Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، نمایشگاه توانمندی روستاییان و عشایر با رویکرد تبیین نقش روستاییان و عشایر در تحقق سیاست های رونق تولید به مدت 4 روز و  در ۱۴ سرفصل با رویکرد طرح‌ها و پروژه های موفق تولیدی و اشتغالزایی، بازاریابی و تجاری سازی تولیدات روستایی، کسب و کارهای آینده روستا، ایل نمادین، موسسات مالی و نهادهای عمومی غیردولتی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، خیرین، خیریه‌ها و گروه‌های جهادی، معرفی اجرای زنده بازی‌های بومی و محلی، دهکده جهانی، کودک و روستا، سالن اجرای مراسم، سفره‌خانه و چایخانه سنتی روز یکشنبه گذشته خاتمه یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از اهداف این نمایشگاه، معرفی استعدادها و ظرفیت‌های موجود در مناطق روستایی و عشایر در تولید محصولات متنوع به ویژه در صنایع کوچک، روستایی و صنایع دستی، معرفی طرح‌ها و پروژه‌های موفق در عرصه‌های روستایی و عشایری دریافت کننده تسهیلات صندوق توسعه ملی و همچنین معرفی روستاها و مناطق عشایری نمونه به عنوان الگوی توسعه برای سایر روستاها با موقعیت و وضعیت مشابه بود.

همچنین از دیگر اهداف این نمایشگاه معرفی جاذبه‌های فرهنگی و میراث ناملموس مناطق از قبیل: آداب و رسوم، بازی‌های بومی، پوشش‌های محلی، فضاها و جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بود.

معرفی کارآفرینان، استارتاپ‌ها و برقراری ارتباط تجاری بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان با ایجاد تقاضای جدید و شناسایی بازارهای مصرفی برای خرید محصولات و تولیدات این مناطق در راستای تکمیل زنجیره ارزش تولیدات روستایی بود.

در گفت و گویی هایی که با تعدادی از مسوولین و مدیران کسب و کارها و تعاونی ها صورت گرفت، سعی گردید بیشتر به ابعاد برگزاری این نمایشگاه از قبیل اهداف، مسائل و مشکلات پیش رو، فرصت ها و راهکارهای لازم توجه شود.

هدف از شرکت در نمایشگاه

یاور پیرعلایی، مدیر کل دفتر روستایی و امور شوراهای استانداری گیلان در خصوص هدف از این نمایشگاه گفت: یکی از هدف های ما برای برگزاری این نمایشگاه ایجاد بازار خرید، افزایش ارتباطات و پیدا کردن سرمایه گذار برای محصولات بود. چون بسیاری از روستاییان ما در خصوص فروش محصولات مشکل دارند بنابراین برگزاری این گونه از نمایشگاه ها می تواند لینک ها و ارتباطات موثری میان سرمایه گذاران و تولیدکنندگان بدون وجود دست های پنهان و به تعبیری واسطه ها فراهم کند.

پیرعلایی در خصوص نتایج و کارکردهای نمایشگاه گفت: بسیاری از توانمندی ها و پتاسیل هایی که در روستاها وجود دارد از طریق این نمایشگاه ها می توانند دیده شوند. از آنجایی که روستاییان به نحوی تولید کننده و منبع تولید محصولات اصلی کشور هستند اما در اکثر مواقع فرصت ارائه و عرضه محصولات ندارند از این رو برگزاری نمایشگاه هایی از این دست می تواند با وجود فرصت کم اما پتانسیل ها و توانمندی های روستاییان را به نمایش درآورد.

آمنه حسین زهی مدیر شرکت تعاونی صنایع دستی خضرا نیز در این خصوص گفت: ارائه محصولات، معرفی آنها و برقراری ارتباط با تولیدکنندگان دیگر در استان های مختلف و نیز عقد قراردادهایی با سرمایه گذاران از مهمترین و بهترین دستاوردهای نماشگاه امسال بود.

