Web Analytics Made Easy - Statcounter

سینما هجرت و ساختمان های اطراف باید به عنوان بافت تاریخی، گردشگری حفظ شوند و تخریب آن به منظور تعریض خیابان تهران و روان سازی ترافیک به صلاح نیست

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، سینما هجرت سال ۱۳۴۷ توسط سه علاقمند به سینما به نام‎های کمالی، اعتمادی و جمشیدخان افتتاح و نام این سینما "کاج"، از حروف اول اسم این سه موسس مشتق شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال ۱۳۵۹ به نام این سینما به هجرت تغییر کرد؛ سال ۱۳۷۹ سالن نصر بر روی خروجی سینما با ظرفیت ۱۰۲ نفر ساخته شد.

چند سالی از تصویب طرح تخریب سینما هجرت کرج سپری می شود اما با توجه به این که شهرداری هنوز مکان مناسبی را برای احداث سینمای جایگزین در اختیار حوزه هنری قرار نداده تخریب این سینما به تعویق افتاده است.

این سینما با دارا بودن فقط 760 صندلی، از علاقمندان خود دعوت می‌کند تا برای دیدن فیلم های روز سینمای کشور به قدیمی ترین سینما کرج بیایند اما سوال اینجاست که آیا این ظرفیت پاسخگوی جمعیت 3 میلیونی البرز خواهد بود؟

هجرت که مسئولان ذیربط مدعی هستند میزبان فیلم های روز کشور است با قرار گرفتن در مسیر ورودی قدیم کرج و در کنار پل تاریخی شاه عباسی سبب شده تا قریب به اکثریت ساکنین البرز این محل فرهنگی را بشناسند اما تمام مسائل مذکور دردی را از این سینما دوا نمی‌کند.

هجرت برای کرج چراغی است که هر روز کم نورتر می‌ شود و احتمال خاموشی آن نزدیکتر خواهد بود اما چندین سالی است که به واسطه اکران فیلم های جشنواره فجر در کرج به طور نامعلومی این سینما بازسازی می‌ شود در حالی که برای همگان قابل مشاهده نیست.

 

 

"سینما هجرت" تخریب نمی شود

اسماعیل آجرلو رییس حوزه هنری استان البرز در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" درباره این موضوع می گوید: "درباره سینما هجرت از زمان سه شهردار گذشته، صحبت هایی برای جابه جایی و تعویض صورت گرفته تا در مقابل زمینی به ارزش آن معاوضه شود.

معاوضه به این معنا بود که سینما هجرت در اختیار شهرداری جهت تخریب و اضافه شدن به خیابان قرار گیرد و ما در مقابل یک زمین دریافت کنیم و آنجا یک سینمای جدید یا پردیس سینمایی بسازیم.

در طول این سالها چون دائما شهردارها و شورای شهر عوض شد هر مرتبه که این تصمیم به مرحله اجرا می رسد، تصمیم جدید دیگری کرفته می شود یا شهردار تغییر می کند.

سه بار کارشناسی و مراحل اداری انجام شد اما هنوز کار به نتیجه نرسیده است، یعنی نه ما سینما را به شهرداری داده ایم و نه آنها زمینی به ما تحویل دادند.

تخریب و جابه جایی سینما هجرت در حد حرف است، اگر چه هرچند وقت یکبار شهرداری مسئله تخریب و جابه جایی سینما را مطرح می کند اما در حد حرف باقی می ماند و تاکنون هیچ اقدام اجرایی صورت نگرفته است.

سینما هجرت قدیمی ترین و به نوعی هویت شهر کرج است، سرانه صندلی سینما در البرز به شدت محدود بوده و شهرداری نسبت به این موضوع باید دغدغه و تعامل داشته باشد. سینما هجرت یکی از نمادهای شهر و متعلق به مردم است که به هیچ عنوان اجازه تخریب آن صادر نمی شود مگر در شرایط خاص که شهر از سینمای بهتری برخوردار شود.

