Web Analytics Made Easy - Statcounter

قرایی مقدم كاهش سرمايه اجتماعي را مقدمه عقب ماندگی و توسعه نیافتگی کشورها عنوان کرد و گفت: اعتمادسازي مسئولان نقش مهمی در افزایش اعتماد اجتماعی دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان،اعتماد اجتماعي يكي از كاركردهاي مهم و عمده سرمايه اجتماعي است. به عبارت ديگر اگر سرمايه اجتماعي افزايش پيدا كند، اعتماد اجتماعي هم افزايش پيدا مي‌كند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چون بين سرمايه اجتماعي و اعتماد اجتماعي رابطه مستقم و مثبتي وجود دارد به گفته بسیاری از کارشناسان  اعتماد اجتماعی در جامعه ما کاهش یافته است بر همین اساس خبرنگار اجتماعی شبستان با «امان الله قرایی مقدم »جامعه شناس و استاد دانشگاه گفتگویی انجام داده که در ادامه آن را می خوانید.

 

تعریف سرمایه اجتماعی چیست؟

سرمایه اجتماعی یک ظرفیت، جوهر اجتماعی یا هنجاری غیر رسمی است که همکاری میان افراد و نهادهای یک جامعه را ارتقا می بخشد. هر شبکه اجتماعی ، برای دستیابی به اهداف خود ، علاوه بر افراد آگاه و با تجربه و امکانات و ابزار مادی، به عواملی مانند اعتماد، تعهد و مسئولیت پذیری هم نیاز دارد که این عوامل، همان سرمایه های اجتماعی هستند.

 

به اعتقاد شما سرمایه های اجتماعی(اعتماد اجتماعی) چه نقشی  می توانند در  توسعه و پیشرفت یک جامعه چیست داشته باشند؟

جامعه شناسان قبل از قرن بیستم بر این باور بودند که منابع طبیعی( منابع سطح الاعرضی و تحت الاعرضی) ،تکنولوژی و نیروی انسانی عامل مهمی در  توسعه و پیشرفت جامعه  هستند ولی با گذشت زمان متوجه عدم تاثیری گذاری این عوامل بر پیشرفت جامعه شدند تا اینکه در اوایل قرن بیستم نظر جامعه شناسان تغییر کرد و به این نتیجه رسیدند که اعتماد عمومی نقش مهمی در توسعه و پیشترفت جامعه دارد انها گفتند اعتماد عمومی شامل اعتماد افقی و اعتماد عمودی می باشد که اعتماد افقی، اعتماد بین مردم با مردم و اعتماد عمودی اعتماد بین مردم و مسئولان است، و آنها معتقد بودند در صورتی که سه عامل فوق وجود داشته باشد ولی جامعه فاقد اعتماد عمومی باشد،هیچ گونه پیشترفتی در زمینه های اخلاقی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی  جامعه حاصل نخواهد شد.

 

جامعه ما از نظر اعتماد اجتماعی در چه شرایطی قرار داد؟

جامعه ایران با ضعف اعتماد روبرو است، بر همین اساس  مردم هر چیزی را که از بالا ابلاغ یا گفته می شود را نمی پذیرند، صدا و سیما جامعه بسته را می بیند نه باز را ،امروزه حتی مردم به اخبار رسانه ملی هم اعتماد ندارند، چون از حرف تا عمل مسئولان زمین تا آسمان فاصله است، اختلاس گران و رانت خواران دستگیر می شوند ولی خبری از مجازات انها نیست، نا گفته نماند که خوشبختانه بعد از روی کار آمدن حجت الاسلام رئیسی در دستگاه قضایی تحولات خوبی صورت گرفته است، برخی از افراد ریشه بی اعتمادی را در جامعه خشکاندند و مردم حتی گفته های راست انها را نیز قبول ندارند، بنابراین تا اعتماد در جامعه حاکم نشود پیشرفتی هم حاصل نخواهد شد.

 

آیا عدم وجود اعتماد عمومی در جامعه می توانست عامل برخی شکست ها و عقب ماندگی های کشور ما در طول تاریخ باشد؟

بله، مهمترین عامل شکست جامعه و تضعیف دولت های مقتدر ما در طول تاریخ نبود اعتماد عمومی بوده است، به خوارزمشاهیان اعتماد نداشتیم، مغول ها بر ما تاختند. در واقع، سرمایه اجتماعی را می توان در کنار سرمایه های اقتصادی و انسانی، بخشی از ثروت ملّی به حساب آورد که بستر مناسبی برای بهره برداری از سرمایه انسانی و فیزیکی و راهی برای نیل به موفقیت قلمداد می شود.

 

سرمایه اجتماعی چگونه ارزیابی می شود؟

براي اندازه گيري سرمايه اجتماعي جوامع گوناگون، ميزان جرايم موجود در آن جوامع مي تواند به عنوان شاخصي براي وجود يا فقدان سرمايه اجتماعي قلمداد شود. بر اساس نتايج بسياري از بررسي هاي علمي انجام يافته در سراسر دنيا، کاهش سرمايه اجتماعي در بين افراد جامعه يکي از مهم ترين دلايل افزايش جرم و جنايت در دهه هاي گذشته است.

