Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@20:27:22 GMT

ملامت فاصله بین نسلی خانوادگی

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۰۵۵۰۱

ملامت فاصله بین نسلی خانوادگی

پسر اصرار دارد که تمامی اخبار ، پیش از پخش از تلویزیون در کانال های شبکه های اجتماعی وجود دارد و پدر پافشاری می کند که دوست دارد اخبار را به صورت زنده از تلویزیون تماشا کند.

پدر اصرار دارد صبح ساعت ۴ به دل کوه بزند و از طبیعت لذت ببرد، پسر اما تازه ساعت ۴ صبح پس از تماشای مسابقات والیبال و فوتبال خوابش می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دوره سامیت (summit) کلاس زبان انگلیسی درسی با عنوان " generation gap " وجود دارد که زبان آموزان درباره آن باید مکالمه کنند و موضوع و سرفصل درس مشخص است این شکاف بین نسلی در بین همه کشورهای جهان وجود دارد.

اختلاف و " شکاف بین نسلی" را قشنگ می توان در سبک غذا خوردن یا نظام پوشاک فرزندان و والدین مشاهد کرد ، والدین غذاهای سنتی دوست دارند و فرزندان غذاهای فست فودی را بهتر می پسندند.

پدر به خاطره پا در دوست دارد با غذای خود سیر یا ترشی سیر بخورد ، اما فرزندان حاضر نیستند سر سفره ای که سیر وجود دارد بنشینند و با والدین غذا بخوردند.

بچه ها از صبح تا شب سرشان توی گوشی و شبکه های اجتماعی است اما پدر بازنشسته چند صبحی که روزنامه ارزان بود ، آنها را تورق می کرد و حالا که گران شده است صبح ها تا نیمروز به پارک می رود و با پیرمردهای دیگر درباره گذشته کپ می زنند.

صدای بلند موسیقی راک و رپ در خودرو با لای کشیدن لاستیک ها در هم آمیخته می شود اما پدر مدام پیچ تنظیم صدا را کم می کند، ولی بعد از عبور از چراغ قرمز ، دوباره صدای موسیقی بلندتر از گذشته می شود و همان آش و همان کاسه است.

همه این ها ، یک اختلاف سلیقه است نه سوء تفاهم و این اختلاف در سلایق افراد این روزها گریبان خانواده ها را گرفته است و گاهی این اختلاف سلیقه ها حتی بر سر انتخاب همسر و شریک زندگی فرزندان نیز بروز می کند و ممکن است به قهر و غیظ فرزندان یا والدین ختم شود.

گاهی این اختلاف سلیقه ها در دورن بنیاد خانواده باعث می شود پدر از پسر یا برعکس قهر کند و سالها با هم حرف نزنند و یا یکی از این دو ترک و جلای وطن کند و به شهری دیگر مهاجرت کند.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده چندی پیش در سفر به شهرکرد اعلام کرد : براساس یک مطالعه علمی، گفت و گو بین اعضای خانواده ها از ۲ ساعت در شبانه روز طی ۱۰ سال گذشته، اینک به ۲۰ دقیقه کاهش یافته است.

معصومه ابتکار در نشست با فعالان اجتماعی، سیاسی، تشکل های مردم نهاد و کارآفرین چهارمحال و بختیاری افزود: وجود اختلالات مهارتی در بین خانواده ها ، باعث ایجاد لکنت زبان در گفت و گوی خانواده ها شده است و این کاهش زمان گفت وگو دلایل مختلفی از جمله مشغله کاری است.
وی گفت: این لکنت زبان و اختلال مهارتی باعث افزایش سوء تفاهم، خشونت و افسردگی در بین خانواده ها خواهد شد.
ابتکار اظهار داشت: رفع این اختلالات مهارتی در خانواده ها از مهمترین موضوعاتی است که از سوی این معاونت پیگیری می شود که برای آن طرح ملی گفت وگو بین نسلی را تدوین کرده است.
به گفته وی، یکی از استانها از نظر اعتیاد مشکلی ندارد و سفید است ولی از نظر خشونت درصد بالایی دارد و حتی وضعیت اشتغال خوبی دارد و نمی توان مساله اشتغال و اعتیاد را باعث کاهش گفت وگو بین اعضای خانواده دانست.
ابتکار اظهار داشت: یکی از راهکارهای مهم برای از بین رفتن این لکنت زبان و اختلال مهارتی در بین خانواده ها اجرای طرح ملی گفت و گوی ملی و بین نسلی است که با آموزش و پرورش و دانشگاه ها نیز این مساله با همکاری معاونت زنان و خانواده رئیس جمهوری دنبال می شود.
معاون رئیس جمهوری ترویج نشاط را یکی برنامه های مهم دولت عنوان کرد و افزود: دولت طرح نشاط را پیگیری می کند، زیرا نشاط نقش مهمی در کاهش افسردگی و اختلالات مهارتی دارد.
وی اظهار داشت: دولت تلاش می کند تا کارکردهای تاریخی و الهام بخش خانواده در حوزه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه کمرنگ نشود.

