Web Analytics Made Easy - Statcounter

دادستان تهران بر تسریع در رسیدگی پرونده های مسن و تعین تکلیف زندانیان و ساماندهی پرونده‌های اجرای احکام و تعیین تکلیف سارقین متواری و ضرورت دستگیری آن‌ها و اجتناب و پرهیز قضات از هرگونه توصیه و سفارش‌پذیری در پرونده‌های قضایی تاکید کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، علی القاصی دادستان تهران در ابتدای جلسه شورای معاونین دادستانی تهران که با حضور معاونان دادستان و سرپرستان نواحی دادسرا و به ریاست  القاصی دادستان‌تهران برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت اعیاد قربان و غدیر به تشریح اهداف و برنامه‌های این شورا پرداخت و  در ادامه از زحمات مجموعه معاونین قدردانی و برگزاری مستمر جلسات شورای معاونین را خواستار و بر آن تأکید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اصلاح ساختار تشکیلاتی دادسرای تهران گفت: با پیگیری‌های به عمل آمده در خصوص بازنگری و تصویب ساختار تشکیلاتی قضائی و اداری دادسرای عمومی و انقلاب تهران این امر منجر به ایجاد نواحی و پست های جدید و همچنین ارتقاء قابل توجه پست‌های سازمانی گردیده است.

وی عملکرد دادسرا را طی 4 ماه اول سال جاری تشریح و با اشاره به وضعیت آمار و میزان کسب امتیازات، تصریح کرد: سرپرستان نواحی دادسراها باید در جهت رفع اطاله‌دادرسی تلاش و پیگیری‌مجدانه داشته باشند تا ما شاهد کاهش پرونده‌های مسن و تسریع در رسیدگی‌ها باشیم.

دادستان تهران با تأکید بر رعایت سلسله‌مراتب اداری خواستار انعکاس به‌ موقع وقایع مهم به حوزه دادستانی به صورت مستقیم و مکتوب شد و  با اشاره به رعایت عدالت و انصاف در رسیدگی قضایی افزود: قضات باید از پذیرش هرگونه توصیه و سفارش جداً اجتناب و پرهیز نمایند؛ چراکه جایگاه و شأن قضاوت عاری از توصیه‌پذیری است.

وی با توجه به اهمیت رسیدگی و تعیین تکلیف زندانیان و ساماندهی پرونده‌های اجرای احکام  بر ضرورت تلاش و پیگیری مضاعف در این خصوص تأکید کرد و  تعیین تکلیف سارقین متواری و ضرورت دستگیری آنان را ازجمله اقدامات لازم برشمرد که نیازمند پیگیری عاجل است.

وی با اشاره به دستورالعمل مقام معظم رهبری در خصوص عفو محکومان، تأکید کرد: افرادی باید در لیست عفو قرار گیرند که دارای استحقاق هستند و با توجه به محدودیت زمانی باید در تکمیل و ارسال آن تسریع شود.

دادستان تهران با اشاره به این که دادسرا یک ساختار قضایی مستقل و دارای وظائف و تکالیف قانونی است افزود: ضرورت دارد با توکل بر لطف پروردگار و توانمندی‌های مجموعه همکاران‌قضایی و اداری و مدیران شریف و شایسته باید تلاش نماییم این نهاد تبدیل به یک مجموعه پویا، به روز و پیشرو در دفاع از حریم حقوق‌عمومی و خصوصی شده و خدمت در این جایگاه تبدیل به یک آرمان‌ مقدس شود.

در ادامه جلسه برزویی معاون‌ اجرایی‌ دادستان تهران نیز به ارائه گزارش مستندِ پاورپوینت آمار عملکردی و میزان و نحوه کسب امتیازات و ابلاغ الکترونیک دادسراهای تهران در 4 ماهه سال جاری پرداخت و ضمن تشریح عملکرد هر یک از نواحی 38 گانه به عملکرد مثبت و منفی آمار و کسب امتیازات برخی شعبات نواحی نیز اشاره کرد.

