Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- روزنامه جمهوری اسلامی در خصوص مسائل بوجود آمده نوشت: مردم می‌پرسند این دو نفر که هردو رئیس قوه قضائیه بودند، هردو عضو شورای نگهبان هستند، هردو عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند و هردو مدرس حوزه علمیه قم هستند، بجای اینکه الگوی اخلاق و مدارا باشند، در شرایطی که مشکلات ما چیز دیگری است چرا به جان هم افتاده‌اند؟
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری آریا،پس از دستگیری "اکبر طبری معاون" اجرائی حوزه ریاست رئیس پیشین قوه قضائیه، انتقادات نسبت به عملکرد آیت الله آملی لاریجانی در قوه قضائیه شدت یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در همین ارتباط و انتقاد نسبت به آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس پیشین قوه قضائیه، فرید مدرسی روزنامه نگار در کانال شخصی خود نوشت: «آیت الله محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین و عضو فقهای شورای نگهبان یکشنبه هفته گذشته با مسئولان مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم دیدار کرده است.»
بر اساس نوشته مدرسی، آیت الله محمد یزدی با انتقاد از آیت‌الله صادق لاریجانی‌ آملی گفته است: «هرچند در مساله‌ای نظر، ولی فقیه خلاف عقیده من باشد، موظفم که اطاعت کنم؛ چون ضررش کمتر از شکستن حرمت ولایت و حاکمیت است. فلانی می‌گوید اگه این کار را نکنید نجف می‌روم! خوب بروید، آیا با رفتن شما قم به‌هم می‌خورد؟ شما در قم بودنتان هم خیلی موثر نبود؛ چه رسد که نجف بروید. رییس دفتری که 10 سال، جای مهمی را اداره کرده دستگیر می‌شود، بعد اعتراض می‌کند که چرا گرفتید؟! به اسم مدرسه علمیه، کاخ ساختند! ... از کجا آوردی ساختی؟»
 
آیت الله مکارم شیرازى به آملی‌لاریجانی و یزدی: بحث را خاتمه دهید
آیت الله مکارم شیرازی هم در واکنش به اختلافات آملی لاریجانی و یزدی گفت: به این وضع خاتمه دهید.  وی گفت: «برادران عزیز! تجربه نشان داده که این گونه درگیری ها هرگز نتیجه ای جز روشن شدن آتش فتنه و اختلاف در میان مردم ندارد. به همۀ شما احترام می گذاریم و متواضعانه تقاضا دارم این باب را به کلی مسدود کنید و به آبروی روحانیت و نظام کمک فرمایید. من به همۀ شما عزیزان دعا می کنم که به این وضع خاتمه دهید و حتی اگر افرادی پادرمیانی کنند تا عزیزان از یکدیگر عذرخواهی نمایند بسیار بجاست.»

از مجادلات آیت‌الله یزدی و آملی لاریجانی متاسفم
سخنگوی دولت نیز در این باره اظهار داشت: متاسفم، این قبیل مجادلات که نه به نفع جامعه است و نه مسأله و مشکلی از مردم را حل می کند. صرفا می‌توان این موضوع را نظر شخصی دانست و یقین دارم روحانیت یکی از ارکان جامعه است. روحانیت جایگاه بالایی در کشور دارد، جایگاه روحانیت به رغم همه بدخواهان در میان مردم از اهمیت بالایی برخوردار است.