اکثر کارآفرینان و صاحبان کسب و کارهای کوچک زنان هستند

پیر علایی در این زمینه گفت: بر اساس بازدیدهایی که از استان های مختلف داشتم و نیز بر اساس اطلاعاتی که از استان خود دارم بیشتر کارآفرینان و کسانی که در این نمایشگاه برای عرضه محصولات شرکت کرده بودند خانم ها بودند. شاید بالای 70 یا 80 درصد دارندگان غرفه ها بانوان بودند و این نشان می دهد زنانی که به نحوی از چرخه فعالیت و کار به دور هستند و یا زنانی که به نحوی سرپرست خانوار هستند و با مشکلات اقتصادی مواجه هستند، بیش از مردان به دنبال کارآفرینی، حرفه آموزی و اشتغال زایی هستند. چه بسا امروزه نیز بحث های توانمندسازی بانوان حول مسائلی از این دست است.

آمنه حسین زهی نیز در این خصوص افزود: صنایع دستی اکثرا کار خانم ها است و تعاونی ما به نمایندگی از دیگر تعاونی ها در این نمایشگاه شرکت کرده است. در تعاونی خضرا حدود 50 نفر فعالیت می کنند که همگی خانم هستند. تعدادی از این خانم ها خود آموزش دیده و گروه هایی در روستاهای دیگر تشکیل داده اند. به نوعی می توان گفت در ذیل هر یک از این 50 نفر حدود 10 یا 20 نفر دیگر نیز در روستاها مشغول به آموزش و فعالیت هستند که همگی این افراد خانم ها هستند.

وی افزود: این زنان اکثرا سرپرست خانوار هستند و خود مسوولیت زندگی را بر عهده دارند بنابراین کارآفرینی زمینه ای را برای مهارت آموزی و اشتغال زایی برای این افراد فراهم کرده  که همواره تعداد این تعاونی ها در حال گسترش است.

فرصت محدود ارائه محصولات

پیر علایی همچنین در گفت وگو با پژوهشگر ایرنا گفت: درست است که مدت نمایشگاه اندک است و تنها محدود به 4 روز می شود اما هر ساله نمایشگاه هایی از این دست در استان های مختلف آن هم چندین بار در سال برگزار می شود. ولی با توجه به اینکه تمامی استان ها در نمایشگاه های بین المللی شرکت می کنند، بنابر این مسائلی از قبیل اسکان این افراد مطرح می شود که چون اکثرا هم خانم ها شرکت کننده دراین نمایشگاه هستند بنابراین مساله اسکان و فراهم کردن امکانات رفاهی برای آنها اهمیت بیشتری دارد و چون هزینه هایی از این دست برای متولیان و مدیران بسیار است بنابراین مدت این نمایشگاه ها نمی تواند بیش از 4 یا 5 روز باشد.

حسین زهی در این خصوص گفت: مدت زمان کوتاه نمایشگاه سبب شد که آنطور که باید از محصولات استقبال نشود. استقبال امسال از نمایشگاه نسبت به سال های قبل از روند مطلوب برخوردار نبود که بی شک با مسائل اقتصادی جامعه بی ارتباط نیست. از طرفی عدم حمایت از هزینه های اسکان صاحبان کسب و کار و سایر هزینه های جانبی خود عامل دیگری بود که در عدم طولانی ترشدن مدت نمایشگاه تاثیر داشت.

پیشنهاداتی برای حمایت بهتر از صاحبان کسب و کار کوچک

پیر علایی در رابطه با برگزاری بهتر نمایشگاه گفت: صداو سیما در این زمینه نقش بسیار مهمی دارد. تبلیغات این نمایشگاه در جذب افراد و فروش محصولات می تواند بسیار مهم و موثر باشد. از طرفی بحث تسهیلات است که می تواند به این افراد تعلق بگیرد. حدود سه یا چهار سال است که معاونت مناطق محروم ریاست جمهوری تسهیلات خوبی برای روستاییان فراهم کرده است که لازم است این تسهیلات بیشتر شوند و تسریع در روند کار بانک در خصوص اعطای تسهیلات می تواند در رونق فعالیت های این افراد موثر باشد.

