معرفی عوامل رپرتوار نمایشنامهخوانی گروه تئاتر گیتی
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۰۵۳۰۸
به گزارش خبرگزاری مهر، رپرتوار نمایشنامهخوانی گروه تئاتر گیتی در حمایت از مردم سیلزده شهر معمولان استان لرستان به کارگردانی روحالله جعفری و با مشارکت بیش از ۱۰۰ هنرمند، شهریور امسال در تماشاخانه سنگلج برپا میشود.
در این رپرتوار هنرمندانی چون شقایق فراهانی، محمد حاتمی، نگار عابدی، مهدی بجستانی، هانا کامکار، نادر فلاح، ناهید مسلمی، کاظم هژیرآزاد، گیتی قاسمی، عزتالله رمضانیفر، مونا فرجاد، مجید رحمتی، نسرین درخشانزاده، مسعود میرطاهری، نسیم شجاعی، یعقوب صباحی، شیوا مکینیان، محمدرضا آزادفرد، غزاله جزایری، حمید رحیمی، دنیا مدنی، مرتضی آقاحسینی، مانیا علیجانی، جواد پورزند، حسین کشفی اصل، مصطفی ساسانی، محمد نادری، امیر رجبی، محمدرضا آسمانی، حامی پورمشاعی، داوود معینیکیا، کامیار محبی، شهاب عباسیان، هومن بنایی، سیدرضا علوی، عزالدین توفیق، محمد فرجیپو، مریم امیری، فاطمه نیشابوری، اشکان زیباییان، مهیار کوچکی، حمیدرضا کشوردوست، حسین هاشمپور، آریان غلامی، علیرضا شیخی، رها عربگری، آرامیس بیاتی، طاها عابدی، ماهان عابدی، بردیا خرسند، آزاده اکبری (صحنهخوان) و .
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سایر عوامل این رپرتوار خیرخواهانه عبارتند از مشاور گروه: محمد جعفری سیاوشانی، مشاور کارگردان: مجید رحمتی، برنامهریز، دستیار کارگردان و منشی صحنه: فرنوش فروزان، طراح لباس: الهام شعبانی، طراح صدا: محمد مهدی نامجو، دستیار طراح صدا: سپهر نجیب، طراح پوستر: امیر رجبی، مدیر تولید: اشکان زیباییان، مدیر صحنه: متین میرزایی، دستیاران مدیر صحنه: احسان فرنودیان و عسل سالمی، مدیر روابط عمومی و مشاور رسانهای: سبا حیدرخانی، روابط عمومی: محمد لهاک، تبلیغات مجازی: امیر قالیچی، عکاس: میلاد بهشتی، طیبه نصراللهی، سیدضیا صفویان، ساناز دریایی، عماد دولتی، رضا جاویدی، علیرضا رمضانیان، ساخت تیزر: علی زندیه.
گروه موسیقی این پروژه نیز به شرح زیر هستند:
آهنگساز: صنم پاشا، مشاور آهنگساز: زهره نیازمند، نوازندگان: محمد مشفق (نی، سرنا، کمانچه)، فرزام اعتمادی (سهتار)، فرزین طهرانیان (گیتار کلاسیک)، سعید مؤمنآبادی (سازهای کوبهای)، محسن زینبینژاد (تار)، احمد نونهال (پیانو)، آرمینا جعفری (هنگدرام، پرکاشن)، بیتا صادقی (گیتار الکتریک)، ریما حسنزاده (گیتار باس)، صنم پاشا (پیانو)، لیلی راستاد (ویولن)، دیمن عسگری (دیجریدو)، محمد آزادفرد (تنبک)، همخوان: آوا حسینی، نوا حسینی، صنم پاشا، محسن زینبینژاد، نسیم شجاعی، هانا کامکار، محمدرضا آزادفرد.
در این رپرتوار، آثاری چون «تاجماه» (فریده فرجام)، «بلبل سرگشته» (علی نصیریان)، «قصه طلسم حریر و ماهیگیر» (علی حاتمی)، «سگی در خرمنجا» (نصرتالله نویدی)، «حالت چطوره مشرحیم؟» (اسماعیل خلج)، «گلدونهخانم» (اسماعیل خلج)، «گمشدگان» (بهرام بیضایی)، «آسیدکاظم» (محمود استادمحمد)، «شاپرکخانم» (بیژن مفید)، «لبخند باشکوه آقای گیل» (اکبر رادی) نمایشنامهخوانی میشوند.