نصیحت های حسین شریعتمداری به آیت الله یزدی و آملی لاریجانی
حسین شریعتمداری هم در کیهان نوشت: دیروز رئیس‌ محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتشار نامه‌ای مفصل و سرگشاده، به سخنان منتسب به حضرت آیت‌الله‌یزدی پاسخ داد. ماجرا از دستگیری اکبر طبری معاونت اجرایی حوزه ریاست، رئیس‌سابق قوه قضائیه آغاز شد؛ دستگیری این فرد که با اتهامات متعددی مواجه است، بهانه‌ای شد تا موج سنگینی از حملات و هجمه‌ها علیه آیت‌الله آملی لاریجانی شکل بگیرد. ضدانقلابیون خارج نشین با استفاده از بستر فضای مجازی، سردمدار این حملات و تهمت‌ها بودند.
در این میان شایعه‌ای در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه رئیس ‌پیشین دستگاه قضا و رئیس ‌امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام تهدید کرده است در صورت ادامه برخورد با طبری، ایران را به مقصد نجف ترک خواهد کرد! یک کانال تلگرامی که در انتشار اکاذیب علیه نظام و شخصیت‌های آن و جعل خبر، یدطولا و سابقه سیاهی دارد، منبع اولیه این شایعه بود. منابع نزدیک به آیت‌الله آملی لاریجانی ضمن تکذیب این شایعه، تاکید کردند که «آیت‌الله آملی لاریجانی به‌زودی جلسات دروس حوزوی خود را در حوزه علمیه قم مجدداً از سر خواهند گرفت و بنایی بر مهاجرت ندارند.»
در ادامه ماجرا، چند روز پیش خبر دیگری در فضای مجازی منتشر شد که در آن آمده بود، آیت‌الله یزدی دبیر محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در جلسه‌ای نسبت به شایعه مورد ‌اشاره واکنش نشان داده و انتقادات تندی را نسبت به رئیس ‌مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرده است این خبر نیز در فضای مجازی و از سوی رسانه‌های خارجی با پوشش گسترده‌ای روبرو شد و ده‌ها دروغ دیگر نیز جعل گردیده و به آن افزوده شد.
و اما، در حالی که گزارش‌های متناقضی درباره صحت و سقم این خبر منتشر شده بود، روز گذشته آیت‌الله آملی لاریجانی با انتشار نامه‌ای مفصل و سرگشاده و البته با ادبیاتی تند، به سخنان منتسب به آیت‌الله یزدی واکنش نشان داد.
اختلاف نظر و یا ‌اشتباه در کسب خبر پدیده‌ای است که احتمال بروز آن در میان تمامی افراد جامعه وجود دارد و عالمان دینی و روحانیان برجسته نیز از این قاعده مستثنا نیستند. چاره کار نیز «چنانچه خبر از اهمیت تعیین‌کننده و موثری برخوردار باشد» بررسی و کشف واقعیت ماجراست تا در صورتی که خبر منتشر شده زمینه‌ای از آسیب در پی داشته باشد از بروز آن پیشگیری شود. این فرمول اما، درباره شخصیت‌های اثرگذار و مخصوصا وقتی پای عالمان برجسته دینی در میان است، با موارد عادی تفاوت‌های درخور توجهی دارد که رعایت آن از سوی آنان ضرورتی حیاتی و اجتناب‌ناپذیر است. چرا که آنان از یکسو، معلمان جامعه هستند و رفتار و گفتارشان می‌تواند پیامدهای نامطلوبی به دنبال داشته باشد و از سوی دیگر شخصیت و جایگاه برجسته آنان «امانت الهی» است و تنها متعلق به خودشان نیست که در حفاظت و پاسداری از آن بی‌نیاز از مراقبت باشند!

واکنش محمود صادقی به نامه‌نگاری آملی لاریجانی و یزدی: چرا زمانی که فرد در مصدر کار است نقد نمی‌شود؟
اما، محمود صادقی نماینده لیست امید در مجلس هم با اشاره به انتقادات آیت الله یزدی به آملی لاریجانی گفت: هر چیزی یک زمانی دارد ‌و وقتی در زمان مناسب خودش اقدام و برخورد نمی شود و از وقت مناسب فاصله پیدا می کند عملا تاثیری ندارد و این شائبه ایجاد می شود که شاید مطرح کردن آن بیش‌تر جنبه سیاسی دارد تا جنبه اصلاحی.
محمود صادقی نماینده لیست امید در مجلس با اشاره به انتقادات آیت الله یزدی به آملی لاریجانی گفت: هر چیزی یک زمانی دارد ‌و وقتی در زمان مناسب خودش اقدام و برخورد نمی شود و از وقت مناسب فاصله پیدا می کند عملا تاثیری ندارد و این شائبه ایجاد می شود که شاید مطرح کردن آن بیش‌تر جنبه سیاسی دارد تا جنبه اصلاحی.
این عضو فراکسیون امید مجلس در گفت وگو با عصرایران اظهار داشت: مفاد حرف آیت الله یزدی درست است ولی چرا زمانی که فرد در مصدر کار است آن موقع نقد نمی شود و اتفاقا به شدت منتقدین در همان زمان مورد تخریب قرار گرفتند.
وی بیان کرد: سال‌های سال است که انتقاداتی نسبت به اعمال قوه قضاییه و رییس سابق مطرح بوده است و بعضی از چیزهایی که الان آقایان مطرح می کنند همان موقع هم در مرعا ‌و منظر شان در حال انجام بود. دلیل اینکه چرا آن موقع مغفول واقع شده و دیده نشده است و در زمان دیگری آن هم به شکل نسبتا اغراق شده بیان می شود جای سوال دارد.
واکنش محمود صادقی به نامه نگاری آملی لاریجانی و یزدی: چرا زمانی که فرد در مصدر کار هست آن موقع نقد نمی شود
صادقی تاکید کرد: اینگونه رفتار این سوال را ایجاد می کند که شاید انگیزه ها انگیزه‌ی اصلاحی نباشد و مقاصد سیاسی و جناحی مطرح باشد.

