Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@06:52:14 GMT

پيشگيري، محور اصلي طرح «ياريگران زندگي» است

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۰۵۳۱۹

پيشگيري، محور اصلي طرح «ياريگران زندگي» است

خبرگزاری آریا- دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، محور اصلی طرح «یاریگران زندگی» را پیشگیری خواند و گفت: این طرح، مردمی کردن اقدامات در مبارزه با مواد مخدر، پیشگیری و درمان معتادان و اشتغال‌زایی توسط مردم است تا معتاد بازتوانی شده، دوباره به دام اعتیاد نیفتد.
به گزارش خبرگزاری آریا، اسکندر مؤمنی در نشست خبری که صبح امروز به مناسبت هفته خبرنگار برگزار شد، با اشاره به آمار سازمان ملل گفت: بر اساس آمار منتشرشده در سال 2019 که مربوط به سال 2018 است، 280 میلیون مصرف‌کننده مواد مخدر در دنیا وجود دارد و سالانه 450 هزار نفر بر اثر سوءمصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه سطح زیر کشت مواد مخدر در آسیا افزایش یافته است؛ گفت: در این آمار، سازمان ملل از برخی تصمیمات کشورهای آمریکایی و اروپایی به دلیل تغییراتی که در سیاست در خصوص مواد مخدر انجام داده و برخی از انواع مواد مخدر را آزاد و قانونی اعلام کرده‌اند، انتقاد کرده است چرا که این موضوع، موجب افزایش اعتیاد و معتاد در دنیا شده است.
دبیرکل ستاد ادامه داد: بعضی از کشورهای اروپا به دلیل تغییر سیاست‌های خود، مصرف بعضی از مواد مخدر مانند حشیش و گل را آزاد کرده‌اند که این اقدام موجب می‌شود که این کشورها به تولیدکننده مواد مخدر و قاچاق آن تبدیل شوند.
مؤمنی افزود: در این آمارها گفته شده است که برخی از ایالات آمریکا که این کار را انجام داده‌اند، موجب افزایش مصرف مواد مخدر شده‌اند به‌گونه‌ای که 28 میلیون نفر در آمریکا مصرف‌کننده مواد مخدر هستند که 10.6 درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود و سالانه 70 هزار نفر نیز فوت می‌کنند که طی پنج سال گذشته مصرف مواد مخدر در آن کشور در میان زنان نزدیک به سه برابر افزایش یافته است.
وی تأکید کرد: سازمان ملل از جمهوری اسلامی ایران تشکر و اعلام کرده است که کشف 76 درصد از تریاک و 67 درصد مرفین جهان مربوط به ایران است.
دبیرکل ستاد گفت: طی 40 سال گذشته اقدامات خوبی صورت گرفته است و در حوزه مقابله و درمان ایران از کشورهای سرآمد دنیاست اما در حوزه قانون، اجرا و اقدامات پیشگیرانه چالش داریم. به طور مثال در حوزه پیشگیری و صیانت درونی از همه ظرفیت‌ها استفاده نکردیم و حوزه پیشگیری مغفول مانده است.
مؤمنی با بیان اینکه در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، طرح یاریگران زندگی تصویب شد، گفت: آقای روحانی تأکید خاصی روی این طرح داشتند تا از همه ظرفیت‌های کشور استفاده شود. زمانی که مقابله می‌کنیم، در کنار آن، درمان و بازتوانی فرد معتاد را هم باید انجام داده  و تلاش کنیم کسی به این چرخه اضافه نشود و با همه ظرفیت‌های کشور بتوانیم معتادان را درمان و مهارت‌آموزی کنیم تا به آغوش جامعه بازگردند.
وی با اشاره به اینکه در این راه با چند چالش مواجه هستیم که مهم‌ترین آن به قانون بازمی‌گردد، افزود: در جلسه ستاد تصویب شد که اصلاح قانون پیگیری شود تا قانون کارآمدی لازم را در این حوزه داشته باشد. یکی از پیشنهاد‌هایی که وجود دارد ضربه به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان است.
دبیرکل ستاد ادامه داد: به‌طور مثال در قانون آمده است اموال قاچاقچیان ناشی از این جرم مصادره می‌شود یعنی همه باید تلاش کنند که ثابت کنند اموال قاچاقچی ناشی از این جرم است اما همه کارشناسان معتقدند باید این موضوع برعکس باشد یعنی قاچاقچی باید ثابت کند که بخشی از اموالش ناشی از این جرم نیست.
مؤمنی با اشاره به معتادان متجاهر گفت: موضوع بعدی که بسیار مهم است معتادان متجاهر هستند. تأکید ما این است تا زمانی که قانون در این زمینه اصلاح نشود این روند به ساماندهی مطلوب نخواهد رسید. این سؤال وجود دارد که چرا پلیس آن‌ها را دستگیر می‌کند و معتادان متجاهر جمع‌آوری می‌شوند اما دوباره آزاد می‌شوند؟ مهم‌ترین موضوعی که در این زمینه وجود دارد این است که مدت زمانی که قانون پیش‌بینی کرده برای درمان و نگهداری و بازتوانی معتادان متجاهر به‌هیچ‌وجه کافی نیست. قانون می‌گوید معتاد باید خود را درمان کند و اگر خود را درمان نکند و تجاهر به اعتیاد کرد، مجرم است و باید در مرکز ماده 16 نگهداری و درمان شود.