سینما هجرت جز، آثار تاریخی به لحاظ قدمت محسوب نمی شود و قدمت آن به اندازه ای نیست که جزء آثار باستانی محسوب شود اما شهرداری می تواند این مکان را تخریب نکرده و به عنوان موزه یا یک مکان تاریخی از آن استفاده کند، در حالیکه شهرداری به دنبال تعریض خیابان ورودی شهر است.

ما مشکلی با این تخریب سینما هجرت نداریم اما شهرداری زمین معوض یا مبلغی را که باید تحویل دهد نداده است، بنابراین سینما همچنان هست و شهرداری هم اقدام عملی خاصی انجام نداده است.

نمی گذاریم تا زمانی که جایگزین مناسبی برای هجرت ساخته و آماده نشده است چراغ این سینما خاموش شود".

سینما هجرت و ساختمان های اطراف باید به عنوان بافت تاریخی، گردشگری حفظ شوند

و اما مهدی حاجی قاسمی رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر کرج به رکنا می گوید:"سینما هجرت و ساختمان های اطراف باید به عنوان بافت تاریخی، گردشگری حفظ شوند و تخریب آن به منظور تعریض خیابان تهران و روان سازی ترافیک به صلاح نیست.

گرچه تملک خیابان تهران در طرح تفصیلی گنجانده شده اما جزء اولویت ها نیست و با تخریب سینما هجرت نیز مشکل خاصی حل نمی شود ، چنانچه شهرداری تصمیم جدی برای آن مجموعه نگرفته باشد، به همان صورت حفظ و حتی بازسازی و مرمت نیز می شود این سینما را به عنوان یکی فضاهای خاطره انگیز شهر برای آیندگان حفظ کرد".

 

 

لزوم حفظ یکی از معدودترین سینماهای کلاسیک کشور

رحیم خستو رییس کمیسیون فرهنگ و هنر شورای شهر کرج نیز در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" می گوید:" اعضای شورای پنجم در مقابل خبر تخریب سینما هجرت موضع گرفتند و من با شهردار هم صحبت کردم بنابراین سینما هجرت در هیچ طرحی نیست و تخریب نمی شود. اگر بزرگراه شمال راه بیفتد دیگر نیازی به اصلاحیه آن منطقه از کرج نیست و سینما هجرت سر جای خود حفظ می شود.

در شورای چهارم یک گروهی پیگیر این بودند که یک قطعه زمین در منطقه جهانشهر را برای سینما هجرت معاوضه و معامله کنند که در واقع این بحث در شورای پنجم منتفی شد و ما به شدت تلاش می کنیم این سینما که بخشی از هویت شهر است حفظ شود.

من بعید می دانم تا زمانی که شورای پنجم روی کار است سینما هجرت تخریب شود لذا ما تمام تلاش خودمان را برای حفظ این سینما انجام می دهیم.

گره ترافیکی که در ورودی شهر وجود دارد با تخریب سینما هجرت هم حل نمی شود آن مسیر یک مسیر تاریخی است و همیشه در این مسیر رفت و آمد به دلیل ماهیت آن مکان زیاد بوده و تخریب این سینما هم هیچ مشکلی از گره ترافیکی این منطقه حل نمی کند.

طرح ترمیم ورودی کرج و ساختمانهای قدیمی در شهر کرج آغاز شده و امیدواریم تا آخر سال نتیجه آن را مشاهده کنیم و  آن منطقه جزو مناطق جذاب کرج شود. رییس حوزه هنری استان نیز به شدت مخالف تخریب این سینما است و خوشبختانه این اتفاق نظر وجود دارد.

سینما هجرت بخشی از هویت شهری کرج است، سبک سینما هجرت، سبک کلاسیک است و تعداد این نوع از سینماها در کشور محدود است و خود سازه، ترتیب و فرمش کاملا متفاوت است و هیچ کدام از سینماهایی که در چهل سال اخیر ساخته شده به این شکل و شمایل نیست بنابراین باید این اثر را حفظ کنیم .