 

رسانه های بیگانه چقدر در کاهش اعتماد عمومی در جامعه نقش دارند؟

ایجاد بی اعتمادی درونزا است ولی رسانه های بیگانه نیز در کاهش اعتماد عمومی نقش به سزایی دارند.

 

 

 

پایان پیام/35

منبع: شبستان

کلیدواژه: غدیر عید غدیر عید غدیر خم روزنامه اردبیل گلپایگان بیرجند کانون های مساجد خبرگزاری شبستان جشنواره فیلم کوتاه طنین مسجد اعتماد عمومی رسانه های بیگانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۱۷۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه واقع‌گرایانه به آسیب‌های اجتماعی داشته باشید/ مسئولان منفعل توبیخ می‌شوند

رییس جمهور دو طرح «نماد» در آموزش و پرورش و «سراج» در وزارت بهداشت را از جمله طرح‌های مؤثر در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برشمرد و بر اجرای کامل این طرح‌ها تاکید کرد.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی رییس جمهور در جلسه شورای اجتماعی که عصر روز یکشنبه برگزار شد، با اشاره به فلسفه تشکیل سازمان امور اجتماعی با کار ویژه رصد و دیده‌بانی وضعیت اجتماعی، تطابق مستمر گزارش عملکرد دستگاه‌ها در زمینه رفع آسیب‌های اجتماعی با واقعیت‌های میدانی را از ضروری‌ترین اقدامات برای تحقق اهداف سازمان و شورای اجتماعی برشمرد و از مسئولان سازمان‌ها و نهادهای مربوطه خواست با رصد دقیق و مستمر شاخص‌های کنترل و کاهش معضلات و آسیب‌های اجتماعی، تصمیم‌گیران را در داشتن نگاهی واقع‌گرایانه از شرایط و اتخاذ تصمیمات درست و به‌هنگام یاری کنند.

رییس جمهور دو طرح «نماد» در آموزش و پرورش و «سراج» در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را از جمله طرح‌های مؤثر در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برشمرد و ضمن تأکید بر اجرای کامل این طرح‌ها از دیگر سازمان‌ها و نهادها خواست به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.

رییسی همچنین در این جلسه بر اهمیت استفاده از ظرفیت‌های تشکل‌های مردمی، مساجد و امنای محلات و نقش مهم مراکز مشاوره در پیشگیری و علاج آسیب‌های اجتماعی تأکید کرد.

رییس جمهور در ادامه با بیان اینکه تحلیل آماری از علل و چرایی پیدایش آسیب‌ها و احصای راهکارهای رفع آنها، لازمه ارائه نگاه دقیق و صحیح به تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان است، بر بهره‌گیری از ظرفیت کانون‌های فکری، علمی و دانشگاهی در زمینه مقابله با آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد.

رییسی با اشاره به اینکه مشخص شدن نسبت دستگاه‌های مختلف با مسئولیت مقابله با آسیب‌های اجتماعی و پیگیری و رصد مداوم از سوی دستگاه‌های مربوط، در کاهش و حذف آسیب‌های اجتماعی مؤثر است، سازمان امور اجتماعی را مکلف کرد عملکرد همه سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوط را به طور مستمر رصد کرده و سازمان‌هایی را که به وظایف خود در این زمینه عمل نمی‌کنند به شورای اجتماعی معرفی نمایند.

در ابتدای این جلسه با حضور رییس جمهور گزارش اجرا، آسیب‌شناسی و ارتقای آئین‌نامه‌های اجرایی طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان) و سراج (سلامت روانی اجتماعی)، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دیگر خبرها

  • افزایش سرانه ورزشی اصفهان مستلزم ورود سرمایه‌های خُرد مردمی است
  • نگاه واقع‌گرایانه به آسیب‌های اجتماعی داشته باشید/ مسئولان منفعل توبیخ می‌شوند
  • حضور ۴ تن از مسئولان آذربایجان غربی در سامانه سامد
  • تاثیر استفاده کمتر از شبکه‌های اجتماعی بر افزایش اعتماد به نفس
  • فرونشاندن التهابات اجتماعی و تنش‌های داخلی، ضرورتی امنیتی است
  • صداقت با مردم می‌تواند اعتماد به دولت را افزایش دهد
  • چرایی برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت از منظر مسئولان و صاحبنظران
  • سلامی : مالیات باید بر عایدی سرمایه باشد و نه بر تورم/ طرحی به نام حمایت از محرومان، به کام یک درصد مرفه جامعه /هشدار نسبت به تشدید بحران در بازار مسکن
  • کار خوب پلیس در حمایت از شهروند خبرنگاران
  • رئیس انجمن جامعه شناسی ایران: پروژه یکدست‌سازی همه جا شکست خورده است/ هر روز شکاف‌های عمیق‌تری بین ایدئولوژی حاکمیت با مردم می‌بینیم/ گروه‌های مختلف مردم به همدیگر احترام می‌گذارند