Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-26@07:17:06 GMT

آیاتی‌که بر مقام امام علی(ع) دلالت دارد

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۱۵۳۰۹

آیاتی‌که بر مقام امام علی(ع) دلالت دارد

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی صرفی‌پور، از کارشناسان مذهبی در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، در رابطه‌با آیات قرآن که دلالت بر مقام امام علی(ع) دارد، گفت: آیه 19 سوره توبه با این مضمون «أَجَعَلْتُمْ سِقَايَةَ الْحَاجِّ وَعِمَارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ كَمَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَجَاهَدَ فِي سَبِيلِ اللّهِ لاَ يَسْتَوُونَ عِندَ اللّهِ وَاللّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ» در رابطه با امام علی(ع) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: درباره نزول این آیه آمده است که عباس و طلحه و حمزه به هم فخر می‎فروختند عباس عمومی پیامبر می‎گفت: افتخار من این است که آب زمزم در دست ما است و ما به حاجیان آب می‎دهیم.طلحه می‎گفت: من کلیددار کعبه هستم.حمزه هم به چیز دیگری افتخار می‎کرد.امیرمؤمنان که حضور داشت فرمود: من شش ماه قبل از همه شما ایمان آوردم و با پیامبر نماز می‎خواندم و از همه بیشتر جهاد نمودم.خواستند داوری نزد پیامبر ببرند که این آیه نازل شد که «آيا سيراب ساختن حاجيان و آباد كردن مسجدالحرام را همانند [كار] كسى پنداشته‏ايد كه به خدا و روز بازپسين ايمان آورده و در راه خدا جهاد می‎‏كند [نه اين دو] نزد خدا يكسان نيستند و خدا بيدادگران را هدايت نخواهد كرد».
امام جمعه سابق پلدختر اضافه کرد: همچنین آیه 67 سوره مائده با این مضمون «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللّهَ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ» که می‎فرماید: «اى پيامبر آن‌چه از جانب پروردگارت به‌سوى تو نازل شده ابلاغ كن و اگر نكنى پيامش را نرسانده‏اى و خدا تو را از [گزند] مردم نگاه مى‏دارد آرى خدا گروه كافران را هدايت نمى‏كند» در شأن امام علی(ع) است کمااینکه مفسرین شیعه و سنی گفته‌اند که این آیه درباره ابلاغ ولایت علی(ع) به مردم، نازل شده است.
حجت‌الاسلام صرفی‌پور با بیان این‌که آیات 6 فاتحه، 7 رعد، 174 نساء و 102 آل‌عمران نیز در شأن امام علی(ع) نازل شده است، ادامه داد: ابن‌عباس گفته است آیه 74 سوره بقره با این مضمون «ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُم مِّن بَعْدِ ذَلِكَ فَهِيَ كَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً وَإِنَّ مِنَ الْحِجَارَةِ لَمَا يَتَفَجَّرُ مِنْهُ الأَنْهَارُ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا يَشَّقَّقُ فَيَخْرُجُ مِنْهُ الْمَاء وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا يَهْبِطُ مِنْ خَشْيَةِ اللّهِ وَمَا اللّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ» درباره امام علی(ع) نازل شده است.آن زمانی‎که آن حضرت چهار درهم داشت. یک درهم را در روز و یکی را شب و یک درهم آشکارا و درهم چهارم را در پنهانی صدقه داد.
وی با بیان این‌که مفسرین گفته‌اند آیه 40 سوره بقره با این مضمون «يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ اذْكُرُواْ نِعْمَتِيَ الَّتِي أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ وَأَوْفُواْ بِعَهْدِي أُوفِ بِعَهْدِكُمْ وَإِيَّايَ فَارْهَبُونِ» که می‎فرماید: «اى فرزندان اسرائيل نعمت‌هايم را كه بر شما ارزانى داشتم به ياد آريد و به پيمانم وفا كنيد تا به پيمان‌تان وفا كنم و تنها از من بترسيد» به ولایت امام علی(ع) اشاره دارد و این‌که به ولایت علی(ع) وفا کنید تا من هم بهشت رفتن شما را وفا کنم.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: آیه 36 سوره نساء با این مضمون «... وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا...؛ به پدر و مادر نیکی کنید» پیامبر فرموده است که برترین والدین و سزاوارترین والدین، محمد(ص) و علی(ع) هستند.
حجت‌الاسلام صرفی‌پور با بیان این‌که در آیه 174 سوره نساء با این مضمون «يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءكُم بُرْهَانٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَأَنزَلْنَا إِلَيْكُمْ نُورًا مُّبِينًا؛ اى مردم در حقيقت براى شما از جانب پروردگارتان برهانى آمده است و ما به‌سوى شما نورى تابناک فرو فرستاده‏ايم» منظور از برهان، پیامبر اسلام و مراد از نور، علی(ع) است همچنین در تفاسیر ابن‌عباس نقل شده که مراد از صادقین در آیه 119 سوره توبه با این مضمون «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَكُونُواْ مَعَ الصَّادِقِينَ» امام علی(ع) است.
وی گفت: آیات زیادی در شأن امیرالمؤمنین(ع) تفسیر شده که ازجمله این آیات می‎توان به 16 نحل، 9 حشر، 96 مریم، 25 طه، 214 و 2 شعرا، 22 لقمان، 2 واقعه، 18 سجده، 55 مائده، 16 توبه، 12 مجادله، 9 الرحمن، 274 بقره، 55 مائده و ... اشاره کرد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا لرستان اجتماعی امام علی ع قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۱۵۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شب خاطره خلبانان هوانیروز در حوزه هنری می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، همزمان با سالروز شهادت علی اکبر شیرودی، سیصد و پنجاه و ششمین شب خاطره همراه با خاطره گویی هم رزمان این شهید در آسمان غرب با حضور خانواده شهید شیرودی امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت در سالن سوره حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

روایت خلبانان هوانیروز ارتش در اولین روزهای دفاع مقدس و اکران فیلم «آسمان غرب» از جمله برنامه‌های شب خاطره مذکور است.

شب خاطره مورد اشاره امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت از ساعت ۳۰: ۱۶ در سالن سوره حوزه هنری انقلاب اسلامی واقع در خیابان سمیه، نرسیده به پل حافظ برگزار می‌شود.

کد خبر 6088429 الناز رحمت نژاد

دیگر خبرها

  • شب خاطره خلبانان هوانیروز در حوزه هنری می شود
  • طرح تدبر در سوره نور در خراسان جنوبی اجرایی می شود
  • حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مدال ولایت را از امام زمان خود گرفت
  • آماده ارسال// حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مدال ولایت را از امام زمان خود گرفت
  • سرعت رسیدگی به پرونده ۸ مهر انتظار از قوه‌ قضائیه است
  • سرعت، دقت و اتقان در رسیدگی به پرونده هشت مهر زاهدان را از قوه‌ قضائیه انتظار داریم
  • مهرداد صدقی با یک آبنبات جدید به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • انتشار پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران
  • دعا برای زیاد شدن نور چشم | دستورالعمل برای زیاد شدن نور چشم
  • دعای دفع حشرات؛ مفید برای از بین بردن مورچه، ملخ، موش و…