Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-26@16:57:05 GMT

دریانورد ایرانی نباید بیکار باشد

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۰۹۷۲۶

دریانورد ایرانی نباید بیکار باشد

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، محمد راستاد در مراسم گرامیداشت روز دریانورد و روز جهانی دریانوردی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما اظهار کرد: باید با پتانسیل‌هایی که داریم بیشتر از دریا بهره ببریم و کماکان فرصت‌های زیادی داریم که از نعماتی که در دریاست بیشتر و بهتر استفاده کنیم. فرصت‌های اشتغال‌زایی زیادی در دریا وجود دارد و در نوار ساحلی نباید دغدغه اشتغال داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که جوانان زیادی جویای کار هستند اما قاعدتا شهرهای بندری به ویژه در جنوب کشور باید آباد و پررونق باشند.

وی افزود: ناوگان کشتی‌های تحت مالکیت ایران و بنادر تجاری ما همچنان ظرفیت‌های زیادی دارد اما خوشبختانه با توجه به موقعیت جغرافیایی مناسبی که به ویژه در دالان‌های ترانزیتی منطقه داریم می‌توانیم این نوید را بدهیم که به اندازه اقتصاد کشور، بازار مصرف داخلی و محیط پیرامونی‌مان، ایران قابلیت بهره‌وری بیشتر از ظرفیت ناوگان و بنادرش را دارد اما مسلما ناوگان و بنادر ایران صرفا نمی‌توانند در خدمت صادرات و واردات خودمان باشند و می‌توانند در ترانزیت و ترانشیپ نقش‌آفرینی کنند.

حل بیکاری مناطق دریایی با توسعه گردشگری دریایی

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: از دیگر موارد مهم در ظرفیت و پتانسیل ایران در بخش دریایی مسئله توسعه گردشگری و سفرهای دریایی است چرا که به خوبی ثابت شده که با توسعه گردشگری دریایی می‌توان مشکل بیکاری در مناطق دریایی را حل کرد و در این زمینه گرچه اقدامات مناسبی انجام شده اما تا رسیدن به نقطه ایده‌آل فاصله زیادی داریم. بنابراین سازمان بنادر و دریانوردی آمادگی این را دارد که مکانیزم‌های حمایتی خود را روی حوزه مسافری و گردشگری دریایی تمرکز بدهد.

دریانورد ایرانی نباید در صف اشتغال باشد

راستاد درباره وضعیت و مشکلات دریانوردان ایرانی گفت: یکی از نگرانی‌هایی که دریانوردان ایرانی دارند این است که با وجود داشتن گواهی‌نامه‌های مختلف و مدرک شایستگی، مالکان کشتی‌ها و شرکت‌های بزرگ دریایی از دریانوردان خارجی استفاده می‌کنند، بنابراین از اتحادیه مالکان کشتی‌ها می‌خواهیم که اعضای خود را تشویق کنند تا در صورتی که ایرانی‌ها توان و تخصص لازم برای حضور در کشتی‌هایشان در سِمت‌های مختلف را دارند از پذیرش خارجی‌ها پرهیز کنند و اگر در برخی از سمت‌ها نیروی ایرانی نیست به ما اعلام کنند تا در راستای تربیت نیروی انسانی و نیروی دریایی ایرانی تلاش کنیم و این آمادگی در سازمان بنادر و دریانوردی وجود دارد.

وی اضافه کرد: اگر مالکان کشتی‌ها و شرکت‌های بزرگ از دریانوردان ایرانی استفاده کنند و میزان بهره‌گیری آن‌ها از دریانوردان ایرانی به حداقل یا صفر برسد آمادگی آن را داریم تا حمایت‌های مناسبی در بخش‌های مختلف از آن‌ها کنیم چرا که نباید دریانوردان ایرانی در صف اشتغال باشند.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: نگرانی دیگری که از طرف دانشجویان دریانوردی وجود دارد این است که برای طی دوره کارورزی که لازمه و پیش‌نیاز دریافت گواهی‌نامه‌های آن‌هاست  دریانوردان حاضر نیستند آن‌ها را به خدمت بگیرند و همین مسئله برای دانشگاهی مانند دانشگاه دریایی چابهار به یک نگرانی تبدیل شده که اساسا در دوره‌های آتی نسبت به جذب دانشجو اقدام کند یا خیر.

راستاد تأکید کرد: اگر کشتی‌ها به شرکت‌های بزرگ دریایی نسبت به جذب دانشجو در حوزه‌های مختلف برای طی دوره‌های کارآموزی اقدام کنند مسلما به تقویت ناوگان دریایی ایران کمک کردند و در آینده مشکلی در حوزه نیروی انسانی متخصص در بخش‌های مختلف دریانوردی نخواهیم داشت.