سینما سپنتا سرمایه گذار خصوصی دارد ربطی به شهرداری و ... ندارد و سرمایه گذارش هم یک مقدار فکر می کنم برای افتتاح و تکمیل پروزه جدی نیست.

وی در پایان با اشاره به اینکه با افتتاح مجتمع های تجاری مال تا دو سال آینده کمبود سالن سینما در استان نداریم، خاطر نشان کرد: هرکدام از این مجتمع ها چندین سال نمایش دارند که همه اینها افتتاح شده است و در استان کشغول فعالیت هستند.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۰۶۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزای علم و فناوری آنا، پژمان مظاهری‌پور مستندساز گفت: جای حمید سهیلی در میان ما خالی است و نامش همیشه جاودان خواهد بود. او آثار ماندگاری را از خود باقی گذاشت. سهیلی فعالیت حرفه‌ای خود را با سمت مدیر تدارکات و مدیر تولید در سریال «آتش بدون دود» به کارگردانی زنده‌یاد نادر ابراهیمی آغاز کرد. او سپس پژوهش‌های مرتبط با ایران شناسی را در موسسه ایران پژوه که توسط آقای ابراهیمی اداره می‌شد آغاز کرد.

وی ادامه داد: در این گروه سهیلی با محمدرضا مقدسیان و عزیزالله حاجی مشهدی کار می‌کرد. آنها کار پژوهشی مجموعه «سیاحت ایران» که قرار بود داریوش مهرجویی آن را تهیه و کارگردانی کند را انجام می‌دادند.

مظاهری‌پور خاطرنشان کرد: یک قسمت از این مجموعه که درباره «قلعه الموت» است به تولید رسد، اما از نگاتیو‌های آن اطلاعی در دست نیست. حمید سهیلی تصایری به صورت هشت میلیمتری از روز‌های تولید آن بخش را در اختیار داشت و تعلق خاطر او به مستند سازی در اینجا مشخص می‌شود. او اولین فیلم مستند خود را در مجموعه «سفر‌های دور و دراز هامی و کامی» تجربه می‌کند که در ارتباط با مراحل استخراج ذغال سنگ است.

آثار سهیلی اسناد تاریخی معتبری به شمار می‌روند

مظاهری‌پورهمچنین گفت: او پس از انقلاب اولین مجموعه مستند خود با نام «دست آفریده‌ها» را ساخت که در اتباط با کارگاه‌های صنایع دستی است. سهیلی فردی بسیار دقیق و منظبتی بود و در ساخت آثار خود با پژوهشگران طراز اول هر رشته مشورت می‌کرد. سال ۵۸ شش فیلم درباره تاریخ خط ساخت و به سراغ دکتر مهرداد بهار از اسطوره شناسان مطرح رفت. این مجموعه دارای یکی از مصاحبه‌های مهم بهار است. او در «مرگ یزدگرد» به عنوان مدیر تدارکات و تولید با بهرام بیضایی نیز همکاری کرد و سپس مجموعه «به سوی سیمرغ» را در قالب ۱۲ فیلم کار کرد که مربوط به تاریخ نقاشی ایران است و آیدین آغداشلو در اثر همراه او بوده است.

این فیلمساز سینمای مستند اقرود: سهیلی از سال ۶۲ تا ۷۰ مجموعه «معماری ایرانی» را کارگردانی کرده است که پژوهشگر اصلی آن نیز خودش بوده است. حمید سهیلی فردی بسیار متواضع بود به همین دلیل فیلم‌های او تیتراژ ندارند.