وی تأکید کرد: به‌هیچ‌عنوان زمان یک الی سه ماه کافی نیست و اگر بخواهیم معتاد درمان و نگهداری شود و مهارت یاد بگیرد باید این زمان افزایش یابد زیرا در این صورت به اعتیاد برمی‌گردد و منابع کشور به هدر می‌رود.
دبیرکل ستاد ادامه داد: مصرانه از رئیس مجلس، رئیس مجمع تشخیص مصلحت و رئیس قوه قضاییه خواهش می‌کنیم تا قانون را اصلاح کنند البته رییس قوه قضاییه  حضرت حجت الاسلام رئیسی اهتمام جدی در این زمینه دارند.
مومنی با بیان این‌که حدود 70 درصد زندانیان مرتبط با مواد مخدر هستند، گفت: توزیع‌کننده، خرده‌فروشان و معتاد متجاهر در یک چرخه هستند و باید برای آن‌ها به‌صورت یکجا تصمیم‌گیری شود.
دبیرکل ستاد در ادامه با اشاره به مجازات‌های بازدارنده گفت: نمی‌گوییم همه اعدام شوند اما مجازات باید متناسب با جرم باشد اگر حکم حبس است باید بازدارنده باشد.
مؤمنی در ادامه با اشاره به طرح «یاریگران زندگی» یادآور شد: منابع زیادی از کشور صرف مبارزه با مواد مخدر می‌شود. بیش از 11 درصد تولید ناخالص ملی هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم مبارزه با مواد مخدر است.
وی افزود: همه نهادهای فرهنگ‌سازی باید دست‌به‌دست هم دهند تا این بلیه بزرگ را ریشه‌کن کنیم. پژوهش‌های انجام شده در حوزه آموزش‌وپرورش نشان می‌دهد که بیش از 30 درصد دانش آموزان فکر می‌کردند مواد مخدر بی‌ضرر است و نمی‌دانند موجب اعتیاد می‌شود و راه بازگشت آن بسیار سخت است.
دبیرکل ستاد ادامه داد: همه باید در خصوص پیشگیری و آموزش تلاش کنیم. طرح یاریگران زندگی برای همین موضوع است و اولویت آن آموزش‌وپرورش است. این طرح می‌تواند در پیشگیری سوءمصرف مواد مخدر تأثیرگذار باشد.
مؤمنی با بیان اینکه در رأس آسیب‌ها مواد مخدر قرار دارد، گفت: باید تلاش کنیم موضوع مبارزه با مواد مخدر را مردمی کنیم مردم باید بدانند به‌هیچ‌عنوان این موضوع اجتماعی را دولت به‌تنهایی نمی‌تواند انجام دهد و تا زمانی که مبارزه مردمی نشود، امکان ساماندهی وجود ندارد.
مؤمنی افزود: پیشنهاد اصلاح قانون بسیار گسترده است و خوشبختانه هماهنگی بسیار خوبی در دستگاه‌های عضو ستاد وجود دارد. سامانه ملی اطلاعات در سالجاری راه‌اندازی شده و دستگاه‌ها باید اطلاعات خود را در آن ثبت کنند.
وی گفت: کشفیات مواد مخدر در چهار ماهه امسال 7 درصد رشد داشته و 300 تن مواد مخدر توسط دستگاه‌های مقابله‌ای در 4 ماهه نخست امسال کشف شده است.
وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره نتیجه طرح توزیع متادون در داروخانه‌ها گفت: به‌صورت پایلوت و نمونه در برخی مناطق با هماهنگی وزارت بهداشت توزیع خواهد شد و نقاط ضعف و قوت آن را بررسی خواهیم کرد و سپس گسترده‌تر خواهد شد.
مؤمنی گفت: مناطقی مانند شوش، هرندی و دروازه غار ، مرکزی برای توزیع مواد مخدر شده بود و اولویت ما بر از بین بردن این نقاط قرار گرفت و این مناطق ساماندهی شد و مردم با امنیت در این مناطق تردد می‌کنند.
وی بیان کرد: قطع مصرف ماده مخدر گل به این صورت نیست که با یک اطلاعیه یا بخشنامه مصرف آن قطع شود بلکه باید برای قطع مصرف آن آگاهی بخشی شود و جوانان بدانند برگشت از مصرف گل سخت است.
دبیرکل ستاد گفت: حدود 70 درصد کشفیات مواد مخدر مربوط به در استان‌های شرقی کشور است. سوداگران مرگ هر بار به شیوه‌ای جدید متوسل می‌شوند و این مواد را در بسته‌بندی‌هایی شیک با عنوان بی‌ضرر بودن به مشتری تحویل می‌دهند.
مؤمنی همچنین افزود: درصدی از معتادان متجاهر دارای بیماری خاص و واگیردار مثل هپاتیت و اچ‌ای وی و یا زخم باز هستند و وزارت بهداشت موظف شد که مرکزی برای معتادان متجاهر دارای بیماری خاص فراهم کند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: پیشگیری محور اصلی یاریگران زندگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۰۵۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲۱ درصدی دستگیری خرده‌فروشان مواد مخدر