زباله‌های پلاستیکی دغدغه مهم محیط زیست دریایی است

وی همچنین با اشاره به اهمیت محیط زیست دریا و حفاظت از آن گفت: اخیرا کنوانسیون‌های زیست محیطی آیمو مربوط به گازهای گلخانه‌های و توازن آن در خصوص کشتی‌ها مصوب شده و برای کشور ما نیز لازم‌الاجرا است. بنابراین باید بسترهای لازم برای پیاده‌سازی مقررات را فراهم کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه باید فرهنگ حفاظت از محیط زیست دریا را اشاعه دهیم و در این راستا از دانش‌آموزان و جوانان شروع کنیم، گفت: هم اکنون ضایعات و زباله‌های پلاستیکی به یک معضل جدی و تازه برای محیط زیست دریایی تبدیل شده است چرا که در گذشته تمرکز روی آلودگی‌های نفتی بود اما الان بشر متوجه شده که چقدر دریا از زباله‌های پلاستیکی آسیب می‌بیند. بنابراین باید این فرهنگ را در کشورمان نهادینه کنیم که حفظ آراستگی و زیبایی دریا مانند شهرها و معابر عمومی یک ضرورت است و هیچ کس نباید اجازه دهد که سواحل و دریای ما مملو از آلودگی به ویژه زباله‌های پلاستیکی شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی به پتانسیل‌های صنایع دریایی نیز اشاره کرد و گفت: دو پروژه مهم در صنایع دریایی کشور ساخت کشتی تانکر افروماکس و پروژه دیگر نخستین تعمیرات کشتی‌های نفت کش ۳۰۳۰ VL   را داریم که در صنایع دریایی شکل گرفته و تحول خوبی در حوزه صنایع دریایی داریم به گونه‌ای که مقرر شده همه نیازهای صنایع داخلی به ویژه در حوزه صنعت نفت و سازمان بنادر و دریانوردی از طریق توان داخلی تأمین شود.

وی همچنین به پتانسیل‌های آبزی پروری و شیلاتی در حوزه دریایی اشاره کرد و گفت: گرچه پروژه‌های مهمی مانند پرورش ماهی در قفس و پرورش میگو در کشور در حال انجام است اما همچنان سرانه مصرف آبزیان ایران نسبت به بسیاری از کشورها و نرم جهانی فاصله زیادی دارد و این نشان می‌دهد که در این حوزه پتانسیل‌های بسیار بیشتری وجود دارد و می‌توانیم آن را روز به روز تقویت کنیم.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: سازمان بنادر و دریانوردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۰۹۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار نمایندگان روسیه، پاکستان و فلیپین با خدمه‌های خود در کشتی‌ توقیفی MCS Arie

ایسنا/هرمزگان مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: نمایندگان سفارتخانه‌های پاکستان، روسیه و فلیپین روز گذشته پنجم اردیبهشت‌ماه سال جاری با خدمه‌های خود در کشتی توقیفی «MCS Aries» در بندرعباس دیدار و گفت‌وگو کردند.

حسین عباس‌نژاد امروز (ششم اردیبهشت‌ماه)، با اعلام این خبر افزود: این اقدام با پیگیری سفارتخانه‌های مقیم در تهران و با درخواست اداره کنسولی وزارت خارجه انجام شده است.

وی ادامه داد: در این دیدار چندساعته «محمد صدیق» سرکنسول پاکستان در زاهدان، «دینیس نافیکوک» دبیر اول و «روسلان ایلما متیوف» رایزن بخش کنسولی سفارت روسیه و اسماعیل انصاری دبیر سوم سفارت فلیپین با خدمه‌های خود دیدار و به گفت‌وگو نشستند.

‌مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه بازگشت به وطن و تماس با خانواده مهم‌ترین خواسته‌های این خدمه‌ها است، گفت: حضور سفرا، رایزنان و نمایندگان این سفارتخانه‌ها بر روی کشتی یاد شده و دیدار و گفت‌وگو با خدمه‌های خود در راستای پایبندی جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق دریایی و تبعیت از کنوانسیون کار دریایی (MLC) درحال انجام است.

روز دوشنبه هفته جاری سر کنسول هند با ۱۶ خدمه هندی کشتی توقیفی «MCS Aries» در بندرعباس دیدار و گفت‌وگو کرد.هفته گذشته نیز در راستای پایبندی جمهوری اسلامی ایران به منشور اخلاقی و انسانی و به منظور  حمایت از بانوان دریانورد یک بانوی دریانورد هندی این شناور توقیف شده پس از انجام فرآیند قانونی به کنسولگری هند تحویل داده شد.

 کشتی کانتینری به نام «MCS Aries» با پرچم کشور پرتغال روز شنبه ۲۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ با انجام عملیات و تخلیه کارکنان روی عرشه کشتی توسط نیروهای دریایی سپاه توقیف شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مزایای کریدور حمل‌ونقل سبز و دیجیتال دریایی چیست؟
  • حمله به ۱۰۲ کشتی اسرائیلی آمریکایی و انگلیسی در ۲۰۲ روز
  • دسترسی حمل‌و‌نقل‌ دریایی و هوایی به ارتباطات مخابراتی/آنتن‌های ماهواره‌ای سیار ساخته شد
  • دیدار نمایندگان روسیه، پاکستان و فیلیپین با خدمه‌های کشتی توقیفی
  • دیدار نمایندگان روسیه، پاکستان و فلیپین با خدمه‌های خود در کشتی‌ توقیفی MCS Arie
  • ناگفته‌هایی از غرق شدن کشتی تایتانیک
  • تهدیدهای ترانزیت دریایی در ۱۴۰۳
  • رازهای جالبی از تایتانیک که شاید هرگز درباره‌اش نشنیده باشید (فیلم)
  • امدادرسانی به خدمه کشتی تانزانیایی در خلیج‌ فارس
  • امدادرسانی به ۴۲ شناور و نجات ۱۷۲ دریانورد در آب‌های استان بوشهر