وی با بیان اینکه مجموعه «معماری ایرانی» در استودیو گلستان ساخته شده که متعلق به شبکه یک تلویزیون است، بیان داشت: سهیلی در این اثر نیز از کارشناسان مطرحی استفاده می‌کند که در معماری ایران افرادی معتبری هستند. محمد کریم پیرنیا و دکتر اسکندر مختاری که در این برنامه حضور دارد از جمله این افراد بودند.

وی ادامه داد: سهیلی در این مجموعه به بافت‌های شهر‌های ایران می‌پردازد و کار بسیار سنگین و پیچیده‌ای را صورت می‌دهد. او سی و سه فیلم در این مجموعه تولید می‌کند که هر یک در حکم یک سند معتبر است. گفتار ماندگار متن فیلم را آقای میرفخرایی خوانده‌اند که این موضوع نیز از ویژگی‌های این مجموعه به حساب می‌آید. مستند «مرمت آثار باستانی» دارای پشتوانه معتبر پژوهشی است. حمید سهیلی فردی بسیار متعهد، امانت‌دار و اخلاق محور بود و جوایزی را که برای فیلم‌های خود دریافت می‌کرد، به نهاد حامی فیلم‌هایش تقدیم می‌کرد. او ۱۰۴ فیلم ساخته است که در تاریخ سینمای مستند ایران ماندگار است.

مظاهری پور همچنین گفت: سهیلی دارای نشان درجه دو هنری بود، اما لیاقت او بسیار بالاتر از دریافت نشان درجه یک بود.

حمید سهیلی؛ شخصیتی استثنایی در سینمای مستند

در ادامه این نشست دکتر اسکندر مختاری از اساتید حوزه معماری و مرمت نیز گفت: حمید سهیلی یک انسان استثنایی بود، چراکه همواره به دانش اندوزی می‌پرداخت و همچنین خودش و جامعه را جدی می‌گرفت و از فرصت‌های پیش آمده برای خود استفاده می‌کرد. من در جریان فیلم‌های «معماری ایرانی» با او آشنا شدم. او پیش از ساخت هر فیلم مطالعات زیادی انجام می‌داد. به همین دلیل یک کتابخانه شخصی مختص به خود داشت.

وی ادامه داد: سهیلی اعتقاد داشت که تفاوت میان کارشناسان و فیلمساز این بود که یک کارشناس به صورت تصویری به موضوع نگاه نمی‌کند و به همین دلیل نحوه نگاه او با ما تفاوت داشت. او خود نسبت به هر موضوع اشراف داشت و مصاحبه شونده زمانی که مقابل او قرار می‌گرفت متوجه این موضوع می‌شد.

مختاری با بیان اینکه سهیلی عالم را از عالم نما تشخیص می‌داد، ادامه داد: پس از ساخت فیلم، زمانی که صحبت‌های ما را می‌شنید، اگر از موضوعی در اثر خود نمی‌توانست دفاع کند، آن را تغییر می‌داد و اصلاح می‌کرد. او نریشن بیشتر مجموعه «معماری ایرانی» را خودش نوشت و من نیز در چند قسمت او را همراهی کردم. نکته مهم این است که سهیلی در نریشن و موسیقی به دنبال تاثیر عاطفی بر مخاطب نبود. من معتقدم اگر سهیلی فردی دانشگاهی در اروپا بود، به عنوان یکی از مهم‌ترین افرادی که در راستای پیشرفت‌های علمی کشور خود گام برداشته بود شناخته می‌شد.

وی ادامه داد: دوره‌های تاریخی هنر ایرانی که سهیلی در آثار خود به تصویر کشیده است، در حکم یک دایره‌المعارف جامع است. این فرد استثنایی معایبی هم داشت و آن اینکه خود و همکارانش را در تیتراژ فیلم معرفی نمی‌کرد. او تمام راش‌های استفاده نشده خود را به مرکز اسناد میراث فرهنگی تحویل داد که امروزه از اسناد تاریخی مهم به شمار می‌روند. مجموعه «مرمت آثار باستانی» امروزه بخشی از تاریخ معماری است.