رئیس پلیس پیشگیری مازندران از افزایش ۲۱ درصدی دستگیری خرده فروشان مواد مخدر توسط ماموران کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها در فروردین ماه خبر داد . - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ سید محسن جعفری در تشریح این خبر با تاکید بر عزم جدی پلیس در برخورد با خرده فروشان مواد مخدر و جمع‌آوری و ساماندهی معتادان متجاهر گفت: ماموران انتظامی کلانتری و پاسگاه استان در راستای ارتقای امنیت اجتماعی با انجام طرح‌های عملیاتی و هدفمند در فروردین سال جاری موفق به  دستگیری 297 خرده فروش مواد مخدر شدند.

وی با اشاره به افزایش 21 درصدی دستگیری خرده فروشان مواد مخدر افزود: در این مدت با تلاش همکاران در کلانتری و پاسگاه‌ها بیش از 27کیلوگرم انواع مواد مخدر در سطح مازندران از این افراد کشف و ضبط شد.

سرهنگ جعفری با بیان اینکه از آغاز سال جاری تاکنون شاهد افزایش 38درصدی دستگیری معتاد متجاهر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته هستیم، از شهروندان خواست در راستای ارتقای امنیت اجتماعی محلات خود، در صورت اطلاع از هرگونه مورد مشکوک و فعالیت مجرمانه سوداگران مرگ، مراتب را بلافاصله به مرکز فوریت‌های پلیسی 110 اطلاع دهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کشف حدود ۲۵ کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در تایباد
  • کشف حدود 25 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون
  • آغاز مسابقات فوتسال جام یاریگران زندگی در بخش نگین کویر فهرج
  • کشف و ضبط ۱۰ کیلوگرم مواد مخدر در بروجرد
  • نگاه دولت در عرصه پیشگیری از اعتیاد حمایتی است
  • 10 سریال گانگستری تماشایی که بر اساس داستان واقعی ساخته شدند(+عکس)
  • ۶۶ کیلوگرم مواد مخدر در اندیمشک کشف شد
  • افزایش ۲۱ درصدی دستگیری خرده‌فروشان مواد مخدر
  • کاهش ۱۸ درصدی سرقت در پایتخت
  • اقدامات فرهنگی برای پیشگیری از اعتیاد در اولویت باشد