چرا آقایان یزدی و آملی لاریجانی که باید الگوی اخلاق باشند،به جان هم افتاده اند؟
همچنین؛ روزنامه جمهوری اسلامی در خصوص مسائل بوجود آمده نوشت: مردم می‌پرسند این دو نفر که هردو رئیس قوه قضائیه بودند، هردو عضو شورای نگهبان هستند، هردو عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند و هردو مدرس حوزه علمیه قم هستند، بجای اینکه الگوی اخلاق و مدارا باشند، در شرایطی که مشکلات ما چیز دیگری است چرا به جان هم افتاده‌اند؟

این نوع حساب و کتاب کردن تاسف‌بار است
احمد توکلی، یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در واکنش به عمومی شدن اختلافات و انتقادات میان آیت الله آملی لاریجانی و آیت الله یزدی اظهار کرد: وضع تاسف باری است که دو عالم دینی در انظار عمومی با هم حساب و کتاب کنند.
وی ادامه داد: من برای این حادثه تاسف می‌خورم، در شرایطی که مردم آنقدر گرفتاری دارند تنش بین بلند پایه‌ترین مقامات نظام آن هم روحانی و مجتهد اصلا درست و عقلانی نیست.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مسئولان در چنین شرایطی باید آرامش خود را حفظ کرده و به ریشه کن شدن فساد کمک کنند.

واکنش سخنگوی شورای نگهبان به جدال لفظی آیت‌الله یزدی و آملی لاریجانی
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان هم در توییتر، در این باره نوشت:
در هر جمعی از جمله شورای نگهبان دعوای طلبگی طبیعی است؛ گاهی صداها بلند شده و مباحث داغ، لیکن بعد از آن دوستی‌ها پابرجاست. دشمنان طمع نکنند! اعضای شورا با وجود اختلاف نظر، با هم برادرند؛ تذکار رهبر بزرگوار شایسته عنایت است: دشمن اصلی را با دوستانی که با آنها اختلاف نظر داریم اشتباه نگیریم.

چرا در زمانی که ایشان در آن سمت بوده هیچ وقت گلایه‌ای نکردند؟
رئیس سازمان بسیج رسانه کشور هم در توئیتی با انتقاد از این رفتار از این مجریان بپرسد اگر واقعا چنین اتفاقی افتاده، چرا در زمانی که ایشان در آن سمت بوده هیچ وقت گلایه‌ای نکردند و از ترس سکوت کرده بودند؟ او این رفتار را زیبنده تلویزیون ملی ندانسته است.
همچنین در رابطه با تخریب‌های اخیر آیت‌الله آملی لاریجانی، بر اساس گزارش روزنامه شرق، علیرضا زاکانی از چهر‌های تاثیرگذار اصول‌گرا از اکبر طبری به‌عنوان فرد فاسدی نام برده بود که دو رئیس قوه قضائیه را بیچاره کرده بود. این در حالیست که دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، سخنان علیرضا زاکانی، درباره فساد مالی معاون اجرائی سابق قوه قضائیه را «کذب محض»، «توهین به دو رئیس قوه قضائیه» و «ابزاری برای پروژه تخریب» صادق لاریجانی خوانده بود.