روحالله جعفری سرپرست و کارگردان گروه تئاتر گیتی به همراه بیش از ۱۰۰ هنرمند تئاتر، قصد دارد رپرتوار نمایشنامهخوانی گروه تئاتر گیتی را در حمایت از مردم سیلزده شهر معمولان استان لرستان که آن را در یک بازده زمانی ۱۰۰ روزه (از پیشتولید تا آخرین روز اجرا) آماده عرضه کرده است در تماشاخانه سنگلج برگزار کند.
این رپرتوار از ۳۱ مرداد تا ۹ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۴۵ در تماشاخانه سنگلج برگزار میشود.
کد خبر 4695486 آروین موذن زادهمنبع: مهر
کلیدواژه: نمایشنامه خوانی روح الله جعفری کمک به سیل زدگان تماشاخانه سنگلج تئاتر ایران جشنواره نمایش های آیینی و سنتی فیلم سینمایی موسیقی ایرانی کنسرت موسیقی کارگردان تئاتر فیلم کوتاه جشنواره آیینی و سنتی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان بازیگر تئاتر سریال ایرانی رادیو نمایش سازمان صداوسیما
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۰۵۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۶ سال زندگی با «در انتظار گودو»!/ بازی با زمان بر صحنه تئاتر
امیرحسین جوانی کارگردان جوان تئاتر درباره برنامه خود برای اجرای اثری نمایشی در سال جاری، به خبرنگار مهر گفت: بعد از مواجهه اولم با نمایشنامه «در انتظار گودو» در سال ۹۵ و آشنایی با فضای خاص این نمایشنامه، همیشه در فکر طراحی یک اجرای متناسب با شرایط و حال و هوای روز جامعه ایران برای این متن بودم. این فرصت به کمک سیامک صفری در سال ۹۷ مهیا شد و به مدت ۶ ماه با یک گروه دانشجویی که نخستین تجربیات صحنهای خود را کسب میکرد، روی متن کار کردیم و در هشتمین جشنواره دانشجویی «ثمر» به صحنه بردیم. کار در آن دوره بهترین کار جشنواره شد و چندین جایزه دیگر را از آن خود کرد.
وی ادامه داد: جشنواره در سالن نوفل لوشاتو برگزار میشد و همین امر باعث شد مدیریت مجموعه از ما دعوت کند تا نمایش را در نوفل لوشاتو در قالب اجرای عمومی روی صحنه ببریم. ما «در انتظار گودو» را در سالن نوفل لوشاتو روی صحنه بردیم و هر شب با استقبال خوب تماشاگران مواجه شدیم.
جوانی تاکید کرد: متن «در انتظار گودو» یک کنجکاوی را در مخاطب بر میانگیزد و همین باعث پرمخاطب بودن این اثر میشود. گروهی که با این متن آشنا هستند به تماشای اجراهای مختلف از آن مینشینند تا ببینند که چگونه اجرا شده است و گروهی هم که آشنایی با متن ندارند همیشه اسمی از «در انتظار گودو» را شنیدهاند و کنجکاویشان در این باره است که ببینند این متن چه موضوعاتی را مطرح میکند و چه حال و هوایی دارد.
این کارگردان تئاتر یادآور شد: اجرای «در انتظار گودو» در آن سال با استقبال خوب مخاطبان همراه بود که شاید بیش از همه کنجکاوی خانواده تئاتر نسبت به این متن باعث این استقبال شد. دلیل دیگر تمرینهای خیلی فشرده، دقیق و ظریف ۶ ماهه ما روی متن بود و به همراه گروه نمایش توانستیم اجرایی سر حال را برای این متن داشته باشیم. اجرا به جایی رسیده بود که صندلیها خالی نبود و مخاطبان چند ردیف روی زمین مینشستند. من مجبور شدم در برخی شبها طراحی اجرای خود را تغییر دهم تا میزبان مخاطبان باشیم.
وی با بیان اینکه طی سالهای اخیر تمایل به اجرای مجدد نمایش «در انتظار گودو» را داشته است، اظهار کرد: بعد از اجراهای موفق سال ۹۷ و ۹۸ «در انتظار گودو»، همیشه این سودا را داشتم که این نمایش میتوانست اجراهای بیشتری را تجربه کند و همیشه به گروه میگفتم که دور جدیدی از اجرا را آغاز خواهیم کرد. متاسفانه شرایط مختلف از جمله شیوع ویروس کرونا باعث شد تا این امر میسر نشود. پاییز سال ۱۴۰۲ فکر اجرای مجدد «در انتظار گودو» بار دیگر به ذهنم آمد. در ابتدا به سراغ گروه اولیه اجرا رفتم ولی آنها امکان حضور در دور جدید را نداشتند. با سجاد افشاریان برای اجرای مجدد «در انتظار گودو» صحبت کردم و دوست داشتم با همراهی او دور جدید اجراها را روی صحنه ببرم. در پاییز سال گذشته به توافق رسیدیم و شروع به جمعکردن ایدهها و ایدههایی که در آن اجرای اولیه نمایش نبود رفتم. سپس شروع به گفتوگو با بازیگران جدید برای حضور در این نمایش کردم و حالا با بازیگران با سابقه تئاتر در حال تمرین هستیم تا نمایش را روی صحنه ببریم.
جوانی درباره زمان و مکان مدنظر برای اجرای مجدد نمایش «در انتظار گودو»، گفت: قرار است اواخر فصل بهار سال جاری و در تماشاخانه هیلاج، نمایش «در انتظار گودو» را روی صحنه ببریم.
وی درباره دلایل خود برای به صحنه بردن مجدد نمایش «در انتظار گودو»، یادآور شد: «در انتظار گودو» یکی از پر اجراترین آثار به صحنه رفته ادبیات نمایشی در جهان است و دلیل آن بعد فلسفی موجود در متن است که از زمان و جغرافیا فراتر است. جامعهای که با مسایل اقتصادی و اجتماعی مختلف مواجه است با فضای ابزورد داخل متن ارتباط برقرار میکند. با توجه به اتفاقات اقتصادی و اجتماعی ایران، خودم را به ۲ شخصیت اصلی این نمایشنامه نزدیک میبینم و از این رو این اثر برای جامعه امروز ما حرف برای گفتن دارد. ضمن اینکه اجرای دقیق و درست نمایشنامه «در انتظار گودو» میتواند مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند.
این کارگردان تئاتر درباره شیوه اجرایی مدنظر خود برای این اثر نمایشی، توضیح داد: همیشه به نمایشنامه «در انتظار گودو» علاقه داشتم و هر چقدر که بیشتر ادبیات نمایشی جهان را مطالعه میکنم، این متن برایم خاصتر میشود چون مهندسی بسیار دقیق نویسنده اثر را روی این متن میبینم. «در انتظار گودو» واقعا در ادبیات نمایشی جهان کمنظیر است. خیلی زیاد به ساختار اصلی نمایشنامه وفادار هستم. بر اثر آزمودن روشهای مختلف به این نتیجه رسیدم که هیچ چیزی بیشتر از آنچه ساموئل بکت در این متن گفته از عهده ما بر نمیآید. بکت آنقدر جهان دقیق، مهندسیشده و منظمی را طراحی کرده که یک دیالوگ یا یک توضیح صحنه بیعلت نیست. من نه از سر یک سادهانگاری بلکه به دلیل درگیری ۶ ساله خود با این متن به این نتیجه رسیدم که توصیههای بکت بسیار توصیههای دقیق و به جایی هستند و به گروه اجرایی کمک خواهند کرد.
جوانی افزود: قسمتی از نمایش را به صورت فست موشن اجرا کردم که در آن هم به ساختار نمایشنامه وفادار هستم. چون مساله زمان را جزو کلیدواژههای بکت میبینم، قبض و بسط زمان در نمایشی که در آن سال طراحی کردم وجود داشت و در اجرای جدید هم تلاش میکنیم به آن طراحی برسیم و بازی زمان را که در ساختار نمایش هست در فرم هم پیدا کنیم.
کارگردان نمایش «در انتظار گودو» در پایان سخنان خود تصریح کرد: امیدوارم در سال جاری هم برای این اجرا و هم اجراهای دیگر بازدید حداکثری از سوی مخاطبان تئاتر انجام گیرد زیرا جامعه ما به این اتفاق نیاز دارد. تئاتر بیش از آنکه در فضاهای خصوصی در جریان باشد باید در فضاهای عمومی و برای مخاطبان بسیاری در جریان باشد و امیدوارم تئاتر پرمخاطب دهه ۷۰ احیا شود. در شرایط جنگ جهانی تئاتر و موسیقی فعال بود و باید در جامعه ما نیز با وجود مشکلات اجتماعی و اقتصادی تئاتر فعال باشد زیرا تئاتر میتواند مامن و محفلی باشد که به آن پناه ببریم.
کد خبر 6086660 فریبرز دارایی