Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیست و ششمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران از چهارشنبه پیش رو (۳۰ مرداد) با حضور بیش از ۱۲۰ نفر هنرمندان جوان، استادان کارگاه‌های تخصصی و داوران در شهر ایلام آغاز به کار می‌کند.

هادی مظفری رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره و مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به افزایش ۴۹ درصدی شرکت‌کنندگان در این دوره از جشنواره گفت: جشنواره هنرهای تجسمی جوانان بنا به بررسی‌های کارشناسی جشنواره‌ها در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حائز بالاترین رتبه‌ها به لحاظ معیارهای کیفی و ارزش‌گذاری جشنواره‌ها شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 این امر نشان می‌دهد جشنواره تجسمی جوانان در مسیر درست قرارگرفته و هر سال با افزودن تجربه‌های تازه در آینده موقعیت بهتر و باثباتی در حوزه هنرهای تجسمی همچنین کشف استعدادهای نو خواهد داشت.

 رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره گفت: در این دوره تلاش کردیم شور و هیجان مناسب را در میان جوانان هنرمند ایجاد کنیم و در رشته‌های نه‌گانه جشنواره با اطلاع‌رسانی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی جوانان را با این جشنواره آشنا کنیم. آنچه در جشنواره جوانان اهمیت دارد نگاه آموزشی و کارگاهی است نه رقابتی.  به همین دلیل فضای آکادمیک هنری در این جشنواره موجب تولید آثار و پرورش هنرمندان جوان خواهد بود. 

مدیرکل هنرهای تجسمی ادامه داد: شهر ایلام در چند ماه گذشته تلاش‌های بسیاری کرد تا برای برگزاری جشنواره آماده باشد و اکنون در کنار اداره کل فرهنگ و ارشاد ایلام،  دستگاه‌های اجرایی دیگر نیز به جشنواره هنرهای تجسمی جوانان یاری می‌دهند تا جشنواره به بهترین شکل ممکن برگزار شود.

وی درباره تمرکززدایی از جشنواره‌ها گفت: بنا به سیاست وزارتخانه مبنی بر انتقال بخش عمده‌ای از رویدادهای فرهنگی- هنری به شهرهای غیر از پایتخت،  جشنواره جوانان نیز مطابق ادوار گذشته که هر سال در یک شهر برگزار می‌شد، بنا به درخواست‌های متعدد رسیده به  اداره کل هنرهای تجسمی،  شهر ایلام انتخاب شد.

مظفری افزود: این امر باعث می‌شود تا هنرمندان بومی شهرهای مختلف کشور نیز از نزدیک در جریان برپایی جشنواره‌ها قرار گیرند و از سوی دیگر امکان ارتباط مستقیم با دیگر هنرمندان را خواهند داشت؛ مهم‌تر این‌که می‌توانند در کارگاه‌ها و در تعامل با استادان برجسته موقعیت آموزشی مناسبی را تجربه کنند.

استقبال گسترده هنرجویان،  داوری را سخت کرد

رضوان صادق زاده دبیر جشنواره که برای ششمین سال پیاپی دبیری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان را تجربه می‌کند گفت: در این دوره با عنایت به استقبال خوب و گسترده هنرجویان در جلسات داوری روند سخت و پیچیده ای داشتیم و سعی کردیم از میان شرکت‌کنندگان بهترین‌ها را انتخاب کنیم.

جلسات فشرده داوری در رشته‌های نه‌گانه جشنواره با حضور داور هر رشته نشان‌دهنده علاقه و رشد کمی و کیفی در حوزه هنرهای تجسمی بوده و این امر واجد این نکته است که جشنواره هنرهای تجسمی جوانان توانست در ربع قرن به اهداف خود نزدیک شود.

 دبیر بیست و ششمین دوره از جشنواره هنرهای تجسمی جوانان درباره پذیرفته‌شدگان این دوره جشنواره گفت: امسال حضور خانم‌های هنرمند چشمگیر بود. تعداد پذیرفته‌شدگان نهایی جشنواره برای حضور در کارگاه‌ها ۱۲۷ نفر است که ۷۰ نفر خانم و ۵۷ نفر آقا هستند و این تعداد از ۲۸ استان کشور در جشنواره حاضر می‌شوند.