در ادامه مظاهری‌پور درباره اهمیت گفتار متن در سینمای مستند نیز گفت: او در نوشتن متن بسیار دقیق بود و این کار را با حضور کارشناسان پیش می‌برد. او معتقد بود برخی از گفتار‌های متن مجموعه «معماری ایرانی» برای مخاطب حوصله سربر است و از من می‌خواست در آثارم رویه دیگری را پیش بگیرم. او عقیده داشت باید نریشن دارای وجهی قصه گو باشد تا بتواند توجه مخاطب را به خود جلب کند. میرفخرایی نیز تنها یک گوینده نبود بلکه فردی دانشمند، مولف و آشنا با علم بود.

مظاهری پور با اشاره به اینکه مستند «مرمت آثار باستانی» به صورت شانزده میلیمتری ساخته شده است، افزود: در زمانی که سهیلی با تلویزیون کار می‌کرد، نظام تهیه کنندگی وجود داشت و او نمی‌توانست راش‌ها را با خود داشته باشد و آنها بعد از قطع نگاتیو در آرشیو سازمان صدا و سیما نگه‌داری شدند او با هوشمندی بخشی از موارد فیزیکی باقی مانده از آثار خود را به سازمان میراث فرهنگی تقدیم کرد.

سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست

در ادامه این برنامه ارد عطارپور مستندساز شاخص سینمای ایران که از افراد نزدیک به حمید سهیلی به شمار می‌رفت درباره او گفت: سهیلی فردی بسیار متواضع بود و من کسی را مانند او در سینمای ایران ندیدم. او خود را سرباز سینما می‌دانست و اگر از او کمکی می‌خواستید امکان نداشت از انجام آن دریغ کند. حتی اگر در حوزه‌ای اطلاعات کافی نداشت به مطالعه می‌پرداخت و آن را در اختیار سوال شونده قرار می‌داد.
وی ادامه داد: خط تولید فیلم مستند درباره تاریخ معماری ایران، تحت تاثیر فعالیت‌های حمید سهیلی است و افراد دیگری نیز از او الگوبرداری کرده‌اند. سهیلی زمانی به ساخت آثار مرتبط با تاریخ ایران مبادرت ورزید که آن زمان این اتفاق در کانون توجه نبود.

عطارپور خاطرنشان کرد: او با پافشاری کار خود را پیش می‌برد چراکه علاقه زیادی به وطن خود داشت. فیلم «مرمت آثار باستانی» دارای دقت، جزئیات و دکوپاژی دقیق و برجسته است و توضیحات کاملی دارد. همچنین دارای پلان‌هایی بسته و تعلیقی جذاب است. این مجموعه به یونسکو عرضه شد و در آنجا به عنوان یک سند دیداری و شنیداری به ثبت رسید و افرادی در خارج از کشور نیز متوجه این گنجینه ارزشمند باقی مانده از او شدند.

وی بیان داشت: من در ماه‌های آخر عمر حمید سهیلی از او خواستم تا طرحی را برای ساخت ارائه دهد و جالب است تمام موضوعاتی را که در دست داشت درباره ایران بود.

برنامه «شب‌های مستند» با مشارکت انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند در موزه سینما برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تمساح خونی و سال گربه زیر سایه مست عشق
  • نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»
  • شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است
  • لزوم ابلاغ ممنوعیت عرضه کیسه پلاستیکی رایگان در فروشگاه‌ها
  • ماجرای ورورد فیلمساز مشهور آمریکایی به تهران
  • پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین اعلام شد
  • پرفروش‌ترین سینماهای کشور در فروردین اعلام شد
  • پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین اعلام شد/ جمع کل؛ بیش از ۱۴۶ میلیارد و ۸۵۱ میلیون تومان
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست
  • روزی که پل شریدر فیلمساز معروف آمریکایی به تهران آمد