حسین زهی نیز افزود: به نظر من نمایشگاه هایی از این دست تنها یک بار در سال نباید باشد بلکه بهتر است چندین بار در طی سال مخصوصا در تهران برگزار شوند. به دلیل بالابودن قدرت خرید مردم در تهران استقبال از این نمایشگاه ها بسیار است از این رو برگزاری آن چندین بار در سال می تواند در بهبود فعالیت کارآفرینان و صاحبان مشاغل خرد موثر باشد.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۱۷۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین جشنواره ملی گیاهان دارویی جنوب استان کرمان

   

به گزارش خبر گزاری صداو سیمای مرکز کرمان، حسین زینلی در جشنواره گیاهان دارویی در جبال بارز جیرفت اظهار کرد: گیاه دارویی به ارزش یک دلار اگر وارد چرخه صنعت و تنوع شود به ۱۰۰ دلار تبدیل می‌شود؛ اگر یک بشکه اسانس به اروپا بفرستیم ۱۲ هزار میلیارد ریال به کشور ارز می‌آوریم.
وی با اشاره به مزیت نسبی کشاورزی در جنوب کرمان گفت: صنعت اسانس گیری و بسته بندی باید در جنوب کرمان و مناطقی از کشور که ظرفیت تولید گیاهان دارویی دارد، شکل گیرد.
زینلی اضافه کرد: تولید محصولاتی همچون گل محمدی، زیره سیاه و آویشن در جنوب کرمان باعث رونق گردشگری هم می‌شود ضمن اینکه وقتی صنعت وارد منطقه‌ای شد کشاورزی قراردادی رونق پیدا می‌کند.
وی با یادآوری اهمیت گیاهان دارویی در رونق حوزه‌های مختلف بیان کرد: کرمان در تولید حنا استان اول کشور است و در خاورمیانه هم حرف اول را می‌زند بنابراین باید تمرکز ویژه داشته باشیم که این محصول را صنعتی (و تجاری سازی) کنیم.
احمد پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان گفت:۸۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی جنوب کرمان است که ۵۳ هزار تن گیاهان دارویی مثل حنا و گل محمدی در سطح منطقه برداشت می‌شود.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان هم گفت:۵۰۰هزار هکتار سطح رویشگاه گیاهان دارویی جنوب استان کرمان است که در قالب طرح بهره برداری ۲۰ فقره طرح در سطحی معادل ۱۲ هزار هکتار برداشت گیاهان دارویی را در سال گذشته با مشارکت مردم و بهره برداران داشتیم.

دیگر خبرها

  • نمایش دستاوردهای هسته‌ای بومی ایران در حاشیه کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای
  • چتر فناوری روی محصولات بهداشتی باز شد/معرفی ۱۳ محصول نانوسلامت فناورانه
  • نخستین جشنواره ملی گیاهان دارویی جنوب استان کرمان
  • ظرفیت صادرات محصولات سلامت محور ایران به کشور‌های آفریقایی
  • چری در نمایشگاه خودروی پکن ۲۰۲۴ با رویکرد «اکوسیستم متنوع»
  • رونق تولید با مالیات بر سوداگری
  • ظرفیت‌های استان بوشهر برای مشارکت مردم در جهش تولید پای کار بیاید
  • حق بیمه بیش از ۴ هزار مددجوی کمیته امداد ماهانه پرداخت می‌شود
  • رقیبی تازه برای گوگل؛ موتور جستجو ChatGPT احتمالاً این هفته معرفی می‌شود
  • نویسنده ادبیات نوجوان باید مخاطب را با توانمندی هایش آشنا کند