به گزارش ایرنا، گفت وگوی ارتباطی و کلامی و مهارتی بین خانواده ها بدون شک یک ارزش اجتماعی محسوب می شود و این گفت وگو می تواند از بروز اختلاف بین نسلی در خانواده ها جلوگیری کند.

" نریمان یوسفی" در صفحه ۲۴۰ فصلنامه راهبرد اجتماعی فرهنگی سال دوم شماره هفتم به این مساله اشاره دارد که " شکاف بین نسل ها قدمتی به درازای تاریخ دارد که در حالت معمول امری طبیعی انگاشته می شود و چندان اذهان را به خود معطوف نمی کند، اما در مقاطع زمانی خاص اختلافات حدود و معیارهای رایج را بر هم ریخته و ابعاد، گستره و شدت آن به حدی می رسد که جنبه مرضی یافته و دغدغة خاطر اندیشمندان و تودة مردم را فراهم می آورد".

برای رفع این اختلاف سلیقه ها و شکاف بین نسلی چه باید کرد؟ آیا این اختلاف سلیقه ها باعث دوری طبقاتی بین فرزندان و والدین خواهد شد؟

یک جامعه شناس در این زمینه می گوید : " در فرهنگ آکسفورد اختلاف در نگرش یا نبود تفاهم بین جوانان و افراد مسن " فاصله بین نسلی تلقی می شود.

متین زمانی در گفت و گو با ایرنا افزود : به دلیل حضور گسترده رسانه ها در بین نسل جوان ، برخی از امروزه جوانان از والدین خود الگو نمی گیرند و سعی دارند الگوهای مد نظر خود را خودشان انتخاب کنند که گاهی در انتخاب الگوها اشتباهات راهبردی دارند.

وی تصریح کرد : به طور ساده ، حتی در برخی از جوامع محلی فرزندان لباس های بومی و محلی که پدران والدین بر تن دارند را نمی پوشند و سعی در پوشیدن مدل های روز پوشاک در آن منطقه می کنند که خود این مساله به نوعی یک اختلاف بین نسلی در بین جوانان و والدین است.

این جامعه شناس، راهکار مهم برای رفع این مساله را تقویت باورهای عمومی و عرفی در بین نسل جوان عنوان کرد و گفت : نسل جوان باید بتوان در فرهنگ عمومی و عرفی نقش ایفا کند و این جوانان را به حفظ ارزشهای تاریخی و اجتماعی در درون خانواده ها سوق داد.

 به گزارش ایرنا، اکنون بخش حجیم جمعیت کشور را جوانان تشکیل می دهند و باید رسانه ها در زمینه کاهش این اختلاف سلیقه ها و نزدیک کردن باورهای عمومی بین نسلی دست به کار شوند و در این زمینه جریان سازی کنند.

۲۰۹۷

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعی جامعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۰۵۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی در شهرستان اردل + فیلم

هدف از برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی گسترش فرهنگ ورزش همگانی است به گونه‌ای که مردم به صورت نمادین گردهم می‌آیند و در یک مسیر مشخص به پیاده روی خانوادگی می‌پردازند.

مردم شهرستان اردل همزمان با هفته سلامت همایش پیاده روی خانوادگی برگزار کردند.

شهروند خبرنگار ما گوشه‌هایی از این همایش را به اشتراک گذاشت.

منبع: مهدی هاشمی - چهارمحال و بختیاری

بیشتر بخوانید:

برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی به مناسبت اعیاد شعبانیه در نجف آباد + فیلم

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید.

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • استان فارس برند جهانی در عرصه صنایع دستی محسوب می‌شود
  • برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی در شهرستان اردل + فیلم
  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
  • برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی در دیواندره
  • دیر پدری و دیر مادری؛ خطر گسست نسلی!
  • پیاده‌روی خانوادگی در شهرکرد
  • آیا اعتراضات دانشجویی باعث تغییر سیاست آمریکا می‌شود؟
  • همایش پیاده روی خانوادگی با حضور ۵۰۰ خانواده فریدونشهری
  • سعی کردیم به واقعیت وفادار باشیم / فیلم دفاع مقدس باید برای نسلی که جنگ را یک روز هم ندیده جذاب باشد
  • سعی کردیم وفادار به واقعیت باشیم/فیلم دفاع مقدس باید برای نسلی که جنگ را یک روز هم ندیده جذاب باشد