حمله به خاندان لاریجانی برای اصول‌گرایان هیچ هزینه‌ای ندارد
همچنین، صادق زیباکلام، استاد رشته علوم سیاسی دانشگاه تهران در مورد حملات و هجمه‌های اخیر به رئیس سابق قوه قضائیه گفت: «آنچه مسلم است، خاندان لاریجانی در جامعه دارای پایگاه نیستند، همچنین آن‌ها در بین اصول‌گرایان نیز مقبولیتی ندارند، بر همین اساس این هجمه‌ها به آنان صورت می‌گیرد.»
این کارشناس مسائل سیاسی افزود: «افرادی نظیر احمد توکلی و باهنر در بین اصول‌گرایان معتدل و میانه‌رو دارای وجاهت هستند، اما در مورد خاندان لاریجانی چنین موضوعی صدق نمی‌کند، از سویی آن‌ها در سطح جامعه طرفدار به مانند احمدی‌نژاد ندارند، برای همین هم می‌توان به آن‌ها هجمه برد.»
زیبا کلام با بیان اینکه حمله امروز به رئیس اسبق قوه قضائیه یا به طور کلی خاندان لاریجانی برای اصول‌گرایان هیچ هزینه‌ای در پی ندارد، اظهار داشت: «به دلیل اینکه آن‌ها نمی‌توانند در مقام پاسخگویی برآیند و اینکه بدنه اجتماعی نیز ندارند، حمله به لاریجانی‌های به خصوص آیت الله آملی لاریجانی با توجه به عملکرد وی در قوه قضائیه زیاد شده است.»
وی افزود: «به دلیل عملکرد وی در قوه قضائیه و همچنین دستگیری معاون وی، حمله به رئیس اسبق قوه قضائیه صورت گرفته است.»
 
اصول‌گرایان هیچ برنامه‌ای برای تخریب خاندان لاریجانی ندارند
ناصر ایمانی فعال سیاسی اصول‌گرا نیز در گفتگویی ضمن رد تلاش‌های سازمان‌یافته اصول‌گرایان برای تخریب رئیس اسبق قوه قضائیه اظهار داشت: «در این رابطه هیچ موضعی علیه آیت الله آملی لاریجانی از سوی اصول‌گرایان اتخاذ نشده است، این در حالیست که از ایشان برای حضور در شورای وحدت اصول‌گرایان نیز دعوت شده است.»
وی در پاسخ به این پرسش که علیرضا زاکانی از اصول‌گرایان شناخته شده حملات تندی را علیه معاون دستگیر شده رئیس اسبق قوه قضائیه مطرح کرده و وی را باعث بدبختی دو رئیس قوه دانسته، گفت: «آقای زاکانی نیز حمله مستقیمی به آیت‌الله لاریجانی نکرده، بلکه معاون وی را مسبب اتفاقاتی که خود مطرح کرده دانسته است.»
این فعال سیاسی اصول‌گرا در مورد مطرح شدن انتقادات تندی که آیت الله یزدی از آیت الله آملی لاریجانی کرده نیز اذعان داشت: «آیت‌الله یزدی نسبت به مسائل حوزه حساسیت‌های خاص خود را دارد و در گذشته نیز ایشان نسبت به یکی از مراجu نیز مطالبی را مطرح کرده، بنابراین نظرات ایشان را نمی‌توان به عنوان نظرات کل اصول‌گرایان تعمیم داد.»
ایمانی همچنین در رابطه با اقدامات صدا و سیما در خصوص تخریب رئیس اسبق قوه قضائیه نیز اذعان داشت: «حرکات محریان صدا وسیما در این چند وقت اخیر نیز معلوم است، آن‌ها گا‌ها اظهار نظر‌های می‌کنند، که بعدا مجبور به عذرخواهی می‌شوند.»
وی با تاکید بر اینکه در جناح اصول‌گرا هیچ‌گونه مشکلی با خانوده لاریجانی وجود ندارد، افزود: «به صورت کلی شیطتنت‌هایی در این رابطه صورت می‌گیرد که می‌خواهند اصول‌گرایان را مقابل هم قرار دهند.»
ایمانی در پاسخ به این پرسش که با این اوصاف، این خط تخریب با برنامه رئیس اسبق قوه قضائه از طرف رسانه‌های اصلاح طلب و همچنین طرفدار احمدی نژاد دنبال می‌شود، گفت: «بنده نمی‌گویم که این امر از طریق اصلاح‌طلبان انجام می‌شود، بلکه به صورت کلی عرضه کردم، این مسائل بزرگنمایی است که انجام می‌دهند و می‌خواهند این طور جلو دهند که اصول‌گرایان قصد دارند، خاندان لاریجانی را از حیز انتفاع ساقط کنند، در صورتی که چنین امری به هیچ عنوان موضوعیت ندارد.»

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: آیت الله یزدی آملی لاریجانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۲۲۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت‌الله مدرسی یزدی: شورای نگهبان در بررسی مصوبات، به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

عضو فقهای شورای نگهبان با تاکید بر این نکته که شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتماً به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند، گفت: می‌توانم به ضرس قاطع بگویم در شرایط حاضر، شورای نگهبان نمی‌تواند جلسه مهمی در بررسی لوایح و طرح‌ها داشته باشد مگر اینکه حتماً کار پژوهشکده آنجا ارائه شود.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله سید محمدرضا مدرسی یزدی عضو فقهای شورای نگهبان با حضور در پژوهشکده شورای نگهبان، از آخرین دستاوردهای پژوهشکده شورای نگهبان بازدید کرد و ضمن تشکر از عباسعلی کدخدایی رئیس پژوهشکده شورای نگهبان و مدیران و کارکنان این پژوهشکده بابت تلاش‌های صورت گرفته در زمینه‌های مختلف، تاکید کرد: قانونگذاری، اساس حرکت یک ملت و کشور است و قانون‌گذاری معمولا نیاز به پایش دارد. قانون اساسی هم که انصافاً راهنمای بزرگی است برای اینکه نظام یک کشور منحرف نشود، پیش‌بینی کرده است که شورای نگهبان با معیارهای شرع و قانون اساسی که معیارهایی جامع هستند قوانین را بررسی کند و شورای نگهبان نیز از روزهای ابتدای تاسیس کار خودش را بر بنیانی قوی و متین بنانهاده است و فقها و حقوقدانان ادوار مختلف این شورا بنای مستحکم و روش دقیقی را برای بررسی مصوبات پایه‌گذاری کرده‌اند.

وی همچنین ضمن ارزشمند برشمردن پژوهش‌ها و نظرات کارشناسی پژوهشکده شورای نگهبان، گفت: مجمع مشورتی فقهی شورای نگهبان نیز که در شهر قم تشکیل می‌شود از صاحب‌نظران برجسته‌ای تشکیل شده است که نظرات‌شان برای اعضای شورای نگهبان کارآمد است و البته گسترش ارتباط پژوهشکده شورای نگهبان و مجمع مشورتی فقهی بر غنای نظرات این دو مجموعه خواهد افزود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اعلام زمان برگزاری مراسم تشییع پیکر عروس ارشد امام خمینی
  • پیام های تسلیت در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی
  • مراسم تشییع همسر سیدمصطفی خمینی شنبه برگزار می‌شود
  • مراسم تشییع همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی شنبه برگزار می شود
  • پیام برادران انصاری در پی درگذشت عروس امام خمینی
  • تسویه حساب خواهر با برادر/ در «آگنیتاژ» پرواز می‌کنید؟
  • آیت‌الله مدرسی یزدی: شورای نگهبان در بررسی مصوبات، به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند
  • رئیس جمهور ونزوئلا : دوستی ما با ایران واقعی و راهبردی است و نه سیاسی و موقت/ آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند
  • آیت الله جوادی آملی: بهشت و جهنم محصول کار ما در همین دنیاست
  • اولین فهرست اصولگرایان در دور دوم انتخابات مجلس؛ از ابراهیم یزدی تا پورمحمدی و نجابت /از کاندیداها تعهد گرفته شد