04:23:02 GMT

کاهش چشمگیر تصادفات اتوبوسرانی مشهد

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۰۲۷۰۰

کاهش چشمگیر تصادفات اتوبوسرانی مشهد

این امر می‌تواند تاثیری بسزا در ایجاد انگیزه برای رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و نیز افزایش ضریب تحمل و بردباری در شرایط نامساعد جوی و ترافیکی از سوی اتوبوسرانان و در نهایت کاهش تصادفات شهری داشته باشد. در همین راستا از اتوبوسرانان نمونه بدون تصادف در سال ۹۷ نیز در حضور خانواده‌هایشان و مسئولان شهری و انتظامی تجلیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اتوبوسرانان عهده‌دار یکی از مشاغل سخت و طاقت‌فرسا هستند و یک اتوبوسران متعهد و کارآمد علاوه بر دارا بودن مهارت‌های لازم و رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی باید با رفتار پسندیده و ازخودگذشتگی، به ایجاد نظم و ترافیک روان شهر کمک کند، زیرا تصادف یک اتوبوس شهری حتی اگر منجر به مصدومیت و فوت شهروندان نشود، سبب برهم زدن آرامش مسافران و ایجاد ترافیک و راه‌بندان سنگین در معابر و خیابان‌ها خواهد شد.

۵/۷ سال؛ عمر متوسط اتوبوس‌ها

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد در این مراسم اظهار کرد: آمار ناوگان اتوبوسرانی کشور در سال ۹۲، تعداد ۲۶ هزار دستگاه بوده است که با توجه به تحریم‌ها و شرایط اقتصادی کشور این تعداد در سال ۹۸ به ۲۰ هزار دستگاه کاهش یافته است. «سیدمهدی حسینی پویا» افزود: ناوگان اتوبوسرانی مشهد دارای ۱۷۳۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس است که ۷۵۰ اتوبوس و ۲۵۰ مینی‌بوس آن تحت پوشش ۷ شرکت اتوبوسرانی خصوصی قرار دارند. به گفته وی در جابه‌جایی وسایل حمل‌ونقل عمومی شهرها، اتوبوس‌ها باید ۴۰ درصد سهم جابه‌جایی مسافران را داشته باشند، اما در مشهد میزان جابه‌جایی مسافران با اتوبوس از سهم ۱۸ درصدی برخوردار است.

این مقام مسئول با تاکید بر این‌که عمر متوسط ناوگان اتوبوسرانی مشهد ۵/۷ سال است، توضیح داد: میانگین عمر اتوبوس‌ها در سطح کشور ۱۵ سال است که مشهد در این حوزه از وضعیت بهتری برخوردار است. البته عمر اتوبوس‌ها در وضعیت مطلوب ۵ سال است؛ اتوبوس‌های دیزلی پس از ۱۰ سال و اتوبوس‌های گازی پس از ۱۲ سال باید از رده خارج شوند. به گفته مدیرعامل اتوبوسرانی مشهد، سال گذشته تعداد ۱۰۰ دستگاه مینی‌بوس وارد چرخه ناوگان اتوبوسرانی شده است. همچنین این سازمان در حال خرید ۱۰۰ دستگاه دیگر مینی‌بوس است و قراردادی نیز برای خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس منعقد شده است که تا پایان سال تحویل گرفته می‌شود.

وی با اشاره به آمار فوتی‌ها و تصادفات سال ۹۷، بیان کرد: سال ۹۷ در کل کشور در تصادفات برون‌شهری و درون‌شهری تعداد ۱۷ هزار و ۱۰۰ نفر فوت کردند و ۳۶۵ هزار نفر مجروح شدند که ۳۰ درصد از این فوت‌شدگان مربوط به تصادفات درون‌شهری هستند. حسینی پویا با تاکید بر کاهش آمار تصادفات سازمان اتوبوسرانی مشهد از سال ۸۹ تا ۹۷ توضیح داد: سرانه تصادفات سازمان اتوبوسرانی مشهد در سال ۸۹ به‌ازای هر اتوبوس برابر با ۲/۴ بوده است که این رقم در سال ۹۷ به ۰/۳۸ کاهش یافته است؛ یعنی به‌ازای هر ۳ اتوبوس یک مورد تصادف داشتیم. متاسفانه این تصادفات منجر به ۲ نفر فوتی، ۲۶ نفر مصدوم و ۲۳۱ نفر خسارت‌دیده شد.

وی معتقد است کاهش آمار تصادفات رانندگان اتوبوسرانی مشهد در سال گذشته حاصل آموزش‌ها، تشویق‌ها و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و نیز مرهون حمایت خانواده اتوبوسرانان از این قشر زحمتکش است که با ایجاد آرامش در محیط خانه، به آرامش و صبر اتوبوسرانان در فضای کاری کمک می‌کنند.

ویژگی سرویس‌دهی در مشهد

فرمانده انتظامی خراسان رضوی معتقد است از ویژگی‌های سرویس‌دهی وسایل نقلیه عمومی در مشهد این است که شاید هریک از مسافران یکی از زائران ائمه اطهار(ع) باشد که در دل حاجتی دارد، از این رو رانندگان باید با دقت و در راستای وظایف خود بهترین خدمات را به این زائران ارائه دهند. «محمدکاظم تقوی» با انتقاد از عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی شهروندان مشهدی، افزود: با توجه به وضعیت رانندگی در مشهد، وظیفه اتوبوسرانان سنگین‌تر و مشکل‌تر است و باید در اوج عصبانیت و شرایط مختلف جوی و ترافیکی، صبر و بردباری از خود نشان دهند و البته این امر نیز مستلزم دارا بودن بنیان محکم خانواده‌های آنان است.