وی افزود: در دوره بیست و ششم ۱۳۱۱ نفر ثبت‌نام و این تعداد در رشته‌های مختلف ۵۸۰۱ اثر ارسال کردند. تعداد شرکت‌کنندگان رشته عکاسی ۳۱۲ بود که۱۷۰۷ عکس به دبیرخانه ارسال شد. در رشته نقاشی ۲۲۷ نفر با ۱۰۵۳ اثر شرکت کردند. در شاخه پوستر نیز ۱۹۴ طراح گرافیک با ۸۶۷ اثر ثبت‌نام کردند و ۱۵۴ هنرمند با ۷۴۸ اثر در بخش طراحی حضور یافتند. ۱۳۷ هنرمند تصویرساز هم ۶۷۳ اثر را در سایت جشنواره ثبت نمودند. در شاخه خوشنویسی ۷۵ خوشنویس تعداد ۲۷۷ قطعه خوشنویسی را به داوری گذاشتند. ۴۰ هنرمند مجسمه‌ساز هم  با ۱۹۱ اثر خود را به دبیرخانه فرستادند. در رشته نگارگری ۱۶۱ اثر از ۳۶ هنرمند به دبیرخانه رسید و در شاخه کاریکاتور ۲۷ هنرمند ۱۲۴ کاریکاتور ارسال کردند. پس از داوری و مرور چندباره آثار در نهایت ۱۲۷ نفر از این تعداد برای شرکت در کارگاه‌های نهایی در شهر ایلام پذیرفته شدند.

صادق زاده افزود: نکته جالب شرکت ۷۷۴ خانم و ۵۳۷ آقا در جشنواره است. در میان استان‌های کشور نیز استان تهران با ۲۳۸ شرکت‌کننده بالاترین مقام را در تعداد شرکت‌کنندگان دارد؛ ولی از آنجا که می‌خواهیم از کل هنرمندان کشور در جشنواره حضور داشته باشند در انتخاب در نهایی تقریباً از همه استان‌های کشور هنرمند در جشنواره حضور دارد.

بیست و ششمین دوره از جشنواره هنرهای تجسمی جوانان از روز چهارشنبه پیش‌رو با حضور هنرمندان در شهر ایلام آغاز به کار می‌کند و روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه کارگاه‌ها برگزار می‌شود، یکشنبه سوم شهریور نیز مراسم اختتامیه با معرفی برگزیدگان هر رشته برگزار خواهد شد. 

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مدیرکل هنرهای تجسمی جشنواره هنرهای تجسمی جوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۰۷۲۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خنیانگر آیینی و مردمی موسیقی شمال خراسان درگذشت

به گزارش خبرنگار مهر، عیسی قلی پور از نام‌دارترین بخشی‌های شمال خراسان صبح جمعه پس از تحمل مدت‌ها بیماری دار فانی را وداع گفت.

این هنرمند برجسته موسیقی شمال خراسان مسلط بر روایت‌ها و داستان‌های گوناگون و کهن بوده که هنر خنیاگری خود را از نیاکان خود دریافت نموده بود.

عیسی قلی‌پور مشهور به عیسی بخشی، از نامدارترین «بخشی» های خراسان شمالی، هنرمند پیشکسوت موسیقی مقامی (دوتارنواز)، خواننده گویش ترکی بجنوردی، کرمانجی، فارسی و ترکمنی است که تاکنون در جشنواره‌های متعددی شرکت کرده و مدال و دیپلم افتخار در چهارمین جشنواره موسیقی فجر با گویش کرمانجی را داشت.

کد خبر 6095511

دیگر خبرها

  • حضور معاون وزیر ورزش و جوانان در اردوی تیم ملی هاکی سالنی بانوان
  • از افتتاح هفته گرافیک و بینال ونیز تا روز ملی خلیج فارس پای آزادی
  • خنیانگر آیینی و مردمی موسیقی شمال خراسان درگذشت
  • بخشی خراسان شمالی به دیدار حق شتافت
  • هنرمند و بخشی خراسان شمالی به دیدار حق شتافت
  • بیست و پنجمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی برگزار شد
  • انتشار کتاب «سمفونی رنگ، هارمونی خط»
  • راهیابی فیلم کوتاه مدرسه آنالوگ به جشنواره بین‌المللی رشد
  • اسبقیان: فدراسیون شطرنج با حضور پریدر در مسیر رو به رشدی قرار گرفته/ آرامش خوبی در این رشته حاکم است
  • خوزستان میزبان ‌جشنواره‌ هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان