Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-07@21:25:31 GMT

ایران با یک مستند به رقابت اسکار می‌رود

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۰۴۰۹۰

ایران با یک مستند به رقابت اسکار می‌رود

به گزارش همشهری آنلاین، مستند بلند «در جستجوی فریده» به کارگردانی آزاده موسوی و کوروش عطایی به نمایندگی از سینمای ایران در نود و دومین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار در بخش فیلم بلند بین‌المللی شرکت می‌کند. این جایزه تا سال گذشته بهترین فیلم خارجی‌زبان نام داشت و از اسکار ۲۰۲۰ با نام بهترین فیلم بین‌المللی اهدا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«در جستجوی فریده» را هیات انتخاب نماینده ایران در اسکار شامل فرشته طائرپور، فاطمه معتمدآریا، ابوالحسن داودی، تورج منصوری، رسول صدرعاملی، امیر اثباتی، مرتضی رزاق‌کریمی و مهرزاد دانش برگزید و رائد فریدزاده، معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی هم به عنوان عضو حقوقی این جمع را همراهی می‌کرد. «قصر شیرین» سیدرضا میرکریمی و «متری شیش و نیم» سعید روستایی دیگر گزینه‌های نهایی این هیات بودند.

«در جستجوی فریده» داستان زنی به نام فریده است که ۴۰ سال پیش در حرم امام رضا(ع) رها می‌شود و یک زوج هلندی او را از شیرخوارگاه به فرزندی می‌پذیرند. فریده پس از سال‌ها زندگی کردن در هلند اولین‌بار به ایران می‌آید و سه خانواده را می‌بیند که مدعی‌اند خانواده واقعی او هستند. این فیلم در یازدهمین جشنواره سینما حقیقت چهار جایزه برد، در جشن خانه سینما و جشنواره‌ رشد تحسین شد و در آمریکا، ایتالیا، اوکراین، ترکیه، روسیه و سوئیس به نمایش درآمد.

«مغزهای کوچک زنگ‌زده» هومن سیدی، «بمب، یک عاشقانه» پیمان معادی، «سرو زیر آب» محمدعلی باشه‌آهنگر، «آشغال‌های دوست‌داشتنی» محسن امیریوسفی، «عرق سرد» سهیل بیرقی، «سرخپوست» نیما جاویدی، «شبی که ماه کامل شد» نرگس آبیار، «قصر شیرین» و «متری شیش و نیم» ۹ فیلم برگزیده فهرست ابتدایی از ۷۰ فیلم واجد شرایط بودند که در نهایت «در جستجوی فریده» نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۰ شد.

ایران پس از الجزایر، گرجستان و سوئیس چهارمین کشوری است که نماینده خود را در بخش بهترین فیلم بلند بین‌المللی به آکادمی اسکار معرفی کرده است. «در جستجوی فریده» بیست و پنجمین فیلمی است که ایران از ۱۹۷۷ به اسکار فرستاده و با «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» اصغر فرهادی دو بار برنده جایزه اسکار شده است. «بچه‌های آسمان» مجید مجیدی هم در این بخش نامزد دریافت جایزه بوده است.

آخرین مهلت معرفی فیلم‌های خارجی به آکادمی اسکار ۹ مهر است و ایران در حالی ۴۰ روز زودتر نماینده خود را معرفی کرد که «متری شیش و نیم» روستایی در بخش افق‌های جشنواره ونیز حضور دارد و می‌توانست بختی بیشتر برای درخشیدن در اسکار داشته باشد.

کد خبر 451985 برچسب‌ها سینما اسکار

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سینما اسکار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۰۴۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازیگر ارباب حلقه‌ها درگذشت

هیل نخستین بار سال ۱۹۸۲ با نام یوسر هیوز در مینی سریال «پسرانی از مواد سیاه» آلن بلیزدیل بازی کرد و با آن به شهرت رسید. همان سال، او نقش گروهبان پاتنم را در فیلم «گاندی» به کارگردانی ریچارد آتنبرو بازی کرد. هیل در چندین سریال تلویزیونی بریتانیایی دهه ۷۰ و ۸۰ هم ظاهر شد که «من، کلودیوس»، «اتاق‌ها» و «روباه» از جمله آن‌ها هستند.

به گزارش مهر به نقل از ورایتی، سال ۱۹۹۷، هیل نقش کاپیتان اسمیت را در فیلم «تایتانیک» جیمز کامرون که برنده ۱۱ جایزه اسکار شد، بازی کرد. او سپس به مجموعه «ارباب حلقه‌ها» پیتر جکسون پیوست و در «دو برج» و «بازگشت پادشاه» در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ در نقش پادشاه تئودن ظاهر شد که فیلم دوم نیز ۱۱ جایزه اسکار دریافت کرد. به این ترتیب هیل در ۲ فیلم از ۳ فیلمی که بیشترین جوایز اسکار را تا به امروز دریافت کرده‌اند، بازی کرده است. فیلم سوم که این رکورد را دارد «بن هور» است.

هیل سال ۲۰۱۵ در نقش دوک نورفولک، عموی آن بولین در مینی سریال «تالار گرگ» بازی کرد. این سریال هم برنده جایزه بفتا برای بهترین سریال درام شد.

برنارد هیل متولد سال ۱۹۴۴ در منچستر بود و در طول دوران بازیگری خود که بیش از پنج دهه را دربرگرفت، در فیلم‌های مهم دیگری، چون «رویای یک شب نیمه تابستان» (۱۹۹۹)، «جنایت واقعی» (۱۹۹۹)، «شاه عقرب» (۲۰۰۲)، «والکری» (۲۰۰۸) و صداپیشگی در انیمیشن «پارا نورمن» (۲۰۱۲) حضور داشت.

آخرین نقش آفرینی وی در کنار مارتین فریمن در درام پلیسی «پاسخ دهنده» است که پخش فصل دوم آن از همین هفته در شبکه یک بی‌بی‌سی شروع می‌شود.

دیگر خبرها

  • «قلیچ» به مستندات یکشنبه خانه هنرمندان ایران رسید
  • اعلام اسامی راه‌یافتگان پیچینگ ملی مستند کوتاه انجمن سینمای جوان
  • بازیگر ارباب حلقه‌ها درگذشت
  • اعلام اسامی راه‌یافتگان پیچینگ ملی مستند کوتاه انجمن سینمای جوانان ایران
  • ببینید | تصاویر تازه از عملیات جستجوی کودک ٥ ساله غرق‌شده در رودخانه خرسان
  • اعلام اسامی راه یافتگان پیچینگ ملی مستند کوتاه
  • برنارد هیل کاپیتان «تایتانیک» از دنیا رفت
  • نگاهی بر چند خبر ورزشی شانزدهم اردیبهشت استان قزوین
  • مروری بر چند خبر ورزشی شانزدهم اردیبهشت استان قزوین
  • یک جایزه دیگر برای مل بروکس/ پیبادی تجلیل می‌کند