مشهد، سرآمد بدترین رانندگی در شهرها

معاون دادستان مشهد نیز در این مراسم اظهار کرد: در کمپین شهر بدون تصادف در کشور به نظر می‌رسد مشهد به لحاظ نحوه رانندگی سرآمد بدترین‌ها در میان سایر شهرها باشد. «سیدهادی شریعت‌یار» افزود: در دادگستری دغدغه حوادث رانندگی و تصادفات از جرائمی مانند سرقت و کلاهبرداری برای من بیشتر است، زیرا این مسائل مالی بوده و قابل جبران است اما تصادفاتی که منجر به فوت و جرح می‌شود بسیار خطرناک‌تر است.

به گفته وی هر تصادف آسیب‌های جبران‌ناپذیری در پی دارد، اما یک راننده مقصر با تشکیل یک پرونده و گذاشتن سند آزاد می‌شود و متوجه عواقب آن نیست. این مقام مسئول معتقد است رانندگان اتوبوسرانی و سایر وسایل حمل‌ونقل عمومی باید در سعه صدر، شیوه رانندگی و ایجاد نظم ترافیکی، الگوی رانندگان خودروهای شخصی باشند تا ترافیک روان و منظم در شهر داشته باشیم.

تغییر فرهنگ رانندگی در مشهد

شهردار مشهد ضمن تقدیر از اتوبوسرانان نمونه فاقد تصادف مشهد با تاکید بر این‌که موضوع رانندگی و کاهش تصادفات از اهداف جدی مدیریت شهری است، اظهار کرد: مدیریت شهری، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی، ۳ بازیگر اصلی در رانندگی و کاهش تصادفات هستند. «محمدرضا کلایی» افزود: امیدواریم همکاری این ۳ ضلع با یکدیگر در این حوزه سرانجام خوبی داشته و با تلاش فرمانده انتظامی و احساس مسئولیت مسئولان دستگاه قضایی، مشهد به یک شهر آرام‌تر و کم‌تصادف‌تر تبدیل شود.

به گفته وی، رویکرد شورای اسلامی شهر، فرهنگی است و از ابتدا مدیریت شهری تاکید زیادی به موضوعات شهروندی داشته است. این شورا با این اصل که هر شهروندی باید در بهبودی و اتفاقات مثبت در شهر نقش‌آفرین باشند و این امر به یک اتفاق پایدار تبدیل شود، در موضوعات مختلف بر مقوله فرهنگ شهروندی تاکید دارد. این مقام مسئول افزود: تجربه نشان می‌دهد که تمرکز بر این موضوعات و تبدیل خواسته‌های ما به الگوهای عرفی و فرهنگی‌شده رفتار می‌تواند این هدف را تامین کند. امسال به‌جای صدها موضوع فرهنگ شهروندی، ۲ موضوع عبور و مرور و نیز تفکیک زباله از مبدا به شورای اسلامی شهر ارائه شده است و شورا نیز کار روی این موضوعات را تایید کرده است.

شهردار مشهد با اشاره به این‌که برنامه‌های مسئولان حوزه عمران، حمل‌ونقل و ترافیک و حوزه فرهنگی شهرداری می‌تواند این اهداف فرهنگ شهروندی را تحقق بخشد، افزود: با اجرای طرحی، تقاطع‌ها و گذرگاه‌های نمونه‌ای انتخاب شدند که از ۵ مهر ۹۸ شاهد یک برند جدید در رانندگی شهر مشهد خواهیم بود. قطعا در اجرای این طرح به همکاری گسترده نیروی انتظامی و دستگاه قضایی نیازمندیم. وی تاکید کرد: پیشگام این حرکت همکاران ما در سازمان‌های شهرداری مانند اتوبوسرانی، تاکسیرانی و حمل بار خواهند بود که اگر در این زمینه همکاران خود را کاملا توجیه کنیم، این موضوع با سرعت غیرقابل باوری در مشهد فراگیر خواهد شد. امیدوارم یک روز هم از همه همکاران در این طرح تجلیل کنیم.

کد خبر 451926 برچسب‌ها استان خراسان رضوی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۰۲۷۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۱ دستگاه خودرو متخلف در مشهد توقیف شدند

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ سیدرضا اسدنژاد از آمار تصادفات جرحی و خسارتی در مشهد طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

جانشین رئیس پلیس راهور خراسان رضوی با بیان آمار تصادفات طی ۲۴ ساعت گذشته اظهار کرد: ۲۷۵ تصادف جرحی و خسارتی به وقوع پیوسته است که از این میان ۲۳۷ فقره خسارتی و۳۸ فقره جرحی بوده است که در پی وقوع این تصادفات ۴۳ نفر مصدوم شدند.

وی افزود: تعداد هزار و ۸۰۶ دستگاه خودرو متخلف اعمال قانون شدند و تعداد ۸۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند.

کد خبر 6097079

دیگر خبرها

  • ۸۲ مصدوم در تصادفات مشهد
  • تصادفات مشهد ۸۲ مصدوم بر جا گذاشت
  • یادی از اولین خطوط اتوبوسرانی | از بلیت فلزی تا بلیت کاغذی و باجه بلیت‌فروشی
  • سهم ۴۹ درصدی شهری کرمان در تصادفات فوتی درون شهری
  • معرفی پایانه های اتوبوسرانی تهران
  • شناسایی 22 نقطه حادثه خیز شهری در کردستان
  • تصادفات در مشهد یک کشته و ۴۳ مصدوم بر جای گذاشت
  • سهم ۴۹ درصدی شهر کرمان در تصادفات فوتی درون شهری
  • ۸۱ دستگاه خودرو متخلف در مشهد توقیف شدند
  • جولان اولین اتوبوس‌های فرنگی در پایتخت | کرایه هر مسافر ۳شاهی