وی ضمن تشریح عوامل مؤثر در عملکرد و کسب امتیازات مثبت به پرسش و ابهامات مطرح شده توسط معاونین نیز پاسخ گفت و بر ضرورت اعمال نظارت بر عملکرد و میزان پرونده‌های وارده ، مختومه و مانده در شعبه تأکید کرد و افزود: این نظارت باید به نحوی باشد که در هر ماه شاهد کاهش پرونده‌های مسن و مانده موجودی تمامی شعب باشیم.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه نقطه‌نظر و یا پیشنهادی در جهت غنای برنامه ارائه شده و همچنین امکان نظارت دقیق‌تر بر عملکرد وجود داشته باشد ، سرپرستان نواحی می‌توانند مراتب را به صورت مکتوب جهت جمع‌بندی ارائه نمایند.

در پایان جلسه کیان‌منش معاون قضایی دادستان تهران به چگونگی کیفیت تنظیم جدول تعدیل و نحوه امتیازدهی نواحی دادسرای‌تهران پرداخت و ضمن تشریح وضعیت موجود از حیث پرونده‌های وارده و همچنین منابع و نیروهای‌قضایی به سؤالات حضار نیز پاسخ گفت.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اجرای احکام دادستان تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۲۳۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسیدگی به چک‌های برگشتی با هوش مصنوعی

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس با اشاره به اصلاح قانون چک، گفت: در گام جدید قانون چک، تا شهریور سال جاری رسیدگی به چک‌های برگشتی با استفاده از هوش مصنوعی انجام می‌شود. - اخبار سیاسی -

ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره اصلاح قانون چک، گفت: اصلاح قانون چک در چند مرحله اجرایی خواهد شد که یکی از این گام‌ها رسیدگی به چک‌های برگشتی با هوش مصنوعی است.

وی با بیان اینکه سالانه حدود 250 هزار چک بر اساس قانون جدید برگشت داده می‌شود، گفت: از این میزان چک‌های برگشتی، 90 درصد برگشتی‌های مسلم است که نیازی به تشکیل پرونده و سپری کردن رویه قضایی ندارد، لذا برای صدور حکم می‌توان از تکنولوژی روز یعنی هوش مصنوعی بهره برد.

نماینده نجف‌آباد در مجلس با اشاره به مزایای رسیدگی به چک‌های برگشتی با استفاده از هوش مصنوعی، گفت: با این روش سرعت رسیدگی به چک برگشتی در کوتاه‌ترین زمان و هزینه انجام و همچنین با این شیوه کمبود نیروی قضایی را تا حدی جبران و مشکلات نیروی انسانی و امکانات زیر ساختی در قوه قضاییه حل می‌شود.

ابوترابی درباره فرایند و اقدامات انجام شده برای استفاده از هوش مصنوعی جهت رسیدگی به چک‌های برگشتی بر اساس اصلاح قانون چک، بیان کرد: در این زمینه جلسات هماهنگی با حضور مسئولان دستگاه قضا، برگزار شده و با ایجاد زیرساخت‌ها تا شهریورماه سال جاری این رویه ایجاد می‌شود.

عضو کمیسیون شورها و امور داخلی مجلس با یادآوری اینکه در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده که به 30 درصد پرونده‌های قضایی بر اساس هوش مصنوعی رسیدگی شود، تاکید کرد: می‌توان با استفاده از این تکنولوژی به بسیاری از پرونده‌های غیر پیچیده قضایی رسیدگی کرد.

انتهای‌ پیام/

دیگر خبرها

  • دادستان های استان گلستان جوانانی توانمند و انقلابی هستند
  • طلسم پروژه انتقال زندان زرند به خارج از شهر شكست/قول تخصيص بودجه
  • بررسی پرونده‌ها و کالاهای موجود در انبار مرکزی اموال تملیکی گیلان
  • ضرورت انتقال زندان به خارج از شهر زرند
  • برنامه ریزی برای تسریع در تعیین تکلیف خودرو‌های رسوبی
  • بررسی و تعیین تکلیف ۱۵ پرونده در کمیسیون ماده ۵ استان آذربایجان‌غربی
  • رسیدگی به چک‌های برگشتی با هوش مصنوعی
  • صبر ٨٤ روزه مردم کرمان برای رسیدگی به پرونده‌ها در شعب تجدید نظر
  • ضرورت رسیدگی به پرونده‌ها در کمترین زمان
  • وصول مطالبات ۱۱ هزار میلیاردی در پرونده‌های اقتصادی